Toon posts:

AMD Athlon 3200+ wordt warm en traag

Pagina: 1
Acties:
  • 526 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb ondertussen mijn computer al 3 jaar.
Deze bevat een Amd Athlon 3200+ 32bit processor op een msi K7N2 Delta platinum moederbord.
De laatste tijd wordt de processor ongelofelijk warm: 60-65°C >:) wanneer ik niets doe met mijn pc, enkel speedfan om de temperatuur te monitoren. De snelheid waarmee mijn pc werkt is ook drastisch trager t.o.v. een half jaar geleden. Ik heb al geprobeerd mijn pc te formateren maar dit helpt niet.
Wil dit zeggen dat mijn processor bijna het einde van zijn leven heeft bereikt?? :?

• feep
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Probeer je koeler eens schoon te maken en als het mogelijk is nieuwe koel pasta er tussen . Dan zal de temp wel wat naar beneden gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Ook dit heb ik al geprobeerd, er zit geen stofje meer tussen de koelvin en ook het ventilatortje erop is volledig gekuist, de koelpasta is nog maar een jaartje oud dus denk ik niet dat die aan vervanging toe is.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-04 07:10

mux

99% efficient!

Een processor wordt niet trager als hij EOL is, hij gaat gewoon 100% kapot, finito. Het is geen uh, mechanisch ding. Kun je objectief verifieren dat hij trager loopt, heb je benchmarks gedraaid? De enige mogelijkheid verder is nog dat de interface tussen koeler en proc niet meer goed is door wat dan ook: tubetje koelpasta kopen, oude koeler eraf halen en schoonmaken, proc schoonmaken, likje koelpasta, koeler er terug op en klaar :)

• feep
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 19:56:
Ook dit heb ik al geprobeerd, er zit geen stofje meer tussen de koelvin en ook het ventilatortje erop is volledig gekuist, de koelpasta is nog maar een jaartje oud dus denk ik niet dat die aan vervanging toe is.
Op hoeveel rpm draait je cooler? Misschien is dat het probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn koeler werkt op zijn maximum snelheid 4000RPM

Verwijderd

*knip*

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2007 22:57 ]

Verwijderd

Waarom het probleem hardware matig zoeken, als de kans groter is dat het een software matig probleem is. Een processor blijft altijd even snel, als deze trager word dan ligt dat bijvoorbeeld aan de vervuiling van je besturingsysteem.

Heb je, je OS (operating system) als eens opnieuw geinstaleert?

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 17:56

JW1

In Windows: Is er een process in taakbeheer die de processor volledig belast?
Heb je goede airflow in de kast en staat de kast in een ruimte met voldoende koelmogelijkheden voor de kast?
Probeer eens te starten met een open kast en dan voorzichtig voelen aan je CPU koelblok, wordt die warm?

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb precies hetzelfde gehad met een 3500+. Nieuwe koelpasta er tussen gedaan, koeler schoongemaakt, hielp niks. Aangezien ik toch al een upgrade wou heb ik maar een nieuwe cpu gekocht, maar het probleem is dus nooit verholpen.

(verkapte tvp O-) )

Verwijderd

*knip*

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2007 22:57 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Wat gohan zegt : een CPU is mechanisch dus zal óf defect zijn, of werken. Niet tussenin. De temperatuur is écht niet zo schokkend hoor, als je ervaart dat je systeem trager is zul je het denk ik elders moeten zoeken (maar zet voor de zekerheid throttling eigenschappen uit).

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Deze processor hoort idd een stuk kouder te zijn.
Dit soort klachten zie je heel vaak bij systemen die ietsje ouder worden.
Het heeft dan vaak te maken met het moederbord wat er voor zorgt dat de processor warmer word door de spanningsregeling als ik me niet vergis.

Ik ben zo ooit van een Albatron PX865PE Pro op leeftijd naar een Asus P4P800-E Deluxe gegaan met een 3GHz P4 Prescott en dat ding ging van 65 graden idle naar 44 graden idle!.
(Hiervoor ook al van alles geprobeerd met koeler, toen probeerde ik maar eens een bordje wat ik toch maar had liggen en voila hij was ineens steenkoud).

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dan word er op een van de twee bordje de temp niet goed uitgelezen, want een mobo kan nooit zoveel schelen. misschien iets door een te warm chipset of zo. Maar zoveel klopt gewoon niet. ;)

Waar ik aan zit te denken, misschien beetje ver gezocht maar goed. Als je niet je drivers installeerd kan het zijn dat je systeem veel meer belast word, en je systeem gaat langzamer zijn. Kijk dus voor de zekerheid de drivers eens na, kan sowieso geen kwaad. ;)

En kan ook nog altijd een brakke sensor zijn, die gaan wel vaker kapot of zijn vanaf het begin niet in orde. Dus de vraag is, is je blok ook echt heet?

[ Voor 3% gewijzigd door mad_max234 op 01-09-2007 00:57 ]

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

mad_max234 schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 00:50:
Dan word er op een van de twee bordje de temp niet goed uitgelezen, want een mobo kan nooit zoveel schelen. misschien iets door een te warm chipset of zo. Maar zoveel klopt gewoon niet. ;)
LOL. Wel dus.
Ik heb hier 3 systemen waaronder de hierboven genoemde waar ik fancontrollers/tempsensors in heb zitten.
Ik praat dus echt over temp uitlezingen van de heatsink en dan ook in combinatie met die van het mobo zelf. (Zo kun je perfect de afwijking uitlijnen op 1 graad nauwkeurig).

Zoals ik al zei heb ik met zowel de stock als een zalman koeler zitten spelen toen wat niet hielp.
Na het andere moederbord was alles in orde. (ook weer nagemeten dus).

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 21:39:
Waarom het probleem hardware matig zoeken, als de kans groter is dat het een software matig probleem is. Een processor blijft altijd even snel, als deze trager word dan ligt dat bijvoorbeeld aan de vervuiling van je besturingsysteem.

Heb je, je OS (operating system) als eens opnieuw geinstaleert?
Zoals reeds vermeld heb ik al mijn systeem volledig geformateerd.

• mux

mux

99% efficient!

DJ_The_SP schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 01:21:
[...]

LOL. Wel dus.
Ik heb hier 3 systemen waaronder de hierboven genoemde waar ik fancontrollers/tempsensors in heb zitten.
Ik praat dus echt over temp uitlezingen van de heatsink en dan ook in combinatie met die van het mobo zelf. (Zo kun je perfect de afwijking uitlijnen op 1 graad nauwkeurig).

Zoals ik al zei heb ik met zowel de stock als een zalman koeler zitten spelen toen wat niet hielp.
Er bestaat ook zoiets als sensor bias - voor de mensen die Notebook Hardware Control wel eens hebben gebruikt hebben sommige sensoren niet een 1-op-1 uitlezing maar zeggen dat je temperatuur X graden te hoog is. Je kunt dan het beste een JTPWR of dergelijke sensoruitgang op je moederbord zoeken en een goede temperatuursensor op je processor jassen, dan weet je zeker of de temperatuur daadwerkelijk hoger is of dat je computer maar zegt dat hij hoger is.

Verder is het gedeeltelijk waar wat meneer hiervoor heeft gezegd: er zijn moederborden die de VID van nieuwere processoren niet aankunnen en daardoor de processor op een te hoog voltage draaien, waardoor hij veel warmer wordt (vermogen gaat kwadratisch omhoog met voltage, vuistregel). Maar dit gebeurt niet zomaar; dat moet na het installeren van een andere driver of BIOS zijn gebeurd. Driver is al uitgesloten, is er in het bios geknoeid? Cool 'n' Quiet toevallig uitgezet?

Anders blijf ik bij mijn eerdere hypothese: koelpasta vernieuwen en dan hier terugrapporteren.

(bedankt HlpDsk voor het modereren)

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 19:56:
En dat niemand nou aanslaat op het feit dat hij zegt dat ie zn koeler schoon heeft gemaakt en geen nieuwe pasta ertussen heeft gedaan...
1 Als je koeler nog aan je mobo zit kun je hem moeilijk GOED schoonmaken....
2 Als de koeler van de CPU is gekomen dan MOET er niewe pasta op.
lijkt me dat het probleem dus bij 1 of 2 ligt.

Dan is het als je dit soort problemen hebt wel verstandig gewoon die pasta te vervangen, kost geen fluit een drupje pasta, is een kleine moeite.

• mux

mux

99% efficient!

Silent7 schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 11:43:
[...]

En dat niemand nou aanslaat op het feit dat hij zegt dat ie zn koeler schoon heeft gemaakt en geen nieuwe pasta ertussen heeft gedaan...

Dan is het als je dit soort problemen hebt wel verstandig gewoon die pasta te vervangen, kost geen fluit een drupje pasta, is een kleine moeite.
Niemand? Ben ik niemand?!?!?! Halloooooooooooooo!!! Man, je hebt gelijk! Volgens mij ben ik onzichtbaar! Heh, nu kan ik alles doen wat ik wil zonder dat iemand het ziet. Kijk, ik dans naakt om je heen!

:+

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

DJ_The_SP schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 01:21:
[...]

LOL. Wel dus.

Nou het iligt anders meer voor de hand, dat de temps niet goed worden uitgelezen. En zeker bij asus die heeft vaker problemen met temp sensor of bios afwijkingen.

En hoe moet ik weten dat je het met een probe meet, mijn glazen bol is even weg voor een servicebeurt. ;) En je praat dus niet over uitlezen maar over temperatuur meten van het koelblok.

Verwijderd

Topicstarter
Silent7 schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 11:43:
[...]

Ik heb de koeler gekuist door de cpu uit zijn socket te halen.
Veel handiger lijkt me dan direct een nieuwe tube koelpaste te moeten gaan halen

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Verwijderd schreef op zondag 02 september 2007 @ 12:54:
Ik heb de koeler gekuist door de cpu uit zijn socket te halen.
Als je je CPU uit het moederbord wil halen, moet de koeler er eerst van. Dus CPU los van heatsink. CPU en koelblok tegelijk losmaken gaat niet, tenzij je een klein koelertje hebt, maar dan wordt de druk tussen de twee zodanig klein, dat het toch verstandiger is om nieuwe koelpasta op te smeren.

Yes, but no.

• mux

mux

99% efficient!

Er zal sowieso nu nieuwe koelpasta tussen moeten. Laat dat duidelijk zijn.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

mieJas schreef op maandag 03 september 2007 @ 12:29:
[...]

Als je je CPU uit het moederbord wil halen, moet de koeler er eerst van. Dus CPU los van heatsink. CPU en koelblok tegelijk losmaken gaat niet, tenzij je een klein koelertje hebt, maar dan wordt de druk tussen de twee zodanig klein, dat het toch verstandiger is om nieuwe koelpasta op te smeren.
Nou meestal kan je de koeler er wel op en af halen met de zelfde pasta, ik zeg niet dat dit de juiste manier is maar het maakt ook niet zoveel uit. gaat je niet ineens 10 graden schelen of zo.

Ik heb dit in het verleden tig keer gedaan wanneer ik weer eens geen koelpasta in huis had. En was in geen een van de gevallen dat de temps echt te hoog werden scheelden nooit meer dan 2 a 3 graden.

En dan maar zo snel mogelijk nieuwe halen. :)

• mux

mux

99% efficient!

Maar meneer hier heeft al problemen die waarschijnlijk aan de koelpasta liggen. Er is niemand die hier een andere plausibele verklaring heeft gegeven. Het is werkelijk geen moeite om een tubetje te kopen en ertussen te smeren, dus doe dat, dan heb je dat in ieder geval uitgesloten. Scheelt ook weer een paar pagina's duwen in deze thread :+

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 20:51

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Exorcist schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 00:06:
Wat gohan zegt : een CPU is mechanisch dus zal óf defect zijn, of werken. Niet tussenin. De temperatuur is écht niet zo schokkend hoor, als je ervaart dat je systeem trager is zul je het denk ik elders moeten zoeken (maar zet voor de zekerheid throttling eigenschappen uit).
Wist niet dat er tandwielen in een cpu zaten 8)7 .Cpu is electronisch en niet mechanisch ff voor de duidelijkheid.
Een versnellingsbak of een motorblok das mechanisch

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-05 19:20

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

een proc wordt echt niet trager als hij heter wordt. Hij kan wel onbetrouwbaarder worden (onverklaarbare crashes op onverwachte tijdstippen). Zoek het eens in de besturing/drivers van chipset of ga eens voor de gein met een adware proggie eroverheen. Bdw 65 graden voor een 3200+ is toch niet zo heel heet? Als een adware je cpu constant belast met rommelkarweitjes dan is dat bijna hetzelfde als benchmarken en dus je cpu naar de limiet pushen tot constant voluit rekenen.

T60P Widescreen

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:41

R-B

Blokkert

lol mijn 3200+ leeft ook op die temperatuur en hoger... Maar ik ga zowiezo binnenkort C2D ter vervangen voor de halen. Stuk voordelig kwa verstookkosten :+

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• constructor
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:42
Hmmmm, ben ik dan de gelukkige waar mijn 3200+ stressed op 47 graden blijft???
Heb er wel een aardige cooler op zitten btw (weet ff niet welke).

Maar wat betreft dat trager, misschien iets verandert in de bios mbt vcore en multipliers???
Blijft mij dan alleen nog een raadsel waar die "hitte" vandaan komt.
Zou kunnen zijn dat je temp sensor idd brak is, of dat je cpu cooler geen goed contact maakt.

• PeeFizz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-04 22:14
misschien dat cool 'n quiet aanstaat en dit veroorzaakt??

kleine edit: als het niet aan je OS ligt, zou ik het in ieder geval in het bios zoeken..

[ Voor 44% gewijzigd door PeeFizz op 04-09-2007 21:54 ]

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Exorcist schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 00:06:
Bullshit,

heb genoeg cpu's rma gedaan, werden bijv als ander type proc herkend terwijl ze wel werkten en nog heel veel meer onverklaarbare toestanden. Een processor kan wel degelijk kapot zijn en toch stabiel of onstabiel werken.

• dbm_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-08-2019
ik heb een tijdje terug een pc opnieuw in elkaar gezet die een tijdje niet had gedraaid met een XP 3000+ erin. Had ook geen koelpasta in huis, zet het in elkaar.. 73 graden idle :S
heb toen alles uit elkaar gehaald, koeler + heatsink goed schoongemaakt, oude pasta eraf en nieuwe erop. Toen weer in elkaar en toen werd ie 45 idle. Is wel eens lager geweest, maar dit is dus zonder airflow in de kast en met een niet zo superdeluxe koeler..
maar koelpasta vervangen kan wel veel schelen, vooral als ie oud en hard is geworden

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

dbm_ schreef op maandag 10 september 2007 @ 19:37:
ik heb een tijdje terug een pc opnieuw in elkaar gezet die een tijdje niet had gedraaid met een XP 3000+ erin. Had ook geen koelpasta in huis, zet het in elkaar.. 73 graden idle :S
heb toen alles uit elkaar gehaald, koeler + heatsink goed schoongemaakt, oude pasta eraf en nieuwe erop. Toen weer in elkaar en toen werd ie 45 idle. Is wel eens lager geweest, maar dit is dus zonder airflow in de kast en met een niet zo superdeluxe koeler..
maar koelpasta vervangen kan wel veel schelen, vooral als ie oud en hard is geworden
als je er maar gewoon zo min mogelijk van op smeert komt het al gauw goed :)

zelf heb ik de regel dat het goed zit als ik de processor nog net door die troep heen kan zien, en altijd koele pc's gehad
Pagina: 1