welke volgorde bij installatie nieuwe hd?

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:15
ik heb nu een quantum bigfoot 6 gig (1partitie) met daarop windows 2000 en 98 dualboot.

ik heb net een quantum fireball lt gekocht, 15 gig.

de ouwe hd zit in een ultra 66 ide slot op mijn mobo, nou wil ik in dit primaire slot de 15 gig als master met drie partities en daarop win98 en 2000 en de ouwe als slave.

wat kan ik nu het beste eerst gaan doen? eerst de nieuwe erbij zetten als slave en de partities maken? werkt dit (de oude hd is geen ultra 66)?

als ik het ding aansluit moet ik hem eerst formatteren?

graag hulp, ik heb geen ervaring met hd's installeren

Verwijderd

Deze topic zal - net als veel anderen, waar ook nog steeds naar gevraagd wordt ( netwerk iemand ), al vaak voorbij zijn geweest.
Probeer gewoon eerst effe te zoeken, aatos ...

Maar ik zal je toch maar effe helpen.

Daar staan trouwens erg veel handige artikelen, die absoluut het lezen waard zijn.
De newbie wordt - nog steeds - in veel reviews te kort gedaan IMHO.

• aatos
ok bedankt voor de info maar dan nog dit: maakt het veel uit in snelheid als ik mijn swapfile op een aparte partitie zet?

Verwijderd

Foei,

Nee dat kan zelfs sneller werken, maar das waarschijnlijk alleen als je ze op twee verschillende kanalen hebt staan ..

• Lord Maximus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 09:57
Aatos.
in jouw geval zou ik de Swapfile ten allen tijde op de Fireball zetten.
De Grootpoot hardeschijven zijn echt extreem traag.

• aatos
lord dat snap ik maar ik bedoelde dus: ik weet dat het sneller kan zijn om de swapfile op een aparte partitie te zetten (van de fireball dus) maar hoeveel sneller? want ik lees dat het wel veel gezeik is om zo'n kleine partitie aan te maken, dus als die snelheidswinst niet zo groot is dan doe ik het niet.

Verwijderd

Aatos, maak maar een partitie op je snelste schijf van drie keer de grootte van je RAM geheugen. Daar zet je je swapfile op. Zorg wel dat je swapfile ongeveer 80% van de grootte van de nieuwe partitie is. Maximum- en minimum grootte aan elkaar gelijk maken. Voordeel is dan dat dat ding niet meer gedefragmenteerd kan raken. Succes !

• aatos
ok tiethof bedankt... maar weet iemand hoeveel snelheidswinst me dit oplevert?

en ik heb nu een nieuw probleem, ik heb de nieuwe schijf erin gestopt, de oude geformatteerd, op de nieuwe 3 partities aangemaakt en op de ene win98 en daarna 2000 gezet (dualboot).

de oude hd heet d:, de nieuwe c:, e: en f:

win98 ziet keurig alles, maar win2000 ziet de oude harde schijf niet. (hij houdt overigens wel de cd-rom op g:, die zet hij dus niet op d:.

wat valt hieraan te doen?

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Aatos, ziet win2k de schijf helemaal niet meer? ook niet in dos?
als hij em wel in dos ziet en hij heeet daar b.v D:\
moet je s in win verkenner in de adresbalk D:\ intypen, of ga naar--> D:\

• aatos
helaas ook in dos (tenminste de commandprompt) ziet win2k de andere schijf niet.

• aatos
niemand verder?
Pagina: 1