Toon posts:

Geluidskaart werkt niet in onderste PCI slot P5 mobo?

Pagina: 1
Acties:
  • 449 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Asus P5 moederbord met een dual core proc erin en nu had ik altijd mijn geluidskaart (Creative X-Fi Fatality) in de middelste van de 3 pci sloten. De bovenste is niet beschikbaar vanwege m'n Geforce8800 videokaart.

Nu wil ik m'n geluidskaart in het onderste PCI slot doen, zodat de videokaart meer ruimte heeft om z'n warmte kwijt te kunnen, alleen sinds ik dat gedaan heb, wordt de geluidskaart niet meer herkent in Windows. Het rode ledlampje brand wel op de geluidskaart, dus hij zit er wel goed in.
Kan iemand me hiermee helpen? Moet ik soms iets in de BIOS in stellen? Een IRQ instelling?

Bedankt!

• ZalmanLuci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-02-2025
Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 19:22:
Ik heb een Asus P5 moederbord met een dual core proc erin en nu had ik altijd mijn geluidskaart (Creative X-Fi Fatality) in de middelste van de 3 pci sloten. De bovenste is niet beschikbaar vanwege m'n Geforce8800 videokaart.

Nu wil ik m'n geluidskaart in hey onderste PCI slot doen, zodat de videokaart meer ruimte heeft om z'n warmte kwijt te kunnen, alleen sinds ik dat gedaan hebt wordt de geluidskaart niet meer herkent in Windows. Het rode ledlampje brand wel op de geluidskaart, dus hij zit er wel goed in.
Kan iemand me hiermee helpen? Moet ik soms iets in de BIOS in stellen? Een IRQ instelling?

Bedankt!
Terug in het oude slot? Werkt die dan wel weer? Anders is je 3de pci slot naar de knoppe. (denk ik :P )

Verwijderd

Topicstarter
Uuhm, ik ben misschien niet helemaal volledig geweest, ik heb hem gewisseld met een Promise 133 IDE controller, aangezien deze kaart vele malen kleiner is en de airflow van de videokaart niet in de weg staat. Deze werkt nu wel gewoon. Met het pci slot is dus niks mis...

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 13:27
Verschillende PCI sloten gebruiken verschillende interrupt-kanalen. Je kunt in de handleiding van je moederbord vinden hoe deze interrupts verdeeld worden over de sloten en overige hardware op het mobo. Wellicht conflicteert je geluidskaart met een van deze andere apparaten.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
als ik de IDE controller eruit haal wordt de geluidskaart nog steeds niet herkend, stop ik hem weer terug in het andere slot dan herkent Windows hem weer en werkt het geluid weer...
Is een geluidskaart in dat opzicht speciaal? Dat een IDE controller wel in een bepaald PCI slot werkt en een geluidskaart niet? Wat is er zo speciaal aan? :?

• kalizec
  • Laatst online: 23-05 13:27
Geluidskaarten hebben wel een verleden van compatibilliteitsproblemen (denk aan de Soundblaster Live! serie van Creative). Hoe dan ook zou de geluidskaart (tenzij er echt een groot verschil is tussen die slots) gewoon moeten werken in het onderste slot. Maar heb je nu al gekeken in de handleiding om te zien waar dat onderste slot mee gedeeld wordt?

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11-2025
Deelt het bewuste PCI slot niet een irq met een ander apparaat waardoor je soundcard dus niet werkt?
Geloof dat mijn p5b-e moederbord ook één pci slot heeft met een gedeeld irq. Check dat eens in je handleiding.

There is no place like 127.0.0.1

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 22:31:
als ik de IDE controller eruit haal wordt de geluidskaart nog steeds niet herkend, stop ik hem weer terug in het andere slot dan herkent Windows hem weer en werkt het geluid weer...
Is een geluidskaart in dat opzicht speciaal? Dat een IDE controller wel in een bepaald PCI slot werkt en een geluidskaart niet? Wat is er zo speciaal aan? :?
PCI apparaten hoeven niet per se in een slot te zitten, alle onboard dingen vallen daar ook onder. Wat TheMe zegt dus.

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-05 15:54

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Vreemd, maar wat zijn de effecten als je hem in het derde slot propt? Hij doet helemaal niks of wat?

Als hij niet herkend word is het wel vreemd ja. Als je drivers probeert te installeren geeft hij dan aan dat er geen Creative apparaat gevonden is?

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-05 17:24
mijn x-fi xtrememusic werkt ook niet meer in het onderste slot sinds ik een 7900gs videokaart heb... heb em nu in de 1 na onderste, werkt weer top :)
kijk eens na de POST welke IRQ is toegewezen aan alle apparaten (druk op pause/break om het booten te pauzeren) en of er conflicten bij staan
hier staat de geluidskaart (multimedia device) er niet eens meer als ie in het onderste slot zit...

[ Voor 7% gewijzigd door Moning2 op 31-08-2007 10:24 ]

• dion_b
  • Laatst online: 21:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zucht... klinkt alsof Creative alweer een chip ontwikkeld heeft die zich niet goed aan de PCI interrupt-sharing spec houdt :Z

Oplossingen:
1) zoek sloten waarin deze kaart wel werkt, altijd wel een of twee te vinden
2) volgende keer geluidskaart kopen van fabrikant die zich wel aan spec houdt...

Er is geen enkele technische reden dat geluidskaarten deze problemen hoeven te hebben (kijk maar naar al de kaarten op basis van C-Media chips die prima interrupts kunnen delen), maar sinds de SBLive doen Creative kaarten er moeilijk over. Destijds kwamen de meeste problemen voor icm Via chipsets, en kreeg Via vaak de schuld - maar onterecht.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Moning2 schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 10:23:
mijn x-fi xtrememusic werkt ook niet meer in het onderste slot sinds ik een 7900gs videokaart heb... heb em nu in de 1 na onderste, werkt weer top :)
kijk eens na de POST welke IRQ is toegewezen aan alle apparaten (druk op pause/break om het booten te pauzeren) en of er conflicten bij staan
hier staat de geluidskaart (multimedia device) er niet eens meer als ie in het onderste slot zit...
Bij mij is ook geen enkel spoor meer te vinden van de geluidskaart zodra hij in het onderste slot zit, nergens.

Ik zal de handleiding eens checken op gedeelde IRQs, kon er niks over in de BIOS vinden, verlopig de geluidskaart maar weer terug gestopt zodat hij weer m'n videokaart kan verstikken :'(
Nu werkt alles weer probleemloos zoals te verwachten was.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben even aan het zoeken geweest in de handleiding van m'n moederbord:
http://dlsvr02.asus.com/p...cket775/P5B/e2620_p5b.pdf
Op pagina 26 staat een overzicht van Interrupts en shared IRQs. Alleen kan ik er zelf weinig uit wijs worden, kan iemand me ermee helpen?
Verder hebben ze het over IRQ reserveren? Is dat alleen voor Legacy ISA devices of misschien een idee voor mijn geluidskaart?

• dion_b
  • Laatst online: 21:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 17:34:
Ik ben even aan het zoeken geweest in de handleiding van m'n moederbord:
http://dlsvr02.asus.com/p...cket775/P5B/e2620_p5b.pdf
Op pagina 26 staat een overzicht van Interrupts en shared IRQs. Alleen kan ik er zelf weinig uit wijs worden, kan iemand me ermee helpen?
Verder hebben ze het over IRQ reserveren? Is dat alleen voor Legacy ISA devices of misschien een idee voor mijn geluidskaart?
Het is inderdaad een beetje warrige overzicht, waar volgens mij ook nog eens wat typ/slordigheidsfoutjes in zitten. Maar goed, ik denk dat ik een antwoord erin zie voor je: je moet kijken naar de slots in kwestie (PCI 1, 2 en 3) en vervolgens kijken welke andere apparaten "shared" hebben staan in hetzelfde kolom.

Dan zie je dat PCI1 nergens mee geshared is, wat geweldig is, maar totaal nutteloos gezien dat onder je 8800 hangt. PCI2 is geshared met je onboard geluidschip, wat blijkbaar geen problemen geeft icm je X-Fi, maar PCI3 is geshared met een van de USB controllers op je moederbord en dat lust de X-Fi blijkbaar niet.

Reden dat ik een typfout vermoed is dat de twee USB root controllers duidelijk apart aangegeven zijn (eentje op interrupt lijn H, eentje op lijn C), maar dat ze dezelfde naam hebben gekregen. Ik gok dat dat niet klopt en dat als je een van de twee USB controllers uitschakelt in BIOS, je geluidskaart wel zou moeten werken in PCI3. Welk van de twee je uit moet schakelen zul je zelf uit moeten proberen.

P.s. liever niet 2x achter elkaar posten binnen 24u. Als je iets toe te voegen hebt, gebruik de Edit-knop

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
hartelijk dank voor je hulp! Ik ga het vanavond eens uitproberen! _/-\o_

Verwijderd

Grappig is dat mijn 3 slot ook gedeeld is met usb gedoe en ik heb hem nu werkend maar in slot 1 en 2 doet het niet helemaal

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:10

M2M

medicijnman

ik ben ook in het gelukkige bezit van een creative geluidskaart. Uiteraard wilde de installer mijn kaart ook niet detecteren. Echter de youp-pax drivers hebben geen detectie. Aangezien ik toch de officiele drivers wilde, heb ik een aantal folders van de youp-pax driver disk gecopierd en vervangen in de officiele creative disk. (waar dus de check uit is gehaald). Dan installeeren, en een driver update draaien via het internet.

maar als dat allemaal te complex is (het heeft mij ook een middagje gepruts geeist) zou je ook gewoon voor de youp-pax drivers kunnen gaan. Die doen het ook uitstekend (naar mijn mening)

-_-

Verwijderd

Ja maar hij doet het wel in een DS3 en niet in mijn DS3R, dus ik vraag me af of dat uitmaakt dat de drivers anders zijn.

Ach ja op dit moment in onderste pci slot doet hij het naar wens(voor zover)
Pagina: 1