Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

ware (32 bit) of hoge (16 bit) kleuren?

Pagina: 1
Acties:
  • 623 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben nu een website aan het maken met veel mooie en grote foto's erop (bandbreedte/laadtijd is geen probleem) die een weergave geven van bepaalde producten (sorry voor de vaagheid).

De website wordt vooral bezocht door mensen in een kantooromgeving, met "normale" doch vaak oude kantoorcomputers.

Op mijn PC zien de foto's er perfect uit, maar mijn klant begon te klagen omdat kleurverlopen (schaduwen etc.) er bij hem oerlelijk uitzien. Nu kon ik dit snel verhelpen door zijn monitor in te stellen op 32 bit, die stond namelijk ingesteld op hoge kleuren (16 bit), maar hij is toch nog niet tevreden: "Hoeveel andere mensen zulen dit probleem hebben?" is zijn vraag.

Is er een manier om kleurverlopen toch aardig weer te geven op "16 bit monitoren" of is het aantal "16 bit monitoren" verwaarloosbaar?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2007 14:07 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gradients zien er gewoon niet mooi uit als je slechts 16b kleuren gebruikt. Daar doe je niets aan, dit ligt helemaal bij de user en kun je derhalve ook niet veranderen. Vrijwel iedere grafische adapter van de laatste jaren is in staat om gewoon 32b kleuren te draaien, dus daar moet je je niet echt druk om maken denk ik.

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-11 16:00
Ik vind dit ergens toch wel raar. 16 bits kleuren zou toch al aardige resultaten moeten leveren. Minder mooi als 32 bits, maar toch al aardig genoeg om niet te hoeven klagen. Probeer anders eens om je afbeeldingen in 16-bits kleur op te slaan. Als je het resultaat aanvaardbaar vindt, plaats die afbeeldingen dan op de site. Zo weet je zeker hoe de afbeelding eruit gaat zien.

Een pc die 16-bits kleuren heeft en een 32-bits afbeelding wil afbeelden, zal kleuren moeten kiezen. Doordat jij een 16-bits afbeelding van redelijke kwaliteit geeft, ben je zeker dat ze geen verkeerde kleuren kiezen.

Al bij al zou het aantal pcs met 16bits kleuren verwaarloosbaar moeten zijn. Als je uitsluitsel wil hebben, log dan de bezoeken tot je website met een teller die ook weergeeft hoeveel kleuren een gebruiker gebruikt. Zo weet je direct hoeveel mensen nog met 16 bits kleuren werken.

[ Voor 4% gewijzigd door needless to say op 30-08-2007 14:12 ]

• UltimateB
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

UltimateB

Pomdiedom

Als je volledig veilig wilt zijn moet je 256 kleuren gebruiken ;)

Maar voor 16bit optimaliseren lijkt mij geen overbodige luxe. Als je kijkt naar de statistieken van w3c dan zie je dat 13% van de mensen lager dan 16 kleur heeft ingesteld. Nu moet je er wel rekening mee houden dat dit een vertekend beeld geeft, het percentage zal een stuk hoger liggen.

Conclusie, converteren die hap :)

"True skill is when luck becomes a habit"
SWIS

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11 15:46

OkkE

CSS influencer :+

needless to say schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 14:11:
[...] Probeer anders eens om je afbeeldingen in 16-bits kleur op te slaan. [...]
32bit is altijd iets minder als 16bit, dus waarom zoveel kleurinformatie weggooien, en bezoekers die wel de 32bit hebben, benadelen?
Al bij al zou het aantal pcs met 16bits kleuren verwaarloosbaar moeten zijn. Als je uitsluitsel wil hebben, log dan de bezoeken tot je website met een teller die ook weergeeft hoeveel kleuren een gebruiker gebruikt. Zo weet je direct hoeveel mensen nog met 16 bits kleuren werken.
Ik vraag me serieus af hoeveel mensen nog op 16bit zitten. Maar wat ik dus ook niet snap bij dit soort klanten, waarom vallen ze er wel over bij hun eigen website/product, maar valt het ze niet op bij zo'n beetje elke andere website die ze bezoeken? Als je 16bit kleuren gebruikt, ziet toch het halve web er "niet uit"?..

-- edit --
UltimateB schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 14:11:
[...] Als je kijkt naar de statistieken van w3c dan zie je dat 13% van de mensen lager dan 16 kleur heeft ingesteld. Nu moet je er wel rekening mee houden dat dit een vertekend beeld geeft, het percentage zal een stuk hoger liggen.
W3C moet je niet altijd te serieus nemen; je moet vooral kijken naar je doelgroep. Ontwikkel je een website met informatie over een hulpactie in een derdewereld land, ja dan is het goed er rekening mee te houden. Ontwikkel je voor de nieuwe iPhone, kun je in mijn ogen iets meer eissen stellen; 32bit kleuren bijv.

[ Voor 25% gewijzigd door OkkE op 30-08-2007 14:23 ]

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

needless to say schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 14:11:
Ik vind dit ergens toch wel raar. 16 bits kleuren zou toch al aardige resultaten moeten leveren. Minder mooi als 32 bits, maar toch al aardig genoeg om niet te hoeven klagen.
Dat klopt, tot je dus gaat werken met veel gradients. Het verschil daarin ziet er echt niet netjes uit, wat jammer is als je ze veel gebruikt.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:26

BCC

Dit komt uit mijn analytics account (voor een redelijk doorsnee site (dus niet alleen techie publiek).

32bit -> 76%
24bit -> 5%
16bit -> 18%
8 bit -> 1%

Oftewel: 80% van de gebruikers kan je 32bit plaatje perfect bekijken en 20% niet.

En ja, ik heb ook medelijden met die 8 bit persoon :)

Techsite:
32-bit 70%
24-bit 29%
16-bit 1%

[ Voor 17% gewijzigd door BCC op 30-08-2007 14:31 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Mijn eigen analytics:
32bit: 89%
24bit: 6%
16bit: 5%

Analytics van een grote zeer internationale site
32bit: 84%
16bit: 12%
24bit: 4%

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
16-bit kan prima gradients maken, als je gebruik maakt van dithering. Misschien is dat ook nog wel de betere keuze, omdat er heel veel 6-bit TFT-panels in omloop zijn die helemaal geen true-color zijn, en forse banding-effecten weten te produceren met true-color gradients. Op TFT central staat meer info en kun je een tooltje downloaden om je eigen monitor mee te bekijken. M'n niet bepaald goedkope Sony laptop heeft ook last van lichte banding. Opvallend genoeg heeft juist een oud 15" tft'tje geen banding, en m'n 19" Eizo (uiteraard) ook niet. Op de meeste andere monitoren heb ik het echter wel gezien.

• imp4ct
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-10 10:59
BCC schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 14:23:
Dit komt uit mijn analytics account (voor een redelijk doorsnee site (dus niet alleen techie publiek).

32bit -> 76%
24bit -> 5%
16bit -> 18%
8 bit -> 1%

Oftewel: 80% van de gebruikers kan je 32bit plaatje perfect bekijken en 20% niet.

En ja, ik heb ook medelijden met die 8 bit persoon :)

Techsite:
32-bit 70%
24-bit 29%
16-bit 1%
't Is vaak hatelijk zoiets te moeten lezen onderaan een website, maar toch.. misschien ergens erbij zetten dat deze website het beste te bezichtigen is in 32bits kleuren.

Ook kan je misschien een soort popup of iets minder irri doen, door het achterhalen via JS ofzo in welke kleurendiepte het scherm is ingesteld van de bezoeker.

Bedrijf : Webtrix

Foto materiaal:
Nikon D7100 | Nikor AF-S DX 18-105mm | Nikor AF-S 50mm | Nikon SB600

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11 15:46

OkkE

CSS influencer :+

imp4ct schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 15:27:
't Is vaak hatelijk zoiets te moeten lezen onderaan een website, maar toch.. misschien ergens erbij zetten dat deze website het beste te bezichtigen is in 32bits kleuren.
Ik zou het er niet bij zetten. De meeste mensen die 32bits gebruiken, hebben niets aan zo'n melding. En iedereen met 16bits zal of a) geen idee hebben waar het over gaat, of b) niet anders kunnen. Imo is zo'n melding dus overbodig, net als de "best te bekijken met 1024 of hoger".

Als je al zo'n melding wilt geven, maak er dan een losse pagina van, waarin je gelijk uitleg geeft; waarom is de keuze gemaakt voor deze eissen, bijv.
Ook kan je misschien een soort popup of iets minder irri doen, door het achterhalen via JS ofzo in welke kleurendiepte het scherm is ingesteld van de bezoeker.
En dan alleen zo'n melding weergeven bij mensen met <32bits? Het kan, maar dan kom ik weer bij mijn eerdere punt. :)

----

Persoonlijk ben ik van mening dat je alleen rekening moet houden met zulke zaken indien er een grote kans is, dat je (doelgroep) bezoekers niet aan de eissen (kunnen) voldoen. En dan nog, zolang je website nog volledig bruikbaar is, al is het misschien niet precies zoals de ontwerper bedoelt heeft, zie ik geen probleem.

Zoals ik eerder zei; dat een website over de iPhone op 800x600 een horizontale scrollbalk krijgt, vind ik niet zo'n ramp. Wanneer een website met (product-)fotos niet prachtig is op 16bits, vind ik dat niet echt storend. :)

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Bedankt voor jullie reacties! Omdat de site nog niet draait kan ik niet naar stats kijken (en mijn eigen site is alleen voor geeks met 24" schermen dus niet echt representabel), maar dat doet er allemaal niet meer toe: Fuzzillogic kwam met het briljante dither idee (waar ik nog nooit van gehoord had) en als je in photoshop en 256 kleuren gif opslaat met "noise dither" (dunno if that's a vakterm) ziet het gradient er zowel in ware als in hoge kleuren perfect uit!

Bedankt Fuzzillogic!
Pagina: 1