Toon posts:

Wii Homebrew topic

Pagina: 1
Acties:
  • 5.917 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Notice
Deze topicstart is grotendeels een kopie van de topicstart over dezelfde mogelijkheden op de DS (Lite en GBA). Hier gelden dus ook dezelfde regels als in die topic wat betreft wat wel en wat niet kan. Ik hoop dat de Mods hiermee akkoord kunnen gaan, zo niet dan hoor ik het graag. Veel dank aan Jelbo voor de opzet. Met de grote populariteit van de Wii vond ik dat de Wii een gelijkwaardig topic als de DS over de homebrew software inmiddels wel verdiend, ook al is het allemaal nog in een vroege beginfase en is het lastig omdat Nintendo de homebrew mogelijkheden via firmware updates voordurend tegen gaat.

1. Introductie
  2. Help! Ik zie door de bomen het bos niet meer!
  3. Chip based backup tools
  4. Disc based backup tools
  5. Homebrew
  6. FAQ
  7. Links

Waarschuwing
Laat één ding duidelijk zijn: GEEN discussies over of links naar commerciële images of websites die ze hosten. Dit omvat posts als "Werkt commerciële disc X met chip Y?", "Ik heb alle commerciële discs uit de complete lijst!" en "Is het downloaden/spelen van commerciële discs legaal?". Dit topic gaat over de technische kenmerken en features van de verschillende chips & discs, en vragen/opmerkingen over homebrew software.

Voor de Wii zijn verschillende backup tools verschenen die je in staat stellen homebrew code te draaien op je Wii en daarmee de mogelijkheden van je favoriete console flink uitbreiden. Denk aan het draaien van Linux en bekijken van DVDs op je Wii. De duistere realiteit is echter dat deze systemen zijn ontworpen voor het spelen van illegale kopieen van commerciële spellen, iets waar wij ons in dit topic verre van willen houden.

Dit is wat veel mensen die beginnen met Wii backup tools overkomt. Wii backup tools zijn constant in ontwikkeling en de markt wordt overspoeld met verschillende producten waarvan de producenten je willen laten geloven dat je die van hun nodig hebt :P Het is eigenlijk heel simpel. Om Wii Backups of Homebrew te draaien heb je een chip nodig die meestal in de DVD speler van de Wii wordt geplaatst. Hierdoor denkt de Wii met een originele disc te maken te hebben. Om geimporteerde GameCube discs te kunnen spelen is er de swapmethode welke werkt met behulp van een disc..

Meer uitleg over deze beide backup tools volgt.

Om een chip te plaatsen moet de Wii altijd worden opengemaakt en vervalt daardoor de garantie van je Wii. Bovendien is het mogelijk dat door updates van Nintendo de Wii onbruikbaar wordt gemaakt. Het is daarom belangrijk om extreem voorzichtig te zijn met het updaten van de Wii. Sommige chips zijn te updaten, waardoor mogelijke effecten van een dergelijke chip ongedaan worden gemaakt.

De eerste chip die voor de Wii werd gemaakt is de Wiinja chip. Deze is er inmiddels in een Deluxe en een V2 uitvoering:

Wiinja deluxe
Non Swap / Direct Boot
Boots Own Region WII Backups Directly
Boots Own Region Gamecube Backups Directly
Boots All NTSC JAP/USA on NTSC WII
Boots NTSC Backups/Originals on PAL WII Partially
Boots PAL Backups/Originals on NTSC WII Partially
Boots Directly Gamecube Original/Backups Imports Partially
Boots All Gamecube Import Backups by SWAP
Supports all the WII Versions/Drive currently available
D2B Drive Support and Improved Read Method (No DRE)
AudioFix,Multidisc,Multigames & Viper Multigames
Easy Soldering & Remove / 5 Wires+Optional RESET
Support DVD-R/DVD+R & DVD+RW/DVD-RW without Booktype
Universal EUROPE/USA/JAPAN Wii Console Supported
Hardware DISABLE Option Using Pin3+SW2 (Poweron+Reset)
Stealth Mode
Recovery Mode for Bad Upgrade
UPGRADEABLE by DVD/ ON SALES NOW!!
LIMITED EDITION Includes Genuine Wiinja Deluxe+ Wiinja Deluxe Wiimote Silicon Sleeve + 10cmx10cm Circular Shape Waterproof Sticker

Wiinja v2
Non Swap / Direct Boot
Boots Own Region WII Backups Directly
Boots Own Region Gamecube Backups Directly
Boots Imports Gamecube Backups by SWAP
D2B Drive Support and Improved Read Method
Yes,We've AudioFix ;)
Supports MultiDisc/MultiGames
Easy Soldering & Remove / 5 Wires
Support DVD-R and DVD+R (Burn +R on DVDROM Booktype)
Universal EUROPE/USA/JAPAN Wii Console Supported
Stealth Mode
NOT Upgradeable / ON SALES NOW!!

Een tweede bekende chip is de Wiikey.

Wiikey
- is via dvd te upgraden
- start elke Wii backup game direct op net als een origineel Wii spel
- start elke gamecube backup game direct op net als een origneel gamecube spel
- start alle regio gamecube games
- start verschillende NTSC regio games op, zowel origineel als backup
- ondersteund games die uit meerdere disc's bestaat
- ondersteund DVD-R en DVD+R en DVD+RW!
- recover mode als update fout is gegaan
- 512 byte EEPROM om instellingen op te slaan
- support voor 4Gb disc's voor gamecube homebrew
- ingebouwde audio-fix
- heeft een stealth mode zodat hij niet gedetecteerd kan worden
- compact design
- ESD verpakt

Deze lijst is nog verre van volledig, aanvullingen zijn welkom!

Voor deze backup tools is het niet nodig om je Wii open te maken. Wel is het mogelijk dat Nintendo ook deze tools via firmware updates blokkeert, maar je loopt dan niet het risico dat de Wii in zijn geheel niet meer werkt Helaas is er op dit moment nog maar één dergelijke tool en die werkt alleen in GameCube modus.

Datel Wii Freeloader
Deze tool is in de eerste plaats bedoelt om Gamecube spellen uit andere spellen te spelen. Niet alle versies van deze disc werken met de Wii, de versies die verpakt zijn met de tekst "for Wii" werken wel. Voor iedere regio is er een aparte disc, dus let wel op dat je de juiste aanschaft. Helaas werkt deze disc sinds de Nintendo update naar versie 3.0E niet meer

SDLoad
Deze methode om 'eigen' software te draaien berust op het gebruik van de 'Action Replay for Gamecube'-software, die oorspronkelijk bedoeld was om het gebruik van cheatcodes te automatiseren. Met behulp van een SD-kaartje met bijbehorende adapter, een tooltje dat 'SDLoad' heet en een code van een halve kilobyte, blijkt het echter mogelijk om een hele reeks programmatuur voor de Wii te ontsluiten, waaronder Nes-, Snes-, Genesis- en Gameboy-emulators en zelfs een Doom-port. Helaas werkt deze methode niet meer met de laatste Wii firmware.

[table border=1 width=575]
[tr][td bgcolor=#ffdfdf background=http://img219.imageshack.us/img219/3526/headerbgeu1.png]

Populaire Homebrew programma's
WiiLi

Backup tool fabrikanten
Datel Freeloader
Homepage: Datel.co.uk

Wiinja
Homepage: Wiinja.com

[/][/]
Ik heb wegens omstandigheden geen beschikking over spellingcontrole en moet dat nog nalopen. Ook kan ik hier en daar wat kleine dingetjes mis hebben doordat er vaak meerdere wegen naar Rome zijn. Suggesties/aanvullingen/verbeteringen zijn altijd welkom. Wat mij betreft kun je deze direct in dit topic posten. Deze TS is echt bedoelt als start en ook om de reactie van de moderators te zien, al ga ik er niet vanuit dat de Wii anders behandelt wordt dan de DS. Overigens is mijn eigen Wii niet omgebouwd, heb ik geen swapdiscs en draai ik er momenteel geen homebrew op, maar het lijkt me leuk om over de mogelijkheden te lezen en te discuseren.

[ Voor 0% gewijzigd door een moderator op 29-01-2009 16:51 . Reden: rommel in de post :$ ]

Verwijderd

Wat raar dat je alleen die chips noemt?

De CycloWiz is van de bekende makers van veel chips en erg populair.

Daarnaast heb je nog stapels andere chips:

WiiFree (en aanverwante open source gratis DIY chips)
WiiD
Infectus
En ladingen kloon chips.

Eigenlijk geef ik dit topic weinig kans aangezien homebrew op de Wii helemaal niet mogelijk is op het moment. Je kunt via de GC mode van de Wii gewoon GC spul draaien, maar dat is GC homebrew en geen Wii homebrew (al zijn er wel een paar kleine dingetjes specifiek voor de Wii).

Ook de SDload mogelijkheden (en dergelijke) werken via de GC emulatiemodus.

Andere alternatief is het draaien van bijvoorbeeld Flash spul in de browser, maar ook dat is niet echt Wii homebrew te noemen.

Totdat de keys die nodig zijn voor de encryptie van Wii software gevonden zijn is het onmogelijk om Wii homebrew spul te draaien helaas. Het is een kwestie van tijd voordat we die keys hebben, maar die tijd is helaas nog niet gekomen.

Zoals hier ook te lezen: http://www.wiili.org/index.php/Homebrew

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2007 02:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mijn bedoeling is ook dat het topic groeit terwijl het zich allemaal afspeelt zeg maar. Het is inderdaad zo dat de meeste homebrew nu in Gamecube mode draait, maar op zich hoeft dat niet slecht te zijn. De huidige DVD afspeelsoftware is voortgebouwd uit de mediasoftware van de Cube, maar voegt aan een Wii toch een heel ander soort mogelijkheden toe.

Wellicht kunnen we de Wii specifieke webspelletjes ook wel een beetje als homebrew zien. Ik zeg laten we het eens proberen en zien waar het op uit draait. De DS topic loopt goed dus waarom niet met de Wii?

Ik denk dat best veel mensen geintereseerd zijn om wat meer te kunnen met hun Wii (Al zullen de meesten hem daarvoor niet willen laten ombouwen)

Als dit topic morgen nog bestaat ga ik de chips die je noemde alvast opnoemen. Inderdaad stom dat ik de Cyclowiz vergeten ben, maar ik heb alleen de eerste die in me opkwamen er even ingezet. Uiteindelijk wil ik ook de specificaties wat rechtlijniger krijgen zodat je een goed overzicht krijgt.

Wat bijvoorbeeld wel belangrijk is bij homebrew DVD afspelen is of je chip dual layer ondersteund, omdat bijna alle commerciele DVDs dual layer zijn.

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10 20:54

MeNTaL_TO

The future is not set

Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 03:15:
Mijn bedoeling is ook dat het topic groeit terwijl het zich allemaal afspeelt zeg maar. Het is inderdaad zo dat de meeste homebrew nu in Gamecube mode draait, maar op zich hoeft dat niet slecht te zijn. De huidige DVD afspeelsoftware is voortgebouwd uit de mediasoftware van de Cube, maar voegt aan een Wii toch een heel ander soort mogelijkheden toe.

Wellicht kunnen we de Wii specifieke webspelletjes ook wel een beetje als homebrew zien. Ik zeg laten we het eens proberen en zien waar het op uit draait. De DS topic loopt goed dus waarom niet met de Wii?

Ik denk dat best veel mensen geintereseerd zijn om wat meer te kunnen met hun Wii (Al zullen de meesten hem daarvoor niet willen laten ombouwen)

Als dit topic morgen nog bestaat ga ik de chips die je noemde alvast opnoemen. Inderdaad stom dat ik de Cyclowiz vergeten ben, maar ik heb alleen de eerste die in me opkwamen er even ingezet. Uiteindelijk wil ik ook de specificaties wat rechtlijniger krijgen zodat je een goed overzicht krijgt.

Wat bijvoorbeeld wel belangrijk is bij homebrew DVD afspelen is of je chip dual layer ondersteund, omdat bijna alle commerciele DVDs dual layer zijn.
En laten ombouwen, in V2 zitten de 3 pootjes niet meer die nodig zijn en kan je dus de gehele chip open schuren.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Verwijderd

Omdat er voor de DS ook echt homebrew mogelijk is 8)7

En ik vind de DVD speler voor GC weinig toevoegen verder, wie heeft er nu geen DVD speler? Je koopt die dingen voor 20 euro bij de Aldi en die kunnen vaak ook foto's, MP3 en soms ook nog divx en weet ik wat nogmeer.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2007 03:48 ]

Verwijderd

..
Het is inderdaad zo dat de meeste homebrew nu in Gamecube mode draait, maar op zich hoeft dat niet slecht te zijn.
De meeste? *ALLE* dus... Er is nog helemaal niks van de Wii gehacked. Met zo'n chipje kan je kopietjes booten maar native programma's zijn nog helemaal niet gehacked.

Overigens aanvulling op de TS: Wellicht handig om iets erbij te zetten over hoe je de Wiikey setupdisc boot met een 3.0 firmware. Ook dat de audiofix volgens mij helemaal niet werkt en dat de beloofde update nog nooit gearriveerd is.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2007 07:28 ]

• Joost.B
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-10 19:25
Vergeet de Wii-boss niet!
http://wii-boss.com/features.php

De Wi-ic
http://www.wi-ic.nl/index.php?act=viewProd&productId=6

Zoek zelf nog steeds een chip welke USB schijven mogelijk maakt. Grotere opslag en natuurlijk minder stress voor de laser.

[ Voor 15% gewijzigd door Joost.B op 30-08-2007 08:00 ]

• Tazz@NL
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-05 09:16
Jullie verklooien nou de hele game industrie met die ongein.

Verwijderd

Tazz@NL schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 08:22:
ach ja, de pc games hebben ook altijd 'illegaal' kunnen draaien en die industrie is toch ook niet naar zijn grootje.....?

denk dat het zo'n vaart niet zal lopen. Over het algemeen zijn de gameconsoles voor de gezinnen die geen snars snappen van die dingen en dus gewoon legaal de spellen spelen. Denk dat maar een klein gedeelte de consoles voor meer dingen wil/gaat gebruiken dan alleen voor de spellen.

• FoggyFreek
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-09 16:53

FoggyFreek

I'm a llama again!

Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 08:44:
[...]

ach ja, de pc games hebben ook altijd 'illegaal' kunnen draaien en die industrie is toch ook niet naar zijn grootje.....?

denk dat het zo'n vaart niet zal lopen. Over het algemeen zijn de gameconsoles voor de gezinnen die geen snars snappen van die dingen en dus gewoon legaal de spellen spelen. Denk dat maar een klein gedeelte de consoles voor meer dingen wil/gaat gebruiken dan alleen voor de spellen.
Hoe noem je dit ook alweer? Naief? Ja, dat was het woord.

Naief.

-- Altijd blijven prutsen --

Verwijderd

Tazz@NL schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 08:22:
Wat snap je niet aan het woord "homebrew" uit de topic?

Verwijderd

Homebrew draaien vs spelen van (mogelijk onrechtmatig verkregen) backups kun je inderdaad een lange discussie over voeren, maar ik lees in de Algemene Policy toch echt:
Topics over modchips zijn in Spielerij niet toegestaan. Niet alle modchips zijn illegaal, maar toch willen wij topics en vragen hierover in Spielerij niet hebben. Mocht je hier toch een topic over openen, gaat je topic op slot en bij herhaling kunnen er minder leuke maatregelen getroffen worden. Klinkt hard, maar modchips hebben nu eenmaal een te hechte band met warez in Spielerij.

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10 19:54
Zie Het algemeen beleid #achteraf. Zo gaan we hier niet te werk :)
TRRoads heeft een goed punt, vooralsnog is er geen Wii homebrew, dus dit topic neigt teveel naar grijs gebied. Dat er een DS homebrew topic is, is nog geen vrijgeleide voor een Wii homebrew topic. Ik doe dit topic dicht en ga intern de discussie over homebrew topics nog eens aanslingeren.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.