[X1950 GT] Toch nog VRM probs in nieuw design ?

Pagina: 1
Acties:

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-07 12:44

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Topicstarter
Zoals in het topic ATI x1950 Pro - crash topic
te lezen valt hebben de oudere revisie kaarten problemen met de vrm's
ik dacht dus omdat het topic op slot zat dat dit dan ook verleden tijd was.
however, mijn x1950GT heeft dus hetzelfde probleem.
Ik krijg in bf2/bioshock gewoon kei veel arti's (ligt niet aan fanspeed/temp deze heb ik geforced naar 100%)

temp is idel 40C en stressed 55C, dus aan temp van core ligt het niet

Asrock 4coreDual-VSTA
C2D E6300
2x 1GB DDR2 pc5300 cl3 XMS2
2x 80 GB raid 0
Zalmann 370watt voeding.

thats about it

ik vermoed dus dat dit het vrm probleem is, ik heb dus wel het nieuwe design kaartje

is het een teken dat het pas na 10 min gebeurt en dan ook alleen in zware spellen als in bf2 en bioshock dat het de vrms betreft

in 911 first responders is het probleem er namelijk niet (wrschijnlijk omdat het veel minder zwaar is ?)

[ Voor 4% gewijzigd door CrankyGamerOG op 30-08-2007 10:50 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Lintesir
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-07 22:32
Uit het topic wat je aanhaalt:
Symptomen
Wanneer de kaart langdurig belast wordt:
  • Het scherm gaat op zwart (monitor in standby)
  • Geluid blijft even hangen
  • PC reboot
  • Nadat de PC zelfstandig is gereboot werken spellen vaak helemaal niet, totdat de stroom fysiek van de PC af is geweest
Sommige mensen maken ook melding van artifacts, maar het verband tussen artifacts en het VRM probleem is nog niet duidelijk.
De VRM problemen zorgen dus voor uitval en niet voor artifacts.

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
Lintesir schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 11:04:
Uit het topic wat je aanhaalt:

[...]

De VRM problemen zorgen dus voor uitval en niet voor artifacts.
ok sorry vergeten te vermelden

tis dus ook uitval bij mij, ik krijg eerst artis dan sluit ik spel af en dan hangt windows kei hard of ik krijg no signal

en om niet lullig te doen maar in de quote die je zelf aanhaalt zie je dat er dus OOK artis bij komen kijken bij een groep mensen

[ Voor 23% gewijzigd door CrankyGamerOG op 30-08-2007 11:08 ]

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
Kom dus net van de mycom af

deden erg moeilijk en vertelden dat ze nog noooooit gehoord hadden van de 1950 vrm prob's

dus ik zeg nou dan moet je maar eens op tweakers.net kijken daar staat het bomvol van de problemen over de x1950 en de vrm's

nu willen ze hem perse eerst testen, maar ik ben dus bang dat er bij hun niks uitkomt, aangezien het bij mij ook pas na een lange tijd gebeurde.

Verwijderd

Ja. Het probleem vaak van testomgevingen is is dat deze ingebouwd worden op 'open draaiende' systemen, die kaart wordt dus mogelijk niet in een kast ingebouwd en dus je VRM-probleem niet nagebootst.

Als de test blijkt dat hun niets hebben kunnen constateren dan kan je altijd een vrm coolertje van ebay of dergelijk halen, maar wees er wel voorzichtig mee, je garantie kan vervallen raken.

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
jah dat probeerde ik ze ook duidelijk te maken
maar hij zei dat het echt wel naar voren zou met 3dmark06 bench

maar ik ben dus bang van niet

Verwijderd

Meestal kampen die VRM's door al eerst de warmte van de kaart zelf, de omgevingstemperatuur en als laatst de temperatuur van de VRM's zelf als die aan het werk moeten. Die gaan dan fouten maken zodra deze te warm worden (en uiten zich dat in artifacts).

Ik heb van de week ook een 2900XT moeten testen, die op het eerste gezicht gewoon prima in orde was maar zodra die kaart aan het werk moest problemen ging maken. Je zou verwachten met een High-end kaart dat hier wel over nagedacht is of was iig.. Maar helaas.

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 13:14:
Meestal kampen die VRM's door al eerst de warmte van de kaart zelf, de omgevingstemperatuur en als laatst de temperatuur van de VRM's zelf als die aan het werk moeten. Die gaan dan fouten maken zodra deze te warm worden (en uiten zich dat in artifacts).

Ik heb van de week ook een 2900XT moeten testen, die op het eerste gezicht gewoon prima in orde was maar zodra die kaart aan het werk moest problemen ging maken. Je zou verwachten met een High-end kaart dat hier wel over nagedacht is of was iig.. Maar helaas.
jah dat is dus precies mijn probleem

de core en mem zijn kwa temps ok maar toch na een flinke inspanning arti's. dus vrm problemen in mijn ogen, wat ik dan niet snap is waarom is dat bij mij zo als ik het nieuwe design heb

jij hebt het over vrm heat sinks, kan ik die niet gewoon los kopen bij mycom ?
zon zalman sinkjes ofzo ?

[ Voor 5% gewijzigd door CrankyGamerOG op 30-08-2007 13:33 ]

Verwijderd

Nee ze zijn speciaal per model / kaart / uitvoering gemaakt. De ene past er namelijk perfect op, en de andere niet. Je kan eventueel wel losse heatsinkjes aanschaffen en ze er zelf opplakken, maar ik geef je weinig kans van slagen.

Ik wou ze net zoeken op ebay, maar die komt echt met 0.0% aan resultaten :X Er zijn wat webshops in NL die die dingen verkopen, maar ik zou zo niet weten waar. Ik heb namelijk m'n X1950pro ook watergekoeld, en daarbij heb ik dus de functie van de fan al weggehaald, want ontwerpers hadden namelijk best rekening gehouden met zo'n fan op de kaart omdat dan de VRM's en dergelijk degelijk gekoeld worden. Gelukkig koste het niet al te veel moeite, er was namelijk al een 80mm intake op de zijkant van m'n kast :P

Mocht mycom komen met we hebben niets kunnen constateren, dan moet je eens spelen met een fannetje in de buurt van je kaart. Je hoeft niet gelijk heatsinks en dergelijk, mischien is een fan op de kant waar ook de cooler zit al voldoende....

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 13:45:
Nee ze zijn speciaal per model / kaart / uitvoering gemaakt. De ene past er namelijk perfect op, en de andere niet. Je kan eventueel wel losse heatsinkjes aanschaffen en ze er zelf opplakken, maar ik geef je weinig kans van slagen.

Ik wou ze net zoeken op ebay, maar die komt echt met 0.0% aan resultaten :X Er zijn wat webshops in NL die die dingen verkopen, maar ik zou zo niet weten waar. Ik heb namelijk m'n X1950pro ook watergekoeld, en daarbij heb ik dus de functie van de fan al weggehaald, want ontwerpers hadden namelijk best rekening gehouden met zo'n fan op de kaart omdat dan de VRM's en dergelijk degelijk gekoeld worden. Gelukkig koste het niet al te veel moeite, er was namelijk al een 80mm intake op de zijkant van m'n kast :P

Mocht mycom komen met we hebben niets kunnen constateren, dan moet je eens spelen met een fannetje in de buurt van je kaart. Je hoeft niet gelijk heatsinks en dergelijk, mischien is een fan op de kant waar ook de cooler zit al voldoende....
jah dikke vinger drie bier dat ze daarmee gaan komen, kaartje is 2 dagen oud (naja 2 dagen geleden gekocht)

stomme is dat ik een zeer goede airflow in me kast heb, kaartje is niet voor niks maar 39/40C idle.
er zit een intake voor in (normale)
intake op de zijkant
outtake op de achterkant zon grote.

zou te gek voor woorden zijn dat het zo aantoonbaar is dat het dit probleem is en dat mycom dan moeilijk zou gaan doen, ik bedoel kijk alleen al naar alle problemen met die x1950 hier op GoT

maja ik ging ervanuit dat die problemen opgelost waren aangezien dat gemeld werd door polle op het einde van het 1950 crash topic, hierin meld polle dan ook dat de problemen opgelost waren

[ Voor 12% gewijzigd door CrankyGamerOG op 30-08-2007 14:06 ]

Verwijderd

Ik heb zelf ook een X1950 pro en heb daar geen problemen mee :) Het kan natuurlijk gebeuren dat je dan ineens wel zo'n rotte appel hebt....

Verwijderd

Indien jou kaar zoals je beschrijft stressed 55 graden wordt dan kan maar mijn mening de VRM's nooit problemen geven. Ik heb mijn Sapphire X1950pro laatst belast tot 90 graden en de omgevings temp in mijn PC ging over de 60, nergens problemen mee.
Volgens mij is dat kaartje van jou niet helemaal goed.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2007 14:44 ]

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
als je goed gelezen had staat de core/mem temp los van de vrm problemen !

mijn core en mem zijn ok, de vrm word te heet. pfftt hoe vaak nu nog

hele systeem hangt gewoon kei hard met dit kaartje naar verloop van tijd.
met mijn xfx geforce 7600gs loopt alles normaal.

[ Voor 30% gewijzigd door CrankyGamerOG op 30-08-2007 15:01 ]

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Gedachte 0: Het ding is gewoon kapot. Leg de kaart bij Mycom op de toonbank. Niet aankomen met vage verhalen over VRM problemen, gewoon zeggen dat ie het niet goed doet. Het is het probleem van de fabrikant en winkel. Het verschil tussen een pakketschuiver en een retailshop als de Mycom is dat je bij de laatste gewoon extra betaalt voor deze "toonbankservice". Laat ze maar testen/RMA'en/inruilen wat ze willen, desnoods neem je je hele systeem mee.

This can no longer be ignored.

Verwijderd

Het zou voor een testgedeelte beter zijn als je juistwel een klachtomschrijving neerlegt... Zoals ik al zei heb je kans dat de TD het in een open systeem test, en niets constateerd en vervolgens de kaart weer terug naar de klant stuurt.

Ik vraag ook van te voren wat de exacte klachtomschrijving is, zodat ik daar op kan letten als ik die kaart onder handen neem. Maar goed Ik ben de ander niet ;)

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
jah lism, maar ik heb niet zon vertrouwen in die knul bij mycom
hij begon al met vragen of ik de artifacts in 3dmark kreeg, alsof 3dmark de ultieme test tool is
en 30 min 3dmark gaf ook bij mij geen problemen,
maar 10 min bf2 of bioshock weer wel !!!

ik heb dus dit model/uitvoering alleen dan de gt versie.
hier zit toch op de vrm die sinkjes ?

http://imajr.com/IMG_0036__Large__44724

[ Voor 70% gewijzigd door CrankyGamerOG op 30-08-2007 15:52 ]

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
zojuist geruild voor een x1950PRO ipv de gt
wel zelfde design kwa pcb

wat me nu meteen opvalt is dat bij deze kaart de core wamer word, dus waarschijnlijk blaast ie dus meer lucht richting de vrm's ?

• Luckster
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-02-2024
Ik denk niet dat het aan de vrm's ligt, maar aan je moederbord...
Ik HAD het ook met de asrock 4coredual VSTA.
Ander bord, probleem weg...

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
hummzz jah want ik heb het ook met de x1950pro nu :x

nu komt het vreemdste van alles ,
Als atitool start crashed de hele handel
zolang ik atitool uitlaat is er niks aan de hand en kan ik zelf gamen :x

zojuist 45 min bf2 gespeeld en niks aan het handje 8)7 ik snap er niks meer van.

[ Voor 17% gewijzigd door CrankyGamerOG op 30-08-2007 21:37 ]

Verwijderd

Atitool doet wel vaker 'raar'. Soms lijkt het alsof Atitool op software-modus draait, en het hapert als een gek / komt gewoon geluid van mijn kaart af. In games is er niets mee aan de hand, maar atitool is gewoon buggy (sinds dat ze nvidia kaarten erbij zijn gaan doen is het buggy geworden).

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
weet je nog een ander programma dan waarmee ik de fan speed kan regelen ? want hij word nu wel een beetje warm imho

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-07 12:54

KneoK

Not in a million lightyears

Ik gebruik zelf Ati Tray Tools. Geweldige vervanger van Catalyst Control Center. En daar kun je gewoon je fanspeeds instellen, handmatig, dynamisch etc.

En hoewel ik moet zeggen dat Atitool altijd naar behoren heeft gewerkt heb ik met Tray Tools ook absoluut geen probleem gemerkt.

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
Nou ja, ik geef het echt bijna op hoor.

Atitool is echt bugged bij mij 8)7 , zodra ik de clock maar probeer aan te passen dan klapt me beeld eruit (en dan ben ik hem dus aan het onderclocken !)
Zelfs na een reinstall van de complete pc blijft hij dit probleem houden ?

Het vreemde wil , de ene keer kan ik gerust 6 uur battlefield 2 spelen(bij wijze van spreken) met alles vol open zonder problemen en de andere keer dan weer niet ?

Windows XP64BIT SP2
Asrock 4CoreDual-VSTA
Intel C2D E6300
2 x 1 GB Corsair XMS2 pc2-5300
Zalman 370 watt voeding
Sapphire X1950PRO 256MB

[ Voor 6% gewijzigd door CrankyGamerOG op 01-09-2007 18:40 ]

• Lintesir
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-07 22:32
Heb je Atitool wel op 'use driver level overclocking' staan? Ik heb zelf ook een x1950pro, en als je dat niet aanvinkt gaat hij inderdaad flippen als je aan de clocks zit.

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
Lintesir schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 19:12:
Heb je Atitool wel op 'use driver level overclocking' staan? Ik heb zelf ook een x1950pro, en als je dat niet aanvinkt gaat hij inderdaad flippen als je aan de clocks zit.
uhmm nee lol, ff uittesten thnx :P,

edit
omg dat lost het flip probleem op lol :D

hummz nu lijkt het hele probleem wel weg opeens :x erg vaag allemaal lol, iig enorm bedankt :)

[ Voor 18% gewijzigd door CrankyGamerOG op 01-09-2007 19:48 ]

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
naja niet compleet opgelost,. het flippen is weg maar de temps waren way to hoog

wat bleek ? de "schuimpjes" op het geheugen waren VEEL te dik, hierdoor raakte de koeler de heatksink niet aan 1 kant
lekker gedaan door sapphire :x
anyway, ik heb ze beetje dunner gesneden en kaartje doet het nu perfect

Verwijderd

Die schuimpjes zijn ideaal.... En niet slecht :P

Als je goed kijkt zijn die schuimpjes ter opvanging van de chips & koeler zelf. Zonder die schuimpjes raken die heatsinks die chips niet eens aan, en ze zijn er juist een beetje voor gebouwd zodat ze de warmte goed kunnen geleiden.

Of je kan een degelijke set memory-heatsinks erbij nemen, die koelen namelijk beter :)

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
jah ik heb ze er ook nog op, ik heb ze ook maar een kleint beetje dunner gemaakt, waardoor de sink nu geraakt word door de koeler, en nu word de core ook goed gekoeld :) GELUKKIG :)

hij was idle 38C nu na 30 min aanstaan idle 40C, en dat vind ik toch erg netjes :)
Tevens heb ik er andere koelpasta onder gedaan, eigenlijk niet zon hoogwaardige, deze moet ik later nog vervangen als ik AS5 geregeld heb, nu zit er zon witte tussen, die BTW erg cheap was, en gelukkig nog te krijgen op een zondag :P

Bauer Electronica had gelukkig koelpasta :)

[ Voor 50% gewijzigd door CrankyGamerOG op 02-09-2007 19:49 ]

Pagina: 1