Accu van laptop doet vreemd

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• blueface
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-01 23:00
Hallo mede tweakers,

Ik zit met een vreemd probleem. Ik heb een asus lamborghini VX1 laptop. De accu begon vreemd te doen en heb deze terug naar asus gestuurd en hebben deze dus vervangen voor een nieuw exemplaar. Nu is het vreemde dat deze accu nog steeds de zelfde simptonen heeft.

Het volgende is aan de hand. Ik laad de accu op tot 100% vol. Laadlampje gaat uit en windows laat zien dat de accu ook werkelijk vol zit (100%). Nu komt het. Elke keer als de laptop aan staat met de batterij en de stroom adapter erop gaat ongeveer in de 2 minuten het laadlampje opnieuw branden. Dus de accu wordt elke keer bij geladen. Dit gebeurd 2 tot 3 seconden en gaat weer uit. Windows geeft ook werkelijk aan dat de accu weer geladen wordt. Het icoontje veranderd dus. Het vreemde is hier aan dat als de laptop uit staat en op het lichtnet is aangesloten dit niet heeft. Als de laptop een poosje heeft uitgetsaan(dus nog koud is) en ik zet hem aan gebeurd er ruim 20 minuten niets. Dus de accu en laptop werken dan normaal. Zodra hij warmer wordt begint het weer van voor of aan. Het is geen probleem van windows, want in de bios doet gebeurd het ook.

Wat heb ik al geprobeerd?

1. Batterij calibratie van uit de bios.
2. Accu laten vervangen door Asus.

De accu werkt wel gewoon en gaat dus ook de opgegeven tijd mee zoals het hoort.
Toch lijkt het mij niet normaal en ik heb ook zo´n vermoeden dat het niet echt goed is voor de accu zelf.

Wie o wie kan mij helpen?

• willyfreak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-01 09:45
misschien gebruikt de laptop steeds beetje stroom van de accu en dan iedere 20 minuten bijgeladen word als laptop aanstaat.

Dus de laptop neemt steeds beetje stroom van accu af (ondanks die aan het lichtnet zit)
en dan word die gewoon weer bijgeladen tot de volle 100%

[ Voor 38% gewijzigd door willyfreak op 29-08-2007 22:25 ]

• mastair
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-01 21:34
Normaal gesproken lijkt mij dat de accu niet gebrukt wordt als hij op het lichtnet is aangesloten.

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 01:08

job

Het lijkt er inderdaad op dat de laptop ook als die op netstroom staat aangesloten toch de accu gebruikt.
Lijkt me opzich geen ramp, een accu in een laptop moet je juist gebruiken, maar of het zo hoort weet ik niet.

Dit lijkt me, als het echt een fout/defect niet een fout van de accu, maar eerder van de laptop zelf.
Werkt de laptop wel als je hem gebruikt zonder de accu (en natuurlijk op netstroom).

[ Voor 11% gewijzigd door job op 29-08-2007 22:27 ]

• blueface
In het begin is het dus 20 minuten, maar het gaat dus steeds sneller. Dus uiteindelijk gebeurd het dus werkelijk elke minuut wel een keer. De laptop werkt prima zonder accu en op het lichtnet aangesloten. Asus kan er ook geen zinnig antwoord op geven. De ene medewerker zegt dat het hoort en de andere zegt dat het niet hoort. Heeft u er last van? Met andere woorden, zeur niet. Schiet ik dus ook niets mee op. Het lijkt dus inderdaad dat de accu steeds een beetje gebruikt wordt. Voor zover ik weet hoort dat dus niet. Verder heb ik dus ook de voeding nog even doorgemeten, alle voltages zijn correct.
Hebben jullie nog andere ideeen?

[ Voor 6% gewijzigd door blueface op 29-08-2007 22:40 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Lijkt me idd een technische fout op het moederbord. Ik zou eens kijken of meer mensen op het net dit probleem rapporteren. Mijn eigen Asus A6T doet iig niet zo raar... Ook raar dat hij gewoon zonder accu werkt dan want anders zou ik nog gaan denken dat door de hitte je connector oid even wat uitzet en hij even geen contact maakt oid waardoor hij heel even niet meer aan de netstroom hangt...

Wel geprobeerd zonder accu en dan gewoon een uur om te kijken of hij dan niet door bovengenoemde optie gewoon uit gaat?

• blueface
Ik heb de laptop zelfs 1 hele maand op alleen op de stroom gehad zonder accu. Dit gaat gewoon perfect. Alleen als de accu er in zit heeft hij het probleem. Nu zit ik amper 20 minuten te werken op de laptop en hij doet al bijna elke minuut weer laden. Ik dacht dat laptops toch een beveiliging hadden dat boven de 96% de accu standaard niet geladen wordt? Ik heb zo'n vermoeden dat die beveiligng dus stuk is. Ik zal nog een keer met Asus contact opnemen.

Jullie horen het verder wel. Het lijkt mij dus ook een fout van het moederbord.

Bedankt voor jullie reacties.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Mijn accu gaat gewoon naar de 100% hoor. Beveiliging zit helemaal aan de onder grens. De accu's mogen namelijk niet helemaal leeg want dan kun je hem wel weg gooien als ik het goed heb...

• blueface
Hij trekt de accu ook niet helemaal leeg. Windows valt bij de 3% in de slaapstand. Dus dan zit er nog genoeg in. Het gaat mij puur om het doorladen. Elke minuut op den duur, dat kan toch echt niet normaal zijn? Asus begint ook vervelend te doen. Ze willen dat ik windows er opnieuw op zet, maar dit heeft gewoon weg niets met software te maken aangezien het met een linux boot cd ook gebeurd. Ze werken me heel erg tegen. Ik heb vandaag dan ook weer gebeld en ze waren zelfs teleurgesteld dat ik dit op het tweakers forum had aangekaart. Het vervelende is ook dat ze de laptop eigenlijk liever niet in reparatie willen nemen. Daar komt nog bij dat ik elke keer weer de zelfde 2 medewerkers aan de telefoon krijg, die mij dus niet telefonisch willen aanmelden voor reparatie. Ik weet niet of het verplicht is dit tegenwoordig online te doen, maar hoe doen mensen dat dan waarvan het notebook helemaal niet meer functieoneert? Ze willen me ook niet doorverbinden met een afdelingschef of dergelijke. Ze werken me echt zwaar tegen. Dit was mijn eerste laptop van Asus en gelijk de laatste. Ik vind in ieder geval de nederlandse support waardeloos. Ik weet eigenlijk verder niet meer wat ik moet doen nu. Asus is toch verplicht om deze notebook te repareren of niet?

Edit. Ik meet net de ampere door van de voeding die komt niet hoger dan 1.70. Dit zou 3.42 moeten zijn. Kan dit het probleem veroorzaken?

Edit 2: Nieuwe voeding geprobeerd probleem blijft. Ik kan me niets bedenken wat dit veroorzaakt. Hij gaat nu toch in reparatie bij Asus.

Bedankt allemaal.

[ Voor 10% gewijzigd door blueface op 31-08-2007 16:35 ]

Pagina: 1