Ik heb een simpel shellscriptje gemaakt dat de gebruiker vraagt naar een zoekterm en een bestandsnaam. Als het bestand bestaat in de huidige directory, dan drukt het script het aantal regels met de zoekterm in het bestand af. Zo niet, dan geeft het script een foutmelding.
Dat werkt allemaal prima. Nu wil ik dat het script zichzelf blijft herhalen (dus weer opnieuw begint met het vragen naar een zoekterm en bestandsnaam) totdat de gebruiker een bestandsnaam invoert die niet bestaat. Als dat laatste gebeurt wil ik het script laten stopen met een melding. Ik heb gezocht en geprobeerd, maar ik krijg het maar niet voor elkaar.
Het enige wat ik kan bedenken is het onderstaande, maar hierdoor blijft het script continu het aantal gevonden regels afdrukken
Ik zie het niet meer. Ook niet na redelijk goed gezocht te hebben alhier en op Google. Wie kan me helpen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| #!/bin/sh
echo Een zoekterm alstublieft.
read zoekterm
echo Een bestandsnaam alstublieft.
read bestandsnaam
test -e $bestandsnaam
if test $? = 0
then
grep -c $zoekterm $bestandsnaam
else
echo Dat bestand bestaat niet.
fi |
Dat werkt allemaal prima. Nu wil ik dat het script zichzelf blijft herhalen (dus weer opnieuw begint met het vragen naar een zoekterm en bestandsnaam) totdat de gebruiker een bestandsnaam invoert die niet bestaat. Als dat laatste gebeurt wil ik het script laten stopen met een melding. Ik heb gezocht en geprobeerd, maar ik krijg het maar niet voor elkaar.
Het enige wat ik kan bedenken is het onderstaande, maar hierdoor blijft het script continu het aantal gevonden regels afdrukken
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| #!/bin/sh
echo Een zoekterm alstublieft.
read zoekterm
echo Een bestandsnaam alstublieft.
read bestandsnaam
test -e $bestandsnaam
while test $? = 0
do
grep -c $zoekterm $bestandsnaam
done
echo Dat bestand bestaat niet. |
Ik zie het niet meer. Ook niet na redelijk goed gezocht te hebben alhier en op Google. Wie kan me helpen?