Toon posts:

Swap disks met apart besturingssysteem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Allerbeste mensen,

Een systeem wil ik geheel weghouden van het internet, het andere systeem wil ik wel mee het internet opkunnen. Dit omdat ik probleemloos vertrouwelijke documenten thuis wil opslaan en bewerken. Mij is verteld dat alleen twee aparte HD's met ieder een eigen besturingssysteem, waarbij de HD's geen contact met elkaar kunnen hebben, goede zekerheid biedt. Een computer met een carrier waar ik de harde schijf die ik wil gebruiken in en uit haal. Bij drie computerzaken is me verteld dat het lastig is, en zij het niet kunnen.

Na een paar uur verder lezen duizelt het mij. Mijn vraag lijkt simpel: zou een leek een computer met een swap carrier moeten kopen, twee HD's, op ieder een besturingssysteem en dan verwachten dat alles goed gaat? Oftewel, bij het opstarten de relevante HD erin, daarvanaf booten en gaan?

Als iemand advies heeft, het wordt HEEL erg op prijs gesteld!

Dank,

Erik

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Kan je niet beter gewoon een (Mac OS/Linux) VMware instance draaien binnenin je besturingssysteem waar je dan of op internet, of je vertrouwelijke documenten op doet? Dan kan je die hele instance altijd backuppen naar een externe HDD/ om de zoveel tijd branden en kan dr niks* fout gaan :)

*vrij weinig

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je zorgt voor een fatsoenlijke beveiliging kan je ook gewoon internetten en document op je pc opslaan, het is vrij paranoïde om te denken dat als je internet op een systeem, gelijk alles wide open is.

Maar wat je kunt doen is een hdd slede pakken, voor P-ATA zijn die dingen al voor 10€/stuk te vinden. Wat ook mogelijk is is natuurlijk gewoon dingen met ene USB stick of hdd overzetten van je internet naar je niet internet pc. Gewoon beide systemen een eigen hdd geven en als je wat wil overzetten dan duw je dat op een USB stick, loop je naar je andere pc en duw je het ding daarin.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Overdrijf je niet een beetje?

Fatsoenlijke firewall, eventueel hardware, Linux, tussen jouw en het internet, fatsoenlijke beveiliging...

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:05

breinonline

Are you afraid to be known?

@hierboven: leuk dat het allemaal veilig te maken is door de computer op de juiste manier in te stellen. Er lekken niet voor niets zelfs documenten weg uit bijvoorbeeld het Pentagon, al dan niet gehackt. Als je echt zeker wilt zijn dan is een fysiek van het internet losstaat systeem het enige veilige (op diefstal na).
Twee losse harde schijven die je wisselt is een goede mogelijkheid en zoals Terw_Dan al aangeeft is dat ook niet zo'n dure oplossing.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini