Toon posts:

Budget HiFi set

Pagina: 1
Acties:
  • 448 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen,

Na een paar jaar muziek te hebben geluisterd op een z5500 van logitech ben ik dit eigenlijk wel zat, het hoog komt er niet uit omdat het maar 1-wegs speakers zijn, en de bass overstemt teveel om rustig naar de muziek te luisteren. Ik heb jaren van mijn z5500 genoten, en dacht dat het bijna niet beter kon als dit. Toch werdt ik nieuwschierig en ben ik een HiFi zaakje ingestapt. Ik heb verteld dat ik een HiFi setje wil, dat niet al te duur is (max. 900€), maar ook zeker geen goedkoop spul.

Ik heb naar een paar dingen geluisterd. In eerste instantie had ik een afspraak gemaakt om te luisteren naar de B&W 686:

Afbeeldingslocatie: http://newsworld.hifi-prestige.com/wp-content/uploads/2007/05/686_685_1.jpg

Deze kosten 225€, ik had een eigen cdtje meegenomen waar ik eigenlijk meteen spijt van had, want op speakers van deze kwaliteit merk je echt of iets is opgenomen of dat je een echte cd in je handen hebt. De muziek ging aan en ik vond het toch minder klinken als ik had gedacht, Hierna gaf de verkoper mij een eigen advies.

Het grote broertje van de 686, de 685. Hier zit meer laag in en ik moet eerlijk zeggen voor die 75€ is het een wereld van verschil! De hoge tonen klonken prachtig, en het geluid kwam niet langer uit de boxen maar het was er gewoon. Het enigste wat ik een beetje mis was het laag. Maar dit was eigenlijk niet storen, omdat het geluid mooi strak bleef.

De 686 was aangesloten op een Marantz, ik heb verschillende versterkers gehoord maar het geluid van marantz vind ik toch het mooiste, ik hou wel van die warmte.

Afbeeldingslocatie: http://www.foster.ru/image/amplifiers/PM4001_500.jpg
De Marantz PM4001 OSE

De versterker ben ik vrij zeker over!

Alleen de boxen.. wat ik nu heb gehoord is:

B&W 686
: Klinken te direct, ik kanvertellen waar het geluid uitkomt, dit worden ze in elk geval niet.
B&W 685 : Klinken heerlijk, deze hebben op die moment toch de voorkeur
Energy : Ik weet niet meer precies welk model het was, ze waren wit van kleur, en 150 euro. Ik moet zeggen dat ik deze goed vond klinken, meer laag. Maar ik vond wel dat je er teveel hoog voor inleverde.
Mordaunt Short : Deze klank was eigenlijk niks voor mij. Deze worden het ook in ieder geval niet

Wat ik dus eigenlijk wil is een mix tussen de Energy, en de 685. Dus Mooi warm hoog maar net iets meer diep. Is dit mogenlijk voor mijn prijs? Of zou ik door moeten sparen? Of zou ik de 685 nemen en later een woofer erbij?

Ik wil gewoon 100% zeker zijn, wat raden jullie aan? Wat zijn nog meer aanraders voor de prijsklasse rond ongeveer 900 euro (2 speakers + 1 versterker). Het blijft moeilijk, maar volgens mij niet onmogenlijk!

Alvast bedankt,

Max

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:18
Zelf niet veel verstand van speakers, maar ik kijk regelmatig op htforum (www.htforum.nl).
En daar heb je veel mensen die echt "audiofielen" zijn.

Misschien handig om daar eens te kijken, of nogmaals zo iets te plaatsen.

sorry, kan je niet helpen met je keuze, misschien dus wel voor wat extra info/meningen zorgen

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:56

voodooless

Sound is no voodoo!

Kwa budgetering kun je het beste je centen in de speaker steken. Daar valt meer winst te halen dan een duurdere versterker. Bespaar echter niet teveel op de versterker, want ook dat is gewoon zonde. De huidige verdeling lijkt me prima in orde eigenlijk.

Ik zou als ik jou was gewoon nog wat andere winkels afgaan en eens luisteren naar wat andere merken, zoals Kef, Tannoy, Dali, Klipsch, Focal.. enz... In dat budget is echt nog wel meer te vinden namelijk. Het is een populair segment, dus er zou veel uit te zoeken moeten zijn.

En htforum... Tja, de echte audiofiel ben je nog altijd zelf, jij moet er naar luisteren, niet een of andere doorgeknalde gek die voor 1000 euro's een interlinkje koopt :+

[ Voor 14% gewijzigd door voodooless op 31-08-2007 10:35 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
@ Stimpyrulez : Bedankt! Ik ga er meteen even kijken. En ik ben het er niet mee eens dat je echt audiofiel zegt, ik ben ook echt audiofiel, maar dat betekent niet dat ik een setje van 4000 euro ga kopen wat ik wel zou kunnen ;)

@ Voodoo : Mij werdt juist verteld door de man die in de winkel werkte dat de versterker voor het meeste klank zorgte en hier juist totaal niet op bespaard mocht worden. Hoe komt het dat jij er zo heilig van bent overtuigd dat je beter duurdere speakers kan nemen?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2007 10:41 ]

Verwijderd

De speakers bepalen echt voor het allergrootste deel de klank. Daar ben je zelf ook al achter gekomen toen je in de winkel een aantal types luidspreker hebt beluisterd. Natuurlijk moet je op de versterker ook niet bezuinigen; je moet wel een apparaat hebben wat de speakers de baas kan.

Staar je trouwens niet blind op de aanwezigheid van basgeluid. Je komt vanaf een logitech speelgoedsetje met een veel te dik aangezette bas en dat is niet representatief voor hoe het geluid 'hoort' te zijn...

Verwijderd

Topicstarter
Daar ben ik het ook mee eens, en de luisterkamer was toch behoorlijk groot en toch was de bass wel aanwezig, dus ik denk persoonlijk dat het daar ook heel erg mee te maken heeft. Vandaag wordt in ieder geval mijn z5500 opgehaald en dan wil ik volgende week mijn setje ophalen.

Ik ga binnenkort inderdaad ook even naar een andere winkel om te luisteren. Nog echte aanraders voor deze prijsklasse?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 11:20:
Daar ben ik het ook mee eens, en de luisterkamer was toch behoorlijk groot en toch was de bass wel aanwezig, dus ik denk persoonlijk dat het daar ook heel erg mee te maken heeft. Vandaag wordt in ieder geval mijn z5500 opgehaald en dan wil ik volgende week mijn setje ophalen.

Ik ga binnenkort inderdaad ook even naar een andere winkel om te luisteren. Nog echte aanraders voor deze prijsklasse?
Aanraders? Alhoewel ik de B&W's niet heb gehoord, kan ik je wel een paar luidsprekers aanraden die ik persoonlijk erg goed vind klinken:
Monitor Audio BR2 (review) / Website met product info.
KEF iQ3 (review) / Website met product info

Verwijderd

Ik ben zelf wel gecharmeerd van het geluid van het engelse merk 'mission', maar de speakers die ik daarvan beluisterd heb vallen boven jouw budget. Ze hebben echter wel modellen die binnen je budget vallen. Ook mooi vond ik tannoy en iets minder B&W. Het is ook vooral een kwestie van smaak, dus kies gewoon een luidspreker die je prettig vindt klinken en ga niet te veel af op allerlei andere menigen en reviews.

Verwijderd

Misschien interessant om weten: De nieuwe B&W 600-reeks is door de internationale vakpers erg positief onthaald, en het model dat bij de vergelijking uw voorkeur wegdroeg, de 685, heeft bovendien de EISA-award 2007, als beste compacte luidspreker binnengehaald.
Op www.hifi.nl is er op 19/7 een recensie verschenen, interessant om lezen.
Dit alles gewoon ter informatie, en niet bedoeld om uw keuze te beïnvloeden.
Zoals altijd in dit geval: uitgebreid luisteren en vergelijken, en hievoor zeker rustig de tijd nemen, en als het kan, als uw dealer hier meegaand in is, bij jou thuis.
Het zijn tenslotte de eigen oortjes die beslissen.

Verwijderd

Topicstarter
Dankjewel! De recensie is zeker intressant, ik denk toch echt dat deze het worden als ik zie hoe iedereen er over denkt. Verder ga ik nogeven naar cac hier in Leiden. Ben toch wel bijna overtuigd voor de 685!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
stimpyrulez schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 10:34:
[...]

Zelf niet veel verstand van speakers, maar ik kijk regelmatig op htforum (www.htforum.nl).
En daar heb je veel mensen die echt "audiofielen" zijn.

Misschien handig om daar eens te kijken, of nogmaals zo iets te plaatsen.

sorry, kan je niet helpen met je keuze, misschien dus wel voor wat extra info/meningen zorgen
De audiofielen van het HTFORUM sporen niet helemaal (dit kan ik onderbouwen als je wilt).
Kijk eens naar 2e hands Parasound, Bryston, Rotel, etc. versterkers i.p.v die Marantz. Als je van veel laag houdt, moet je versterker dit wel onder controle kunnen houden. Mijn ervaring met de Marantz 4001 is dat deze na overbelasting defect raakt en niet in protectie springt. Dan kan het nog zo'n goede versterker zijn qua geluid, maar kwaliteit telt ook, lijkt mij(?)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

wil je een nieuwe set kopen of mag het ook gebruikt zijn ? Gebruikt kan je voor dit geld al best wel een redelijke combinatie maken. Ik noem mijn favoriet nog maar een keer. Marantz PM80 (wel even zoeken naar de mk2 versie) oa op marktplaats vaak te vinden voor rond de 200 - 250 euro. Een prima basis die eigenlijk wel met de meeste speakers om kan gaan.

Speakers is persoonlijk dus die moet je gewoon gaan beluisteren. Nou heeft de marantz ook wel een eigen karakter maar uiteindelijk komt het geluid uit de speakers. In het duurdere segment zullen die volledig neutraal zijn, echter rond de prijzen die jij noemt kleuren ze vaak toch wel. Dat is helemaal niet erg, je moet alleen dus gaan luisteren of het je bevalt. Persoonlijk vind ik de combinatie marantz en Dynaudio altijd erg geslaagd. Heb deze combi dan ook achter mijn pc hangen.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik ben ook op zoek in het budget van ongeveer 250-350 euro ps. Mijn voorkeur ging eigenlijk uit naar Mission. Die kan je krijgen in Duitsland net over de grens. Het worden de M35i waarschijnlijk. Die klinken zeer goed wordt overal gezegd in Duitsland. Kan ik eindelijk mijn Pioneer Surround setje van 80 euro wegdoen. Ik ga daarbij missschien de M31i of de M32i voor achter kopen en later misschien nog een M33 voor mijn andere stereo. De M35i wordt aangesloten op een Sony STR 780QS versterker en de M33 op een oude Sony STR 235.

Ik heb trouwens bij Raf net geluisterd en in de luisterkamers kan je het gewoon niet horen hoe het klinkt maar de goedkoopste speakers bij de duurste "kamer" met speakers waren het beste. Dat waren speakers van ongeveer 400 euro ps waar geen prijs op stond. De andere kamers met goedkopere speakers waren gewoon niet aan te horen zo persoonlijk is het.

Mijn vader heeft ooit een set van JBL LX 2004 gekocht voor 600 euro en aangesloten op een STR DB 1080QS. Dat klinkt echt mooi als je een dvd speler hebt die digitaal is aangesloten. Dat alleen dan al op de front boxen en nog niet eens de achterboxen aangesloten. Het lijkt dan wel of je midden in een concert staat als je bijvoorbeeld Madonna of Marco Borsato op hebt staan. Het is zo afhankelijk van de ruimte waar het staat. De ruimte van mijn vader is 7 meter breed en 5 meter diep.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Topicstarter
Jaja! Dit is het geworden:

Afbeeldingslocatie: http://img259.imageshack.us/img259/6918/dsc01510xb7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img251.imageshack.us/img251/7798/dsc01511tc4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img207.imageshack.us/img207/6358/dsc01512mh0.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img502.imageshack.us/img502/9462/dsc01513qy1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img502.imageshack.us/img502/2495/dsc01514pl4.jpg

Rotel ra-04
2x Epos ELS3

• Barry|IA
Lijkt me een prachtig setje, dat goed in balans is uitgezocht :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Topicstarter
Het klinkt ook super, veel beter als me z5500 die ik eerst had, en vooral de versterker is heel lekker, liet de boxen veel lekkerder klinken als de Music Hall versterker die ik eerst op het oog had, nu nog sparen voor een goede cd speler, en daarna natuurlijk weer beter eboxen, betere versterker en ga zo maar door.. heb er al zin in, maar eerst van dit super setje genieten

• Ray

Ray

komt het laag niet boemerig over omdat de speakers op je buro staan ? Ik heb zelf naast mijn pc ook een dergelijke opstelling maar het er toch een paar goedkoper spikes ondergezet. Daarmee hangt het laag wat minder en komt het geheel wat meer tot leven.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat wel, ben aan het sparen voor standaards!

Verwijderd

je had al speakers gevonden

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2007 20:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
? Die snap ik even niet.

• Barry|IA
Verwijderd schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 17:38:
Het klinkt ook super, veel beter als me z5500 die ik eerst had, en vooral de versterker is heel lekker, liet de boxen veel lekkerder klinken als de Music Hall versterker die ik eerst op het oog had, nu nog sparen voor een goede cd speler, en daarna natuurlijk weer beter eboxen, betere versterker en ga zo maar door.. heb er al zin in, maar eerst van dit super setje genieten
De RCD-03 zou er mooi tussen passen. Ik heb een jaar geleden de RC-03 nog gehad, aan een Parasound eindversterker. Prima kwaliteit :)

[ Voor 3% gewijzigd door Barry|IA op 05-09-2007 11:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de versterker nu op me pc aangesloten, maar ik merkte wel dat in de winkel, toen hij op standaards stond + een goede cd speler en zelfde versteker als ik nu heb veel beter klonk. Maakt dit echt zoveel verschil? Zo ja, zijn er nog meer dingen hoe ik me set zoals het nu is kan upgraden (dus geen nieuwe speakers o.i.d) maar andere kabels / plaatsing etc.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2007 23:33 ]

• Barry|IA
Verwijderd schreef op woensdag 05 september 2007 @ 23:33:
Ik heb de versterker nu op me pc aangesloten, maar ik merkte wel dat in de winkel, toen hij op standaards stond + een goede cd speler en zelfde versteker als ik nu heb veel beter klonk. Maakt dit echt zoveel verschil? Zo ja, zijn er nog meer dingen hoe ik me set zoals het nu is kan upgraden (dus geen nieuwe speakers o.i.d) maar andere kabels / plaatsing etc.
Kabels? nee Plaatsing: ja!
Wat vond je in de winkel beter? Als het de plaatsing is, zou ik zeker overwegen om je speakers op stands te zetten. Dit maakt zóveel verschil!

Dure kabels, trap er alsjeblieft niet in. Daarmee verlies je zoveel uit het oog, dat de weg naar ''goed genoeg'' nooit lijkt te komen.

• Ray

Ray

begin inderdaad bij de basis. Zoals ik al zei zet ze eens op goedkope spikes zolang ze op je buro staan. Dat scheelt echt enorm. Kabels zijn wel degelijk van belang maar in verhouding tot wat er staat. Dus ik zou niet de gamma kabel nemen maar bijvoorbeeld een cleartrack vd hull of kimber 4 pr ofzo. Tot een 6 tot 10 euro de meter is prima voor deze combi. Een simpel shunt filter van audioprism a € 25,-- wil vaak ook wel goede dingen doen. Waarschijnlijk zit je nu versterker op dezelfde contactdoos als je pc en dat is eigenlijk ook niet wenselijk.

Bouw eerst aan je basis! en inderdaad een goede cd speler zal beter presteren als je pc. Zet je speakers zo vrij mogelijk. Haal ze eens iets naar voren / draai ze eens in, probeer spikes, standaards etc etc totdat je op het gehoor het beste resultaat hebt

ps. ik heb nog wel een aantal meters van deze kabels liggen die je voor weinig (als in paar euro de meter) mag hebben, als je interesse hebt stuur me dan maar even een pm

[ Voor 9% gewijzigd door Ray op 06-09-2007 07:32 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:56

voodooless

Sound is no voodoo!

Over basis gesproken: welke geluidskaart heb je in je PC zitten?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Een creative x-fi extreme music, dus daar licht het hoogstwaarchijnlijk niet aan. Hoeveel geld zou ik ongeveer kwijt zijn voor spike's ? (goedkopere.)

Wat ik me ook afvraag, qua ruimte is het moeilijk omdat bureau de hele muur in beslag neemt aan de voorkant, en ernaast geenruimte is ook door de deur. Enigste mogenlijkheid zou dan zijn om de speakers achter me te plaatsen. Maar dit lijkt mij weer minder fijn om naar te luisteren of ligt dat aan mij?

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2007 14:20 ]

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-02 00:35

Indoubt

Always be indoubt until sure

Vraag je voorlopig af hoever je wilt gaan. Geld uitgeven kan altijd nog maar er zijn waarschijnlijk een aantal dingne die je kunt proberen zonder gelijk heel veel lichter te worden in je portemonee. Versterker op een ander stopcontact als computer kan uitmaken, proberen dus. Het idee achter luidspreker stands is hoofdzakelijk een solide basis en goede plaatsing. Neem een stuk carrera marmer welke door 17 vestaals maagden onder de volle maan naar je huis wordt gebracht. Een stuk stoeptegel mag ook. onderkant beplakken met vilt en de luidspreker erop met 3 stukjes blue-tac (pritt buddies). Haal de luidspreker iets van de muur. Experimenteer met verschillende afstanden. Als het goed is wordt het geluid iets strakker en helderder (bv.:iets minder bas maar wel strakker). Als het werkt en je geluid verbeterd kun je altijd nog een mooie natuursteen of marmer tegel nemen. De blue tac koppelt de luidspreker stevig aan de tegel maar heeft ook enige flexibiliteit. Spikes onder je luidspreker geven een net iets ander effect maar koppelen de luidspreker ook stevig aan de basis. Het is niet altijd een verbetering.

Kleine spikjes koop je bij remo/speaker en co/BMM electronics etc.

Op de verschillende fora kom je veel tips tegen en als je wat verder leest kun je vaak al van tevoren vaststellen wat je ervan mag verwachten. Veel aspecten zijn heel logisch beredeneerbaar.

• Ray

Ray

aan spikes kan ik je wellicht ook nog wel helpen. Ik overweeg zelf andere te kopen. Ik weet niet wat je budget is maar deze 8 stuks kan je dan voor € 25,-- wel overnemen. Ik heb ze nu onder mijn audience 42 van dynaudio die ook op mijn buro staan naast de monitor. Zonder de spikes boemt het nogal en met die dingen eronder is het laag een stuk strakker. Maar goed je kan ook natuurlijk eens testen met een tegel. Ik heb zelf ook wel eens rubberen terrastegels gebruikt en dat gaat ook goed. Die zijn trouwens ook niet echt goedkoop en mooi ziet het er niet uit. Maarja je probeert eens wat :)

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
extreme music is anders een kaart die door veel mensen onder vuur wordt genomen omdat hij met muziek zn geld niet waar zou zijn enzo, ik heb zelf geen ervaringen maar er zijn genoeg mensen op dit forum die ze kunnen vergelijken met andere kaarten en niet positief over creative zijn :P dat je het even weet:P
Pagina: 1