[2003] Sharen zonder wachtwoord

Pagina: 1
Acties:

• TheSixkiller
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

TheSixkiller

Angorageiten.nl

Topicstarter
De opstelling:
1x windows 2003 enterprise (opgesteld als server)
5x windows XP (zowel home als pro)

De server heeft een aantal taken:

*Mailserver met Kerio mailserver
*Webserver met Apache
*File server met de normale sharing van windows

ik wil graag:

vanaf de windows XP machines snel en simpel een backup van bestanden kunnen maken naar de server via een gedeelde map op de server.

probleem:
als ik vanaf een windows XP bak de share wil benaderen op \\server\share word mij gevraagd naar het password, dit is natuurlijk het password van de administrator of een van de andere aangemaakte gebruikers, als ik het admin password invoer krijg ik ook toegang tot mijn share.
maar ik wil niet gevraagd worden naar een password maar gewoon zonder password invoeren toegang verkrijgen tot mijn share op de server.

Wat heb ik al geprobeerd:

ik heb al aardig wat records doorgebladerd op GOT en google, maar niemand heeft een oplossing gevonden zonder dat daarvoor de server word gepromoveerd tot een Domain Controller, en dit is nou juist wat ik niet wil.

uiteraard staan mijn mijn rechten allemaal op "everyone - full controle" zowel de NTFS rechten als de SHARE rechten met "Replace permissions entries on al child objects" aangevinkt.
verder zijn alle DENY rechten uit.

ik heb ook al geprobeerd de shares aan te maken via de DFS met een DFS root, maar dit had het zelfde effect.
ook heb ik mijn MCSA boeken er al op neer geslagen maar hier staat ook niets in over wat ik juist wil.

wat wil ik (liever) niet
*Van mijn server een domain controller maken
*instellingen veranderen op de andere computers in het netwerk (lees: gebruikersnamen of passwords) dit omdat het ook 2 laptops van de zaak betreft waarvan ik geen instellingen kan wijzigen

Heeft iemand misschien een oplossing voor mijn probleem of misschien een tip/hint/stap in de goede richting, of is wat ik wil gewoon onmogelijk zonder een domain (wat mij sterk lijkt).

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Als je op de server 5 accounts aanmaakt met dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord als op de 5 computers moet het werken.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• TheSixkiller

TheSixkiller

Angorageiten.nl

Topicstarter
oke dat aan we direct proberen, bedankt voor je reactie,

geprobeerd:
het werkt inderdaag wel als de XP gebruiker een wachtwoord gebruikt voor zijn windows account, maar als de gebruiker geen password gebruikt, dan krijg ik bij het benaderen van de share de melding dat het gebruik van lege wachtwoorden niet is toegestaan.

dus ik zit nog steeds met min of meet het zelfde probleem.

[ Voor 107% gewijzigd door TheSixkiller op 31-08-2007 14:10 ]

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Zet eens het guest account aan (staat standaard uit). Daarna op zowel de share als op ntfs het account anonymous toevoegen met fullcontrol als rechten.

• TheSixkiller

TheSixkiller

Angorageiten.nl

Topicstarter
geprobeerd!

En werkt als een trein!!!
bedankt voor de snelle en goede reactie's

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-03 09:01
Waarom hangen die machines eigenlijk niet in een domein als ik vragen mag?

Dan kun je met een simpele GPO de documenten doorlopend laten synchroniseren (kan ook met de hand, maar dan moet je het overal instellen)

Alleen XP Home kan gloof ik niet in een domein gehangen worden.

• BasKrie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-01 19:54
Met XP home kun je idd niet op een domein inloggen, met wat trucjes schijnt het wel te kunnen, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Leuk dat je je gast account nu aan hebt gezet, maar dat houdt ook meteen in dat iedereen die op je netwerk kan komen ook die shares kan benaderen en leeghalen. Misschien is het beter om een GPO te maken die het toestaat dat er wachtwoorden met een lengte van 0 worden gebruikt (in feite dus geen ww). Op die manier moeten ze minimaal een gebruikersnaam kennen om op die shares te komen.

• TheSixkiller

TheSixkiller

Angorageiten.nl

Topicstarter
ja ik weet dat het werken met een domein en een GPO een stuk veiliger is dan waar ik nu mee bezig bent. maar mijn server gebruik ik eigenlijk alleen voor thuis, en die 5 familie leden die vertrouw ik nog wel.

de server word door pa gebruikt voor backup opslag en die wou graag snel en simpel bestanden naar de server kunnen slingeren, dus vandaar dat het zonder password moest omdat dat in familie kring een tikje overbodig is.

ja en ik weet dat W2k3 Enterprise iets overdone is voor maar 5 gebruikers in een familie maar ja de hoge school sponsord graag een licentie via MSDNAA dus vandaar.
Pagina: 1