Coax +UTP = storing?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.400 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:32
Afgelopen weekend heb ik een coaxkabel voor tv en een utp kabel voor internet door een 5/8 buis getrokken van de meterkast naar de zolder.
Internet doet 't prima, maar tv beeld geeft veel storing.
In de search vond ik wel veel info over deze combi, maar bij de meesten werkte het gewoon prima :?
De RTL zenders gaan nog, maar de NOS en SBS-sen zijn echt dikke bagger; veel sneeuw!

De vraag is nu: waar moet ik de fout zoeken?
afstand is ± 25m
coax = CAI 2006 bedea coax twaalf
utp = cat5e
tv beeld komt binnen via een pinnacle PCTV pro pci
antenneversterker of vcr er tussen maakt niet uit
in de meterkast zit een splitter naar 3 tv aansluitingen. Daarop zit ook de tv beneden en die laat een prima beeld zien???

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-02 13:45
Koppel die netwerkkabel dan eens los.. Wordt het beeld dan beter? Dan stoort het netwerksignaal inderdaad op je tv-signaal.
Het lijkt me echter dat dit niet zo is.
Het is redelijk algemeen bekend dat tv-kaarten een sterker signaal nodig hebben dan gewone tv's. Ofwel; je ziet er sneller storing op onstaan. Zet anders eens een tv neer op de plek waar je nu je tv-kaart aansluit en ik durf bijna zeker te zeggen dat het beeld daarop beter zal zijn.
De gebruikte coax-kabel ken ik niet meer zelfs al is het topkabel dan kan het nog zijn dat het signaal na 3x splitten en 25m overgebrugd te hebben te zwak is.

Je zegt dat je een antenneversterker geprobeerd hebt maar dat dit niet mocht baten? Heb je deze wel goed geplaatst, meteen waar je CAI binnenkomt, dus liefst nog voor de splitter? En verder zijn al je stekkers en wandcontactdozen goed aangesloten?

[ Voor 13% gewijzigd door HyperioN op 30-08-2007 23:28 ]

• Tacoos
HyperioN. schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 23:26:
Koppel die netwerkkabel dan eens los.. Wordt het beeld dan beter? Dan stoort het netwerksignaal inderdaad op je tv-signaal.
Het lijkt me echter dat dit niet zo is.
Kabel los of router uit helpt niet, nee..
Het is redelijk algemeen bekend dat tv-kaarten een sterker signaal nodig hebben dan gewone tv's. Ofwel; je ziet er sneller storing op onstaan. Zet anders eens een tv neer op de plek waar je nu je tv-kaart aansluit en ik durf bijna zeker te zeggen dat het beeld daarop beter zal zijn.
De gebruikte coax-kabel ken ik niet meer zelfs al is het topkabel dan kan het nog zijn dat het signaal na 3x splitten en 25m overgebrugd te hebben te zwak is.
Goeie tip!
Je zegt dat je een antenneversterker geprobeerd hebt maar dat dit niet mocht baten? Heb je deze wel goed geplaatst, meteen waar je CAI binnenkomt, dus liefst nog voor de splitter? En verder zijn al je stekkers en wandcontactdozen goed aangesloten?
op de inkomende cai kabel zit een splitter (vlgs mij tevens versterker), die split naar drie aansluitingen. Een daarvan gaat naar de tv beneden, een andere naar de zolder en de derde is nog ongebruikt.
Ik heb getest met een extra splitter/versterker op de doos op zolder ertussen.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:45
Een versterker bij het eindpunt plaatsen heeft geen nut, het werkt zelfs averechts. Je versterkt daarmee namelijk ook de ruis mee.

Je zult de versterker echt aan het begin, het liefst voor de splitter beneden, moeten plaatsen.

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-02 19:59

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

En wanneer de splitter/versterker van de gamma niet helpt, wil dat niet zeggen dat een goede versterker ook niet zal helpen :) Met andere woorden, wat is het je waard? Koop liever een hirschmann. Kijk ook even naar je abonnee overnamepunt, is dat het wel echt of is het een gewone rijgdoos? Liefst een tras1000b plaatsen, die is galvanisch gescheiden met randaarde zodat de aarde van de cai niet anders is als de aarde van je pc. Die is toch hoop ik wel geaard?

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-02 23:22

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Heb je je kabels en stekkers wel goed aangesloten? Je zult niet de eerste zijn die vergeet ook de mantel aan te sluiten?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:03

Hoicks

Techno!

Kijk ook even of je de antenne versterker kan 'tunen'. Gebruik ook goede afgeschermde coax en eventueel FTP ipv UTP kabel.

Jek an beter eerst vanaf AOP eerst de versterker ingaan en dan pas gaan splitten. Zo voorkom je dat storing meeversterkt wordt.

[ Voor 34% gewijzigd door Hoicks op 31-08-2007 08:50 ]

• Stamgastje
  • Laatst online: 02-02-2020
Sommige versterkers hebben verschillende signaalsterktes per uitgang; je zou dus ook even de kabel kunnen proberen aan te sluiten op de twee andere uitgangen.

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-01 20:10

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

wellicht heb je de mantel kapotgetrokken bij het trekken van de kabels, ik heb op sommige plekken in het huis ook cat5e SFTP samen met Coax getrokken, en de coax kabels zijn vaak erg dik waardook het trekken lastig gaat, en veel kans op stuktrekken.

check dus ff de weerstand

Beste film ooit

• Tacoos
hufkes schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 08:44:
En wanneer de splitter/versterker van de gamma niet helpt, wil dat niet zeggen dat een goede versterker ook niet zal helpen :) Met andere woorden, wat is het je waard? Koop liever een hirschmann. Kijk ook even naar je abonnee overnamepunt, is dat het wel echt of is het een gewone rijgdoos? Liefst een tras1000b plaatsen, die is galvanisch gescheiden met randaarde zodat de aarde van de cai niet anders is als de aarde van je pc. Die is toch hoop ik wel geaard?
I stand corrected. De splitter is geen versterker, alleen splitter. Het betreft deze van konig
Een echt AOP heb ik niet. De splitter zit rechtstreeks op de groene kabel van UPC die uit de muur komt...
De pc is niet geaard.
Janoz schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 08:47:
Heb je je kabels en stekkers wel goed aangesloten? Je zult niet de eerste zijn die vergeet ook de mantel aan te sluiten?
Gisteren opnieuw gemonteerd aan begin- en eindpunt, just to make sure ;)
En ja, de mantel is aan beide punten aangesloten. Beginpunt is een F connector, eindputn een wanddoos met CAI doorvoer dinges.
soepkip schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 09:13:
wellicht heb je de mantel kapotgetrokken bij het trekken van de kabels, ik heb op sommige plekken in het huis ook cat5e SFTP samen met Coax getrokken, en de coax kabels zijn vaak erg dik waardook het trekken lastig gaat, en veel kans op stuktrekken.

check dus ff de weerstand
Hoe check ik de weerstand :9 ? Met een multimeter tussen pin en mantel? Wat moet 't zijn?

Gegeven mijn bovenstaande antwoorden op jullie vragen, wat denken jullie: een versterker ervoor, of is alleen een AOP al een mogelijke verbetering? Moet een versterker perse 120 euro kosten?
Eerst iets ander proberen?

Extra info: in een later stadium moet er vanuit dit punt op de zolder weer een 20 m utp + coax naar een andere ruiimte...

• Mawlana
Jouw eigen splitter zit dus rechtstreeks op de groene kabel van UPC? Ik zou zeggen, neem contact op met UPC om een WCD te laten plaatsen (kosteloos). Je hebt nu niet eens een galvanische scheiding. :|

• Stamgastje
Ik zou gewoon even een goedkope versterker bij bijv. de Gamma halen en kijken of dat al helpt. Zo niet, breng je 'm gewoon terug en haal je een duurdere bij een elektronicazaak.

• hufkes

hufkes

Zo duur hoeft een goede ook niet te zijn hoor, voor 55 euro heb je volgens mij de simpelste van Hirschmann. Je zou inderdaad de UPC kunnen bellen voor het feit dat je geen AOP hebt, ik heb geen ervaring met hoe ze daar mee omgaan want ik geloof dat het alleen verplicht is in nieuwbouw. Of bestaande bouw moet worden omgebouwd weet ik niet. Maar het aanleggen ervan is een peuleschilletje hoor, dus als ze er moeilijk over doen gewoon zelf doen. Bel ze gewoon en vraag hoe ze daar me omgaan, niet te geleerd overkomen, gewoon zeggen "dat je via via hebt begrepen dat en hoe dat precies zit want je hebt geen goed signaal".

Verder is het dus zeker niet goed voor een splitter om rechtstreeks op de groene kabel te zitten, wie weet wat er buiten jouw huis allemaal aan de kabel geklooid wordt :)

---

• Tacoos
sylvesterrr schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 09:43:
Jouw eigen splitter zit dus rechtstreeks op de groene kabel van UPC? Ik zou zeggen, neem contact op met UPC om een WCD te laten plaatsen (kosteloos). Je hebt nu niet eens een galvanische scheiding. :|
Kreeg gisteren al een lekkere optater bij het aansluiten van de kabel op de splitter jah......Dat lijkt me niet te kloppen, wel?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tacoos schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 10:15:
[...]

Kreeg gisteren al een lekkere optater bij het aansluiten van de kabel op de splitter jah......Dat lijkt me niet te kloppen, wel?
Nee, niet bepaald. Dat heeft trouwens niet met galvanische scheiding te maken (die zorgt ervoor dat er geen stroom kan lopen, maar doet niets tegen afwijkende voltages zoals je nu voelde), maar met aarding. Een AOP hoort indien mogelijk geaard te worden (in meterkast vanzelfsprekend, in woonkamers helaas minder).

Maar goed, sylvesterrr was duidelijk: jij hoort een AOP te hebben. Waarom dat ding er nu niet opzit is punt twee, maar sowieso is zo'n ding eigendom maar ook verantwoordelijkheid van UPC. Tenzij je hem er zelf afgerukt hebt, heb je recht op kosteloze plaatsing ervan door UPC.

Of dat het signaal boven gelijk op orde gaat brengen is te betwijfelen - als signaal beneden nu al goed is lijkt me dat het binnenkomende signaal niet het probleem is. Je hebt goede C12 gebruikt, dus ik denk dat je kabel an sich OK is. C12 houdt in dat het op 230MHz 12dB dempt over honderd meter. 25m betekent op 230MHz dus een demping van 3dB, wat goed te overzien is. Op 816MHz komt dat in de buurt van 5dB, wat al een stuk meer is. Misschien is demping het probleem. Toch zou ik eerst eens kijken naar de connectoren die je erop gezet hebt. Als dat flutdingetjes zijn met plastic kapjes laten ze allerlei interferentie toe. Je wilt volledig metalen connectoren, indien mogelijk recht en niet haaks.

Verder is versterker boven zetten zinloos, dat versterkt alleen de ruis die over die afstand ontstaan is. Probeer die versterker eens beneden ipv de 3-weg splitter te zetten. Als het signaal dan te sterk is voor TV beneden (kan makkelijk, dat herken je door strepen in beeld, vooral in de VHF kanalen (muv regio Rijnmond zijn dat de NL publieke zenders)) een dempertje ertussen zetten die evenveel dempt als de versterker versterkt, meestal zo'n 6dB, maar kijk op je versterker voor de exacte waarde.

Oslik blyat! Oslik!

• Tacoos
dion_b schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 11:53:
[...]

Nee, niet bepaald. Dat heeft trouwens niet met galvanische scheiding te maken (die zorgt ervoor dat er geen stroom kan lopen, maar doet niets tegen afwijkende voltages zoals je nu voelde), maar met aarding. Een AOP hoort indien mogelijk geaard te worden (in meterkast vanzelfsprekend, in woonkamers helaas minder).
En hoe aard ik zo'n AOP? Kan ik die aan een willekeurige aarddraad hangen?
[...]
Maar goed, sylvesterrr was duidelijk: jij hoort een AOP te hebben. Waarom dat ding er nu niet opzit is punt twee, maar sowieso is zo'n ding eigendom maar ook verantwoordelijkheid van UPC. Tenzij je hem er zelf afgerukt hebt, heb je recht op kosteloze plaatsing ervan door UPC.
wacht eens, vlgs mij heb ik die er zelf vanaf gehaald :X
Als ik het me goed herinner, hing 't ding er zo beroerd bij, dat we het maar hebben verwijderd. De vorige eigenaar had wat meer bedenkelijke electrische constructies bedacht dus ik dacht dat deze d'r ook een van was...
[...]
Of dat het signaal boven gelijk op orde gaat brengen is te betwijfelen - als signaal beneden nu al goed is lijkt me dat het binnenkomende signaal niet het probleem is. Je hebt goede C12 gebruikt, dus ik denk dat je kabel an sich OK is. C12 houdt in dat het op 230MHz 12dB dempt over honderd meter. 25m betekent op 230MHz dus een demping van 3dB, wat goed te overzien is. Op 816MHz komt dat in de buurt van 5dB, wat al een stuk meer is. Misschien is demping het probleem. Toch zou ik eerst eens kijken naar de connectoren die je erop gezet hebt. Als dat flutdingetjes zijn met plastic kapjes laten ze allerlei interferentie toe. Je wilt volledig metalen connectoren, indien mogelijk recht en niet haaks.

Verder is versterker boven zetten zinloos, dat versterkt alleen de ruis die over die afstand ontstaan is. Probeer die versterker eens beneden ipv de 3-weg splitter te zetten. Als het signaal dan te sterk is voor TV beneden (kan makkelijk, dat herken je door strepen in beeld, vooral in de VHF kanalen (muv regio Rijnmond zijn dat de NL publieke zenders)) een dempertje ertussen zetten die evenveel dempt als de versterker versterkt, meestal zo'n 6dB, maar kijk op je versterker voor de exacte waarde.
Hmm, op naar de electro-zaak dus....

• hufkes

hufkes

Aen goed aop heeft een eigen aansluiting voor aarde en in principe kun je die aan ieder aardpunt in je huis aarden, beste is uiteraard rechtstreeks naar de aardepin.

Zie ook hier: http://www.enormjanvandenbroek.nl/download/Abovername.pdf

Nog wat algemenere info met tekeningetjes: http://www.enormjanvanden.../Handboek%20Nederland.pdf

[ Voor 19% gewijzigd door hufkes op 31-08-2007 12:40 ]

---

• Tacoos
[...]
Vlgs mij is het dan slimmer om de versterker na de splitter op de draad die naar de zolder gaat te steken, of niet? Immers heb ik op de andere lijn wel goed beeld.
Het is toch altijd beter om zo min mogelijk componenten in de signaal lijn te hebben?

• Mawlana
Als je de versterker achter een splitter aansluit, dan versterk je een reeds gedempt signaal..

• Stamgastje
Beetje meer uitleg is misschien handig ter begrip: het signaal na de splitter is gedempt, de ruis kan nog net zo sterk zijn als ervoor (omdat het bijv. van buitenaf opgevangen wordt). Kortom, de signal-to-noise ratio is lager. Ga je dat versterken, dan is het niveau van het signaal wel weer goed, maar zit er relatief sterkere ruis bij. Echter, als de afstand tussen splitter en versterker minimaal is (dus weinig kans op ruis), zul je weinig verschil merken.

Overigens heb je in dit geval geen splitter nodig: de versterker werkt al als splitter (heeft meestal 2 of 3 uitgangen) en evt. kan er (zoals dion_b) al zei, een demper (zie dit maar als een 1-way splitter) op de uitgang gezet worden waar de korte kabel (naar beneden toe) op wordt aangesloten. Op die manier wordt het signaal naar boven toe moet versterkt op de lijn gezet worden (i.v.m. demping in de lange kabel naar boven toe); het signaal op de lijn beneden is dan weer op het originele niveau.

[ Voor 52% gewijzigd door Stamgastje op 31-08-2007 15:10 ]

• Tacoos
Zojuist de versterker ertussen gezet (voor de splitter) en het resultaat: perfect beeld!!
Merk is trouwens konig. Kostte 50 pleuro's, maar als 't dan werkt, vind ik 't wel prima zo!!
Beneden is het beeld nog steeds prima, dus een demper is niet nodig.

Morgen maar eens de AOP terugzetten...

Pagina: 1