Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eerste maand half salaris i.v.m. opleiding

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Stephane
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-10 08:44
Ik zit midden in een sollicitatietraject en zit met de vraag of het terecht is dat de werkgever gedurende de eerste maand de helft van het salaris uitbetaald. Het gaat om een startersfunctie HBO in de ICT. Salaris heb ik niks over te klagen.

Waar het om gaat is dat de werkgever gedurende de eerste maand een 4-tal cursussen aanbiedt. Omdat de kosten van de cursus hoog zijn en er gedurende die periode niet full-time gewerkt wordt i.v.m. het volgen van die cursussen wil de werkgever in de eerste maand slechts 1000 euro vergoeding betalen.

Is dit gebruikelijk in de ICT branche ? Gebeurd dit vaker met bijscholing ? Mag er bij jou bijvoorbeeld in de baas z'n tijd gestudeerd worden zolang het volgen van de cursus op zijn verzoek is ?

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:42
Gebruikelijker is dat je een contract krijgt waarbij je de studiekosten moet terugbetalen als je binnen een jaar vertrekt.

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-11 16:08

beany

Meeheheheheh

Als het een eis van de werkgever is dat jij de cursussen doet, is het nogal raar dat je maar de helft van je salaris krijgt. Belachelijk zelfs.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 13:38

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Het zijn afspraken die je met je werkgever maakt, dus in die zin is het niet vreemd.

Over het algemeen worden trainingen door de werkgever betaald, waarbij je salaris gewoon doorloopt. Meestal wil de werkgever dan ook zekerheid van jouw kant, wat veelal in de vorm van een soort afbetalingsregeling wordt gedaan: de studiekosten worden bijgehouden in een potje, en daarvan gaat iedere maand een x-bedrag af. Zodra je weggaat moet je het restant van dat potje aan je werkgever betalen. Meestal kun je met je nieuwe baas regelen dat hij dit potje overneemt/afbetaald.

Ik zou zeker nog even checken of er naast het beperken van je salaris niet ook nog zo'n studieovereenkomst hebt, waardoor je ook nog eens je studie zou moeten afbetalen indien je vrij snel weer bij deze baas zou vertrekken. Dat zou een beetje dubbelop zijn.

• Stephane
Misschien dat de werkgever bedoeld dat ik maar 18 uur per week les heb en verder geen werkzaamheden, dan zou ik het wel weer terecht vinden, al zou ik in zo'n geval alvast een paar klussen verzinnen.

Het is ook wel dubbelop, want het zou gaan om 2000 euro studiekosten die na 6 maanden afbetaald zouden moeten zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Stephane op 31-08-2007 11:58 ]

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:44

ManiacsHouse

Scheisse!

Beetje vreemd dit. Word je verplicht deze cursussen te doen? Dan is dit, lijkt mij, gewoon een soort werkopdracht en dient dit gewoon betaald te worden. Dan kan hij je wel van alles gaan verplichten. Maar tsja het is je nieuwe baas... En als je moeilijk doet zul je er wel meteen weer uitvliegen... Binnen je proeftijd.

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 13:38

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Stephane schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 11:57:
Het is ook wel dubbelop, want het zou gaan om 2000 euro studiekosten die na 6 maanden afbetaald zouden moeten zijn.
Ik zou dit punt aankaarten. Het is kiezen of kabelen. Nu krijg je minder betaald omdat je iets moet doen dat je werkgever graag wil en als je met je daadwerkelijke werkzaamheden begint en dat blijkt niet te bevallen heb je ook nog eens een schuld. Dan betaal jij dubbelop.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

40 uur contract? En ouder dan 23? Dan is die 1000 onder het minimum loon. Kan een werkgever niet eens doen, tenzij hij een apart contract heeft speciaal voor die eerste periode.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

Nee dit is zeker niet gebruikelijk. Om even een vergelijking te trekken, als we mensen hier aannemen wordt in hun proefperiode ook niet de helft van het salaris ingehouden omdat we ze nog niet facturabel kunnen inzetten en ze nog ingewerkt moeten worden. Dus in die periode kosten ze nog meer geld dan ze opleveren.

Idem voor cursussen, die zullen zeker een nut hebben voor jouw functioneren binnen de organisatie van de werkgever. Dan is het dus vreemd als jij gaat betalen voor de voordelen die het op gaat leveren in de organisatie.

Wat wel gebruikelijk is, is dat je een deel van de kosten terugbetaald als je binnen x periode bij de werkgever weg gaat. Dat heb ik ook met mijn cursussen, en is niet meer dan logisch om jobhoppen te voorkomen.

Verwijderd

Stephane schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 11:57:
Misschien dat de werkgever bedoeld dat ik maar 18 uur per week les heb en verder geen werkzaamheden
Misschien dat iedereen hier overheen leest, maar als dit zo is is het natuurlijk niet meer dan boerenlogica dat je dan maar voor 18 uur uitbetaald krijgt. Als je 18 uur in dienst van de baas bezig bent (in dit geval een studie), krijg je ook maar 18 uur uitbetaald... ervan uitgaande dat je de overige 22 uur niets doet in dienst van je baas.

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-11 20:38
Je krijgt zowel minder betaald en je bouwd een studieschuld op? Maar goed dat je nog met de solicitatie procedure...tijd om een ander bedrijf te zoeken :P

• Stephane
Ik weet in ieder geval wat meer zodat ik mede dankzij jullie goed voorbereid ben op het salarisonderhandlingen gesprek. Bedankt !

Als de werkgever bedoeld dat ik maar 18 uur per week studeer en verder geen werkzaamheden uitvoer, dan is het niet erg. Bedoeld hij dat ik 18 uur studie in eigen tijd moet doen en dus gekort wordt op mijn salaris, dan kom ik wel met een ander voorstel :) Ik zit te denken aan het verhogen van de eventuele studielasten bij voortijdig vertrek naar 3000, maar dan wel de eerste maand volwaardig salaris.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:45

Qwerty-273

Meukposter

In ieder geval hier ook een soort gelijk aanbod gehad - de eerste maand ga je verplicht op cursus (2 weken - buitenland), op bezoek bij andere locatie om daar mee te draaien (meekijkert voor 1 week) en vervolgens nog een week op de locatie waar ik zou komen te zitten (ook als meekijkert). Het zou dan een 'contract' wezen voor slechts 1 maand op basis van het minimum loon - zonder opbouw van een studieschuld. Het volgende contract zou dan 6 maanden zijn met een normaal salaris.
Opzich geen slecht aanbod aangezien je de eerste maand eigenlijk geen zak uitvoert, je volledig op kosten van de baas in het buitenland zit, etc. etc. etc. - jammer voor hun des tijds was dat ik een ander aanbod beter bij mijn toekomst vond passen en die van hun helaas heb moeten afwijzen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Question Mark
  • Laatst online: 15:13

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Stephane schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 13:01:
Als de werkgever bedoeld dat ik maar 18 uur per week studeer en verder geen werkzaamheden uitvoer, dan is het niet erg.
Dan nog is het vreemd.

Die 18 uur zul je kwijt zijn aan je studie, dat je aankomende werkgever voor de overige 22 uur geen werkzaamheden voor je heeft is botgezegd zijn probleem. Ik neem aan dat jij gewoon een contract voor 40 uur krijgt, en dus ook deze 40 uur uitbetaald dient te krijgen.

Tijdens alle curcussen en examens die ik doe (ook de niet verplichte), wordt mijn salaris gewoon doorbetaald. Wel wordt er een studieovereenkomst getekend met terugbetalingsregeling.

Ik zou hier zeker niet mee akkoord gaan.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
Je bent verplicht aan het studeren. Dat is dus op de baas zijn tijd studeren. Op de baas zijn orders. Hij moet dus gewoon een volledig salaris betalen. Schappelijk is wel dat als je binnen een jaar of 2 vertrekt het gehele of een deel terugbetaald.

Copy.com

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Bij een grote jongen als Atos Origin heb je op diverse startersfuncties iets dat er op lijkt: de eerste paar maanden volg je een opleidingstraject en is je salaris significant lager dan na het opleidingstraject. Je moet het niet zien als 'ik moet salaris inleveren', maar als 'ik word betaald om een opleiding te volgen'. Het is wel zo dat de helft vrij fors is; bij AO was het, IIRC, 1/4 minder.

[ Voor 10% gewijzigd door Confusion op 31-08-2007 15:33 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Question Mark
  • Laatst online: 15:13

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Confusion schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 15:32:
Bij een grote jongen als Atos Origin heb je op diverse startersfuncties iets dat er op lijkt: de eerste paar maanden volg je een opleidingstraject en is je salaris significant lager dan na het opleidingstraject.
In dergelijke gevallen begin je in een trainee functie en is het ' logisch' dat je salaris lager is dan na deze periode. In deze gevallen staat ook echt in je contract dat je begint als trainee. Er zit imho echter een verschil in het starten in een trainee functie, of een half maand salaris inleveren omdat je werkgever een paar curcussen duur vindt.

Zoals Motrax al aangaf, is dit aanbod zelfs onder het minimum salaris.

Stel dat er nu mee akkoord gegaan wordt, wat gebeurt er tijdens een volgende (verplichte) curcus? Moet TS dan maar weer een gedeelte van het salaris inleveren?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-11 14:34
Confusion schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 15:32:
Bij een grote jongen als Atos Origin heb je op diverse startersfuncties iets dat er op lijkt: de eerste paar maanden volg je een opleidingstraject en is je salaris significant lager dan na het opleidingstraject. Je moet het niet zien als 'ik moet salaris inleveren', maar als 'ik word betaald om een opleiding te volgen'. Het is wel zo dat de helft vrij fors is; bij AO was het, IIRC, 1/4 minder.
Ik wou zeggen, los van het feit dat er in dit geval wel erg weinig loon over blijft ben ik dergelijke constructies wel meer tegengekomen.

• n1els
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06 11:25
Zowieso, als jij een contract van 40 uur hebt, maar jou vervolgens slechts 18 uur aan het werk zet dient de werkgever toch 40 uur uit te betalen. De werkgevers "garandeerd" immers 40 uur aan werk.

Dimidium facti qui bene coepit habet: sapere aude.

Pagina: 1