Not enough Space to copy PCI Option ROM

Pagina: 1
Acties:
  • 439 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DaaNium
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-05 15:20

DaaNium

incl. 70% zachte ghee

Topicstarter
Hoi,

ik heb sinds kort mijn pctje geupgrade naar onderstaande

Asus P5K Deluxe/Wifi (BIOS v0404, nieuwste op beta versie na)
Intel Core2Quad Q6600
GEIL 4GB DDR2-800 (2x 2GB)
Plextor dvdrom px-130A (IDE)
Plextor dvd brander PC-740A (IDE)
4x WD 250GB SATA-II (RE) in RAID0+1 (Met Vista Ultimate x86/32bit er op) (onboard intel controller)
Creative X-Fi (PCI)
GF 8800GTS (PCI-E)
Raid controller van Highpoint 2320 (8x 500gb raid5) (PCI-E)

Alles ging goed, totdat ik de highpoint raid controller aansloot, want toen kreeg ik de melding:
"Not enough space to copy PCI option ROM [00:1F:02]"

ik uiteraard op google gezocht, ook hier op tweakers.net,
maar helaas kwam ik niet verder dan een optie in het BIOS,
PCI Busmaster --> Enable maar die optie heb ik niet in het BIOS van mijn moederbord,
dus dat houdt al snel op.

en dan moest ik zo veel mogelijk uit zetten, en dat heb ik dus ook gedaan:
COM poort
HD Audio
Realtek GB LAN
WLAN
Firewire
Com poort

het viel me trouwens ook op, dat als ik de Highpoint controller erin prik, dat in de boot volgorde, de highpoint onder 'SCSI" staat, en niet meer mijn onboard controller waar ik van wil booten.

what to do.. what to do? _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door DaaNium op 02-09-2007 11:32 . Reden: extra info over kaarten en OS ]

..maar ik denk dat het verhaal van kapitein Ortega best eens waar kan zijn..

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Heb je nog andere PCI related opties in je BIOS? Waarschijnlijk heb je last van incompatibiliteit tussen de VGA/P5K/controller/onboard controller. BIOS op de laatste versie? Zonder Xfi geprobeerd? Kun je SCSI excluden van de boot order, misschien dat dat verschil uitmaakt.

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:30

Spoooky

Core temp 37°C

Staan alle shadow opties in je BIOS uit??

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

• DaaNium

DaaNium

incl. 70% zachte ghee

Topicstarter
wagenveld schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 09:06:
Heb je nog andere PCI related opties in je BIOS? Waarschijnlijk heb je last van incompatibiliteit tussen de VGA/P5K/controller/onboard controller. BIOS op de laatste versie? Zonder Xfi geprobeerd? Kun je SCSI excluden van de boot order, misschien dat dat verschil uitmaakt.
Nee, helaas niets anders te vinden wat PCI related is, SCSI kan ik vast wel excluden, maar dan start m'n windows niet op, want die staat dus op m'n onboard raid controller
ik ga zo wel nog even proberen zonder de geluidskaart! thnx voor de tip
Spoooky schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 09:09 :
Staan alle shadow opties in je BIOS uit??
Shadow opties kan ik niet terug vinden in het BIOS van dit bord :?

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
ACPI inschakelen/uitschakelen dan word de controle van je hardware overgedragen van bios naar OS

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• DaaNium

DaaNium

incl. 70% zachte ghee

Topicstarter
djexplo schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 08:21:
ACPI inschakelen/uitschakelen dan word de controle van je hardware overgedragen van bios naar OS
ow te gek, dan probeer ik dat ook meteen, dát staat wél in m'n BIOS ;)

Ik heb ook even getest of het nog hielp als ik de X-Fi eruit haalde, maar helaas
ik had ook nog de onboard Jmicron IDE controller uit gezet, maar ook zonder het gehoopte resultaat.

even kijken of ACPI me kan helpen, thnx!
Helaas, dat hielp ook niet. dan start windows ook niet op.
wat ik ook vreemd/jammer vind, is dat ik bij de cd/dvd spelers WEL kan kiezen van welke ik wil booten, maar van de scsi/raid-controller kan ik dat niet. zodra de highpoint kaart er in zit, staat hij op highpoint en dus niet op de Intel waar mijn windows installatie op staat.
Verder viel het me net ook op, dat als ik de highpoint er in heb, dat de onboard raid controller niet eens 'aan' gaat, daarmee bedoel ik dat ik niet zie dat de vier schijven in raid staan (in zo'n overzichtje, soort van BIOS van de onboard raid controller zeg maar).
dat scherm krijg ik WEL te zien als de highpoint er uit is, dan start windows ook gewoon netjes op.

Ik heb zojuist ook de highpoint voorzien van het nieuwste BIOS, even kijken of het er beter op wordt.

[ Voor 45% gewijzigd door DaaNium op 01-09-2007 08:55 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:19

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

TS kijk eens in het BIOS van je HighPoint controller, best mogelijk dat je de boot functie van de kaart uit kunt schakelen, zodat het BIOS van het moederbord de kaart niet in zijn bootopties meeneemt. Maar het kan ook heel goed mogelijk zijn dat de beide RAID controller (onbaord en de PCI kaart) elkaar in de weg zitten. Ze nemen dan dezelfde interrupts en geheugen adressen in. Dit heb ik ook al eens gehad, wel eens waar met twee Promise controllers (onboard en een PCI kaart).

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:52
Probeer het eens met 2GB geheugen, en hoe staat je Memory Remap in de bios ? Is dat trouwens de x64 versie van Vista die je gebruikt ?

• DaaNium

DaaNium

incl. 70% zachte ghee

Topicstarter
_Dune_ schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 11:56:
TS kijk eens in het BIOS van je HighPoint controller, best mogelijk dat je de boot functie van de kaart uit kunt schakelen, zodat het BIOS van het moederbord de kaart niet in zijn bootopties meeneemt. Maar het kan ook heel goed mogelijk zijn dat de beide RAID controller (onbaord en de PCI kaart) elkaar in de weg zitten. Ze nemen dan dezelfde interrupts en geheugen adressen in. Dit heb ik ook al eens gehad, wel eens waar met twee Promise controllers (onboard en een PCI kaart).
In het BIOS van de highpoint kan ik inderdaad aangeven of de RAID5 bootable moet zijn of niet, maar deze staat op 'non-bootable'
ik denk inderdaad dat ze elkaar storen, maar volgens mij kan ik weinig tot niets instellen in het BIOS van m'n moederbord wat betreft IRQ's e.d.
ik ga het zometeen natuurlijk wel nog effe nakijken!
Nielson schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 17:23:
Probeer het eens met 2GB geheugen, en hoe staat je Memory Remap in de bios ? Is dat trouwens de x64 versie van Vista die je gebruikt ?
Memory remap zegt me niet zo veel eerlijk gezegd, maar ik zal het zo eens nakijken
Memory remap stond aan, als ik die uit zet, heb ik nog 3328MB van m'n 4096MB intern geheugen beschikbaar. dat is op zich geen ramp, als dan alles werkte, wat helaas niet het geval is.

ook met het geheugen zal ik effe controleren,
met 2GB krijg ik gewoon dezelfde meldingen

ik draai de 32 bit versie van Windows Vista
(ik zal het even erbij zetten in de start-post)
[offtopic]
kan ik m'n 32-bit vista ultimate (OEM) key ook gebruiken voor de 64-bit?
ik weet dat het kan met de retail, maar kan het ook met de oem?
[/offtopic]

[ Voor 13% gewijzigd door DaaNium op 02-09-2007 11:47 . Reden: getest ]

• DaaNium

DaaNium

incl. 70% zachte ghee

Topicstarter
ik heb bij m'n SATA opties in het BIOS ook nog iets staan van Intel Robson Technology, ik heb geen idee wat het is (ga ik zo wel eens opzoeken) maar ook dat helpt niets met m'n probleem
zometeen ga ik wel nog proberen om de VGA kaart en de RAID5 controller om te wisselen van PCI-E slot. kijken wat dat doet ;)

* als ik het goed begrepen heb, is het (kort door de bocht) een techniek die extra geheugen gebruikt om een soort van extra cache geheugen toe te voegen om de harddisk's te versnellen? ik ga het dan weer effe aan zetten ;) maar het helpt me dus niet met m'n probleem

[ Voor 30% gewijzigd door DaaNium op 02-09-2007 12:00 ]

• DaaNium

DaaNium

incl. 70% zachte ghee

Topicstarter
subtiel kickje ;)

iemand nog 'n tip voor me?
ik neem vanavond een raid-controllertje mee van op 't werk,
dan ga ik eens testen of de onboard-controller gewoon niet lekker samen gaat met de Highpoint controller of dat het toch aan het BIOS van m'n moederbord ligt
als dat ook niet werkt, ben ik zo'n beetje door m'n ideen heen :?

iemand alvast 'n leuke tip voor een alternatief moederbord :*)

Pagina: 1