DD/DTS niet naar receiver

Pagina: 1
Acties:
  • 248 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-11-2025
Beste mensen..

Sinds kort heb ik een 5.1 surround setup staan met een Yamaha RX-V361. Mooi apparaat, mooi geluid, maar hier ligt het probleem niet.

Wat ik graag wil is de Dolby Digital of DTS geluidstrack van een dvd of DivX'je naar mijn receiver doorsluizen, dit lukt echter niet.. Op de een of andere manier staat mijn computer dat niet toe.

Ik haal mijn geluid uit de onboard ALC850 chip op mijn A8N-SLI moederplank, en het is me inmiddels duidelijk geworden dat S/PDIF niet functioneert met de standaard nVidia drivers. Met de Realtek drivers wil de boel wel werken, maar ik krijg er alleen maar 2 kanaals PCM uit..

Ik heb inmiddels alles geprobeerd, VLC met de S/PDIF uitvoer enabled, en ook AC3filter op alle mogelijke logische instellingen. Het ziet er dus naar uit dat de Realtek drivers (of het vage bijbehorende ASUS programmaatje..) alles downsamplen naar 2 kanaals stereo PCM.

Ik heb staan:

- In AC3filter alles op 3/2channel S/PDIF
- In het asus Sound Effect programmaatje staat de instelling op 6 Channel audio
- In windows zelf staat de instelling op 5.1 Surround Sound.

Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-02 09:15
Ik ken het probleem ja, met mijn creative X-Fi xtreme music krijg ik er ook alleen maar stereo uit (wel 96khz ipv 48khz). Heb ook alles goed ingesteld, maar een dvd met dts wordt ook gewoon in stereo afgespeeld.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Wat doet PowerDVD verder? Die hoef je alleen maar op SP/DIF te zetten. Draai dan eens een DVD met DD/DTS?

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Zet de geluidsinstelling eens op pcm digital out ipv 6 Channel. Verder alle effecten en andere opties uit.

Windows geluidsinstellingen kun je op standaard 2 speakers laten.

In AC3Filter spdif aan inderdaad en op de juiste luidspreker instelling (verder niks aan de instellingen veranderen), en dan zou het moeten werken.

Verder is dat "ASUS programmaatje" gewoon dezelfde realtek driver alleen dan met een ASUS logo.

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-01 21:32
Toevallig heb ik precies hetzelfde probleem. Onlangs een Denon receiver aangeschaft welke ik via coax digitaal aan mijn onboard audio heb hangen. Toevallig ook een Realtek ALC850 op een Epox EP-9npa+.

Dat de SPDIF niet werkt met de Nforce drivers had ik ook al ontdekt. De realtek driver (versie 4.01) zorgde er in iedergeval voor dat er stereo PCM uitkwam.

Ik heb ook al uren zitten kloten met het AC3filter, maar tot nu toe is het mij ook nog niet gelukt om een DD signaal naar mijn receiver te krijgen. Net zoals jou alleen stereo :(

Ik zal morgen nog eens experimenteren met de instellingen die hierboven worden genoemd.

Aarzel in iedergeval niet om een oplossing te posten mocht je deze vinden :P

• Tim_R
Okeej, PowerDVD heb ik niet geinstalleerd, dat zal ik eens gaan proberen met een originele DVD dan.. Mij gaat het echter vooral om de DivX-films O-)

Ow en in mijn realtek-driver heb ik wel de genoemde optie 6 Channel, maar van PCM Digital Output kan ik niets vinden?

• Unicron
Ik heb het zojuist werkend gekregen :D

instellingen in ac3filter:
output format: AS IS (no change)
een vinkje bij 'Use SPDIF', komt dan achter tussen haakjes passthrough te staan
Op het SPDIF tabblad heb ik bij SPDIF passthrough AC3 geselecteerd

Dit had ik de voorgaande dagen ook al. Wat ik gedaan heb is de input mode op mijn receiver getoggled. Vervolgens detecteerde die ineens wel het AC3 signaal. Misschien dat het onboard signaal er voor zorgt dat mijn receiver niet makkelijk kan schakelen van 2 kanaals PCM naar AC3.

• Tim_R
Helaas, dat werkt bij mij niet.. wat je precies bedoelt met input mode togglen snap ik niet? Ik heb alleen de mogelijkheden Pro Logic - Pro Logic II Movie - Pro Logic II Music - Pro Logic II Game..

In PowerDVD 7 wordt de optie S/PDIF niet weergegeven in het dropdwn menu bij Speaker Environment.. hij lijkt dus niet gedetecteerd te worden, how come?

• Unicron
Timmyboy_ schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 12:35:
Helaas, dat werkt bij mij niet.. wat je precies bedoelt met input mode togglen snap ik niet? Ik heb alleen de mogelijkheden Pro Logic - Pro Logic II Movie - Pro Logic II Music - Pro Logic II Game..

In PowerDVD 7 wordt de optie S/PDIF niet weergegeven in het dropdwn menu bij Speaker Environment.. hij lijkt dus niet gedetecteerd te worden, how come?
Met toggelen bedoel ik op de receiver veranderen wat voor soort input signaal er is. Normaal staat dit op auto en vindt de receiver zelf uit of het gewoon stereo PCM is of DD e.d.. Nu heb ik deze met de hand even verandert op de receiver en toen ik hem weer op 'auto' zette pakte die het DD signaal ineens wel.

Edit: Welke versie van het ac3filter en realtek driver heb je trouwens? Ik heb ac3filter 1.46 en realtek driver 4.01.

[ Voor 7% gewijzigd door Unicron op 01-09-2007 12:54 ]

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-02 16:38

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Dat komt omdat je nu SPDIF passthrough aan hebt staan. Een film met AC3 geluid geeft dan netjes een 5.1 signaal door. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

• Tim_R
Unicron schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 12:51:
[...]

Met toggelen bedoel ik op de receiver veranderen wat voor soort input signaal er is. Normaal staat dit op auto en vindt de receiver zelf uit of het gewoon stereo PCM is of DD e.d.. Nu heb ik deze met de hand even verandert op de receiver en toen ik hem weer op 'auto' zette pakte die het DD signaal ineens wel.

Edit: Welke versie van het ac3filter en realtek driver heb je trouwens? Ik heb ac3filter 1.46 en realtek driver 4.01.
Okee.. die mogelijkheid biedt mijn receiver volgens mij niet :) ik heb ook AC3filter 1.46 maar volgens mij een oudere audio driver *die van de driver-cd bij het moederbord..* dus ik ga eens even updaten :)

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-02 19:59

Xof

Zoals MeAngry al aangeeft SPDIF passthrough is het enige wat je nodig hebt, dan regelt de software helemaal niks meer en zorgt de receiver voor de rest.

• Tim_R
Xof schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 13:03:
Zoals MeAngry al aangeeft SPDIF passthrough is het enige wat je nodig hebt, dan regelt de software helemaal niks meer en zorgt de receiver voor de rest.
Klopt ;) probleem is dat die passtrough in de driver nergens te vinden is, en er dus blijkbaar toch iets iets dat het signaal downmixt. Ik weet alleen niet wat..

EDIT: Nouja goed.. ik heb alles geprobeerd.. de driver *of iets daar dicht in de buurt* mixt alles terug naar 2-kanaals PCM en ik weet niet waarom, ik ben ten einde raad..

Alle instellingen van de filters, programma's en dergelijke doen er niet toe, ik kan de S/PDIF out gewoon niet benaderen voor een passthrough, zo lijkt het.

[ Voor 28% gewijzigd door Tim_R op 01-09-2007 13:47 ]

• Tim_R
Nou.. ik ben een nieuwe windows-installatie verder, en het werkt :D waarschijnlijk lag het dus toch aan een of andere downmixende toepassing of decoder :)

De precieze oorzaak van het probleem weet ik dus niet, maar het werkt in elk geval.. En daar gaat het uiteindelijk om..

Iedereen bedankt voor de hulp in elk geval!

• Tim_R
Okee, nog eventjes deze thread afmaken:

Na installatie van de LAME MP3 codec was m'n DD en DTS weer weg! Deze weer gedeinstalleerd, en het werkte weer.. dat was dus de boosdoener, voor eventuele mensen na mij met hetzelfde probleem :)
Pagina: 1