Grafische kaart met beste beeldkwaliteit, maar ook games?

Pagina: 1
Acties:
  • 276 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 09:56
Ik zoek een grafische kaart voor een nieuw systeem die primair wordt gebruikt voor professioneel fotobewerking met Lightroom en PS CS3.

Verder hou ik zo nu en dan van een spelletje.

Beeldkwaliteit is voor mij het meest belangrijk. In de “Welke videokaart/monitor moet ik kopen?” staat iets over de kwaliteit, maar vond het moeilijk om dit goed te interpreteren. Bij analoge componenten zou de kaart geen verschil uit maken, maar alles is toch digitaal? Ook de BBG geeft een suggestie bij de workstation de Asus Geforce 8600 GT, maar als je kijkt bij TomsHardware is deze kaart voor spelletjes weinig bijzonder. De 8800 GTX zou best een optie zijn, mits ik zeker weet dat de beeldkwaliteit goed is.

Mijn vraag: maakt het wat uit welke kaart ik gebruik als ik wil dat pixels in de beste kwaliteit op mijn monitor komen? Kan ik gewoon een goede gamekaart kopen of is beeldkwaliteit niet altijd gegarandeerd?

Verwijderd

Hoe ↑ kwaliteit je speelt des te ↓ behaalbare FPS dus verstandig is balans tussen budget of kwaliteitsstreven.

[ Voor 204% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2016 21:19 ]

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Beeldkwalteit is eigenlijk geen issue meer, nu met DVI, en de nieuwe kaarten. NU moet je gaan kijken naar een monitor met een goed paneel ;) En het juiste kleurenprofiel.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 09:56
Ik heb al een geschikte monitor in bestelling die prima betaalbaar is (Samsung 215TW met 8-bit S-VPA scherm) en ik gebruik een goede colorimeter met Monaco Optix XR Pro software om profielen te maken voor de monitor.

@*geanonimiseerd* Ik heb het niet over de eyecandy in games, maar echt hoe het beeld is in Photoshop e.d.

@Snake, zoiets stond al in de guide, maar twijvelde of ik het zo moest lezen. Deze DVI aansluiting is dus ook de beste aansluiting voor een monitor? Je hebt ook HDMI? ik werk nog met een CRT, dus deze nieuwe aansluitingen kan ik moeilijk op waarde schatten. De meeste reviews gaan over games.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:57

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

honey schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 16:35:
Mijn vraag: maakt het wat uit welke kaart ik gebruik als ik wil dat pixels in de beste kwaliteit op mijn monitor komen?
Nee, mits je hem digitaal aansluit (DVI/HDMI)
Kan ik gewoon een goede gamekaart kopen of is beeldkwaliteit niet altijd gegarandeerd?
Dat kan.

Veel aankoopplezier :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Voor de beeldkwaliteit zal een videokaart geen verschil maken. De enige verschillen zitten in FPS

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ik222 schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 17:04:
Voor de beeldkwaliteit zal een videokaart geen verschil maken. De enige verschillen zitten in FPS
Beetje een half antwoord, want je vergelijkt nu appels met peren. Je vergelijkt de 2D-beeldkwaliteit met het aantal frames in een 3D-applicatie?

De beeldkwaliteit zal niet verschillen in een 2D applicatie, maar in 2D applicaties merk je ook niet van een verschil in frames per seconden.

De beeldkwaliteit zal wel verschillen in 3D applicaties, want niet elke kaart heeft hetzelfde shader-model, genoeg kracht voor veel FSAA en andere zut, etc. Daar zul je wel verschil merken in het aantal frames per seconden.

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 30-08-2007 17:09 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Gurneyhck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-07 15:12
honey schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 16:35:
Ik zoek een grafische kaart voor een nieuw systeem die primair wordt gebruikt voor professioneel fotobewerking met Lightroom en PS CS3.

Verder hou ik zo nu en dan van een spelletje.

Beeldkwaliteit is voor mij het meest belangrijk. In de “Welke videokaart/monitor moet ik kopen?” staat iets over de kwaliteit, maar vond het moeilijk om dit goed te interpreteren. Bij analoge componenten zou de kaart geen verschil uit maken, maar alles is toch digitaal? Ook de BBG geeft een suggestie bij de workstation de Asus Geforce 8600 GT, maar als je kijkt bij TomsHardware is deze kaart voor spelletjes weinig bijzonder. De 8800 GTX zou best een optie zijn, mits ik zeker weet dat de beeldkwaliteit goed is.

Mijn vraag: maakt het wat uit welke kaart ik gebruik als ik wil dat pixels in de beste kwaliteit op mijn monitor komen? Kan ik gewoon een goede gamekaart kopen of is beeldkwaliteit niet altijd gegarandeerd?
Beeldkwaliteit in 2d (games zijn 3d) maakt niet veel meer uit tegenwoordig. Hoewel ik wel moet zeggen dat ik nu tijdelijk een ati 1950xt heb van Club3d en die geeft minder goed 2d beeld dan mijn ex-nvidia 7900GTO van MSI of mijn 8800GTX van Club3d.
Hoewel ik denk dat dit een opzichzelf staand probleem is. Dus zeg nu niet meteen dat ATI geen optie is. Ik raad je eigenlijk aan om gewoon eens bij een paar computerzaken langs te gaan. Dan kun je de kwaliteit misschien vergelijken (ook van de beeldschermen). Succes!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Gurneyhck schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 17:13:
Hoewel ik wel moet zeggen dat ik nu tijdelijk een ati 1950xt heb van Club3d en die geeft minder goed 2d beeld dan mijn ex-nvidia 7900GTO van MSI of mijn 8800GTX van Club3d.
Jij hebt een CRT-scherm dat analoog aangesloten is. De TS heeft een digitaal scherm dat direct digitaal zijn pixels-waardes doorkrijgt. Daar kan weinig mis gaan, of je moet een gare kabel hebben.

• Gurneyhck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-07 15:12
Gizz schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 17:15:
[...]

Jij hebt een CRT-scherm dat analoog aangesloten is. De TS heeft een digitaal scherm dat direct digitaal zijn pixels-waardes doorkrijgt. Daar kan weinig mis gaan, of je moet een gare kabel hebben.
Klopt, dus kun je nog als advies meegeven aan de TS dat hij het beste een kwalitatief goede kabel koopt.

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Normaal gezien hebben de nvidia kaarten van de 7-reeks en ouder een fletsere kleur dan de kaarten van ATi (of toch in 2D). Die achterstand zou met de nieuwe 8-reeks ruimschoots ingehaald zijn, dus als je een recente graka koopt, mag daar geen verschil in zitten.

Yes, but no.

Pagina: 1