P4C800-E Deluxe - Bios ontoegangkelijk door freeze (in bios)

Pagina: 1
Acties:

• SolidD
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 14:29
Mede-tweakers,

Na aanschaf van een EMU geluidskaart wil ik mijn onboard sound van een ASUS P4C800-E Deluxe uitschakelen in de bios. Hiervoor probeerde ik uiteraard in de bios te komen, maar hier gaat het mis:
Wanneer ik op m'n bootscreen van ASUS op 'Del' druk ('to enter setup') ratelt hij nog heel even verder om dingen te initialiseren, dit gaat nog. Vervolgens zou ik op F8 kunnen drukken om de bootsequence te kiezen (dit wil ik helemaal niet, maar om aan te geven, als ik hier op F8 druk dan werkt dat nog gewoon). Daarna wil de pc de bios in gaan, maar hier begint de ellende, er komt nu een zwart scherm waarbij een paar pixels in horizontale lijnen blauw zijn gekleurd, met 'WAIT' in het midden, en hier loopt het vast. Helemaal bevroren, reageert nergens meer op, power resetten is de enige oplossing.

Mijn zoek-stappen hebben geleden tot de volgende acties;
1. Ik heb eerst de BIOS geflashed met asus update (naar versie 1023), al meen ik dat die er al in zat, maar het was de laatste officiele release. Er is alleen nog een 1024 beta versie, maar daar ben ik een beetje huiverig voor.
GEVOLG: Bios is geflashed zonder problemen, alleen toen ik opnieuw op ging starten gaf de pc de melding CMOS Checksum Bad, Press F1 to enter setup F2 to enter default values. Het indrukken van F1 resulteert in hetzelfde zwarte scherm met WAIT en een vastloper. Het indrukken van F2 'werkt', in de zin dat hij windows normaal opstart.

2. Ik heb vervolgens de CMOS gereset met de jumper op mn moederbord.
GEVOLG: Behalve de bad checksum kwamen er nog twee andere meldingen als gevolg van de reset, namelijk dat de klok / en instellingen niet meer goed staan. Weer krijg je de keus voor F1 of F2 zoals hierboven beschreven. Resultaat van beide knoppen ook hetzelfde: bij F1 het WAIT scherm dat vastloopt en bij F2 start hij windows normaal op.

Zoekacties op Bios freeze e.d. leveren hier geen overeenkomstige problemen op.
Het enige verdere detail wat imo relevant kan zijn voor het probleem is dat heel af en toe, m'n pc gewoon uitvalt (de stroom gaat een milisec vanaf lijkt het wel) en dan opnieuw begint met opstarten. Hierna geeft de bios vaak de melding 'Overclocking failed' (ik heb zelf nooit iets overclocked) en weer die F1 en F2 opties, ook met dezelfde resultaten bij het indrukken > ik gebruik hiervoor F2, load defaul values. Maar hoe dan ook loopt ie vast op het moment dat ie de Bios ín wil gaan.

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Op zich werkt m'n pc prima naar wens, maar ik wil wel graag die onboard sound uitschakelen om problemen met installeren / geluid te voorkomen (als hier nog een andere manier voor is zou ik daar momenteel ook genoegen mee nemen :P al blijft het natuurlijk vermijden van het probleem, voor de volgende keer dat ik iets in de bios moet wijzigen).
Bij voorbaat dank voor enige hulp!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Hoewel ik het niet met zekerheid kan zeggen, klinkt het als een defect mobo/bioschip.
Ik kan je wel vertellen dat mijn P4C-800E Deluxe na een clear-bios meestal ook de melding overclocking failed geeft. Verder vind ik het een erg gevoelig moederbord. Als ik een clear-cmos doe, is het altijd een gepiel met instellingen om een stabiel systeem te krijgen. Overklokken heeft hij nooit echt goed gedaan, maar dat zou ook aan het geheugen kunnen liggen.

Dat "wait" wat jij beschrijft heb ik nog nooit gezien. Misschien nog een idee om alle onnodige hardware te ontkoppelen/eruit te halen (dus dat je echt alleen maar beeld hebt en je bios in kan)?

• SolidD
Thanks, ja ik dacht ook al aan een defecte chip, vind het alleen zo raar dat het verder wel normaal werkt dan. Ik heb het daarnet nog een keer geprobeerd, maar nu komt ie nog steeds nergens in, maar loopt ook niet meer vast. (Zonder dat ik dus bewust iets heb veranderd :S, doing the same thing doens't always give the same results appearently...)
Wanneer je nu op 'Del' drukt initialiseert ie nog even, datzelfde scherm waar je op 'F8' kan drukken voor bootseq. Vervolgens wil die ook de bios ingaan, de monitor gaat ook op zwart en 'verspringt' vanwege resolutie verandering, maar vervolgens 'verspringt' ie dan nog een keer en begint alles weer overnieuw met opstarten! Dan kom je weer bij het eerste scherm 'press DEL to enter setup' enzovoorts. En als je dan doet ie precies hetzelfde, hoe lang je ook op Del blijft drukken (heb het een aantal keer geprobeerd..). Cirkels...

Maybe toch maar leeghalen inderdaad, ben er alleen huiverig voor dat als ik nog meer ga klooien, zometeen helemaal niks het meer doet, daar heb ik ook geen zin in :P.

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Bij mij start hij overigens ook nog even door de raid bios heen nadat ik op del heb gedrukt.
Het is wel zo dat je systeem nu nog werkt, als je meer gaat klooien heb je inderdaad het risico dat hij helemaal niets meer doet. Ja kan het dan ook zo laten en alvast sparen voor een upgrade.. ;)
Misschien kan je de onboard audio via windows apparaatbeheer "softwarematig" uitschakelen?

• SolidD
Ja same here, alleen ik heb die raid nooit goed ingesteld dus geeft ie de melding dat er geen raid is, 'Bios not installed', maar dat komt veel voor met dit board.
Ik durfde het inderdaad niet aan om nog meer te klooien, en ik wilde ook gewoon luisteren natuurlijk :). De soundmax software die erbij zat heb ik verwijderd en inderdaad het apparaat uitgeschakeld in apparaatbeheer. Werkt prima. Sowieso is die EMU 0404 een USB device, dus ik denk ook niet dat het snel conflict zal opleveren als ik nu onboard sound weer installer. Dus achteraf alleen jammer van de bios... Bedankt iig!