Foutmelding: Schijf lees fout

Pagina: 1
Acties:
  • 765 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• smok84
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-02 22:53
Hallo,

Vanochtend toen ik de pc opstarte kreeg ik een foutmelding die ik nog niet eerder heb meegemaakt en ik weet eigenlijk niet of ik er wat mee moet doen.

de foutmelding luid " Schijfleesfout, druk op CTRL+ALT+DEL om opnieuw op te starten"

ik heb al rond gekeken op google en ook op tweakers en ik zie dat er al topics zijn over deze foutmelding. Echter is er nooit een concrete oplossing voor dit probleem gevonden. Dus ik heb eigenlijk helemaal geen idee wat ik nu moet doen.

Er werd wel gezegd dat je de schijf soms uit kan lezen als je hem aan een ander systeem hangt, helaas heb ik alleen een laptop hier en kan ik de schijf dus niet aan de laptop hangen.

de specs:
Pentium 4 1,5 ghz
asus P4T
256 RDRAM
HD: western digital ( WB1600JB)

Tevens las ik op internet dat dit probleem veel voor komt bij maxtors schijven echter is dus niet van toepassing op mij.
Ook wil ik CHKdsk uitvoeren echter lukt dit ook niet helaas. Dit komt omdat als ik van de winxp schijf boot de pc na het controleren van de hardware configuratie een zwart scherm vertoont waar hij niet voor bij komt.

Als iemand een idee heeft wat ik zou kunnen doen zonder aanschaf van een extra schijf dan hoor ik het graag.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Je schijf kan defect zijn, maar het kan bijv. ook essentiele boot-informatie missen. Controleer allereerst je disk op fouten met een merk-specifiek testprogramma. Niet alleen Maxtors krijgen dit soort errors, alle harde schijven kunnen dit genereren ;)

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Exorcist schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 13:12:
Je schijf kan defect zijn, maar het kan bijv. ook essentiele boot-informatie missen. Controleer allereerst je disk op fouten met een merk-specifiek testprogramma. Niet alleen Maxtors krijgen dit soort errors, alle harde schijven kunnen dit genereren ;)
En die verdwijnt niet zomaar, dus 99% kans op schijffailure.

Jammer maar helaas, nieuwe schijf kopen, en data overpompen!

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• smok84
bedankt voor reactie ten eerste :D

maar ik kan helemaal windows niet in. De foutmelding krijg ik direct bij het opstarten.
Hij geeft eerst primary master en secondary master en slave weer.
vervolgens krijg ik de foutmelding. Dus veilige modus kan ik ook al niet in.

kortom het is niet mogelijk voor mij om een test programma te downloaden.:(

Maar als ik een nieuwe schijf koop kan ik de schijf dan wel als slave blijven gebruiken of is dit niet verstandig. Want er werd gezegd dat ik de data moet overpompen als ik een andere schijf er in heb. Dus dan ga ik er vanuit dat die het hoogst waarschijnlijk nog wel doet.

of is dit iets wat gewoon moet blijken?

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:17

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Probeer eerst eens in de recoveryconsole (met behulp van je windows installatie cd) een fixmbr en/of fixboot te doen. Test je harddisk dan met een tooltje van de fabrikant. Meestal zijn deze ook als bootable iso te downloaden, dus je zou de harddisk ook al kunnen checken zonder dat je hoeft te booten van de schijf.
Zie ook: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

[ Voor 9% gewijzigd door Mad Marty op 30-08-2007 13:58 ]

Rail Away!

• smok84
Mad Marty schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 13:56:
Probeer eerst eens in de recoveryconsole (met behulp van je windows installatie cd) een fixmbr en/of fixboot te doen. Test je harddisk dan met een tooltje van de fabrikant. Meestal zijn deze ook als bootable iso te downloaden, dus je zou de harddisk ook al kunnen checken zonder dat je hoeft te booten van de schijf.
het probleem is dat ik ook niet de windows cd kan opstarten, want op het moment dat ik dit probeer.
dan krijg je eerst dat je op een toets moet drukken om van cd op te starten. dit doe ik dan ook en vervolgens krijg je een zwart scherm met de tekst. Hardware configuratie controleren.
hierna wordt het scherm helemaal zwart en dit blijf ook zwart. ik heb de pc ongeveer 15 min aan laten staan en hij kwam helaas geen stap verder.

• smok84
Hallo ik heb nog 1 vraagje: over deze harde schijf. Deze heb ik namelijk in februari dit jaar (2007) gekocht en er zit nog garantie op. moet ik een nieuwe eisen of is er geen probleem meer met de kaart als ik hem formateer?

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:38

Standeman

Prutser 1e klasse

Als je PC ook niet vanaf CD wilt booten, lijkt me dat er iets anders dan je harde schijf kapot is. (Heb je wel je boot order aangepast in de bios, dus eerst CD en dan de rest?)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Verwijderd

Standeman schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 16:26:
Als je PC ook niet vanaf CD wilt booten, lijkt me dat er iets anders dan je harde schijf kapot is. (Heb je wel je boot order aangepast in de bios, dus eerst CD en dan de rest?)
Hij wil wel booten vanaf de cd-rom.

Er verschijnt de tekst: Druk op een toetst voor het afspelen van cd-rom (zo ongeveer) dus de cd pakt hij.

Alleen bij de hardware configuratie controle pakt die hem niet, lijkt op een hardware fout.
Heb je trouwen je BIOS al naar "default" gezet???

• smok84
Standeman schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 16:26:
De pc wil niet booten vanaf de cdrom en dit komt wel door de HD.
deze conclusie heb ik getrokken omdat de pc wel wil booten vanaf cdrom als de HD niet is aangesloten.

• smok84
Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 16:38:
[...]

Hij wil wel booten vanaf de cd-rom.

Er verschijnt de tekst: Druk op een toetst voor het afspelen van cd-rom (zo ongeveer) dus de cd pakt hij.

Alleen bij de hardware configuratie controle pakt die hem niet, lijkt op een hardware fout.
Heb je trouwen je BIOS al naar "default" gezet???
precies zoals jij het zegt klopt het. :D echter zoals ik aangaf in vorige post. Als de HD niet aangesloten is komt die wel door de hardwareconfiguratie heen.

Ja ik heb de bios al naar default gezet. Dit heeft helaas niet geholpen.

Verwijderd

smok84 schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 16:45:
[...]

precies zoals jij het zegt klopt het. :D echter zoals ik aangaf in vorige post. Als de HD niet aangesloten is komt die wel door de hardwareconfiguratie heen.

Ja ik heb de bios al naar default gezet. Dit heeft helaas niet geholpen.
Het ziet er naar uit dat je HD niet leesbaar is (of erger --> kapot is) heb je een recovery cd bij de hand?

Of een bootdisk (floppy)?
zodat je in ieder geval in een dos omgeving komt

ps.

Heb je XP al een keer eerder herinstalleerd??

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2007 16:52 ]

• smok84
Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 16:48:
[...]

Het ziet er naar uit dat je HD niet leesbaar is (of erger --> kapot is) heb je een recovery cd bij de hand?

Of een bootdisk (floppy)?
zodat je in ieder geval in een dos omgeving komt

ps.

Heb je XP al een keer eerder herinstalleerd??
nee helaas heb ik geen van de twee.
echter heb ik nu een kleine harde schijf van iemand geleend en ik ga even windows er op zetten en kijken of ik dan de schijf uit kan lezen.

maar mijn vraag is nu eigenlijk ook zal ik de schijf moeten omruilen of kan ik toch weer windows op deze schijf installeren?

Verwijderd

smok84 schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 16:59:
[...]

nee helaas heb ik geen van de twee.
echter heb ik nu een kleine harde schijf van iemand geleend en ik ga even windows er op zetten en kijken of ik dan de schijf uit kan lezen.

maar mijn vraag is nu eigenlijk ook zal ik de schijf moeten omruilen of kan ik toch weer windows op deze schijf installeren?
Het opnieuw installeren van Windows op de schijf kan nooit kwaad.

• smok84
Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 17:11:
[...]

Het opnieuw installeren van Windows op de schijf kan nooit kwaad.
oke dat ben ik ook wel van plan eigenlijk. Maar ik ben bang dat het me over een tijdje weer overkomt en dat ik dan ook weer veel moeite moet doen om me bestanden te redden als het uberhaupt lukt dan.

Verwijderd

smok84 schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 17:19:
[...]

oke dat ben ik ook wel van plan eigenlijk. Maar ik ben bang dat het me over een tijdje weer overkomt en dat ik dan ook weer veel moeite moet doen om me bestanden te redden als het uberhaupt lukt dan.
Tja dat is inderdaad de risico die je kan lopen.
Een backup maken is dan de enige mogelijkheid. (op een cdtje branden bijv)

• smok84
ja oke daar heb je gelijk in je blijft zoiezo bij iedere schijf houden. Echter met deze schijf ben ik er natuurlijk extra bang voor. Maar denk je dat je het voor elkaar krijgt om hem om te ruilen?

windows is geinstalled en ik kan de schijf wel uitlezen. :D
dus de bestanden zijn niet verloren gelukkig:D

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-02 15:55

Haan

dotnetter

Test je schijf met de test util van Western Digital (brand deze op een cd en laat je pc van cd booten).

Er hoeft niks mis te zijn met die schijf, er kan ook per ongeluk een essentiëel boot bestandje corrupt zijn geraakt, maar om het zeker te weten moet je in ieder geval wel snel die schijf checken.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Pagina: 1