[Cinema4D] Object onzichtbaar maken in render

Pagina: 1
Acties:

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ik probeer met C4D 8 iets voor elkaar te krijgen wat me op zich met Maya al eens geleerd en gelukt is.

Stel je voor ik wil een kleedje (object A) over een muurtje hangen (object B ). Later wil ik dat in Photoshop gaan nabewerken en heb ik daar al een ander muurtje (plaatje C) staan. Ik wil graag het kleedje renderen zonder dat ik het muurtje zie. Middels de Alpha channel kan ik dan mijn kleedje naadloos van z'n omgeving ontdoen.

Ik kan het muurtje uitzetten, maar dan mis ik de shadows die gecast worden op het muurtje.

Maya heeft er een mooie voor en dat is een groene material, die bij het renderen onzichtbaar wordt. Je kan hem mooi gebruiken voor ondergrond planes enzo, want je houdt wel shadows, die worden ook opgenomen in de Alpha channel van je render, maar je ziet geen groen vlak eronder.

Weet iemand hoe ik dat fix in Cinema4D? Ik heb al gekeken naar een Texture tag of een Restriction tag, ook heb ik een nieuwe texture aangemaakt,... maar niets van dat alles...

Hmmm, ik heb nu de Compositing tag gevonden, waarin ik op zich kan uitvinken dat hij 'seen by camera' is en 'seen by GI' en 'seen by rays'. En ik kan aanvinken dat hij 'cast shadows' en 'receive shadows' wel doet. Ik geloof dat ik het heb, maar moet nu prutsen of dit het goede is.

Zit ik op de goede weg? 8)7

Oplossing!

In dit topic heeft iemand uitgevonden hoe het moet:
http://www.c4dcafe.com/ipb/index.php?showtopic=17653

Je moet in je render settings onder 'Multi Pass render' aanvinken dat je 'Shadow' en desgewenst 'Reflection' wil zien. Die krijg je dan als aparte Alpha Channels erbij! Er staat ook een C4D file bij waarin ze het laten zien. Geweldig! :)

[ Voor 25% gewijzigd door Dark Blue op 31-08-2007 13:03 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs