Linux desktop voor mijn moeder van 74 jaar

Pagina: 1
Acties:
  • 3.072 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• flippertw
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-11-2021
Ik wil graag voor mijn moeder een zeer gebruikersvriendelijke desktop installeren maar ik ben benieuwd of er al kant en klare uitvoeringen(software) voor zijn.

De functionaliteiten zouden moeten zijn;

Internet en mail.
Mozilla suite
Remote desktop
VNC
Evt inlezen office attachements.
Openoffice reader?

Wat het OS betreft denk ik aan Ubuntu.

Het grote probleem is dat mijn moeder dus totaal geen ervaring heeft met computers en daardoor waarschijnlijk genegen is om alles aan te klikken bij de zg. "hetnietweerwetenmoment"

Om te voorkomen dat de leercurve te steil wordt voor mijn moeder en de motivatie om het leren verdwijnt zoek ik iemand die een vergelijkbare situatie voor handen heeft gehad en mij wat tips kan geven over welke software / tools te gebruiken.

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:26
Ik denk dat je er vooral veel bij moet zijn om het te laten zien, gebruiksvriendelijke software voor ouders/oudere mensen bestaat niet.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-01 13:36
http://simpc.nl lijkt mij voor je moeder ideaal, ze valt precies in de doelgroep.

Verwijderd

Schaf Windows voor haar aan en laat haar gewoon cursus volgen of ga er zelf of een kleinkind naastzitten.. Boeken werkt niet en aangezien de meeste mensen waar ze mee om gaat (die ook internet hebben) Windows zullen gebruiken zal dat ook een stuk makkelijker voor haar zijn..

• jeroen-v
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-01 20:50
Ik zou in ieder geval de GNOME-desktop kiezen. Ubuntu is een prima distro.
Misschien is mozilla niet de beste oplossing: Als browser is Epiphany bijvoorbeeld nog makkelijker dan firefox.
Voor office zou ik geen openoffice maar Abiword en Gcalc nemen. Probleem is dan alleen dat je alsnog OO.org Impress moet voor een presentatie-programma.
VNC zit gewoon ingebouwd.

Misschien is het handig om update-manager gewoon te verwijderen en 'sudo apt-get update && apt-get upgrade' als cronjob te laten gebeuren (of zelf elke maand doen)
Verder kun je hem automatisch laten inloggen bij booten (zoek maar naar een how-to)
Ook zou ik gnome-main-menu gebruiken in plaats van het applications-places-system-menu van ubuntu. Zo is het nog gebruikersvriendelijker (van lange lijsten software word iedereen duizelig.)

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Remote Desktop/VNC is neem ik aan voor jou, en niet voor je moeder? Want daar maak je het anders alleen maar lastig mee...

"Gebruiksvriendelijk" voor deze doelgroep is geen enkel stuk software, ik heb het meegemaakt dat er een (overigens op een manier compleet logische!) denkwijze werd gevolgd die totaal niet overeen kwam met hoe iets zou moeten... Dat blijft, en 't is erg leuk om te zien hoe een "100% n00b" bepaalde dingen totaal anders kan interpreteren.

Ik denk wel dat je prima een installatie bruikbaar kan krijgen met Ubuntu. Dan heb je standaard Gnome, wat net wat eenvoudiger is dan KDE. Ik zou wel zeggen: delete alle buttons die je maar kan die niet nodig zijn. Vervang (o.a.) het Firefox-icoontje door een plaatje waar naast het icoontje staat: "Internet", Office-icoontje door "Tekstverwerker", menuutje door "Keuzemenu", etc.

Als je dan een cronjobje maakt voor dagelijkse backups van de homedirectory, kan je simpelweg zeggen dat ze alles mag proberen en dat ze niets kapot kan maken.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Moeder van 68, nooit met computers gewerkt. Heb haar eerst een zelfbouw Windows PC gegeven, daarna hebben we een mooie PC bij Dell gekocht. Intussen 3 jaar oud en ze is er nog steeds mee in haar nopjes. Vol trots als ze zelf iets oplost, en nooit te beroerd om te vragen.

Belangrijk!
1) Radmin (Remote Administrator) om de PC over te nemen en dingen voor te doen, en veel geduld.
2) neem een Windows PC, geen Linux. Zo kan ze ook bij mensen in de buurt dingen vragen, met Linux zal dat niet werken
3) overweeg de aanschaf van een Apple

Persoonlijk denk ik dat Linux de slechtste keuze is. :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• RemcoDelft
Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 19:16:
Schaf Windows voor haar aan en laat haar gewoon cursus volgen of ga er zelf of een kleinkind naastzitten.. Boeken werkt niet en aangezien de meeste mensen waar ze mee om gaat (die ook internet hebben) Windows zullen gebruiken zal dat ook een stuk makkelijker voor haar zijn..
Virussen, Firewalls, Trojans, email-scams, etc., is aanzienlijk lastiger dan "je mag alles proberen en kan niets kapot maken"...
Daar komt dan nog bij dat "iedereen" wel iets weet wat zo fijn werkt (de beruchte 'neefjes'), en je moeder na elk bezoek weer opnieuw kan beginnen...

[ Voor 12% gewijzigd door RemcoDelft op 30-08-2007 19:26 ]

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 15:49

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

gambieter schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 19:22:
Moeder van 68, nooit met computers gewerkt. Heb haar eerst een zelfbouw Windows PC gegeven, daarna hebben we een mooie PC bij Dell gekocht. Intussen 3 jaar oud en ze is er nog steeds mee in haar nopjes. Vol trots als ze zelf iets oplost, en nooit te beroerd om te vragen.

Belangrijk!
1) Radmin (Remote Administrator) om de PC over te nemen en dingen voor te doen, en veel geduld.
2) neem een Windows PC, geen Linux. Zo kan ze ook bij mensen in de buurt dingen vragen, met Linux zal dat niet werken
3) overweeg de aanschaf van een Apple

Persoonlijk denk ik dat Linux de slechtste keuze is. :)
Vriend en tevens boterletter:

Ga je alsjeblieft eerst eens bezinnen op wat je wilt schrijven voordat je iets uitblaat.
De TS geeft duidelijk aan dat hij een LINUX pc voor de dame in kwestie wil neerzetten.

Wellicht ten overvloede; Linux-desktops staan er om bekend dat ze juist zeer gebruikervriendelijk zijn.
Jij denkt dat linux een slechte keuze is, maar je geeft geen zinnige argumenten waarom je dat denkt.
Bij mensen in de buurt dingen vragen gaat zeker werken als TS daar is ter ondersteuning.
Dus hou je aub bij je leest.

Aan TS;

Gebruike een distro waar je zelf ervaring mee hebt en waar je een goed gevoel bij hebt vwb het kunnen leveren van ondersteuning.
KDE of GNOME maakt niet zo veel uit, kde heeft iets meer opties, miss wil je dat niet, gnome heeft de instellingen wat dieper verborgen zitten.
Doe dat wat je kent.

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

dragunova schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 19:32:
[...]
Vriend en tevens boterletter:

Ga je alsjeblieft eerst eens bezinnen op wat je wilt schrijven voordat je iets uitblaat.
De TS geeft duidelijk aan dat hij een LINUX pc voor de dame in kwestie wil neerzetten.
Over blaten gesproken...

Hij vraagt advies, en dat krijgt hij. Hij denkt aan ubuntu, maar nergens staat dat het een Linux machine MOET worden. Dus denk svp zelf eerst even na voor je gaat flamen.
Wellicht ten overvloede; Linux-desktops staan er om bekend dat ze juist zeer gebruikervriendelijk zijn.
Jij denkt dat linux een slechte keuze is, maar je geeft geen zinnige argumenten waarom je dat denkt.
Bij mensen in de buurt dingen vragen gaat zeker werken als TS daar is ter ondersteuning.
Dus hou je aub bij je leest.
Extrapoleren en begrijpend lezen is ook een kunst. Nergens staat dat de TS altijd het handje kan vasthouden, in tegendeel.

De TS vraagt om mensen die vergelijkbare ervaringen hebben, en die krijgt hij van me. Niet meer en niet minder.

Iemand die totaal geen ervaring met computers heeft, die moet je veel aandacht geven of zorgen dat er altijd iemand klaar staat. Iemand met geduld. Een keuze voor Linux is in dit geval vragen om moeilijkheden.

Dat is mijn onderbouwde mening en ervaring. Geen absolute waarheid, maar dat is Linux-fanboy gedrag ook niet.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Kletskous
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-06-2024
Heb bij mijn moeder van 72 Ubuntu geinstalleerd. Om het eenvoudig te maken heb ik alle applicaties die ze nodig heeft op de desktop gezet en die een simpele naam gegeven, bijvoorbeeld e-mail voor Thunderbird en "Internet" voor Firefox, "tekstverwerken" voor Writer en "kaarten" voor Solitaire.

Verder heb ik voor haar een aantal dingen kort op papier gezet, zoals bijvoorbeeld, hoe verstuur ik een e-mail en hoe kom en zoek ik op internet. Ze heeft nu nog wel eens wat vragen maar redt zich over het algemeen goed. Daarvoor werkte ze met Windows en konden we elke keer de computer opnieuw installeren omdat er weer eens virussen of spyware e.d. op het systeem terecht waren gekomen. Voor ouderen is Ubuntu echt een stuk gemakkelijker en veiliger.

• flippertw
Bedankt voor jullie meningen tot dusver, het geeft wat meer input om erover na te denken maar ik denk dat ik Ubuntu maar als kader zal houden, nl ook sneller te herinstalleren / restoren bij
"calamiteiten".

@SCIxX
Helemaal mee eens

@djluc
Ik ben met een soortgelijke opzet goedkoper uit en kan de PC ook nog gaan uitbreiden met hard- software zonder dat ik in overtreding ben.

@Denniswerf
Mee eens maar het wordt toch Linux want de principes van de gebruikte software zijn toch hetzelfde en zoals Dragunova al opmerkte ben ik "altijd" aanwezig hetzij remote hetzij op de koffie.

@Jeroen-v
Ik ga die browser idd eens uittesten al denk ik dat Mozilla mbt telebankieren of internet veiligheid algemeen meer betrouwbaar is, ook vanwege de regelmatige updates etc.
M.b.t office denk ik dat OpenOffice geen problemen zou moeten opleveren.dit zal 1e instantie toch enkel maar gebruikt worden voor het lezen van gemailde documenten.Heb ik meteen alles bijelkaar.

@RemcoDelft
Goede tips voor het aankleden.

Het plan is om eerst eens te beginnen met een verouderde desktop en een tevens verouderd TFT 17"
en niet te vergeten een instap ISP abonnement om te bepalen of mijn moeder nog wel in staat is
( met alle respect want ze rijd nog steeds auto en heeft haar rijbewijs noodgedwongen op haar 68e nog moeten halen) om e.e.a nog op te pikken en vast te houden met evt.schoot en remoot ondersteuning ;) mijnerzijds.

Als mijn moeder eenmaal ervaren genoeg is kunnen we allicht altijd nog kijken of we een op MS gebaseerde PC gaan installeren.

Het belangrijkste vind ik toch nog dat ondanks dat ze nog altijd probleemloos zelfstandig woont het contact met gedigitaliseerde medemensen niet verliest en het gemak en de mogelijkheden van internet kan gaan ontdekken.

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:26
Linux prachtig, maar ik ben het met Denniswerf eens. Zet gewoon Windows op de PC.

Dan ben jij niet de enige die het snapt als er wat aan de hand is; bij m'n ouders thuis heb ik ook een vrij complex netwerk aangelegd. Leuk en aardig, maar als je de 35e keer aan het troubleshooten bent toch een stuk minder.

• flippertw
Kletskous schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 20:13:
Heb bij mijn moeder van 72 Ubuntu geinstalleerd. Om het eenvoudig te maken heb ik alle applicaties die ze nodig heeft op de desktop gezet en die een simpele naam gegeven, bijvoorbeeld e-mail voor Thunderbird en "Internet" voor Firefox, "tekstverwerken" voor Writer en "kaarten" voor Solitaire.

Verder heb ik voor haar een aantal dingen kort op papier gezet, zoals bijvoorbeeld, hoe verstuur ik een e-mail en hoe kom en zoek ik op internet. Ze heeft nu nog wel eens wat vragen maar redt zich over het algemeen goed. Daarvoor werkte ze met Windows en konden we elke keer de computer opnieuw installeren omdat er weer eens virussen of spyware e.d. op het systeem terecht waren gekomen. Voor ouderen is Ubuntu echt een stuk gemakkelijker en veiliger.
Voor ouderen is Ubuntu echt een stuk gemakkelijker en veiliger

Uiteindelijk draait het hier om.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Vergeten jullie niet dat de discussie Linux / Windows niet in dit topic hoort? De topicstarter vraagt niet om adviezen mbt dit discussiepunt; wat mij betreft mag iedereen die Windows aan wil bevelen dan ook uit dit topic blijven aangezien dat slechts tot vertroebeling van de nuttige antwoorden leidt :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:39

Cyphax

Moderator LNX
Modbreak:Deze discussie hoort niet in dit topic thuis

[ Voor 117% gewijzigd door Spider.007 op 30-08-2007 20:40 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:53
Modbreak:Deze discussie hoort niet in dit topic thuis

[ Voor 87% gewijzigd door Spider.007 op 30-08-2007 20:39 ]

• RemcoDelft
Ik bedacht me nog de grootste "frustraties" waar mijn moeder tegenaan liep met een dergelijke setup: familie mailt bijvoorbeeld online filmpjes door, in de meest niet-gangbare formaten, en dat werkt dan niet... Oftewel: zorg dat zoveel mogelijk java/wmv/flash werkt, wellicht is het ondertussen te voorkomen.

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 15:49

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Dit is goed in te richten tegenwoordig op praktisch alle gangbare distributies.
win32codecs is het pakketje dat je daarvoor wilt, staat op heel veel repositories.

Java gaat bijna altijd goed, behalve bij hele exotische plugins, maar die wil je dan waarschijnlijk oook niet. En flash is geen probleem , kijk alleen uit dat je de firefox-plugin niet dubbelop installeert.

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
djluc schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 19:15:
http://simpc.nl lijkt mij voor je moeder ideaal, ze valt precies in de doelgroep.
Wow, dat ziet er niet eens zo slecht uit voor bijvoorbeeld ouderen enzo :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

anandus schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 22:43:
[...]
Wow, dat ziet er niet eens zo slecht uit voor bijvoorbeeld ouderen enzo :)
Niet voor niets is dat de doelgroep ;) Maar belangrijker, sim heeft een helpdesk die bekwaam genoeg is zodat je oma hen belt en dan jou niet meer hoeft te storen ;)

En: dat apparaat heeft geen bewegende onderdelen en nauwelijks lokale storage (alleen voor caching). Mocht 'ie kapot gaan krijg je een nieuwe opgestuurd, moet je alleen even je info ingeven bij de eerste boot en daarna is 't alsof je nooit een nieuwe gehad hebt.

't is in de achtergrond gebaseerd op een customized versie van Gentoo linux.

[ Voor 31% gewijzigd door CyBeR op 30-08-2007 22:50 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• flippertw
Bedankt voor alle reakties.

Ik heb nu wel een redelijk beeld gevormd van hoe de desktop eruit gaat zien met 1e instantie Ubuntu en idd toch maar een redelijk performende configuratie.Wat dat betreft kan ik me wel vinden in het verhaal van Kletskous.Houd het gewoon simpel.

Mocht iemand toch nog een stukje ervaring eraan kunnen toevoegen dan graag want ik verwacht niet dat ik deze opzet binnen een maand volledig krijg uitgetest, ook omdat ik vlgd week met vakantie ga.

Ook degene die Windows adviseren bedankt maar ik vind het nog niet veilig genoeg voor iemand zonder enige ervaring met computers.

Om een nieuwe discussie uit te sluiten over danwel de veiligheid of gebruikersvriendelijkheid van beide OS'sen, ik gebruik beiden voor hobby en professionele doeleinden en ze hebben allebei
hun charmes ;)

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
CyBeR schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 22:47:
[...]

Niet voor niets is dat de doelgroep ;) Maar belangrijker, sim heeft een helpdesk die bekwaam genoeg is zodat je oma hen belt en dan jou niet meer hoeft te storen ;)
Sterker nog, met 400 verkooppunten (KPN, Dixons), is er altijd wel iemand die je lastig kan vallen :P
(Ouderen houden van face to face)
En: dat apparaat heeft geen bewegende onderdelen en nauwelijks lokale storage (alleen voor caching). Mocht 'ie kapot gaan krijg je een nieuwe opgestuurd, moet je alleen even je info ingeven bij de eerste boot en daarna is 't alsof je nooit een nieuwe gehad hebt.
idd.

Op de site staat ook zowaar 'levenslange garantie'.

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 30-08-2007 23:35 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Comgenie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-01 20:55

Comgenie

Soms heb je dat

Ok, first of all: "Ubuntu is linux for human beings". Oftewel, Het is juist Linux zonder het acrabadabra ervan. Meer zoals windows. het is dus wel geschikt voor zulke dingen. Genoeg hierover

Anyway, Ubuntu lijkt me dus de meest geschikte os. Je kan idd een cronjob voor backups maken enzo. Misschien een soort van systeemherstel scriptje erbij zodat ze zelf een backup kan oplossen (kan heel simpel zijn: Welke dag was het nog goed? "gister", "vorige week".) Dit kun je op bureaublad zetten, en haar uitleggen dat wanneer ze iets heeft gedaan en het niet meer terug krijgt enzo, ze dat kan gebruiken. (Zorg natuurlijk dat net ontvangen emails dan niet word verwijderd door backup ;)).

Verder is open office en alles gewoon een prima oplossing. Voor iemand die nauwelijks op een computer heeft gezeten maakt het niet uit wat er precies op komt te staan, of het veel op Office lijkt, etc.Gewoon een goed programma erop zetten wat gewoon werkt.

Email en internet zou ik idd thunderbird en firefox voor gebruiken, heb het zelf ook bij andere (oudjes) geinstalleerd. Het is niet ingewikkeld, gewoon de adresbalk uitleggen, en vorige knop wellicht. Verder hoeven ze weinig te weten om gewoon te kunnen surfen.

Het lijkt me handig om alles zo simpel mogelijke namen te geven. Firefox noem je "Internet" of "Ga naar internet". ;). Thunderbird "Bekijk je email". En ook heel erg handig, De favorieten alvast indelen ergens voor website's, leg dat ook uit. Zodat ze via dat makkelijk naar bijv. internet bankieren kunnen.

Succes =)

No animals were harmed in the making of this comment.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik verplaats dit topic meteen even naar het juiste subforum; daarnaast wil ik de topicstarter nog even wijzen op Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7 voor vragen mbt de gekozen Linux-distro; vragen mbt te installeren applicaties en verder tips passen volgens mij prima in dit topic :)

CSA > NOS

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Ubuntu is voor ideaal voor de Normale windows gebruiker die gewoon wilt werken zonder te veel spielerei en getweak.
Zo als je het nu verteld Zit je moeder daar VER onder.

Dus Ik zal niet voor Ubuntu gaan een zeker niet voor gnome.

Waarom niet debian?
Debian wordt in de cli geconfigureerd zodat alles werkt. en gooi daar een Gui overheen die helemaal niets met de instellingen te maken heeft.

Wat ze dan ook met de gui uit spookt. rm -rf ~/.<gui> en het is weer vers uit de verpakking

zet ssh open en af en toe wat updates draaien. Je moeder zal er niks van merken Mooi toch :)

Voor de gui zelf Xfce

Xfce is absoluut de meest suggestieve Gui.
daarbij zeer stabiel en zeer licht.

Browser
Ie4Linux Tabs hoe je haar toch niet uit te leggen en er zijn nog steeds ie only websites

Deze combo was bij mij tot een tijdje terug een Ltsp machine.

[ Voor 8% gewijzigd door daft_dutch op 31-08-2007 10:50 ]

>.< >.< >.< >.<

• thisbeingme
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-05-2021
Ik zou voor Ubuntu gaan. In een van de circle magazines (Magazine over ubuntu) stond een verhaal wat jou misschien wel zou interesseren! Zie Issue 2: http://fullcirclemagazine.org/issue-2/

Vooral een soort van dock onderin met grote knoppen zal, mits je er logische teksten bijmaakt, zo duidelijk overkomen als het maar kan :) Ik gebruik zelf Avant Window Navigator, maar ik weet niet of ik dat kan aanraden (Er is nog geen stable release uit). Misschien zijn er nog vergelijkbare docks te vinden?

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

offtopic:
Deze vraag had je inderdaad beter in Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7 kunnen stellen :P Dat had ook veel kansloze reacties gescheeld :Y

Ikzelf zou gaan voor Debian Etch. Ubuntu Dapper Drake (6.06, LTS) is ook een goede keuze. Je wilt in ieder geval zeker _geen_ bleeding edge software of die pc zetten, om compleet veilig te zitten (geen Debian Testing of Unstable en geen latere Ubuntu-versie tot de nieuwe LTS er is).

De pakketkeuze van beide distro's is standaard praktisch hetzelfde, mits je niet andere keuzes maakt tijdens de Debian setup (Debian bevat wel recentere packages (!!! :P)). Ik heb een papiertje geschreven hoe mijn ouders hun pc moeten updaten met update-manager (ja echt :+) en afgezien van de installatie (inclusief mailtjes overzetten etc.) heb ik niets meer te maken gehad met hun systeem :D

Om daft_dutch even tegen te spreken : GNOME is de DE voor newbies. Vooral de GNOME HID draagt daar aan bij.

[ Voor 11% gewijzigd door Jungian op 31-08-2007 14:32 . Reden: grammatica van een vierjarige :) ]

0.0

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:23

deadinspace

The what goes where now?

Als je voor GNU/Linux gaat, dan maakt het voor je moeder niet uit welke distributie je gebruikt. Aangezien het beheer van de machine bij jou neerkomt doe je er dus verstandig aan een distributie te kiezen die jij goed kan beheren en waar jij een mooi systeem mee op kan zetten.

Voor de desktop zou ik bij Gnome of KDE blijven, tenzij je iets kan vinden dat speciaal bedoeld is voor complete computerleken (zoals de "simple" GUI op ASUS' Eee pc). Ik ben niet erg bekend met KDE, maar bij mijn weten zijn beiden aardig te customizen zodat een hoop ingewikkelde dingen uit te zetten zijn.

In een gnome panel bijvoorbeeld zou je het hoofdmenu uit kunnen zetten, en alle dingen die ze nodig heeft als quicklaunchers op het panel kunnen zetten. Alle applicaties binnen handbereik, geen uitgebreid menu met veel dingen die ze toch niet gebruikt.

Het grootste probleem wordt gevormd door de applicaties. De desktop is aardig vrij te maken van geavanceerde dingen, maar de gemiddelde desktop applicatie blijft knoppen en menu's houden die jouw moeder hoogstwaarschijnlijk niet nodig heeft. Waarschijnlijk kom je daar niet omheen en zul je haar gewoon met een aantal 'normale' applicaties moeten leren werken.

Voor de browser en e-mail client moet je kijken of je 'neutrale', bekendere software neemt (Firefox, Thunderbird, Mozilla suite), of software voor de gekozen desktop (Galeon, Epiphany, Evolution, Konqueror, KMail). Voordeel van de neutrale software kan zijn dat dit bekender is (vooral bij derden), voordeel van de andere software is dat het beter kan aansluiten op de gekozen desktop.

Wat voor de browser misschien wel een leuk idee is: Maak voor haar een leuke portal site met links naar sites die ze vaak gebruikt (google, internet bankieren, ...), en zorg dat haar browser standaard start met die portal.

Ik zag ook nog een suggestie van iemand om dagelijks backups van haar homedir te laten maken. Dat is misschien een goed idee ja, maar het kan ruimteverslindend zijn (al kun je dan ook weer kijken naar incremental backups). Je moeder zelf de mogelijkheid geven backups terug te zetten lijkt me snel te ingewikkeld worden. Wat ik in ieder geval zou doen is een volledige backup van haar homedir maken nadat je het systeem opgezet hebt. Dan kun je in ieder geval haar account vrij makkelijk naar die originele staat terugbrengen in het geval dat ze het verbouwt :P

• Towap
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-01 23:51
Het is maar een ideetje, maar Sugar OS wat bedoeld is om op de OLPC laptops te draaien is misschien ook nog een mogelijkheid. Bovendien moet je oma dan zelfs geen nieuwe pc hebben want het draait op zeer lichte hardware.
meer info: http://wiki.laptop.org/go/OS_images

Verwijderd

Ik heb voor mijn ouders onlangs ook een machine met Ubuntu ingericht. Wat nog niet genoemd is in de bovenstaande discussie was dat de fonts van Ubuntu 7.04 nog altijd niet even groot zijn als de TrueType-fonts van Windows. Bij het laden van Powerpoint-presentaties (wat mijn pa regelmatig doet) was het daarom nodig om Microsofts fonts erbij te installeren. Gaat prima (pakket msttcorefonts). Er is inmiddels ook een fontpakket van RedHat met een echt vrij alternatief, maar ik had via via gelezen dat die lettertypes er niet echt mooi uitzagen nog.

Ook heb ik CrossOver geïnstalleerd, zodat m'n pa z'n eigen MS Office kan gebruiken, maar dat is dan wel payware, en heb ik de Outlook-adresboeken met een hoop geklooi kunnen overzetten naar Thunderbird. (Standaard levert Ubuntu als mailding Evolution; die heb ik maar weggehaald)

Het enige wat nu nog ontbreekt is eigenlijk een goeie 'opslaan als'-dialog in Firefox. Mam ergert zich rot dat ze bij het opslaan van plaatjes uit websites geen 'preview' heeft van de bestanden die al in de huidige directory staan. En tja, dat is een tekortkoming van Gnome. Doe je weinig aan.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
Mijn moeder is nog niet in de 70, ze moet het doen met 50 over een kleine 3 weken. Inmiddels gebruikt ze nu een jaar lang Linux. Ik heb destijds hier de hele boel overgezet naar Archlinux op een terminal server, met LTSP via netboot op de clients. De keuze voor archlinux is simpel: ik beheer pakketjes voor die distributie, ik weet dus precies hoe alles inelkaar zit en heb dan ook totaal geen moeite om problemen op te lossen als er iets niet werkt na een update (dat is het nadeel van een rolling release systeem).

Tot nu toe heb ik amper vragen gekregen over het systeem op zich. Een keer vroeg ze me iets over een vage melding toen ze met een engelstalige Firefox naar de rabobank site ging (melding dat er een SSL site geladen werd). Vervolgens gewezen op Epiphany en firefox uit haar menu gehaald, epiphany integreert tenminste wel fatsoenlijk met GNOME en is tenminste wel vertaald.

Qua desktop zou ik bij GNOME of KDE blijven, waarbij ik de voorkeur zou geven aan GOME: het is allemaal net iets simpeler, ideaal voor de beginnende gebruiker. KDE ziet er redelijk gelikt uit, heeft bakken met instellingsmogelijkheden, wat nogal verwarrend kan zijn voor beginnende gebruikers die nog nooit eerder een computer aangeraakt hebben (mijn moeder snapt er helemaal niks van als ze per ongeluk in KDE inlogt).

Verder is Ubuntu een leuke distributie voor de desktop: het is up2date, het werkt gewoon en verder is alles net iets beter/anders (doorhalen wat van toepassing is) afgewerkt dan een standaard GNOME desktop.

Wat betreft Windows installeren zodat je ervanaf bent: je moeder heeft totaal geen ervaring met computers, die zal met windows net zoveel of nog meer ellende tegenkomen als op linux. Voor de eindgebruiker zonder rechten om allerlei zooi aan je systeem te slopen is een GNOME of KDE desktop net zo gebruiksvriendelijk als een windows desktop, misschien wel beter zelfs. Het is puur het installeren en configureren wat zo moeilijk schijnt te zijn aan linux (ik heb er geen problemen mee, maar als ik Solaris installeer heb ik een idee hoe de gemiddelde gebruiker zich voelt op een linuxsysteem als er iets ingesteld moet worden :X)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 17:18:
Het enige wat nu nog ontbreekt is eigenlijk een goeie 'opslaan als'-dialog in Firefox. Mam ergert zich rot dat ze bij het opslaan van plaatjes uit websites geen 'preview' heeft van de bestanden die al in de huidige directory staan. En tja, dat is een tekortkoming van Gnome. Doe je weinig aan.
Dat is een tekortkoming van Firefox, niet van Gnome; Firefox is geen Gnome app, dus Gnome heeft niks te maken met hoe Firefox dingen opslaat :)

(Niet dat Gnome apps wel previewen, maar dat terzijde :P)
_JGC_ schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 17:38:
Vervolgens gewezen op Epiphany en firefox uit haar menu gehaald, epiphany integreert tenminste wel fatsoenlijk met GNOME en is tenminste wel vertaald.
Mijn moeder krijgt met een Nederlandse locale gewoon een Nederlandse Firefox...

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Misschien geheel overbodig : maar op de pc van mijn ouders hoef ik niet eens aan te komen met Engels :+ Alles is Nederlands, tot de command-line aan toe (Debian Etch). :/

0.0

• daft_dutch

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Jungian schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 11:16:
Om daft_dutch even tegen te spreken : GNOME is de DE voor newbies. Vooral de GNOME HID draagt daar aan bij.
En kaas is lekkerder dan worst

Kom op geef een argument.
Xfce heeft niets dat raar is gnome heeft ^ 2 meer knoppen

>.< >.< >.< >.<

• robbert
  • Laatst online: 28-01 20:27
deadinspace schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 18:10:
Dat is een tekortkoming van Firefox, niet van Gnome; Firefox is geen Gnome app, dus Gnome heeft niks te maken met hoe Firefox dingen opslaat :)

(Niet dat Gnome apps wel previewen, maar dat terzijde :P)
Het is nog een tekortkoming van Gnome nog van Firefox, het is een standaard Gtk save dialog. Ik ben het ermee eens dat die dingen nogal beperkt zijn; je kan niet knippen, plakken, kopieren, renamen, deleten, file browser starten, etc.

edit:
Previewen kunnen die Gtk open/save dialogs overigens wel, kijk maar eens naar Gimp. Alleen moet de applicatie die zo'n open/save dialog gebruikt wel zelf aangeven of het zo'n preview ding gebruikt. Firefox zou het dus wel moeten kunnen....

[ Voor 19% gewijzigd door robbert op 31-08-2007 19:24 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

robbert schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 19:16:
[...]
Previewen kunnen die Gtk open/save dialogs overigens wel, kijk maar eens naar Gimp. Alleen moet de applicatie die zo'n open/save dialog gebruikt wel zelf aangeven of het zo'n preview ding gebruikt.
GIMP heeft zelf die filepicker geïmplementeerd. Hij kan daarna ook best door GNOME zijn overgenomen, maar daar haalt GIMP 'm niet vandaan aangezien GIMP geen dependencies heeft op GNOME libs.

• robbert
CyBeR schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 19:24:
[...]

GIMP heeft zelf die filepicker geïmplementeerd. Hij kan daarna ook best door GNOME zijn overgenomen, maar daar haalt GIMP 'm niet vandaan aangezien GIMP geen dependencies heeft op GNOME libs.
Maar Gimp heeft wel Gtk dependencies, net als dat Gnome dat heeft. Dat open/save dialog is van Gtk.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

robbert schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 19:27:
[...]

Maar Gimp heeft wel Gtk dependencies, net als dat Gnome dat heeft. Dat open/save dialog is van Gtk.
Dan heeft GTK 'm overgenomen, maar ik was erbij toen die nieuwe filepicker gedemo'ed werd in GIMP CVS :P

• robbert
CyBeR schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 19:29:
[...]

Dan heeft GTK 'm overgenomen, maar ik was erbij toen die nieuwe filepicker gedemo'ed werd in GIMP CVS :P
Gtk is dan ook ontstaan bij Gimp, het heet niet voor niks "The GIMP Toolkit" :)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

robbert schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 19:30:
[...]

Gtk is dan ook ontstaan bij Gimp, het heet niet voor niks "The GIMP Toolkit" :)
Ja. Maar dat is al veel en veel langer geleden gesplitst. Die filepicker in GIMP is voor en door GIMP ontwikkeld, of 'ie daarna overgenomen is door GTK staat daar los van. Volgens mij niet, overigens.

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

daft_dutch schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 19:11:
En kaas is lekkerder dan worst

Kom op geef een argument.
Xfce heeft niets dat raar is gnome heeft ^ 2 meer knoppen
Jungian schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 11:16:
Vooral de GNOME HIDG draagt daar aan bij.
GNOME is meer dan metacity, nautilus en gnome-panel. Reageer alsjeblieft niet zo kinderachtig.

0.0

• daft_dutch

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Wat een GEOUWEHOER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
de SAVE AS bij FIREFOX
en of gnome nu 100% GTK is.

dat maakt de TC echt geen zak uit.
zijn moeder al helemaal niet.
wat hij wil is een oplossing

ik ga nogmaals mijn mening er over geven zo uit gebreid mogelijk

wens van de TC:
een fool proof gui omgeving voor iemand met minimale kennis en minimale gebruikers eisen
de eisen die worden gesteld zijn keihard en moeten 100% werken
met minimale kans dat er iets kapot kan gaan of dat ze het niet meer snapt

Wat niet;
geen instellingen van de gebruiker
meerdere programmas draaien omdat de ene niet alles doet
overbodige functies

Oplossing

grafische omgeving met de knoppen <Internet> <Email>
en de mogelijkheid om alles wat door die twee zaken geopend wordt te bekijken

Gui

kde: het compeetst en krachtigs (mijn mening)
gnome: makkelijker te leren. maar beperkingen waar je niet eens aan denkt als je het voor het eerst ziet.
xfce: lauter gui. geen mogelijkheid om instellingen buiten de gui om te doen.
alle OS instellingen moeten daardoor in console.

--------------------------------------------------------------------
voor haar dus:

XFCE ze hoeft geen instellingen toe te passen dus weg laten die zooi.
voor de mensen die xfce niet kennen

Boven: active applicaties
Onder <Start> <internet> <email> <tijd>

wat heeft ze nog meer nodig.
daarbij houd haar gui leer curve op zodra TC haar huis verlaat. dan weet ze alles.

de os moet daardoor niet afhankelijk zijn van een gui om ingesteld te worden.
os zelf natuurlijk zo makkelijk mogelijk
dus Debian.

email thunderbird

Internet
IE4linux ze hoeft geen tabs zal ze niet gebruiken en alt T vast en zeker direct vergeten
---------------------------------------------

resultaat een minimale gui.
zo min mogelijk instellingen geen enkele mogelijk heid dat er op eens een "Voer je wachtwoord in" popup verschijnt. kan op belletje van gebruiker naar TC

fool proof.
rm -rf ./xfce en xfce is fresh uit de box.

>.< >.< >.< >.<

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

daft_dutch schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 00:04:
Wat een GEOUWEHOER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
de SAVE AS bij FIREFOX
en of gnome nu 100% GTK is.
Het is idd een beetje een offtopic discussie geworden, en ik heb er al spijt van dat ik de opmerking gemaakt heb. Maar je kunt dit ook op een normale manier brengen, dan blijft de sfeer in het topic prettiger.
dat maakt de TC echt geen zak uit.
Dat weet je niet, misschien wel ;)

Het is overigens allemaal goed bedoeld; we proberen hier gewoon bepaalde dingen naast elkaar te leggen waar de TS hopelijk het meest aan heeft.
gnome: makkelijker te leren. maar beperkingen waar je niet eens aan denkt als je het voor het eerst ziet.
Ik ben benieuwd wat voor beperkingen je precies bedoelt? En zeker in de context van 74-jarige computerleek.
fool proof.
rm -rf ./xfce en xfce is fresh uit de box.
Dat geldt voor elke setup, of dat nou Gnome, KDE, XFCE of Ratpoison is. :)

Verwijderd

Het lijkt mij het makkelijkst als je haar een dockbar maakt met de programma's en helemaal geen menu (Ik ken de situatie min of meer en denk niet dat ze echt meer dan 5 programma's zou gebruiken). Gebruik 5 duidelijke iconen met een (groot) en duidelijk onderschrift.
Geef haar dan nog een panel met een klok en de vensters die ze open heeft staan.
Of je dan voor KDE, GNOME of XFCE gaat maakt dan niets meer uit, ik ken XFCE en GNOME, en veronderstel dat het voor KDE ook gemakkelijk is om de vermelde interface te bouwen.
Dus kies gewoon waar jij het beste mee om kan gaan om het in te stellen, net zoals de distributie.

Verder zou ik alle overbodige icons strippen waar het kan. Hoewel mijn moeder nog op windows zit (omdat er op die pc ook kinderen zitten die dan spelletjes willen instaleren, ...) Heb ik haar over laten schakelen op thunderbird voor haar email. Ze gebruikte pegasus (geen idee wiens idee dat was) en kon er helemaal niet aan uit door de 50 knopjes en diverse menu's, daarom vroeg ze me dus vaak om hulp. Eerst had ze absoluut geen zin om een ander programma te gebruiken, omdat ze dan weeral moest leren, maar nadat ik het dan had uitgelegt heb ik niets meer gehoord. Ik heb gezorgd dat ze 6 grote knoppen had met daaronder tekst. Alle functies als labelen, ongewenste berichtenfiltering, enzovoort gebruikt ze toch niet.

Andere puntjes:
- locale op nederlands, en -alle- programma's in het nederlands
- truetype fonts, java, flash, shockwave, gstreamer codecs
- auto login

oja, ze heeft eigenlijk nog altijd hulp nodig in thunderbird als ze een attachment wilt verbeteren, dan opent ze de attachment, verandert ze het doc bestand en slaagt het dan op, om mij daarna te komen vragen waar hij nu zit om hem terug te kunnen sturen als attachment. Haar uitleggen hoe ze van de windows temp folder in "mijn documenten" geraakt onder windows 98 is me nog niet gelukt (evenals copypasten)

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Pfft...

Waarom maakt iedereen van dit topic gebruik om zijn eigen voorkeur er weer door te pushen?
* psyBSD zal zijn distro ook maar even noemen, voor de volledigheid: Je moet Lunar-linux hebben.

Zo... die onzin hebben we ook gehad.

Het maakt voor de topicstarter niet uit welke distro hij kiest, als het maar iets is waar hij mee om kan gaan, maar een desktop-environment zonder al te veel poespas lijkt mij wel een pre. In dit geval kom je toch uit bij Gnome (of evt, als dit je voorkeur heeft, Xfce), waarom ik KDE niet noem lijkt mij duidelijk, de feature-hell die door KDE-gebruikers wordt geprezen, de overvolle menu's en de 1001 applicaties die toch niet gebruikt worden zullen bij oudere mensen alleen maar voor veel verwarring zorgen.

Om het geheel laagdrempelig te houden zou je het aantal knoppen waarmee applicaties worden opgestart kunnen verminderen door dingen als een terminal ed uit het menu te halen.

Over het algemeen maakt de standaard menu-indeling een hoop goed. Naar mijn ervaring vinden mensen hun applicaties hier veel sneller dan onder bijvoorbeeld windows.

Waar je ook even naar kunt kijken is de grootte van de tekst in je GUI, standaard is dit 9pt geloof ik, maar omdat je moeder wat ouder is kan het voor haar prettig zijn om een wat groter lettertype te kiezen.

Mijn moeder is nog geen 72, maar die maakt het niet uit welk OS (of DE) ik haar voorschotel, windows, Ubuntu, Arch-linux, Gnome, Xfce... als de icoontjes maar duidelijk zijn (en de applicatie-naam) dan komt ze er wel uit. Het is wel belangrijk om de dingen die ze echt niet nodig heeft weg te laten. Knopjes als 'systeem' en 'configuratie' geven mensen de illusie dat ze het geheel kunnen slopen, waardoor ze soms bang worden om ergens op te klikken.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. :)

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
psyBSD schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 08:15:
Pfft...

Waarom maakt iedereen van dit topic gebruik om zijn eigen voorkeur er weer door te pushen?
* psyBSD zal zijn distro ook maar even noemen, voor de volledigheid: Je moet Lunar-linux hebben.

Zo... die onzin hebben we ook gehad.

Het maakt voor de topicstarter niet uit welke distro hij kiest, als het maar iets is waar hij mee om kan gaan, maar een desktop-environment zonder al te veel poespas lijkt mij wel een pre.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. 'k Heb op een laptop Zenwalk, op mijn desktop Ubuntu, beide zijn in principe bruikbaar maar als ik een nieuw programma wil installeren is de kans veruit het grootst dat dat heel makkelijk te doen is in Ubuntu. Dat heeft niets te maken met dat Ubuntu beter zou zijn (eerlijk gezegd vind ik Zenwalk ongeveer even goed, het is in ieder geval een stuk sneller en het werkt gewoon ook) maar Ubuntu is enorm, qua userbase. Dat betekent in dit geval dat Ubuntu een enorme repository heeft, heel veel support krijgt en dat vind ik toch ook heel belangrijk. Nogmaals: Ubuntu is nieteens heel bijzonder qua OS, het zit gewoon goed in elkaar. Maar dat is niet het enige wat telt. Als ik problemen heb hoef ik maar "ubuntu" in Google erbij te zetten en ik vind een oplossing op maat, omdat het zo veel gebruikt wordt. :)
Veel mensen zullen wel balen als er 1 grote distro is, maar het is in de praktijk gewoon handig. Zolang andere distro's er niet minder bruikbaar van worden zie ik het alleen maar als voordeel.

Je bent trouwens bij Ubuntu ook verzekerd van updates. Dat is ook belangrijk omdat mensen niet handmatig updates gaan lopen installeren. Er komen ook 2 versies per jaar van uit - de ontwikkeling gaat heerlijk.

Al deze punten maken dat ik Ubuntu aanraadt. Terwijl ik een Slackware-fan ben in eerste instantie. :+ (blijf ik zelf ook bij, op mijn andere laptop en op mijn server, op mijn hoofd-desktop ben ik toch lui en installeer ik Ubuntu, mede uit nieuwsgierigheid over de progressie bij elke nieuwe uitgave).
In dit geval kom je toch uit bij Gnome (of evt, als dit je voorkeur heeft, Xfce), waarom ik KDE niet noem lijkt mij duidelijk, de feature-hell die door KDE-gebruikers wordt geprezen, de overvolle menu's en de 1001 applicaties die toch niet gebruikt worden zullen bij oudere mensen alleen maar voor veel verwarring zorgen.
Ik ben het eens met je beredenering maar ik zou zelf niet KDE's featurerijkheid "feature-hell" noemen. Evenwel vind ik Gnome beter geschikt voor mensen die niet zoveel werken met een computer omdat het een stuk rustiger is.

• MDtje
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-01 21:49
Cyphax schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 13:13:
[...]
Je bent trouwens bij Ubuntu ook verzekerd van updates. Dat is ook belangrijk omdat mensen niet handmatig updates gaan lopen installeren. Er komen ook 2 versies per jaar van uit - de ontwikkeling gaat heerlijk.
Dit is naar mijn mening meer een persoonlijke smaak dan iets wat echt handig is voor oudere mensen. Het systeem moet gewoon draaien en daarbij is het juist onhandig dat je zit met dist-upgrades, want daar snapt oma toch niets van. Als ik voor ubuntu zou gaan zou ik voor mijn oma voor de Long Term Support (LTS) versie gaan. Zo kan ze een aantal jaren door met hetzelfde systeem met enkel security updates, want al het andere heeft ze immers toch niet nodig.

Ik persoonlijk kan wel een andere reden bedenken om voor Ubuntu gaan. Zelf draai ik Debian unstable en heb ik de videokaart drivers (nvidia) via de nvidia installer geïnstalleerd. Het probleem is alleen dat ik na een update van xorg nog wel eens heb dat ik niet meer terugkom in een grafische omgeving en dat ik dus problemen via de command line op moet lossen. Ik vind dit nou juist wel leuk, maar voor je oma wil je dit natuurlijk niet hebben. De laatste keer dat ik Ubuntu geprobeerd heb waren daar de nvidia drivers erg goed geregeld en via een paar klikjes te installeren en daarna nooit meer problemen mee gehad. Aangezien Ubuntu ook meer op "de normale mens" gericht is.. lijkt het mij dat ze er ook alles aan doen om er voor te zorgen dat tijdens updates zoiets niet zomaar gebeurd.

Verder zou ik gewoon voor een compleet kale desktop gaan.. geen startbalk en niets, maar dan met een dock (kijk eens naar avant-window-navigator) met daarin alle programma's die ze nodig heeft. (misschien ook handig om daar een snelkoppelingkje toe te voegen naar de home directory.. aangezien volgens mij daar alle bestanden (attachments e.d.) die ze download automatisch worden opgeslagen.)

*edit: Ow ik zie nu trouwens dat het niet gaat om oma, maar om moeder. Mijn excuses. Maarja.. u get the point ;)

[ Voor 3% gewijzigd door MDtje op 01-09-2007 13:59 ]

We do not quit playing because we grow old, we grow old because we quit playing.

• flippertw
Ik ben ga het eerst eens proberen met een virtuele omgeving mbv VMware en Ubuntu 7.04, eens kijken of daar nog wat nieuwe dingen zijn aan toegevoegd sinds 6.10.
Met Gnome ga ik eens kijken wat verder de mogelijk- en onmogelijkheden zijn.

Wanneer ik een definitief eindresultaat heb zal ik wel wat screenshots posten en uiteen leggen wat ik gedaan heb, maar ik ga wo 5/8 op vakantie voor 3 weken dus het kan even duren.

Tot zover wil ik eenieder bedanken voor de tips en suggesties die gepost zijn en wie weet krijgen jullie een tweaker van 74 jaar erbij over een "tijdje".

• flippertw
Nou, ik heb een maand geleden een Ubuntu 7.10 desktop geplaatst bij mijn moeder en ja ze leeft nog :}.

Het is gewoon de standaard configuratie die Ubuntu Gnome installeerd.
Ik heb echter Thunderbird als standaard mail client geinstalleerd vond ik makkelijker en overzichtelijker dan Evolution mail.

Tot op heden gaat alles goed, zij is met de standaar spelletjes zoals patience en schaken begonnen.
Daarna een cursusje "tekstverwerken" met Write van OO.org, gaat prima zo.

Sinds een week of 2 ook internet.

Ik heb echter een probleem met bvb Youtube maar waarschijnlijk komt dat door de hardware.
De desktop bestaat uit een AMD Athlon 1700 XP en 768mb DDR.
Echter de videokaart is een superlow budget AGP kaartje van ATI, type weet ik niet eens meer.
Maar waarschijnlijk met te weinig geheugen.

Wanneer bvb youtube wordt geopend met een filmpje dan hangt de desktop net zolang totdat er een schokkerig geheel wordt vertoond.SWflash vlgs mij als media plugin voor Firefox geinstalleerd.

Nu wilde ik een Geforce 6200 van Nvidia gaan aanschaffen voor deze desktop. zou dat voldoende zijn voor deze configuratie?

• robbert
Wat gebruik je voor Flash, de proprietary Adobe plugin of Gnash?

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-12-2025

Sosabowski

nerd

flippertw schreef op maandag 14 april 2008 @ 16:59:
Nu wilde ik een Geforce 6200 van Nvidia gaan aanschaffen voor deze desktop. zou dat voldoende zijn voor deze configuratie?
nVidia's worden iig beter ondersteund door linux. Als je er eetje voor weinig geld op de kop kan tikken lijk me dat zeker de moeite waard.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Ivo
  • Laatst online: 14-01-2025

Ivo

robbert schreef op maandag 14 april 2008 @ 17:15:
Gnash heeft in ieder geval op mijn systeem (OpenBSD 4.2) dezelfde mankementen als wat er beschreven wordt. Dus mijn gok is dat het Gnash is. Zelf kan ik leven met een brakke flash-implementatie, maar als je wil dat flash werkt ontkom je niet aan het proprietaire spul van Adobe.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
IorGie schreef op maandag 14 april 2008 @ 17:19:
[...]

nVidia's worden iig beter ondersteund door linux. Als je er eetje voor weinig geld op de kop kan tikken lijk me dat zeker de moeite waard.
Hangt er helemaal vanaf. Ik heb zelf liever een Radeon 9000 of 8500 in zo'n systeem dan een Geforce 5xxx of 6xxx. De kwaliteit van Nvidia drivers zijn tegenwoordig helemaal niet zo goed als gedacht wordt. Lang openstaande bugs worden gewoon niet opgelost en de snelle ontwikkelingen op linuxgebied worden met moeite gevolgd. Met een R200-based videokaart kan je gewoon gebruik maken van de opensource drivers, heb je ook nog fatsoenlijke support bij bugs op je distributie, die non-free binary nvidia dingen zijn nml een hel om te ondersteunen als er iets niet deugt.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
_JGC_ schreef op maandag 14 april 2008 @ 20:18:
Hangt er helemaal vanaf. Ik heb zelf liever een Radeon 9000 of 8500 in zo'n systeem dan een Geforce 5xxx of 6xxx.
De opensource driver voor de oudere Ati-kaartjes is in mijn beleving uitstekend. De 9600 mobile in deze laptop werkt helemaal, en behoorlijk goed ook, 3d en al.

• flippertw
robbert schreef op maandag 14 april 2008 @ 17:15:
Ik heb dus idd Gnash geinstalleerd als plugin, eerst maar eens kijken hoe ik dat ongedaan kan maken.

Maar het is niet alleen maar met videostreaming, ook bij geluid bij internet radio broadcasters is het een ramp.

Ik had toch sterk het idee dat het aan het videogeheugen lag.Ik heb in mijn vorige Ubuntu desktop een 7900gto gehad en geen problemen met drivers en full settings met Compiz.
Dus ik neig toch naar Nvidia wat drivers betreft.

De internetverbinding is btw 4 Mbit

[ Voor 4% gewijzigd door flippertw op 14-04-2008 23:25 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-01 11:21

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Die flashfilmpjes op YouTube zijn nog wel te doen op zo'n bak. Op een 2400+, 1GB met 6800LE onder Windows eet zo'n Youtube filmpje in Firefox 36~47% CPU.
Die flv player van de dumpert is echt een stuk erger, die pakt hier 98% CPU.
Ik maak dan ook niet voor niets gebruik van Flashblock. Genoeg websites waarbij flash echt de spuigaten uitloopt :X

Een GeForce 6200 met de propriëtaire nVidia drivers onder Linux zal vast wel helpen. Je vermeldt helaas niet wat er nu gebruikt wordt maar het lijkt er op dat de hardware acceleratie of niet aanwezig is of simpelweg tekort schiet.
Ik ga toevallig weer rebooten richting Linux, dus ik zal gelijk even voor je kijken wat het bij mij aan load trekt. Daar heb ik overigens de Adobe Flash variant geïnstalleerd staan.

[Edit]
Onder Gentoo Linux 2.6.23, Mozilla Firefox 2.0.0.13 en netscape-flash 9.0.115.0 trekt hetzelfde YouTube filmpje 57~65% CPU.

[ Voor 12% gewijzigd door Ultraman op 14-04-2008 22:25 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
Die flash-plugin is, vziw, nog niet echt volledig. Hij kan wel video's afspelen, maar voor de rest is het flash7-8. Het is handiger om adobe's flash-plugin te installeren (pakketje flashplugin-nonfree).

Ik heb zelf een behoorlijk lange tijd gewerkt op een athlonXp-1800+, met een GF6200. Dit doet (bijna) alles wat je moeder ooit/voorlopig zal willen, op hoge-resolutie-video na. Videokaart is ook snel genoeg voor compositing/opengl-desktop(heeft een paar nuttige zaken, zoals zoom), zolang je geen blurring, of de zwaardere effecten, gaat doen, maar neem dan wel een kaart met 256MB geheugen. YouTube misbruikte zo'n 40% van me processor.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-01 05:06
Bij mijn moeder heb ik xp geinstalleerd, omdat er ook kleinkinderen over de vloer komen die graag een spelletje spelen ( UT ;) ...dit gaat redelijk goed, een stabiel systeem. Ze gebruikt vooral outlook express heel veel. Mailen, bijlagen openen, en zelfs bijvoegen ( ja ja ) lukt nu goed...kostte me wel wat uitleg, want zo logisch zit dat proggie niet in elkaar.

Bij een vriend echter, op een oude kantoor dell, heb ik ubuntu gezet. Hij is in zijn nopjes, filmpjes, downloaden, mailen, het gaat allemaal perfect, en het mooie is dat hij helemaal niet meer naar windows wil. "Dan krijg ik toch maar virussen", en dat zou best eens kunnen met zijn surf-gedrag.
Het enige kleine probleem onder ubuntu, blijft toch wel de weergave van video/internet-filmpjes. Lukt niet allemaal. Maar ja , ik moet maar eens de mplayer-mozilla plugin erop gooien, gaat zeker beter dan.

uiteindelijk heb ik alletwee deze digibeten binnen redelijk korte tijd basaal kunnen leren computeren...

Mijn moraal, het hangt toch vooral af van de tijd die je erin steekt om het de mensen uit te leggen en minder van het gebruikte systeem.
Ik zou dus voor veiligheid gaan en daarmee voor een linux-distro, ubuntu is een goede keus...grote userbase zoals eerder gesteld.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Wat leuk dat je net UT noemt, die onder Linux als een trein draait dankzij de inspanningen van Epic. ;)
(UT2004 trouwens ook nog, van UT3 weet ik het niet).

Voor wat betreft filmpjes: ik heb geen last meer van niet-werkende filmpjes. Volgens mij gebruik ik nieteens MPlayer daarvoor. Het wordt allemaal steeds iets beter en in steeds meer gevallen werkt het allemaal zonder extra moeite te doen. Uitzondering is en blijft gesloten codecs. Dat is jammer, maar gelukkig wordt het vrij makkelijk gemaakt om dat op te lossen (medibuntu en de automatische zoekfunctie van Totem). Het is niet iets dat een 74-jarige kan doen die verder niets met computers heeft, maar datzelfde geldt voor Windows ook wel dat niet met alle codecs wordt verscheept. Ik ben wel benieuwd of hier nog ontwikkelingen in gaan zijn verder.

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06-2025
met een bende gstreamer plugins zou het ook moeten werken :P

Dit zijn de plugins die ik heb geinstalleerd:
frank@andretti:~$ dpkg -l | grep gstreamer
ii  gstreamer0.10-alsa                         0.10.18-3                                          GStreamer plugin for ALSA
ii  gstreamer0.10-esd                          0.10.7-3                                           GStreamer plugin for ESD
ii  gstreamer0.10-ffmpeg                       0.10.3-6                                           FFmpeg plugin for GStreamer
ii  gstreamer0.10-gnomevfs                     0.10.18-3                                          GStreamer plugin for GnomeVFS
ii  gstreamer0.10-plugins-bad                  0.10.6-5                                           GStreamer plugins from the "bad" set
ii  gstreamer0.10-plugins-base                 0.10.18-3                                          GStreamer plugins from the "base" set
ii  gstreamer0.10-plugins-base-apps            0.10.18-3                                          GStreamer helper programs from the "base" se
ii  gstreamer0.10-plugins-good                 0.10.7-3                                           GStreamer plugins from the "good" set
ii  gstreamer0.10-plugins-ugly                 0.10.7-3                                           GStreamer plugins from the "ugly" set
ii  gstreamer0.10-plugins-ugly-multiverse      0.10.7-1                                           GStreamer plugins from the "ugly" set (Multi
ii  gstreamer0.10-pulseaudio                   0.9.7-2                                            GStreamer plugin for PulseAudio
ii  gstreamer0.10-tools                        0.10.18-4ubuntu1                                   Tools for use with GStreamer
ii  gstreamer0.10-x                            0.10.18-3                                          GStreamer plugins for X11 and Pango
ii  libgstreamer-plugins-base0.10-0            0.10.18-3                                          GStreamer libraries from the "base" set
ii  libgstreamer0.10-0                         0.10.18-4ubuntu1                                   Core GStreamer libraries and elements
ii  totem-gstreamer                            2.22.1-0ubuntu2                                    A simple media player for the Gnome desktop 

iRacing Profiel

Verwijderd

flippertw schreef op maandag 14 april 2008 @ 21:37:
[...]

Ik heb dus idd Gnash geinstalleerd als plugin, eerst maar eens kijken hoe ik dat ongedaan kan maken.

Maar het is niet alleen maar met videostreaming, ook bij geluid bij internet radio broadcasters is het een ramp.

Ik had toch sterk het idee dat het aan het videogeheugen lag.Ik heb in mijn vorige Ubuntu desktop een 7900gto gehad en geen problemen met drivers en full settings met Compiz.
Dus ik neig toch naar Nvidia wat drivers betreft.

De internetverbinding is btw 4 Mbit
nee, gnash is (nog) niet leuk! helaas, maar voor moeders etc. kun je niet compleet open blijven qua systeem. tip:
code:
1
apt-get install (k/x)ubuntu-restricted-extras
installeert in 1 klap java, flash, wma, wmv, et cetera. werkt ideaal.
[mening]
ikzelf vind vooral het panel van xfce superieur aan die van gnome, denk dat dit ook 'noob'-ere mensen aan zou spreken.
compiz-fusion, kun je doen, maar je moet wel nadenken over de instellingen die je doet. ik vind bijvoorbeeld het mac-achtige expose effect superhandig om overzicht te krijgen van alle open vensters etc. en live inzoomen kan voor oudere mensen ook handig zijn. vista-style Flip3D(TM) van compiz-fusion voegt natuurlijk niks toe. (A)
[/mening]

• flippertw
Mooie tips, bedankt, ik ga het komend weekend meteen uittesten bij haar.
Maar eerst maar eens de NVIDIA 6200 kopen, wel met 256 mb.

Ik hoop wel dat ik hiermee tevens Compiz een beetje fatsoenlijk kan laten werken.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-01 12:39

Sebazzz

3dp

flippertw schreef op woensdag 16 april 2008 @ 10:57:
Ik hoop wel dat ik hiermee tevens Compiz een beetje fatsoenlijk kan laten werken.
Ik weet niet of in zo'n geval Compiz aan te raden is. De videokaart kan het wel makkelijk aan, maar zou je moeder het wel aankunnen? Voor 'de normale consument' en vooral voor mensen die verder zijn ('tweakers' / 'gamers' / ...) is het leuk, maar kan dit voor wat minder ervaren personen niet verwarrend werken?

Oh en trouwens... als Linux eenmaal is opgezet onderhoudt het zichzelf. Kritische updates kunnen automagisch op de achtergrond worden bijgewerkt en de rest is toch niet interessant voor de gemiddelde gebruiker. Linux staat als een huis als het huis is neergezet (lees: geinstalleerd en alles is werkend bevonden). Windows daarintegen is een modderkrot die door iedere regenbui (lees: keer dat het gebruikt wordt) steeds een stukje zwakker (lees: langzamer, problematischer, ...) wordt. Ik heb het idee dat degenen die hier een mening hebben over Linux er geen ervaringen mee hebben (lees: ervaring in 2008 / eind 2007).

[ Voor 39% gewijzigd door Sebazzz op 16-04-2008 17:31 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Sebazzz schreef op woensdag 16 april 2008 @ 16:40:
[...]

Ik weet niet of in zo'n geval Compiz aan te raden is. De videokaart kan het wel makkelijk aan, maar zou je moeder het wel aankunnen? Voor 'de normale consument' en vooral voor mensen die verder zijn ('tweakers' / 'gamers' / ...) is het leuk, maar kan dit voor wat minder ervaren personen niet verwarrend werken?
Dat hangt er heel erg vanaf bij Compiz. Je hebt functies die alleen maar eyecandy bieden, maar sommige functies voegen ook echt iets toe. Zo heb je die kubus bijvoorbeeld. Het ziet er gaaf uit, maar het visualiseert tegelijkertijd het principe van meerdere desktops in een wat begrijpelijker concept, de kubus zelf met 4 zijden.
Maar ook functies als vrij zoomen kunnen heel handig zijn, en zo zijn er een heleboel dingetjes die nuttige visuele feedback geven, niet alleen eyecandy. :)

Overigens voelt Compiz Fusion nog steeds niet helemaal lekker aan bij mij. Het hapert soms een beetje (maar dat komt omdat ik een wat oudere PC heb) en af en toe kom je kleine bugjes tegen. Het probleem is alleen dat kleine bugjes in een windowmanager lastig zijn en het hele gevoel van het werken met je PC een beetje onderuit halen omdat het zo'n diepliggend onderdeel is.

• A_A_R
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:32
XElD schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 20:21:
Linux prachtig, maar ik ben het met Denniswerf eens. Zet gewoon Windows op de PC.

Dan ben jij niet de enige die het snapt als er wat aan de hand is; bij m'n ouders thuis heb ik ook een vrij complex netwerk aangelegd. Leuk en aardig, maar als je de 35e keer aan het troubleshooten bent toch een stuk minder.
Ook eens. Ubuntu is leuk, maar in geval van problemen ben jij altijd diegene die dit moet oplossen aangezien niemand anders er genoeg verstand van lijkt te hebben.
Bovendien, wanneer er gevraagd wordt om bepaalde software (of spellen) moet er altijd een alternatief gezocht worden (en de vraag waarom Jantje/Pietje dat wel kan draaien en zij niet....).
Ik heb ook eens zitten denken om op een oude PC linux te installeren en mijn ouders cadeau te doen, maar gezien mijn kostbare vrije tijd (en bij evt problemen ongeveer 200 km moeten rijden :P) toch maar niet gedaan. Inmiddels zijn ze al bijna 1,5 jaar tevreden met XP Home op een nieuwe PC, en vooral mijn moeder heeft dit goed onder de knie.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
A_A_R schreef op woensdag 16 april 2008 @ 16:56:

Ook eens. Ubuntu is leuk, maar in geval van problemen ben jij altijd diegene die dit moet oplossen aangezien niemand anders er genoeg verstand van lijkt te hebben.
Dat heb je nou eenmaal met ingewikkelde apparaten als een computer. Het is geen koffiezetapparaat. Welk OS je er ook op zet, er komen altijd vragen over. Als jij de computer cadeau geeft komen die vragen ook gewoon bij jou terecht. Daar ontkom je volgens mij niet aan. :P

Verder is die discussie off-topic, zie de topic-waarschuwing.

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:23

Blonde Tux

<advertisement>

Mischien de OLPC wat? Vrij simpel qua interface etc.
Zelf geen ervaringen mee, maar wat ik ervan hoor, ook in mijn omgeving is niets dan lof

http://olpc.download.redhat.com/olpc/streams/sdk/

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

• flippertw
Allemaal vriendelijk bedankt voor het meedenken maar zoals eerder al voorgekomen, dit is geen topic meer om uit te zoeken welk OS nu het beste is in deze situatie.

Er staat nu ruim een maand een standaard Ubuntu desktop bij mijn moeder en zij heeft het inmiddels redelijk onder controle.Zij kan er mee mailen en er mee internetten.Hiervoor was het uiteindelijk ook bedoeld.

Er zijn nog wat performance problemen met de videokaart en enkele plugins die komend weekeinde hopelijk uit de wereld zijn geholpen, en Compiz heeft idd wat extra gadgets om het werken met een Ubuntu omgeving wat te vergemakkelijken.Die zal ik ook gaan bekijken zodra de nieuwe videokaart geinstalleerd staat.

Maar meer veranderingen komen er niet meer want je kan oudere mensen hier niet constant mee opschepen.

De bedoeling was om uit te proberen met goedkope gangbare middelen of zij het wel aankon om met een computer te leren werken.
Deze opzet kan ik inmiddels geslaagd noemen omdat zij de familie en haar vrienden inmiddels bedolven heeft met nieuwe en beantwoorde Emails en bij de Ikea een catalogus online besteld heeft.

Ik kan inmiddels beamen dat ik de computer verslaving van mijn moeder heb :)

• flippertw
Nou, het is voor de bakker.

Gnash verwijderd, nieuwe nvidia xfx 6200a erin, en de PC loopt als een tierelier.
Deze keer ook de pluging van Adobe laten installeren, werkt toch soepeler.

Tnx guys. ;)

• flippertw
Update:

Alles draait nog, inmiddels updated naar Hardy Heron zonder noemenswaardige problemen.
Skype geinstalleerd met een MS webcam VX1000, ik krijg helaas de mic niet aan de praat en het beeld is niet echt om aan te zien

Ik krijg ook Compiz niet geactiveerd (visuele effecten), heeft ze niet nodig maar ik wilde Avant graag activeren
Is de video kaart niet krachtig genoeg?? (xfx 6200a ).

Ander vreemd probleem is het wachtwoord in Remote Desktop.
Wanneer ik met een VNC viewer (light) vanaf Vista wil inloggen lukt het enkel zonder password.
Wanneer ik een password gebruik krijg ik geen verbinding, ook al komen de passwords overheen.
Nu denk je zeker ja dit heb ik vaker gehoord met die passwords maar het is echt zeker.
Net of hij remote een andere codetabel gebruikt......

Iemand dit weleens meegemaakt?

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Wat betreft je wachtwoord voor vnc, en de webcam met (geintegreerde?) mic; het wachtwoordprobleem ken ik niet, heb ik zelf iig nooit last mee gehad, de webcam heb ik even snel gegoogled, en lijkt erop dat die webcam niet goed ondersteund wordt. Even verder zoeken naar een andere driver misschien?

Wat betreft compiz-fusion; Die videokaart is daar prima voor, ik denk dat je niet de restricted driver gebruikt. Probeer maar eens

glxinfo | grep direct

in te voeren in een terminal, je zou dan Direct Rendering: Yes terug moeten krijgen.
Restricted drivers kan je activeren via Systeem-> beheer -> hardware drivers.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• flippertw
De webcam is idd een met een mic en idd de ondersteuning is niet daverend of je moet een driver kopen SN9CX..... voor 5E.

De Nvidia kaart is wel degelijk geladen met de restricted drivers maar ik zal vanavond eens kijken of rendering geactiveerd is.

Wachtwoord blijft vreemd

• backupdevice
  • Laatst online: 16:10

backupdevice

No Risk , Full Push

Afgelopen zaterdag een ubuntu desktoppie voor mijn 70 jarige moeder gemaakt , en ze is zeer tevreden. Desktop met 5 iconen, trash, internet , mail en rhythmbox en home.

Geen probleem na jaren XP gebruik

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• flippertw
Ik heb de restricted drivers van Nvidia nogmaals geinstalleerd en met succes want ik kan Compiz-fusion nu wel installeren. Waarschijnlijk bij de update naar 8.04 iets niet goed gegaan.

Avant window manager draait als een tierelier nu.

Blijft enkel het probleem met het password over.
Maar goed bedankt voor de hulp weer.

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Mooi dat Compiz Fusion nu wel werkt; Over het remote desktop wachtwoord: Heb je dat wachtwoord ingesteld via Systeem -> Voorkeuren -> Bureaublad op afstand -> En dan bij security alleen ' require the user to enter this password' aangevinkt, met je wachtwoord ingevuld?
En dan werkt het dus alleen zonder password? Probeer het eens met een enkele letter.
Is dit trouwens over internet, of in een lokaal netwerk?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• flippertw
Het is idd via het menu gegaan en via internet.
Ik heb in een remote tekstdocument nog het password getyped maar niets afwijkends gezien.

Ik zal vanavond eens met een enkele letter proberen.

[ Voor 184% gewijzigd door flippertw op 23-07-2008 11:02 ]

Pagina: 1

Let op:
De discussie over Linux, Mac of Windows heeft niets met dit topic te maken