720p op een G5 stottert

Pagina: 1
Acties:

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-02 15:20

chem

Reist de wereld rond

Topicstarter
Ola,

Ik probeer 720p mkv files af te spelen met VLC op een dual G5 1.8 met een 9600XT (BTO) videokaart.

En het wil maar niet soepel spelen... het gaat soms een tijdje goed (3-4 minuten) maar op een gegeven moment loopt het beeld niet meer, maar het geluid wel; de load is dan een magere 0.7 (en beide cpu's zijn actief, dus zat cpu-power over).

Ik sluit hierbij een beamer aan op m'n 9600XT's ADC poort via een ADC > DVI connector, en daar weer een DVI > HDMI kabel aan, op 1280x720.

Met mirror mode heb ik dan last van trage updates; snelle scenes dan zie je dat de kaart het niet echt bij kan houden. Zonder mirror mode is dit niet het geval.

Wie weet of de 9600XT echt trager is in mirror mode dan in dual-monitor mode? Waarom zou het beeld stoppen? Heeft iemand ervaring met een soortgelijke setup - hdtv of ander grafisch werk op een 9600xt?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Mirror mode is volgens mij gewoon sneller dan dual-monitor. Dit is met name te merken wanneer je exposé gebruikt. Ik krijg dual-monitor op mijn MBP alleen vloeiend wanneer ik beamsync uitzet.

Het ligt waarschijnlijk eerder aan VLC. Je kan altijd nog proberen een paar nightly builds te pakken van VLC, bij mij heeft dat wel vaker geholpen.

Verwijderd

Ik ben dan geen apple expert, maar ik kan wel vertellen dat het mogelijk te maken heeft met de Ramdac(s) van de 9600XT, Een goed voorbeeld is is een dual-screen setup en dan op het ene venster je reguliere taken en het andere venster bijv een Video afspelen. Als je vervolgens met windows je taskmanager opent dan zie je je CPU usage stijgen van 5> naar 90% als je op het andere scherm afspeelt.

Dat had te maken met de trage Ramdac op de 9600XT, en het gebruik van 2x 17inch TFT's.

Eventueel een upgrade naar een ander kaartje zou geen slechte zaak zijn, maar alsnog ik ben geen Apple expert, ik gok puur op de Ramdac(s) gebruikt op de 9600XT :P

• chem

chem

Reist de wereld rond

Topicstarter
Is er dan dus verschil tussen de "hoofd" poort en de "bij" poort? Maw is er ergens uit te vinden of de 2e (adc) poort zo lame is?

En dan blijft de vraag - waarom hangt het beeld, want er is zat cpu power over. Dat het niet vloeiend loopt kan ik wel verwachten met de gpu, maar stilstaan niet.

Zijn er andere OS X players die mkv aankunnen?

Verwijderd

Ik heb zelf geen ervaring met die ADC poort, maar in mirror mode hoeft de GPU maar één beeld te renderen, wat dezelfde performance zou moeten geven als wanneer je één monitor zou hebben aangesloten.

MPlayer OSX kan bij mij een aantal 720p mkv's afspelen, maar als er DTS geluid bij zit crasht hij volgens mij.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/27163

Je kan ook VLC nighly builds uitproberen. Als de laatste nightly build het ook niet lukt, wil dat nog niet zeggen dat eentje van een paar dagen terug het ook niet kan.
http://nightlies.videolan.org/build/macosx/?C=M;O=D

En de 9600XT is echt niet te zwak voor HD films, aangezien een macbook het ook kan afspelen met een GMA950.

• chem

chem

Reist de wereld rond

Topicstarter
Ik heb net Chroma geprobeerd, die dus de perian codecs gebruikt om mkv af te spelen; en die stottert niet maar heeft wel een lagere fps.

Het gekke is dat bij mirror mode er dus juist slechter beeld uit komt; zelfs bij een pover xvid'je zie je dat er, hoe zeg je dat, soort banden over het beeld lopen; alsof je een 30Hz monitor hebt en hij het niet snel genoeg kan tekenen.

Ik zal eens een 720p proberen in een avi ipv mkv, misschien helpt het.

Verwijderd

bedoel je soms screentearing? screentearing krijg je als je beamsyncing uit hebt staan. Beamsyncing is een soort van Vsync van je OSX desktop. Met Quartz debug kan je het aan of uit zetten en als je dat niet hebt moet je een aantal .plist bestanden doorzoeken met spotlight naar beamsyncing.
Pagina: 1