Toon posts:

AMD 6000 + en FSB > 1000?

Pagina: 1
Acties:
  • 220 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een aardige duit in het zakje gedaan om mijn PC op te schroeven en dat is aardig gelukt.

Heb nu een AMD 64 X2 dualcore 6000+ processor draaiien met een Geforce 8600 GTS videokaart, 4x 512 MB DDR II RAM en mijn harddisk hangt aan een SATAII controller. Mijn moederbord heeft een FSB van max 1000 mhz.

Ik heb echter 2 vraagjes:

1. Heeft het zin om eventueel op zoek te gaan naar een moederbordje met een FSB van 2000 mhz, zodat de bandbreedte tussen mijn processor en northbridge flink toeneemt of maakt het met de 6000+ niet zoveel uit omdat de FSB dan een andere multiplier hanteert met effectief dezelfde snelheid?

2. bij de pre-installatie van een OS (XP of VISTA) kan ik gebruik maken van de mogelijkheid om te kiezen voor speciale RAID drivers geschreven voor de SATAII controllers op basis waarvan ik de installatie kan doen. Ik kan er echter ook voor kiezen om dit niet te doen in beide gevallen zal de installatie lukken op mijn HD. Is het aan te bevelen om te kiezen voor de pre-install RAID driver (hoewel ik geen gebruik ga maken van STRIPING of andere RAID functies) als ik kijk naar effectieve snelheid van dataoverdracht?

alvast bedank voor iedere reactie.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:14
AMD maakt geen gebruik meer van de FSB sinds de Athlon64. AMD maakt gebruik van een HT (of was het nou HTT?).

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Topicstarter
Het is HTT (Hypertransport) :)

Ik heb mezelf net nog maar even verdiept door te speuren op het internet en ik zie Inderdaad dat de nieuwere AMD processoren zelf direct communiceren met de bussen middels de HTT.

Dus dan zou de FSB alleen nog dienen als geheugencontroller voor de chipset van mijn moederbord?

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2007 20:44 ]

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
De geheugencontroller zit bij AMD op de CPU, dus het grootste deel van de datastroom is weggenomen van de FSB > hernoemt naar HyperTransport. Je geheugensnelheid hangt dus geheel af van je DIMMs en je CPU.

Verwijderd

Topicstarter
okay ik trek voor nu maar even de conclusie dat het weinig zin heeft als ik aan snelheid en prestatie van mijn pc een winst wil halen door mijn mobo te upgraden naar eentje met 2000 FSB. Ik heb ook begrepen dat er weinig verschil meer zit in de nforce of ati chipsets van de boorden.

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
1000 = 2000 (als ik het goed heb). Sommige hanteren 1000mhz, anderen 2000mhz.

• Gniels
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:50
silmaril8 schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 21:48:
1000 = 2000 (als ik het goed heb). Sommige hanteren 1000mhz, anderen 2000mhz.
Dat is toch iets van 2000 MT/s ofzo. In ieder geval geen 'mhz'. De HTT draait op 1000mhz. En dat is 2000 MT/s.

Correct me if I'm wrong..

PHILIPS Motional Feedback 544

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Volgens mij zijn er geen moederborden met Hypertransport 1.0 @ 2GHz.

@TS: stop met het gebruiken van de term FSB, AMD gebruikt dat gewoon niet meer :P

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties tot duszover!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

leonpwner1 schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 22:31:
Volgens mij zijn er geen moederborden met Hypertransport 1.0 @ 2GHz.

@TS: stop met het gebruiken van de term FSB, AMD gebruikt dat gewoon niet meer :P
Het is niet alleen een kwestie van het niet meer gebruiken van de term, de hele bus bestaat niet bij een Athlon64-type CPU

Een Front Side Bus is een enkele bus waarmee de CPU met de buitenwereld communiceert. Alle gegevens gaan erover en het verbindt CPU met Northbridge van de chipset.

Een Athlon64-type CPU heeft twee aparte bussen:

- een geheugenbus. Die communiceert direct met het geheugen. Een 'klassieke' CPU met FSB heeft ook een geheugenbus, maar die zit dan tussen northbridge en het geheugen.
- een interconnect-bus (Hypertransport). Hiermee communiceert de CPU met de rest van het systeem, dus in eerste instantie de chipset. Klinkt als een FSB? Toch niet: omdat er geen geheugeninformatie over moet hoeft er in 'normale' desktopsystemen veel minder data overheen (multi-CPU Opteron systemen zijn een ander verhaal), bovendien is het geen point-to-point bus en kunnen er meerdere apparaten (delen van chipset) aan hangen dmv HT-tunnels.

Technisch is het een totaal ander systeem dus!

Oslik blyat! Oslik!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Gniels schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 22:19:
Dat is toch iets van 2000 MT/s ofzo. In ieder geval geen 'mhz'. De HTT draait op 1000mhz. En dat is 2000 MT/s.

Correct me if I'm wrong..
MT/s staat voor megatransfers per second. Alleen omdat het DDR betreft kunnen er per clocktick dus 2 'transfers' gedaan worden. Vandaar de 2000MT/s tov de 1GHz. :)

Dus ja, je hebt gelijk. :P

[ Voor 4% gewijzigd door _the_crow_ op 31-08-2007 10:28 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Pagina: 1