PC Hangt 1 Minuut in post

Pagina: 1
Acties:

• .lunatic
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-05 18:57
Hey,

Mijn opa heeft de laatste tijd een beetje problemen met zijn pc (explorer.exe die crashed als zijn Panda Antivirus op hoge beveiliging staat) maar dat even ter zijde.

Maar nu kwam er dit ook nog bij: als je de pc start hangt hij precies 1 minuut in de POST na het weergeven van bios versie en voor het weergeven van het aantal mb ram.

Waar kan dit aan liggen?
Ik heb zelf al memtest gedraaid omdat ik dacht dat het aan het geheugen zou kunnen liggen, maar die geeft na 1 test nog geen melding (al is dit natuurlijk een beetje kort).
Ik kan nog proberen om de pc te strippen en dan kijken wat ie doet, maar ik houd hem het liefste in elkaar.

Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Wat controleerd hij tussen de bios versie en het ram in de POST?

alvast bedankt

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-05 17:24
gebeurt dit tijdens de IDE check ? lees verkeerd... 8)7 probeer eens al je IDE devices los te halen (dus IDE stekkers eruit, niet (alleen) stroom eraf ;) )

probeer eens een ander reepje geheugen erin, of probeer ze eens 1 voor 1 (als er meerdere in zitten)

[ Voor 33% gewijzigd door Moning2 op 30-08-2007 21:07 ]

• .lunatic
ja, ik weet wat ik kan doen wat betreft hardware testen ;)

maar ik kijk even wat de mensen hier er van zeggen/denken ik ben op zich wel vertrouwd met computers uitelkaar en inelkaar te zetten, maar dat wel bij mijn eigen pc. Dus het liefst houd ik deze van mijn opa nog in elkaar.

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
misschien wordt het geheugen wel uitgebreid getest.

Vaak kan je dat uitzetten in je BIOS. Ook kan je bios ff terugzetten naar factory defaults.

• Moning2
Kurios schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 21:26:
misschien wordt het geheugen wel uitgebreid getest.

Vaak kan je dat uitzetten in je BIOS. Ook kan je bios ff terugzetten naar factory defaults.
dat kun je zien als het geheugen optelt

is dit het geval ?

• .lunatic
nee hij blijft hangen en dan in een keer laat ie het geheugen zien (512mb) en dan gaat ie weer gewoon verder met opstarten en doet alles het verder prima.

BIOS heb ik ook helemaal doorzocht.

• Moning2
kun je wat specificaties van het systeem geven ?

• Kwomkwommr
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-05 21:50
Misschien staat fastboot uit in de bios? telt die 10x opnieuw het geheugen? :)

• .lunatic
ik zit er nu niet achter, dus weet het moederbord niet en het merk ram enzo (zal de post editen zodra ik het weet)

maar het is een
AMD Athlon 64 3200+
Gigabyte .... mobo (AWARD Bios)
1x512mb of 2x256mb ram DDR2-400 (geen idee of het 1 of 2 sticks zijn, moet ik nog ff kijken dan met cpu-z :P (kast maak ik nog niet open) )
GeForce 6200

Zal vast nog wel wat meer in zitten, maar tis niet mijn pc dus ik moet dat nog even uitzoeken

@Redskillz, volgens mijn stond er niks van fastboot in de bios, ik zal nog wel kijken of ik dat tegenkom dan ^^

[ Voor 11% gewijzigd door .lunatic op 30-08-2007 23:48 ]

• Moning2
kan ook quickboot heten... maar ik denk dat je toch echt even dat systeem open moet halen om de verschillende componenten te testen (wat boeit het ook... ? )

• Simke
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2024
Stel de harde schijf eens in als eerste opstartdevice, scheelde bij mij ook 30 sec

Simke

• MetalStef
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-05 00:35

MetalStef

gietijzer

Sommige pc's booten tergend traag als er USB-opslagmedia verbonden zijn, al kan de vertraging dan wel oplopen tot ruim meer dan een minuut.
Kijk eens of er niet ergens een memorystick uitsteekt of een externe schijf aanhangt.

Ik heb 70 hobbies: 69 en tweaken...

• Moning2
dat probleem komt meestal na de POST voor en niet tijdens

• Kwomkwommr
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-05 21:50
Moning2 schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 13:53:
dat probleem komt meestal na de POST voor en niet tijdens
lol tijdens de post kijkt hij toch of er apparaten verbonden zijn om misschien later wel vanaf te booten??

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
MetalStef schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 11:11:
Sommige pc's booten tergend traag als er USB-opslagmedia verbonden zijn, al kan de vertraging dan wel oplopen tot ruim meer dan een minuut.
Kijk eens of er niet ergens een memorystick uitsteekt of een externe schijf aanhangt.
Hier zou ik ook naar gaan kijken. Soms kan een USB-hub al problemen geven. Komt wel vaker voor dat het probleem door USB apparaten komt.

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:09

OcGuru

Giulietta Qv

Inderdaad. want men hierboven al zegt.

Ik had een printer op me mobo GB mobo aangesloten. Dan duurt de post ook een tijdje :P

Bl44t

Pagina: 1