Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnecel -> Hoe benutten?

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:16
Goed. Zonnecelletje aanwezig, kan er verder niet veel info over geven behalve dat-ie 1,8 Watt doet (staat op de verpakking) en dat er onbelast ongeveer 21-22 volt uit komt in de volle zon.

Now just wondering, hoe ga ik 'n nuttig misbruiken? een ventilatortje is leuk (dan zakt het voltage naar ~16 volt) maar is-ie ook voor andere doelen te gebruiken (bijv. iets met een accu volladen waarbij de accu dan wel weer belast word)..

Ik heb zelf vrij weinig verstand van die cellen, maar iets waarmee er met weinig/geen zon uiteindelijk nog een bruikbare spanning uitkomt? (om bijv. LEDjes op te laten branden 's nachts). Ik zat zelf te denken aan iets als een huge-ass condensator of een accu die de cel vollaad, maar then again.. Ik heb geen zin om dingen te frituren :)

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Whoa... heb je wel eerst Google gebruikt? Er zijn ongetwijfeld genoeg sites met Solar informatie te vinden, en verschillende laadregelaar schemas of kant en klare pakketten kun je ook vinden.

Je hebt duidelijk niet veel moeite gedaan om wat op te zoeken, en dat is jammer.

Je kan ermee accu's opladen, maar solar cellen kunnen ook stroom gebruiken als zon weg is. Een scotty diode is minimum in de laadproces, maar zoek maar eerst op Google.

[ Voor 23% gewijzigd door MrDummy op 30-08-2007 15:03 ]

Verwijderd

Ik heb 3 zonnecellen. Veel kleiner dan die van jou.(ongeveer er stuk gaat er 1 led aan)

Heb ik een ipod oplader van gemaakt. Alleen ipod video opladen doed hij niet. Wel ipod nano...

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:05
Je zou een (heel klein) 12V accutje kunnen laden, en daarmee je mobiele telefoon of PDA opladen. heel veel meer kun je er niet mee. Dit soort kleine paneeltjes zijn meestal bedoeld om auto-accu's voor langere tijd op peil te houden als er met de auto een tijd niet gereden wordt. Zonder zo'n paneeltje trekt het alarmsysteem de accu op termijn helemaal leeg.

Maar misschien is dit meer iets voor in Duurzame Energie deel 3 ? Daar wordt vrij veel over zonnepanelen etc. gebabbeld. :)

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 30-08-2007 16:34 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• BHQ
CanonG1 schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 16:33:
Je zou een (heel klein) 12V accutje kunnen laden
Cool. Zou een 1,2Ah dingetje kunnen met een laadregelaartje, of zou dit al teveel zijn (behalve dat het lang duurt, wat opzich geen punt is)?

• JeroenH
Yapser schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 21:36:
Cool. Zou een 1,2Ah dingetje kunnen met een laadregelaartje, of zou dit al teveel zijn (behalve dat het lang duurt, wat opzich geen punt is)?
1,8W @ 12V is 150mA, voorzover ik weet kun je een 1,2Ah accu daar wel mee laden zonder regelelektronica. Je moet alleen wel een diode tussen het paneel en de accu zetten zodat de accu niet ontlaadt over het paneel als er geen licht is. Als je een paar dagen 'spaart' kun je met die accu iets kleins voeden.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• BHQ
Dat klinkt erg goed.

Zou een setup werken van het paneel gewoon buiten, en de accu die er wel gewoon altijd aanhangt met 'aan de andere kant' dus bundels LEDjes per 8 (8x1,5=12) met een schakelaar?

en- Werkt zoiets uberhaupt wel zelfs met zo'n laadregelaar die zelf heel erg weinig voeding nodig heeft? Als in, zit er een ondergrens op die dingen..

• JeroenH
Yapser schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 00:03:
Dat klinkt erg goed.

Zou een setup werken van het paneel gewoon buiten, en de accu die er wel gewoon altijd aanhangt met 'aan de andere kant' dus bundels LEDjes per 8 (8x1,5=12) met een schakelaar?
Dat klinkt alsof het zou moeten werken. Vergeet niet de LEDs te voorzien van een voorschakelweerstand.
en- Werkt zoiets uberhaupt wel zelfs met zo'n laadregelaar die zelf heel erg weinig voeding nodig heeft? Als in, zit er een ondergrens op die dingen..
Ik denk dat je met een dergelijk klein paneel er inderdaad tegenaan zult lopen dat het verbruik van regelaar maar nauwelijks goedgemaakt zal worden door de opbrengst van het paneel.

• BHQ
De hele regelaar gebruikt zelf naar zeggen maar 1,5MA en dit is ook gewoon om te zien wanneer het hele ding vol zit.

That is, als ik het wel heb dus.. Dit moet zeker gaan werken?

Paneel -> diode tegen lekspanning -> iets on de spanning te verlagen (tenzij PB137, die mogen ~40V hebben) -> laadregelaar -> vrij lichte accu -> schakelaartje -> weerstandje voor de LEDjes -> ledjes.

• JeroenH
Ik zou het zo doen:

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h259/JeroenH/temp/schema.jpg

(Excuus voor de slechte tekenkwaliteit)

Een laadregelaar is mogelijk maar lijkt me met deze vermogens niet nodig, helemaal met het weer wat er aan zit te komen zal het paneel maar weinig opleveren.

Een voorbeeldje: onze 855Wp aan zonnestroompanelen produceerden gisteren 2200Wh. Als ik dat omreken naar een 1,8Wp paneel kan dat op een dag net geen 5Wh opbrengen (en dan moet hij wel de hele dag zon hebben). 5Wh is niet zoveel, helemaal omdat er ook een gedeelte daarvan verloren gaat in het laad/ontlaadproces van de accu, dat is nl. niet 100% efficiënt. Als je dus iets wilt doen met de energie uit dit paneel zul je er zeer zuinig mee om moeten gaan en een laadregelaar verstookt toch 50-60mWh per dag. niet veel, maar toch zonde. En de sombere tijd komt er weer aan, als je mazzel hebt komt er dan misschien maar 0,5 of 1 Wh per dag uit, dan heb je helemaal weinig om mee te spelen.

• BHQ
Wat een moeite joh, dat zulke mensen nog rondwandelen :)

Ziet er idd. niet heel lastig uit. Ik neem alleen aan dat ik de stroom die uit het paneel komt nog wat moet intemmen (gezien het onbelaste voltage van ~22 volt in de volle zon).

• JeroenH
Yapser schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 14:33:
Wat een moeite joh, dat zulke mensen nog rondwandelen :)
Het is vrijdagmiddag op mijn werk ;)
Ziet er idd. niet heel lastig uit. Ik neem alleen aan dat ik de stroom die uit het paneel komt nog wat moet intemmen (gezien het onbelaste voltage van ~22 volt in de volle zon).
Nee dat hoeft niet, de 12V-accu trekt de spanning van het zonnepaneel vanzelf omlaag. De stroom past zich daar vanzelf op aan.

• BHQ
Niet bij nagedacht :)

Dank voor je hulp, ondanks dat dit idd. ook searchbaar had kunnen zijn.
Pagina: 1