verhoudingen antivries en water

Pagina: 1
Acties:
  • 2.311 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• YoghurtO_o
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-07-2024
hallo medetweakers,

ik heb even de frequently asked questions doorgelezen maar ik kom er nog niet helemaal uit, ik heb net zo'n 5 liter antivries van halfords gehaald en 4 liter demi water..

nou weet ik niet welke verhouding mij de beste prestaties geeft en het minst corrosief is...

ik heb op een ander forum gelezen dat ze 10-90 % verhoudingen gebruiken maar ook 25-75 %

welke is er nou het beste? en hoeveel zou er in mijn setup gaan?

Swiftech Storm 1/2"
BIX II 1/2"
Laing D4 1/2"
t-line

[ Voor 10% gewijzigd door YoghurtO_o op 30-08-2007 18:16 ]

• yni
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-02 14:03

yni

mijn waterkoeling draait op 6L demi water van de kruidvat en een scheutje geconcentreerde koelvloeistof van de gamma, denk zo'n 0.25L
water koelt nog altijd beter dan antivries en koelvloeistof dus het enige dat het antivries hoeft te doen is zorgen dat er geen corrosie optreedt.... mijn koeling draait nu zo'n 3 maanden en ik heb nog geen corrosie of verkleurd water gezien...

succes

edit: in jou waterkoeling zal zo tussen de 1L en de 2L gaan denk ik... maar veel info geef je er niet over dus het is nogal een ruwe schatting....

[ Voor 16% gewijzigd door yni op 30-08-2007 18:43 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

10% is al meer dan genoeg, naast het voorkomen van corrosie maakt koelvloeistof het koelwater zo giftig dat er geen algen in kunnen komen. Een klein beetje is daarvoor al voldoende.

🖥️ | 🚗

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik draai zelf met Halfords koelvloeistof en gedestileerd water. De verhouding is 50/50. Hier draai ik al meer dan 1 jaar mee zonder enige corrosie en algen. Laatst de setup aangepast en alles ziet er nog perfect uit. Ook draai ik met allu en koper. Ik zou persoonlijk niet voor antivries gaan.

• YoghurtO_o
50/50 lijkt mij wel erg veel, volgens mij is dat toch echt niet goed voor de koelprestaties

Edit: ik dacht dat het antivries was..

volgens mij is die koelvloeistof van halfords gewoon hetzelfde als antivries alleen dan voorgemengd(kan het ook mis hebben)

[ Voor 48% gewijzigd door YoghurtO_o op 30-08-2007 19:08 ]

• bord4kop
  • Laatst online: 10-06 12:14

bord4kop

maximaal 100KB!

hmmm, heb net dit gekocht

Afbeeldingslocatie: http://www.webshop-innovatek.de/00000094271139704/000000942713b3501/50142494350d52d2f/b530975967b0df18050.jpg

Mengen met 'demi' dus...
Maar had me dus die 5 euro kunnen besparen begrijp ik?

Iets anders;
Mijn slangen zitten na 10 maanden redelijk vol met 'yukkie', witte smegma o.i.d.
Zijn dat algen of kalk denken jullie? Ik heb geen idee wat voor water of vloeistof er ooit ingezeten heeft want ik kocht de hele handel "kant & klaar" :o

Ik ga morgen even schoonmaken met azijn, dan zien we snel genoeg of het kalk was ;)

| Security Management |

• YoghurtO_o
die had ik ook, maar bij mij was het protect pro, ik dacht dus tegen algen maar blijkbaar niet, stond ook mengen met tapwater en dat doe ik dus sowieso nooit meer

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik gebruik al jaren (gekookt) kraanwater met Zerex koelvloeistof. Het is een klein potje van 100ml en volgens de gebruiksaanwijzing moet ik het mengen in 1:30 verhouding. Geen last van algen of aanslag en ik heb nog genoeg over voor liters koelvloeistof. 50/50 mengen hoeft echt niet, dat innovaprotect is volgens mij ook maar 'gewone' koelvloeistof/koeladditief.

🖥️ | 🚗

Anoniem: 224338

Waarom in hemelsnaam gekookt water? Dan moord je alleen de bacterien uit (ze zitten er dus gewoon nog lekker in)
Je kan beter gewoon dat spot goedkope gedestileerd water kopen bij apotheek ofzow.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Omdat ik dat niet bij de hand had toen ik 's zondags m'n setup ging vullen? Ik heb het nu tot 2x toe met gekookt water + additief gevuld, in vier jaar tijd heb ik nog geen aanslag of vervuiling gezien. Dat additief (koelvloeistof) is sowieso al giftig dus van bactieriën heb je toch geen last.

🖥️ | 🚗

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

met koken maak je geen demi.
je zult het dan moeten laten verdampen en de damp opvangen en koelen en dat is dan zuiver water.

in jouw 'recept' blijven alle mineralen (kalk... bijv) nog zitten

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Klopt, ik heb ook nooit beweerd dat ik demiwater gebruik?
Ik zeg alleen maar dat het prima werkt.

🖥️ | 🚗

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Anoniem: 224338 schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 21:51:
Waarom in hemelsnaam gekookt water? Dan moord je alleen de bacterien uit (ze zitten er dus gewoon nog lekker in)
Je kan beter gewoon dat spot goedkope gedestileerd water kopen bij apotheek ofzow.
Gedemiraliseerd. gedemineraliseerd.. Gedestileerd is namelijk het zelfde als koken... En demi water kan je gewoon in de super halen voor 40 ct. per liter.

• YoghurtO_o
40ct hmm, ik heb ze voor 1.10 bij een autozaak gekocht...tja weer afgezet..

trouwens bij welke supermarkt kan je demi water kopen? want dan geef ik dat spul van de autozaak weer terug morgen

[ Voor 45% gewijzigd door YoghurtO_o op 30-08-2007 23:01 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

_AuToMaTiC_ schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 22:21:
[...]

Gedemiraliseerd. Gedestileerd is namelijk het zelfde als koken... En demi water kan je gewoon in de super halen voor 40 ct. per liter.
het is gedemineraliseerd. als je toch mensen onterecht wil verbeteren, zorg dan dat je op zijn minst kunt spellen.
kalk wil je ook niet in je opstelling hebben... want dat koekt ook aan....

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• YoghurtO_o
maar waar kan je dan demi water voor 40ct de liter krijgen? want anders kan ik zon 4 euro besparen of 4 liter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Laatst online: 10-06 12:14

bord4kop

maximaal 100KB!

YoghurtO_o schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 23:43:
maar waar kan je dan demi water voor 40ct de liter krijgen?
...
Yes please! Wil ik ook graag weten.

Dat vullen en draaien met azijn hielp geen biet! Mn slangen zitten nog steeds vol met troepjes :(

Het probleem is; mijn slangen zijn behoorlijk ondoorzichtig blauw, dus ik kan niet goed zien wat het precies is, maar het lijkt op net zo 'n aanslag als thee geeft in je kopje.. Als u begrijpt wat ik bedoel?
Maar ik heb dus geen idee wat voor kleur het is door de kleur van mn slangen. Kan wit zijn, maar ook pimpelpaars...

Euhmm.... fotoshoot... misschien vanmidag maar even schieten en plaatsen. Dat maakt het wel duidelijker (hoop ik).

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoghurtO_o
als het wit is dan is het clouding, heb je mischien een uv licht in je kast? of worden je slangen veel aan licht blootgesteld?

dat is ook een van de redenen dat ik voor deze loop gewoon zwarte slangen bij de doe het zelfver heb gekocht(natuurlijk ook een klein stukje tygon voor de t-line om het waterpeil te checken en kijken of er niks mis is met het water)

als er nog steeds troep in zit probeer dan eerst de troep met warm water los te weken en dan het er heftig eruit te schudden, heeft bij mijn res geholpen(zat vol algen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yni
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-02 14:03

yni

bord4kop schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 10:59:
[...]

Yes please! Wil ik ook graag weten.

Dat vullen en draaien met azijn hielp geen biet! Mn slangen zitten nog steeds vol met troepjes :(

Het probleem is; mijn slangen zijn behoorlijk ondoorzichtig blauw, dus ik kan niet goed zien wat het precies is, maar het lijkt op net zo 'n aanslag als thee geeft in je kopje.. Als u begrijpt wat ik bedoel?
Maar ik heb dus geen idee wat voor kleur het is door de kleur van mn slangen. Kan wit zijn, maar ook pimpelpaars...

Euhmm.... fotoshoot... misschien vanmidag maar even schieten en plaatsen. Dat maakt het wel duidelijker (hoop ik).
kruidvat.. 50 ct per liter.. goedkoper heb ik het hier (leiden) niet gevonden.. en het werkt prima... scheutje koelvloeistof erbij tegen de algen en je hebt je eigen koelvloeistof...

met moeilijk doen bereik je niks.. ik heb ook 3 weken lopen zoeken naar de beste verhouding van koelvloeistof en water enz... maar water is en blijft gewoon het beste koelmiddel van allemaal ( check binas info boek maar) dus moet je zorgen dat er zoveel mogelijk water in zit.. de koelvloeistof dood dus eigelijk alleen de algen
tenzij je hele dure toevoegingen koopt (waterwetter het dat) wat de oppervlakte spanning van het water verlaagt waardoor het nog iets beter koelt maar ikzelf vond dit eigelijk niet het geld waard....

succes

Edit: gedemineraliseerd water bevat geen kalk en andere mineralen meer... daarom is het ook de-mineraliseerd 8)7..

[ Voor 8% gewijzigd door yni op 31-08-2007 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
tenzij je hele dure toevoegingen koopt (waterwetter het dat) wat de oppervlakte spanning van het water verlaagt waardoor het nog iets beter koelt maar ikzelf vond dit eigelijk niet het geld waard...
Ik heb lang met waterwetter gedraait maar nu gebruik ik het nooit meer. Het beschermt niet tegen algen waar ik in mijn vorige setup dus last van kreeg. (Echt brokken alg van 4mm kwamen uit het CPU blok)

Het laat ook nog eens witte aanslag achter. De 2 graden dat waterwetter scheelt is het niet waard tegen de nadelen er van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

_AuToMaTiC_ schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 22:21:
[...]

Gedemiraliseerd. gedemineraliseerd.. Gedestileerd is namelijk het zelfde als koken... En demi water kan je gewoon in de super halen voor 40 ct. per liter.
Gedestilleerd is niet hetzelfde als gekookt. Als je water wilt destilleren moet je het koken, en vervolgens de damp opvangen en die weer laten condenseren. Het condensaat is dan gedestilleerd water.

Verder vraag ik me af wat de TS voor antivries heeft. Koelvloeistof spul, of antivries voor in de ruitensproeier? Oftewel: Pics/Specs :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoghurtO_o
hmm net geinstalleerd, maar het ontluchten met een t-stukje is best moeilijk, het wil mij maar niet lukken en er zitten nog best veel luchtbellen in...

maar hier alvast een paar pics van mn setup(als je goed oplet zie je dat er opeens 2 slangen bij mn blok omgewisseld zijn, ik had de in en outlet dus verkeerd 8)7 en ik moest het dus opnieuw aansluiten, wat dus niet zo handig/makkelijk was)

Afbeeldingslocatie: http://img76.imageshack.us/img76/7029/dsc07040pf2.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img205.imageshack.us/img205/3628/dsc07042if8.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img61.imageshack.us/img61/5791/dsc07044gh7.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img206.imageshack.us/img206/9283/dsc07045yu5.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img129.imageshack.us/img129/9949/dsc07046bu8.th.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Heb je geen reservoir in je setup? Ik mag echt hopen voor je dat die slangen dan 100% luchtdicht zijn, als ze water verdampen heb je meteen lucht in je systeem. Plus dat het veel makkelijker vullen is als je een reservoir hebt.

En nog iets: gebruik voortaan xs.to oid voor je foto's, imageshack zuigt

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoghurtO_o
ik heb zoals je ziet een t-stukje welk ik goed heb afgesloten dus dat is geen probleem, wel jammer dat de antivries het water niet eens een beetje verkleurde
Pagina: 1