Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

X10 / RF beginnersvragen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.536 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• T_E_O
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-10 11:32
Om eens kennis te maken met eenvoudige domotica wil ik een tweetal (naar mijn idee) eenvoudige zaken via X10 op mijn linux systeem aansturen / uitlezen. Op de websites en in de topics die ik erover gevonden heb, wordt of op een hoog niveau gepraat over heel specifieke vragen of voor beginners wat verteld over een standaardoplossing met standaardsoftware van bv. marmitek. Ik heb nu wat dingen uitgedacht en wil die hier beschrijven met aan jullie de vraag om me op eventuele fouten in mijn aannames te wijzen.

Om uberhaupt iets met X10 op het linux-systeem te kunnen doen heb ik een interface zoals een CM11a nodig, die ik op de seriele poort aansluit. Er is wel software te vinden om vervolgens via C, perl of php commando's het lichtnet op de laten sturen. Over de softwarekant maak ik me niet veel zorgen.

Als eerste wil ik de TL-buis van het aquarium aan- of uit kunnen schakelen. Om dat te doen schakel ik bijvoorbeeld een EH-AM12 tussen de stekker en de wandcontactdoos. Die stel ik in op huis"nummer" A en unit nummer 1. Vervolgens kan ik de CM11 de commando's "A1 uit" en "A1 aan" laten versturen, waar de schakelmodule vervolgens op reageert. In de beschrijving van die schakelmodule wordt ook gesproken over "fluorescent lamps", dus het feit dat ik er geen gloeilamp maar een TL-buis op aansluit zorgt niet voor problemen.

Vraag: is het nu ook mogelijk via X10 de status van de schakelaar op te vragen ? Dus dat je een commando "A1 status" stuurt, waarop je dan een antwoord ontvant ?

De tweede stap die ik wil zetten is het aansluiten van een deursensor op onze garagedeur. Bij elekhomica heb ik daarvoor de EH-DS18 gevonden, maar die werkt draadloos. Wat mij betreft zou communicatie via het lichtnet ook goed zijn, maar dat heb ik bij de bekende webshops niet kunnen vinden. Via een TM13 kunnen de gegevens van de sensor op het lichtnet worden gezet.

Als de deursensor een verandering opmerkt, dan stuurt deze via RF een signaal rond. De TM13 pikt dit op en stuurt het signaal via het lichtnet rond. De CM11a pikt dit vervolgens op en op die manier kan ik via de software opmerken wanneer er een verandering optreedt.

Over dit tweede deel ben ik allesbehalve zeker. Uit sommige documentatie krijg ik het idee dat die TM13 alleen zin heeft als je een afstandsbediening wilt gebruiken icm met je lichtnet-X10-systeem. Maar ergens anders werd er weer over gesproken dat diezelfde TM13 te gebruiken is om draadloze sensoren op het lichtnet-X10-geheel aan te sluiten.

Ik ben benieuwd naar de reacties en hoop dat het niveau niet te laag is voor het Elektronica-forum, maar ik heb geen helder en eenduidig antwoord kunnen vinden op de vragen die ik heb.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Op je eerste vraag heb ik wel antwoord, nee. Ik dacht dat vrijwel geen enkele X10 sensor kan een status aanvraag doen, je zal moeten bijhouden welke stand de lamp is. Waarschijnlijk gaat je vraag 2 daarom ook niet werken. Ik ben zelf op A10 overgegaan om de reden dat deze wel status aanvraag heeft naar sensoren en aansluitpunten.

• T_E_O
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-10 11:32
Bedankt voor de info. A10 klinkt goed, maar is zo te zien een stuk duurder en daardoor voor mij niet interessant als hobbyprojectje.

Ik heb intussen uitgevogeld dat ik voor het tweede deel een apparaat zoals de W800 RF receiver moet hebben. Die is er speciaal voor ontworpen om "uitgebreide X10 meldingen" door te geven aan een computer dmv een seriele poort. De meldingen die vanaf een (deur)sensor komen kunnen daarmee ontvangen worden, waarna m'n linuxsysteem er een actie aan kan koppelen.

Op die manier zou de deursensor bij een verandering een RF-signaal rondsturen, dat door de W800 RF wordt opgepikt en via de seriele poort wordt doorgegeven aan het linuxsysteem. Het schijnt dat de deursensoren wel zo af en toe (ieder uur bij sommige modellen tenminste) hun status doorgeven ook als deze niet veranderd is. Dat is wel handig om na een eventueel gemiste melding alsnog de status te corrigeren.

Een andere mogelijkheid lijkt de ontvanger te zijn die Elekhomica aanbiedt, maar dat ziet er eerlijk gezegd wat minder afgewerkt uit dan de W800.

De status van de ontvanger (de AM12 voor de TL-buis) zal ik gewoon ergens bij moeten houden en dan moet ik er gewoon vanuit gaan dat de laatst gegeven opdracht ook de huidige status reflecteert.

Edit: wat ik me nog afvraag: waarom kosten dergelijke deursensors hier mee dan 50 euro, terwijl ze ze in de VS met acties als "3 voor $20" verkopen ? Is dat in Nederland ook tegen dergelijke prijzen te koop of hebben we gewoon pech ?

[ Voor 7% gewijzigd door T_E_O op 30-08-2007 00:14 ]

• Megamind
In nederland is Domatica niet echt populair. Ik kan vrijwel niemand die het heeft, terwijl ik een aantal mensen in de states weet die hun hele huis volgepropt hebben ermee. België kan je het wel iets goedkoper halen, maar het blijft prijzig speelgoed. Importeren uit Amerika werkt ook niet aangezien ze daar op 110v werken (wat voor een deurbel misschien niet uit hoeft te maken)

Verwijderd

Ik ben op dit moment me ook aan het orienteren en wil eigenlijk ongeveer hetzelfde als de topicstarter. Zit er inmiddels al wat schot in de zaak TS?

• Megamind
Kijk anders eens op www.cocoontech.com of www.avsforum.com, die hebben veel informatie over verschillende systemen.

Verwijderd

Kijk eens rond op het fourm van http://www.domoticaforum.eu daar wordt veel van dit besproken. Om X10 signalen te ontvangen, is een rfxcom ontvanger het mooiste, ontvangt ook draadloze temperatuur sensoren (oregon) van klikaanklik spullen enz.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Fijn, een X10 beginnerstopic :)

Ik heb net een nieuw huisje en daar wil ik na verloop van tijd ook wat domotica in proppen.

Even voor de goede orde:
Het is zo simpel als een CM11 tussen computer en lichtnet hangen en dan alle eventuele bestuurbare stopcontacten voorzien van de, in de TS genoemde, AM12 voorzien?

Kan ik dan later eventueel een LW11 inbouwdimmer inbouwen, bijvoorbeeld?

Ik lees dat de CM11 alle programma's enzo zelf onthoudt, zit hier een maximum op? Weet iemand dat?

En hoe zit het met dingen op een andere groep (bijvoorbeeld mijn koffiezetapparaat en wasmachine in de keuken)?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:15
anandus schreef op zondag 02 december 2007 @ 10:59:
Fijn, een X10 beginnerstopic :)

Ik heb net een nieuw huisje en daar wil ik na verloop van tijd ook wat domotica in proppen.

Even voor de goede orde:
Het is zo simpel als een CM11 tussen computer en lichtnet hangen en dan alle eventuele bestuurbare stopcontacten voorzien van de, in de TS genoemde, AM12 voorzien?
Ja, hier werkt dat naar behoren
Kan ik dan later eventueel een LW11 inbouwdimmer inbouwen, bijvoorbeeld?
Dat zou idd moeten kunnen.
Ik lees dat de CM11 alle programma's enzo zelf onthoudt, zit hier een maximum op? Weet iemand dat?
Geen idee wat het maximum is, maar ik heb er hier een programma of 4 instaan en dat gaat goed.
Ik gebruik het ding onder linux met heyu, elke keer als je upload schrijft achteraan in het geheugen geloof ik. Na enige tijd raakt het ding voller, er zit 64KB geheugen in als ik heyu mag geloven en dat duurt wel even voordat je dat vol hebt.
En hoe zit het met dingen op een andere groep (bijvoorbeeld mijn koffiezetapparaat en wasmachine in de keuken)?
Hier gaat het goed, de CM11 op verschillende groepen gezet en dan worden alle dingen in huis gewoon bediend. Kan echter zijn dat het bij jou niet zo werkt, je hoort er nl wisselende berichten over.

specs

Verwijderd

Ha Loekie,

Ik las net je reply hier en ik begrijp dat jij dus de boel succesvol draaiende hebt onder Linux. Ook ik zit er aan te denken om een keer ermee te beginnen. Is het ook zo dat ik onder linux via de terminal ofzo een commando kan geven om bijvoorbeeld lamp X aan te laten gaan?

Wat ik eigenlijk wil is dat ik zelf een php interface ofzo eromheen kan bouwen, of bijvoorbeeld een cronjob plannen die het licht voor me aandoet.

Ik las ergens dat er ook X10 thermostaten zijn. Heb je enig idee of dit ook te bedienen zou moeten zijn vanuit linux?

En de laatste vraag. Van welk merk heb jij je hardware (bv de CM11). Ik zie dat verschillende merken ze aanbieden en heb geen idee of er verschil in zit enzo.

edit2: Je komt nog uit Enschede ook nog zie ik. Heb je enig idee of hier in 't centrum ergens dat spul te koop is? Had de mediamarkt en BCC enzo al gehad, maar daar heb ik niets gezien

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2007 12:48 ]

• Exposure
  • Registratie: December 1999
  • Niet online
Standaard klik-aan-klik-uit spul wordt op redelijk wat plekken verkocht, probeer de bouwmarkten eens. Zelf heb ik S10 modules van Elekhomica.

Op zich ben ik redelijk tevreden met deze modules, het enige probleem is dat de dimmers erg gevoelig zijn voor fluctuaties in het lichtnet. De verlichting gaat hierdoor knipperen. Ik zit er al een tijdje mee en kan nog niet echt een oplossing vinden. Een testje met een goedkope overspanningbeveiliger (netfilter) hielp niet. Er zijn officiele (dure) sperfilters te koop maar ik ben er niet zeker van of deze ook fluctuaties filteren of alleen X10 signalen. Hebben meer mensen hier last van?
Let er trouwens op dat de (S10) dimmers met fase-afsnijding werken ipv zoals gebruikelijk fase-aansnijding, veel trafo's kunnen hier niet mee omgaan.

You're so fucking special. I wish I was special.

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:15
Verwijderd schreef op zondag 02 december 2007 @ 12:48:
Ha Loekie,

Ik las net je reply hier en ik begrijp dat jij dus de boel succesvol draaiende hebt onder Linux. Ook ik zit er aan te denken om een keer ermee te beginnen. Is het ook zo dat ik onder linux via de terminal ofzo een commando kan geven om bijvoorbeeld lamp X aan te laten gaan?

Wat ik eigenlijk wil is dat ik zelf een php interface ofzo eromheen kan bouwen, of bijvoorbeeld een cronjob plannen die het licht voor me aandoet.

Ik las ergens dat er ook X10 thermostaten zijn. Heb je enig idee of dit ook te bedienen zou moeten zijn vanuit linux?

En de laatste vraag. Van welk merk heb jij je hardware (bv de CM11). Ik zie dat verschillende merken ze aanbieden en heb geen idee of er verschil in zit enzo.

edit2: Je komt nog uit Enschede ook nog zie ik. Heb je enig idee of hier in 't centrum ergens dat spul te koop is? Had de mediamarkt en BCC enzo al gehad, maar daar heb ik niets gezien
Je kunt het via de terminal bedienen en je kunt ook een programma uploaden naar de CM11.
Als je het via de termianl kunt aansturen dan is er wel een PHP-interface omheen te bouwen ;)
Geen idee of de thermostaten werken, ik heb trouwens alleen draadloze gezien. Ik heb hier stadsverwarming en zet het dus liever naar behoefte aan, een enkele keer kan het handig zijn om het weer auto uit te laten gaan.

Ik heb het spul van elekhomica, een starterskit. De fittingmodule die er bij zat bleek defect, deze is na onderzoek correct geruild.
In Enschede zou je plentyparts kunnen proberen, wellicht ook de elektrozaak aan de Hengelose straat.

specs

Pagina: 1