[Denon AVR-1907] Bi-amping

Pagina: 1
Acties:
  • 519 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-01 21:32
Hallo,

Ik heb bovenstaande receiver gekocht en mijn front speakers ondersteunen ook bi-amping.

Op de speakers staat aangegeven welke aansluiting voor de low frequencies is en welke voor de high frequencies. Probleem is dat in de handleiding van de Denon receiver niet wordt aangegeven op welke uitgang je de low en high frequency verbindingen moet aansluiten?

Dus komen bij bi-amping de lage tonen uit de front aansluiting of de surround aansluiting (die dus voor bi-amping mode wordt gebruikt)??

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

op je speaker wordt gesproken over bi WIRING vandaar dat er verschil staat voor hoog en laag. De versterker ondersteund bi AMPING. Ik denk dat daar je verwarring zit. Het antwoord is in dit geval echter simpel. Het maakt niet uit hoe je het aansluit :) dus gewoon dubbele kabels leggen en klaar. Ik zou wel links en rechts hetzelfde doen (maar op zich hoeft dat nog niet eens)

als je met versterkers met verschillende vermogens gaat werken is het wel van belang de zwaarste voor het laag te gebruiken. Maar ook dat is hier niet van toepassing

[ Voor 18% gewijzigd door Ray op 29-08-2007 21:17 ]

• Unicron
Als ik het goed heb begrepen gebruikt de receiver 2 versterkers, 1 voor de hoge tonen en 1 voor de lage tonen, bij bi-amping. Het scheidingsfilter zit dan voor de 2 versterkers in de receiver. Deze 2 signalen worden dan via een eigen draad naar de speaker gestuurd.

Bij deze redenatie lijkt mij het wel uit te maken :S welke uitgang ik gebruik van mijn receiver voor de lage en hoge tonen

[ Voor 9% gewijzigd door Unicron op 29-08-2007 21:26 ]

• Ray

Ray

als in de versterker inderdaad al een filter zit is het wel van belang. Dit is echter niet gebruikelijk omdat in de speaker ook al een filter zit. Dat maakt het verwarrend en onwenselijk omdat de scheidingsfrequenties in de versterker anders kunnen zijn dan van de speakers. Staat dat filter verhaal werkelijk in de handleiding en dan zonder uitleg wat over welk kanaal verzonden wordt ? normaal wordt gewoon hetzelfde signaal naar de 2e versterker gestuurd OF je moet te maken hebben met een actief pre crossover.....

[ Voor 29% gewijzigd door Ray op 29-08-2007 21:32 ]

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:46

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ray schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 21:15:
op je speaker wordt gesproken over bi WIRING vandaar dat er verschil staat voor hoog en laag. De versterker ondersteund bi AMPING. Ik denk dat daar je verwarring zit. Het antwoord is in dit geval echter simpel. Het maakt niet uit hoe je het aansluit :) dus gewoon dubbele kabels leggen en klaar. Ik zou wel links en rechts hetzelfde doen (maar op zich hoeft dat nog niet eens)

als je met versterkers met verschillende vermogens gaat werken is het wel van belang de zwaarste voor het laag te gebruiken. Maar ook dat is hier niet van toepassing
Volgens mij haal jíj nu juist biwiring en biamping door elkaar.

Life is not about specs, it is about joy!

• Ray

Ray

bartvl schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 21:31:
[...]

Volgens mij haal jíj nu juist biwiring en biamping door elkaar.
hoezo ? en luidspreker kan je biwiren en / of biampen. Een versterker kan ook beide ondersteunen. Als in a en b op gelijke eindtrap maar wel aangesloten > biwire of een dubbele eindtrap > biamp.

feitelijk kan je zeggen dat als een luidspreker een biwire aansluiting heeft je hem ook kan biampen.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:46

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ray schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 21:35:
[...]

hoezo ? en luidspreker kan je biwiren en / of biampen. Een versterker kan ook beide ondersteunen. Als in a en b op gelijke eindtrap maar wel aangesloten > biwire of een dubbele eindtrap > biamp.

feitelijk kan je zeggen dat als een luidspreker een biwire aansluiting heeft je hem ook kan biampen.
Oke, het begint al wat meer te dagen, maar bij een bi-amp versterker zorgen dus twee losse (of eigenlijk 4) versterkers, één voor het hoog en één voor het laag. Maar waar ligt die grens? Want als je ze dus gewoon op de speaker terminal HF of LF aansluit komt het daarna nog in het filter terecht. En wordt dus een deel weggefilterd. Dat zou beteken dat als de crossover van de biamp anders ligt dan die van de speaker er gewoon geluid verloren gaat. Zo zal dat niet werken ga ik vanuit.

[ Voor 11% gewijzigd door bartvl op 29-08-2007 21:38 ]

Life is not about specs, it is about joy!

• Unicron
Ray schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 21:30:
als in de versterker inderdaad al een filter zit is het wel van belang. Dit is echter niet gebruikelijk omdat in de speaker ook al een filter zit. Dat maakt het verwarrend en onwenselijk omdat de scheidingsfrequenties in de versterker anders kunnen zijn dan van de speakers. Staat dat filter verhaal werkelijk in de handleiding en dan zonder uitleg wat over welk kanaal verzonden wordt ? normaal wordt gewoon hetzelfde signaal naar de 2e versterker gestuurd OF je moet te maken hebben met een actief pre crossover.....
Of er een actief pre crossover in mijn Denon avr-1907 zit weet ik zo snel niet.

Ik vraag mij af of zonder zo'n filter bi-amping nog wel zin heeft. Of het moet zo zijn dat het low frequency gedeelte van de speaker soms zoveel stroom trekt dat hierdoor in geval van geen bi-amping ook het hoge frequentie gedeelte zou worden verstoord.

• Ray

Ray

yepz dat is inderdaad niet wenselijk. Er zijn wel systemen maar dan moet je naar profesionel PA installatie kijken. Die gebruiken wel actieve crossovers VOOR de versterkers. Ik denk zelf niet dat de denon dat doet omdat voor normaal huiskamer gebruik en eigenlijk geen filterloze speakers zijn. En een dubbele filtering is niet gewenst. Ik ben nu ff de handleiding aan het bekijken :)

volgens mij wordt er in de manuel ook helemaal niet gesproken over hoog/laag http://usa.denon.com/AVR-1907-OM-E.pdf op pagina 56 staat een duidelijk aansluitschema. Volg dat gewoon.

'Ik vraag mij af of zonder zo'n filter bi-amping nog wel zin heeft. Of het moet zo zijn dat het low frequency gedeelte van de speaker soms zoveel stroom trekt dat hierdoor in geval van geen bi-amping ook het hoge frequentie gedeelte zou worden verstoord.

en daar gaat dus bi-amping over. Je hebt het dubbele vermogen beschikbaar en het laag beinvloed zo niet het hoog bij grote vermogens. Welke speakers heb je trouwens ?

Er zijn ook genoeg topics hier over het nut van bi-wire en bi-amping. gebruik even de search

[ Voor 50% gewijzigd door Ray op 29-08-2007 21:47 ]

• Unicron
Ray schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 21:41:
yepz dat is inderdaad niet wenselijk. Er zijn wel systemen maar dan moet je naar profesionel PA installatie kijken. Die gebruiken wel actieve crossovers VOOR de versterkers. Ik denk zelf niet dat de denon dat doet omdat voor normaal huiskamer gebruik en eigenlijk geen filterloze speakers zijn. En een dubbele filtering is niet gewenst. Ik ben nu ff de handleiding aan het bekijken :)

volgens mij wordt er in de manuel ook helemaal niet gesproken over hoog/laag http://usa.denon.com/AVR-1907-OM-E.pdf op pagina 56 staat een duidelijk aansluitschema. Volg dat gewoon.

'Ik vraag mij af of zonder zo'n filter bi-amping nog wel zin heeft. Of het moet zo zijn dat het low frequency gedeelte van de speaker soms zoveel stroom trekt dat hierdoor in geval van geen bi-amping ook het hoge frequentie gedeelte zou worden verstoord.

en daar gaat dus bi-amping over. Je hebt het dubbele vermogen beschikbaar en het laag beinvloed zo niet het hoog bij grote vermogens. Welke speakers heb je trouwens ?

Er zijn ook genoeg topics hier over het nut van bi-wire en bi-amping. gebruik even de search
Ik heb:
front 2x JBL E90
center JBL EC35
back 2x JBL E20

Ik heb inderdaad al vele van de topics gelezen over bi-wiring en bi-amping.

Edit: Dat schema heb ik inderdaad gezien, waardoor ik mij dus afvroeg welke voor de lage en de hoge tonen waren.

[ Voor 4% gewijzigd door Unicron op 29-08-2007 21:58 ]

• Ray

Ray

nogmaals gewoon aansluiten. Je hebt jezelf bedacht dat de denon zelf al filtert maar dat zal hij niet doen. Je speaker heeft een parallell wisselfilter. Dit betekend dat er voor zowel hoog als laag componenten zitten. Normaal zijn deze via de speakerbrug met elkaar verbonden. Je haalt de brug weg zodat het filter 2 ingangen krijgt. De versterker heeft gewoon gelijke eindtrappen en bij bi-amp krijgt hij het zelfde signaal. Die stuur je weer naar de speakers en daar doet het filter zijn werk. Of het echt nut heeft mag je met je oren bepalen :)

• Unicron
Ray schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 08:44:
nogmaals gewoon aansluiten. Je hebt jezelf bedacht dat de denon zelf al filtert maar dat zal hij niet doen. Je speaker heeft een parallell wisselfilter. Dit betekend dat er voor zowel hoog als laag componenten zitten. Normaal zijn deze via de speakerbrug met elkaar verbonden. Je haalt de brug weg zodat het filter 2 ingangen krijgt. De versterker heeft gewoon gelijke eindtrappen en bij bi-amp krijgt hij het zelfde signaal. Die stuur je weer naar de speakers en daar doet het filter zijn werk. Of het echt nut heeft mag je met je oren bepalen :)
Idd. Heb ze gisteravond aangesloten en het werkt! Ik moet wel bekennen dat ik geen verschil hoor, maar ik ben dan ook niet zo'n expert op dit gebied dat ik het verschil zou kunnen herkennen. Het is meer dat de feature op mijn Denon zit dus waarom zou ik hem niet gebruiken, het kan alleen maar beter geluid geven. Bedankt voor de hulp in iedergeval.
Pagina: 1