Toon posts:

[macbook (pro?)] Overstappen van Windows naar MacOSX

Pagina: 1
Acties:
  • 970 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit te hikken.. Ik weet wat ik niet wil: Vista door mijn strot geduwt te krijgen. Voor alle laptops lijk ik verplicht Vista te moeten afnemen. Of ik nu een andere OS erbij koop of niet. Ik wil daar niet voor betalen.
Dus alternatieven: Windows XP, Linux (Ubuntu) en Apple..

Tot zover heeft Apple zijn plus punten.. ik kan de redenen op noemen, maar niet intressant in dit topic denk ik. Laat ik het zo zeggen, ik wil een Apple.. alleen de prijs houd me nog tegen. Wellicht kan iemand het laatste duwtje geven.

Ik wil een laptop, dat is wat ik zeker weet. Vind het ergens wel prettig om dat ding mee te kunnen nemen als ik dat wil.

2 keuzes: Macbook Pro of Macbook.

15.4" is wel mooi.. maar dan is het meteen 1900 euro. 13,3" lijkt me klein/priegelig

Ik wil het voornamelijk gebruiken voor tekstverwerken, internet & e-mail. De enkele powerpoint presentatie.
Als ik er een spelletje op kan spelen is leuk, maar geen must. Er gaan bij mij weken voorbij zonder 1 spel te spelen.

Ik wil overgehaald worden, waarom een Apple voor mij als (hopelijk) ex-windows gebruiker zo goed is. Ik weet het niet anders te formuleren. Ben gisteren in een A-Mac winkel geweest en heb me daar een beetje voorgelicht. Weet ietsje meer.. maar zit nu met het gevoel.. "ik WIL een Apple..". Dus of je raadt me een praatgroep aan.. of ik moet er een kopen.. zolang ik maar de goede redenen heb.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-02 22:26
13,3" is overigens niet piepklein dankzij de zeer goede resolutie van 't scherm is hij zeer bruikbaar (1280x800 geloof ik).

Wat voor mij mij over de streep trok? Ik had geen zin in vista, ik was windows zat. Onder linux heb je geen kleurenbeheer, geen Photoshop, geen Lightroom. Daarnaast, OS X werkt geniaal, beide grootouders werken ermee en kunnen er veel meer mee. Ik vind ook heerlijk werken, gewoon wat meer uitgekiend in omgang. Ik hoef niets anders meer.

|>

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

Bedenk eens hoe je het mobiel zijn ziet. Zet je je Macbook (Pro) thuis aan een monitor of gebruik je hem zonder? Het grote nadeel van een Macbook vind ik zelf de geringe resolutie van 1200x800. De Macbook Pro doet dan minimaal 1440x900 en dat is toch net wat meer info :)

Als je een losse monitor hebt die je toch aan een Macbook aansluit dan ben je wellicht goedkoper uit met een Macbook. Ben je wel weer wat mobieler omdat hij kleiner is :)

Voor het gebruik wat je noemt zijn beiden trouwens prima geschikt.

Verwijderd

Topicstarter
Vind ik een sterk punt om een externe monitor op de macbook aan te sluiten. Ik heb gisteren trouwens al wel meteen gekeken naar de externe monitor aansluiting voor de Macbook, dit is niet de 'normale' aansluiting. Kunnen alleen de apple monitoren op aangesloten worden?

Ik moet bekennen.. ik heb nu al 2 jaar een laptop.. en ik heb die 1 (zeg in het gunstigste geval: 3) keer meegenomen.. Ik heb gisteren ook een mooie aanbieding gezien: vorig model iMac, 20" voor 1200euro. Deze mijmert wel in mijn hoofd. Maar het idee mobiel te zijn vind ik wel prettig. En daar wil ik dus ook wat meer voor betalen.

-edit- Of zijn er voor de monitoren ook verloop stekkers beschikbaar?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2007 19:52 ]

• hexagram
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De MacBook (Pro) heeft een DVI uitgang erop zitten. Weet niet of dit full-DVI is of die kleine variant, maar beiden zijn gewoon universeel, en de ietswat nieuwere monitoren (lees: minder dan 7 jaar oud ofzo :P) ondersteunen dit gewoon.

Voordeel van DVI t.o.v. VGA is de hogere kwaliteit van het beeld, en naar ik meen ook scherper beeld bij hogere resoluties. Hetgene wat ike chter niet weet is of je, als je 1280x800 native op je laptop draait, je dan bijvoorbeeld 1680x1050 kan draaien op je externe scherm. (Reden van de vraag, dit is mij nooit gelukt bij mijn laptop met VGA uitgang, wellicht kan iemand heir uitsluitsel over geven?)

EDIT: Wat ik dan ook zou doen, zoals SmartDoDo al zegt is een MacBook aanschaffen, zelf even 2GB ram erin zetten, en die spelletjes die je dan soms speelt lekker via die GMA950 chip spelen. Verwacht geen Crysis taferelen etc (weet niet welke games je eigenlijk bedoelt) maar de oudere games zal hij er denk ik nog wel uit weten te persen.

[ Voor 21% gewijzigd door hexagram op 29-08-2007 19:54 ]

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

De MacBook heeft een mini-DVI aansluiting, waar je met een omzetkabel van mini-DVI naar DVI (of VGA) elke willekeurig monitor op aan kan sluiten. Deze converters moet je er los bijkopen en ze kosten 19 euro per stuk. De MacBook Pro heeft een DVI aansluiting, waar je met een omzetkabel VGA van kunt maken.

[ Voor 27% gewijzigd door Daedalus op 29-08-2007 19:55 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Royal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Royal

Flush

Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 19:46:
Vind ik een sterk punt om een externe monitor op de macbook aan te sluiten. Ik heb gisteren trouwens al wel meteen gekeken naar de externe monitor aansluiting voor de Macbook, dit is niet de 'normale' aansluiting. Kunnen alleen de apple monitoren op aangesloten worden?

-edit- Of zijn er voor de monitoren ook verloop stekkers beschikbaar?
Er is een minidvi - dvi kabel, en een minidvi - vga kabel, toen ik nog een macbook had gebruikte ik deze ook. :)

Heb een hele tijd een 20'' scherm aan mijn macbook gehad, en moet toegeven dat ik daar nooit problemen mee gehad heb.

There is no dark side of the Moon really... as a matter of fact it's all dark

• c4ke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-10-2017
Externe monitor kan je aansluiten met behulp van een mini-dvi naar dvi of vga adapter (zoals dus hierboven al is aangeven): https://store.apple.com/Catalog/nl/Images/M9321_screen.jpg

Linux als alternatief lijkt me best wel lastig. Ik heb zelf ervaring met Slackware en FreeBSD voor server-gebruik en Foresight voor desktop-gebruik. En ik moet zeggen dat het als normaal desktop mij nooit heeft kunnen bekoren. Als desktop ervaar ik het allemaal als net-niet, zeg maar.

Maar als je toch echt een Apple wilt, zoals je al aangeeft, en er de centen voor over hebt zou ik gewoon gaan voor een MacBook Pro. Waarom? Je bent een stuk mobieler, specs zijn dik in orde en hij ziet er gewoon mooier uit dan een MacBook. ;-)

[ Voor 9% gewijzigd door c4ke op 08-09-2016 07:12 ]

I USE CAPS LOCK BECAUSE I WILL BECOME NOTICED, POPULAR, AND GOOD IN BED

• MintyDoerak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-02 20:34
osc4r schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 19:52:
De MacBook (Pro) heeft een DVI uitgang erop zitten. Weet niet of dit full-DVI is of die kleine variant, maar beiden zijn gewoon universeel, en de ietswat nieuwere monitoren (lees: minder dan 7 jaar oud ofzo :P) ondersteunen dit gewoon.

Voordeel van DVI t.o.v. VGA is de hogere kwaliteit van het beeld, en naar ik meen ook scherper beeld bij hogere resoluties. Hetgene wat ike chter niet weet is of je, als je 1280x800 native op je laptop draait, je dan bijvoorbeeld 1680x1050 kan draaien op je externe scherm. (Reden van de vraag, dit is mij nooit gelukt bij mijn laptop met VGA uitgang, wellicht kan iemand heir uitsluitsel over geven?)
Heb hier een ACD 23" aan een MB gehangen. Beide native resolutie. MB 1280x800 en de ACD 1900x1200 (full hd dus:P)

[ Voor 16% gewijzigd door MintyDoerak op 29-08-2007 20:02 ]

• hexagram
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
MintyDoerak schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 20:01:
[...]

Heb hier een ACD 23" aan een MB gehangen. Beide native resolutie. MB 1280x800 en de ACD 1900x1200 (full hd dus:P)

[Offtopic]
Bedankt, handig om in gedachten te houden bij aankoop van een laptop, moet dus DVI of HDMI hebben :D
[/Offtopic]

[ Voor 6% gewijzigd door hexagram op 29-08-2007 20:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar als je toch echt een Apple wilt, zoals je al aangeeft, en er de centen voor over hebt zou ik gewoon gaan voor een MacBook Pro. Waarom? Je bent een stuk mobieler, specs zijn dik in orde en hij ziet er gewoon veel mooier uit (sorry voor mijn oppervlakkig argument ^_-) dan een MacBook. Je zult er best veel bekijks door hebben.
Ik denk zelf dat een MacBook Pro een beetje overkill is voor mijn gebruik. Het is alsof je met een RPG op een mier aan het schieten bent. Tuurlijk: het is een mooi apparaat, en de specs zijn ook super. Maar voor word? Ik weet niet wat voor aantal aanslagen per minuut ik moet halen om te kunnen praten over frame rates ;)
EDIT: Wat ik dan ook zou doen, zoals SmartDoDo al zegt is een MacBook aanschaffen, zelf even 2GB ram erin zetten, en die spelletjes die je dan soms speelt lekker via die GMA950 chip spelen. Verwacht geen Crysis taferelen etc (weet niet welke games je eigenlijk bedoelt) maar de oudere games zal hij er denk ik nog wel uit weten te persen.
Ik weet niet welke oudere spellen er zijn voor de mac. Spellen die ik nog wel eens speel op mijn laptop: Red Alert 2 .. voornamelijk en alleen. :)
Ik heb dus in eerste instantie gekeken naar C&C3, maar dan moet ik dus een macbook pro hebben. En ergens vind ik spellen spelen zonde van de tijd. Dus heb dat even uit mijn hoofd gezet. Voor nu: onbelangrijk.

Ik denk dat ik er een beetje uit ben.. een Macbook + externe monitor.. Of een Macbook om mee te beginnen. Daarna kan er nog altijd een externe monitor aan.

Maar als er nog goede argumenten zijn om iets anders aan te schaffen... 8)

Verwijderd

Speelde vroeger ook af en toe, nu met de mac totaal geen behoefte meer aan.
C&C Generals speelt naar't schijnt perfect op een Macbook (zelf wel geen ervaring)

Verwijderd

Pluspunten van de Macbook Pro

- NET iets platter dan de Macbook.
- meer scherm ruimte.
- LCD scherm heeft een betere inkijk hoek, verder heeft hij tegenwoordig een LED backlight en heb je de keuze tussen mat en glossy.
- Backlight verlichting in het keyboard is echt super handig! op m'n iBook kon ik in een donkere kamer de letters op de toetsen niet eens meer lezen.
- Firewire 800 poort.
- Naar mijn gevoelt klinkt het geluid uit de internet speakers van de MBP ook beter dan dat van een MB, maar dat kan ook aan mij liggen ;)
- De DVI poort in de MBP kan een 30" scherm aansturen.
- Alhoewel je denkt dat de videokaart alleen voor gaming gebruikt wordt, wordt deze in OSX ook gebruikt voor de interface, Core Image en in het toekomstige Leopard dus ook Core Animation. De term "exposé" zal jouw op het moment nog weinig zeggen, maar het is voor mij toch wel een van de meest gebruikte functies van heel OSX. Exposé zorgt ervoor dat je via een knop of schermhoek een direct overzicht van al je vensters kan krijgen, of snel naar je dekstop kan komen. Probleem is dus dat een Macbook toch heel erg zichtbaar gaat stotteren bij een resolutie van 1920x1200, wat gewoon enorm irritant is. Het zou ook aan mij kunnen liggen, maar ik stoor mij enorm aan een stotterende interface.
- De MBP is meer een status symbool. Als je met een MBP ergens aan komt zetten zorgt het altijd voor positieve reacties en jaloerse blikken.

Pluspunten van de Macbook:

- Lekker klein en mobiel.
- Gaat een klein beetje langer mee op de batterij.
- Wireless bereik van een Macbook is een stuk beter dan dat van een MBP, dit komt hoogst waarschijnlijk door de alu behuizing van de MBP.
- Prijs.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 21:04:
Pluspunten van de Macbook Pro

- NET iets platter dan de Macbook.
- meer scherm ruimte.
- LCD scherm heeft een betere inkijk hoek, verder heeft hij tegenwoordig een LED backlight en heb je de keuze tussen mat en glossy.
- Backlight verlichting in het keyboard is echt super handig! op m'n iBook kon ik in een donkere kamer de letters op de toetsen niet eens meer lezen.
- Firewire 800 poort.
- Naar mijn gevoelt klinkt het geluid uit de internet speakers van de MBP ook beter dan dat van een MB, maar dat kan ook aan mij liggen ;)
- De DVI poort in de MBP kan een 30" scherm aansturen.
- Alhoewel je denkt dat de videokaart alleen voor gaming gebruikt wordt, wordt deze in OSX ook gebruikt voor de interface, Core Image en in het toekomstige Leopard dus ook Core Animation. De term "exposé" zal jouw op het moment nog weinig zeggen, maar het is voor mij toch wel een van de meest gebruikte functies van heel OSX. Exposé zorgt ervoor dat je via een knop of schermhoek een direct overzicht van al je vensters kan krijgen, of snel naar je dekstop kan komen. Probleem is dus dat een Macbook toch heel erg zichtbaar gaat stotteren bij een resolutie van 1920x1200, wat gewoon enorm irritant is. Het zou ook aan mij kunnen liggen, maar ik stoor mij enorm aan een stotterende interface.
- De MBP is meer een status symbool. Als je met een MBP ergens aan komt zetten zorgt het altijd voor positieve reacties en jaloerse blikken.

Pluspunten van de Macbook:

- Lekker klein en mobiel.
- Gaat een klein beetje langer mee op de batterij.
- Wireless bereik van een Macbook is een stuk beter dan dat van een MBP, dit komt hoogst waarschijnlijk door de alu behuizing van de MBP.
- Prijs.
Het enige van je pluspunten van de MBP die ik intressant vind is de resolutie.. ik zou wel eens willen weten in hoeverre het intressant is om een 1920x1200 te draaien op een extern scherm (hangt ongetwijfeld af van de grootte). Ik vind groter als 20" niet intressant. Ik heb geen bril.. en als ik de letters zou groot zou moeten zien dan had ik er wel een. ;) Ik bedoel, ik doe geen video/grafische bewerking. Mijn gebruik; Internet, e-mail en tekstverwerking. Zat eerder te denken aan een 15" of 17" extern scherm. Op mijn huidige laptop staat de resolutie op 1400x1050, prima voor een 15" (althans voor mij).
De term exposé ken ik inderdaad niet. Ik weet dat een vriend van me een Macbook heeft (vorige model? 2-3 jaar oud). En ik meen dat hij op zijn Macbook hij die functionaliteit toen al gebruikte (ik dacht zoiets gezien te hebben), nu hoop ik met de verbeterde technologie dat de nieuwe (kleine) macbook toch wel die prestaties (minimaal) benaderd?

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 21:04:

Dat is juist met een MacBook zo omdat deze de witte "Apple kleur" heeft. Vind ik dan.

Verwijderd

Topicstarter
MrAcid schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 21:32:
[...]

Dat is juist met een MacBook zo omdat deze de witte "Apple kleur" heeft. Vind ik dan.
Ik vind dat kleine formaat juist wel erg cool. Zeker als je in de term van mobiel denkt.

Verwijderd

Topicstarter
Om mijn eigen vraag te beantwoorden:

Wat is de maximale externe analoge resolutie die een MacBook aankan?

Je hebt een mooie 22" CRT staan die 1600x1200 op 85hz aankan en je wilt de MacBook hier op aansluiten. Leuk, maar dat gaat niet werken.

De MacBook kan extern maximaal 1600x1200 op 60hz aan. Dit is een gegarandeerd recept voor hoofdpijn. De eerstvolgende resolutie is 1400x1050 @ 90hz.

Let op: via DVI, dus digitaal, kan de MacBook gewoon 1920x1200 aan. Er zijn meerdere gebruikers die hun 23" ACD of 24" Dell LCD monitor aan hun MacBook hebben gekoppeld.

Dus een mooie resolutie op een 17" zou volgens deze tekst absoluut no probleme moeten zijn(?)

Verwijderd

mwoh, met m'n iBook kreeg ik toch meer die opmerkingen naar me toe die een stuk minder positief waren dan met m'n MBP. De MBP heeft gewoon een meer professioneel uiterlijk. Bij een iBook kreeg ik vaak de opmerkingen van: "He een apple!" bij m'n MBP is het meer: "Zooo een Macbook pro!" en dan start meestal een leuk gesprekje over macs met alle bekende vooroordelen dat er geen software voor de mac is welke ik dan gelijk ontkracht.. etc etc.. zullen de meeste mac gebruikers wel herkennen hier...

Maar ff over de resoluties: Zolang je niet hoger gaat dan 1680x1050 (20" resolutie) zal je niet zoon hele erge last krijgen van gestotter.
Ik bedoel, ik doe geen video/grafische bewerking. Mijn gebruik; Internet, e-mail en tekstverwerking.
Zeg dat nou maar niet te hard! ;) Zo dacht ik er namelijk ook over toen ik m'n eerste mac kocht (iBook G4). Ik dacht: ooooh ik zal die laptop toch alleen maar voor school gebruiken wat met name alleen office, internet en mail zou moeten zijn. Uiteindelijk ben ik toch veel meer leuke dingen gaan doen met m'n mac, en kwam ik erachter dat die iBook gewoon niet voldoende voor mij was.

Ik denk dat jij momenteel gewoon het beste kan gaan voor een Macbook, maar verwacht er geen desktop performance van! en ik hoop dus dat je in der daad niet zoals ik enorme spijt krijgt dat je niet voor het "pro" model bent gegaan.

• 6129(15)
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-02 01:31

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

..., maar verwacht er geen desktop performance van! en ik hoop dus dat je in der daad niet zoals ik enorme spijt krijgt dat je niet voor het "pro" model bent gegaan.
Je doet net alsof de MacBook een lamme eend is :/ . Ik heb momenteel een MacBook en een MacBook Pro en ik kan je vertellen dat ze nagenoeg even snel zijn in de meeste dingen normale.

Oké, een potje C&C 3 @ 1680x1050 of snel renderen in Rhino of eender welk 3D-programma zit er voor de MacBook niet in. Maar voor de rest kan 'ie goed mee met de MacBook Pro.

B.T.W., tussen een iBook G4 en een MacBook Pro, geen wonder dat je dan verschil merkt. De G4 was lang niet zo snel als een hedendaagse Core 2 Duo (Qua architectuur e.d.) en een singlecore processor!

[ Voor 16% gewijzigd door 6129(15) op 29-08-2007 22:46 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:25

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 21:52:
Ik denk dat jij momenteel gewoon het beste kan gaan voor een Macbook, maar verwacht er geen desktop performance van! en ik hoop dus dat je in der daad niet zoals ik enorme spijt krijgt dat je niet voor het "pro" model bent gegaan.
Afgezien van de videokaart verschillen de macbook en macbook pro vrij weinig van elkaar qua performance.

De macbook is voor email, surfen, en dat soort meuk een prima desktop vervanger. Photoshop draait ook super op het ding.

Het verschil destijds tussen de ibook en de powerbooks was volgens mij veel groter.

• fotoklaasje
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-12-2025
Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 21:52:

hier ben ik het niet mee eens. Ik heb nu sinds 2 weken een macbook. een 1.83 van de vorige generatie zelfs (aanbieding op 1dayfly) en het ding is hardstikke snel!. Het mag dan mijn eerste mac zijn, hij is toch echt wel een stuk sneller dan mijn laatste dektop computer...Voor zaken als tekstverwerken e.d. ga je nouwelijks verschil merken, Voor een spelletje... tja. dat is een ander verhaal. Spellen voor mac blijken vaak duurder te zijn dan voor windows (railroad tycoon 3... 6 euro voor de pc... bijna 50 euro op osx :| ) en die gma 950 is voor 3d gewoon een rotding... voor alle andere standaard zaken is willekeurig welke apple je momenteel (nieuw) koopt meer dan snel genoeg.

http://www.klaasje.com

• WinningLOSER
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01-2022
Ik heb dus pas ook een MB gekocht met 2,16 ghz, 2GB werkgeheugen en 160 GB harde schijf.. Maar ik zit dus zwaar te twijfelen of ik niet beter een MBP had kunnen kopen, ik doe af en toe wel wat video-editing en werk behoorlijk veel met flash...

De MacBook is inmiddels bezorgt, op het adres van mijn ouders (ik zit zelf in een studentenkamer en wilde hem niet hier laten bezorgen) dus de doos is nog dicht.. Ik zit nu dus heel erg te twijfelen om hem alsnog in te ruilen voor een MBP, denken jullie dat het mogelijk is om hem nog terug te sturen, aangezien hijt een aangepaste configuratie heeft?

• Fisheke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 11:33
WinningLOSER schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 00:35:
Ik heb dus pas ook een MB gekocht met 2,16 ghz, 2GB werkgeheugen en 160 GB harde schijf.. Maar ik zit dus zwaar te twijfelen of ik niet beter een MBP had kunnen kopen, ik doe af en toe wel wat video-editing en werk behoorlijk veel met flash...
Noch voor flash, noch voor video-editing bied de MBP enig voordeel. Alleen voor 3D-games of rendering gaat dat iets uitmaken. Enige echt limiterende factor is de max. RAM (3.5GB).. maar ik dacht niet dat de MBP meer aan kon dan de MB?

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:25

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 19:22:

Ik wil overgehaald worden, waarom een Apple voor mij als (hopelijk) ex-windows gebruiker zo goed is. Ik weet het niet anders te formuleren. .. zolang ik maar de goede redenen heb.
Om zo veel geld over de balk te smijten?

Als we met zijn allen nou eens heel eerlijk zijn dan is in principe een laptop van zeg rond de 700/800 euro ook prima voor wat surfen, emailen en tekstverwerken.

Dus waarom dan de 250/300 euro extra uitgeven?

Dat moet je toch zelf uitmaken door achter zo'n ding te kruipen en jezelf flink in te lezen. Er zijn al veel leuke topics zoals deze gestart, die overigens vrijwel altijd verzanden in windows vs. mac os x discussies en dergelijke. Die kunnen vast tot inspiratie dienen.

Verwijderd

Ik moet ook wel zeggen dat ik een veel eisend gebruiker ben en ik ook zeker voor een Mac Pro zal gaan wanneer ik klaar ben met studeren.
Noch voor flash, noch voor video-editing bied de MBP enig voordeel. Alleen voor 3D-games of rendering gaat dat iets uitmaken. Enige echt limiterende factor is de max. RAM (3.5GB).. maar ik dacht niet dat de MBP meer aan kon dan de MB?
Minimum Requirements to Install All Final Cut Studio Applications
•An AGP or PCI Express Quartz Extreme graphics card (Final Cut Studio is not compatible with integrated Intel graphics processors)
Dit mag ik toch zeker wel een voordeel noemen op gebied van video editing? Daarnaast maakte iMovie 06 volgens mij gebruik van "Core Video" waar de videokaart ook bij gebruikt wordt. Zo zijn er nog een hoop andere applicaties die gewoon soepeler zullen draaien dankzij de videokaart.

Daarnaast is het grotere interne scherm ook nog een voordeel als je bezig bent met applicaties zoals video-editors, photoshop, of flash-editors.

Dus om nou gelijk te gillen dat de MBP geen voordeel heeft op dit gebied vind ik wel erg overdreven.

Nu weer ff @ Teaboy

Is het niet misschien voor jou een optie om over een iMac te gaan denken? Je zei zelf dat je, je laptop maar 3 keer had meegenomen, dus de meerwaarde van een nieuwe laptop lijkt me dan ook minder. Met een iMac heb je gelijk een systeem met een videokaart, een snellere en grotere hardeschijf en een mooi scherm voor misschien dezelfde prijs.

Verwijderd

Topicstarter
Is het niet misschien voor jou een optie om over een iMac te gaan denken? Je zei zelf dat je, je laptop maar 3 keer had meegenomen, dus de meerwaarde van een nieuwe laptop lijkt me dan ook minder. Met een iMac heb je gelijk een systeem met een videokaart, een snellere en grotere hardeschijf en een mooi scherm voor misschien dezelfde prijs.
Die gedachte heb ik stiekem ook wel. Ik vind ze beide cool.. maar ik hoef niet over 1 nacht ijs. 1 ding is wel zeker: ik ga een apple kopen. Welke is alleen de vraag. Waar de Macbook een streepje voor heeft (mobiliteit). Het is wel prettig als je de keuze hebt. Met een iMac heb je de keuze niet. En dan is er nog de MBP, en die vind ik eigenlijk net iets te prijzig. Een MBP is leuk, maar dan zou je wat meer moeten doen dan alleen een beetje met tekst stoeien.

• WinningLOSER
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01-2022
Fisheke schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 00:41:Noch voor flash, noch voor video-editing bied de MBP enig voordeel. Alleen voor 3D-games of rendering gaat dat iets uitmaken. Enige echt limiterende factor is de max. RAM (3.5GB).. maar ik dacht niet dat de MBP meer aan kon dan de MB?
Ja ik hoorde dat Final Cut Pro sowieso niet draait op een MacBook.. Op zich geen ramp, aangezien Final Cut Express wel gewoon werkt, zijn er alleen een paar minder opties.

Maar ik vind het dan wel raar dat FCP alleen op de MBP draait, als er verder niet echt voordelen aan de MBP zijn tegenover de MB.

Ik denk dat ik dan toch gewoon de Macbook houd, misschien dat ik later er groter schermpje bij koop, maar dat zie ik dan wel weer

[ Voor 9% gewijzigd door WinningLOSER op 30-08-2007 08:17 ]

• simon
Volgens mij draait een oude versie van Final Cut Pro niet op een macbook omdat die de videokaart speciaal nodig heeft, en een nieuwe versie wel.

|>

Verwijderd

Juist niet, het is de nieuwe die zo veeleisend is. Een hoop realtime rendering wordt allemaal door de GPU gedaan en daar is die GMA950 gewoon niet sterk genoeg voor. De recommended specs zijn dan ook een x1600 en een resolutie van 1920x1200 (voor Color wordt zelfs een x1900 aangeraden).

De oude FCP werkt weer wel op oude systemen zover ik het weet. OF je daar blij van moet worden is een ander verhaal, maar de MB zou dat wel moeten trekken met genoeg geheugen.

@ Teaboy

Vergeet ook bij de MBP niet dat je naast de pluspunten die ik al noemde je ook al standaard 2GB geheugen krijgt, een iets snellere processor en een grotere hardeschijf (wat naast meer ruimte ook gauw meer snelheid opleverd).
Ik denk dat de MBP een betere keuze is voor iemand die al een behoorlijke tijd met OSX heeft gewerkt. Momenteel weet je nog totaal niet hoe OSX je gaat bevallen en wat je er allemaal mee gaat doen.

ff nog over de iMac. Het grootste voordeel van de iMac tegenover de laptops is toch wel de snellere hardeschijf. Ik heb al is een keer OSX geinstalleerd op een externe firewire schijf en ik moet toch zeggen dat heel OSX gewoon veel responsiever voelt op zo'n schijf, dan op de interne schijf.

Verwijderd

Ik zit ook nogal in dubio: Ik wil graag een Apple, een MacBook (C2D 2.16, 2GB) lijkt mij een mooie computer om mee te beginnen. Er is slechts één maar: Draait Counter-Strike 1.6 een beetje netjes op die MacBook (via Windows)?

Ik doe verder helemaal geen speciale dingen met mijn computer; beetje internetten, office pakket, minimaal Photoshop, minimaal Illustrator en redelijk heftig InDesign. Dat trekt een MacBook prima zo heb ik mij laten vertellen. Het is vanwege mijn verslaving aan dit spelletje wel cruciaal dat ik ook Counter-Strike kan spelen. Ik heb zelf al bedacht dat dit best zou moeten kunnen; CS draait namelijk (wel op lage resolutie) ook op mijn 6 jaar oude AMD 2600 met een GeForce2 MX400, maar goed, beter save than sorry.

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Counter-Strike 1.6 doet het perfect, daar hoef je je geen zorgen om te maken. :) Counter-Strike: Source is een ander verhaal...

Verwijderd

nou ook maar eens reageren hier :)

macbook is heerlijk voor internetten email tekstverwerken en nog wel wat zwaardere programma's vectorworks, photoshop, dreamweaver werken prima op me macbook en ik heb dan gewoon de standaard simpele macbook 2 Ghz en 1GB geheugen 13,3 inch scherm lijkt een heel stuk groter door het breedbeeld scherm en valt prima mee te werken, vind ik persoonlijk.

heb zelf nu een imac 20" + 22" iyama scherm en dus deze macbook en moet zeggen ik sleep dit ding overal mee naar toe, en werkt heerlijk

een macbook pro is voor waar jij hem voor wil gebruiken een zware overkill en moet zeggen zou t zonde van je geld vinden tenzij je het geld eraan wilt besteden, maar kan me leukere dingen bedenken om 1000 euro's aan te besteden :)

zo dit moest ik toch even kwijt :)

Verwijderd

Nouja je wilt natuurlijk de macbook met superdrive en 2GB geheugen dus zit je al op de $1450. Voor 450 meer heb je een macbook pro met dezelfde specs (2.2 ghz vs 2.16) met een dikke video kaart en een grotere scherm.

Natuurlijk alle pro's kopen de macbook pro omdat het (lekkerder) werkt met FCP en Aperture etc. Maar voor de meeste mensen is de macbook meer dan genoeg :). Ik denk dat je jezelf af moet vragen of je spelletjes wilt spelen met je Mac. Zoja, ga voor de macbook pro! zo nee blijf bij de macbook. De videokaart is het grootste verschil tussen de twee. De CPU, Geheugen (ja als je 700 dollar hebt kan je de macbook pro op 4 GB zetten) en harde schijf zijn hetzelfde tussen de twee.

Als je anders wilt zijn koop je natuurlijk de zwarte Macbook als je geen geld heb om een macbook pro te kopen.

Verwijderd

Ik zou ook beide de Macbook en Macbookpro even bekijken in een apple reseller. Op plaatjes kan je vaak namelijk helemaal niet goed zie hoe zoon apparaat nou eruit ziet. Op foto's ziet de MB er mooier uit dan een MBP, maar in werkelijkheid vind ik de MBP toch wel mooier.

Verder moet je ook gewoon goed naar het verschil in beeld kwaliteit kijken en even over de case wrijven met je hand om te kijken wat je prettiger voelt. Dat zijn gewoon twee erg belangrijke factoren die je niet op foto's kunt zien.

Verder zou ik gewoon even een paar minuutjes ermee werken in de store om te kijken welk toetsenbord/trackpad je lekkerder vind werken.

Als je geen zin hebt om naar zo'n reseller te gaan, raad ik je zoals de rest hier dan toch aan een Macbook te nemen. Het is niet verstandig om van je eerst mac gelijk zo'n dure te maken. Het zou zonde zijn als een mac je totaal niet bevalt en je dan met een machine van 1900 euro zit.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 09:46:
Het is niet verstandig om van je eerst mac gelijk zo'n dure te maken. Het zou zonde zijn als een mac je totaal niet bevalt en je dan met een machine van 1900 euro zit.
Dat is waar wat je zegt, maar mijn eerste mac was (is) mijn MBP (2,4 ghz model), ben er nog altijd erg blij mee! Dus als het je ligt kun je altijd altijd doen. Maar als je de kracht van de MBP niet zou missen, zou ik persoonlijk voor een Macbook gaan met een leuk extern schermpje als extra.

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:20

Apache

amateur software devver

Ik heb zelf vorig jaar in september een mb gekocht, maar ben na de mbp upgrade zelf naar een 15" mbp sr 2,4ghz gegaan omdat ik volledig naar os x wilde switchen maar toch iets meer grafische power wou op 1920*1200 een extern aan te sturen iets waar de mb soms tekort schoot.

Hij is het geld dubbel en dik waard, heb wel een beetje extra kosten gehad door de 2e hands verkoop van mijn mbp maar dat had ik er graag voor over.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Verwijderd

Apache schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 12:50:
Ik heb zelf vorig jaar in september een mb gekocht, maar ben na de mbp upgrade zelf naar een 15" mbp sr 2,4ghz gegaan omdat ik volledig naar os x wilde switchen maar toch iets meer grafische power wou op 1920*1200 een extern aan te sturen iets waar de mb soms tekort schoot.

Hij is het geld dubbel en dik waard, heb wel een beetje extra kosten gehad door de 2e hands verkoop van mijn mbp maar dat had ik er graag voor over.
Dat is wel waar. Maar je kan ook kiezen om je MacBook scherm zelf niet te gebruiken en enkel met een extern scherm te werken. Dan zijn alle animaties in OS X wel erg vlot te noemen :) Dus, het is maar wat je verkiest. ik ga ook wel eens switchen naar een MBP of anders iMac. Of Mac Pro ... dunno :D Als het maar OS X draait.

Verwijderd

Voor de keuze die teaboy moet maken heb ik ook gestaan vorig jaar rond deze tijd. Voor mij was echter mobiliteit een pre omdat ik student ben en op school graag op een laptop wou werken. Het 13" schermpje van een macbook leek mij toen in eerste instantie ook erg klein aangezien ik normaal op een dual 19" setup werk(te).

Omdat ik heel erg twijfelde en het geld dat ik had gespaard wel zo goed mogelijk wou besteden ben ik gewoon naar een reseller gegaan hier in de buurt (Youmac in Eindhoven). In de winkel heb ik toen gewerkt met zowel de MBP als de MB en ben uiteindelijk gegaan voor een zwarte macbook met 1GB geheugen omdat het scherm van een macbook voor mij gewoon groot genoeg was en door het kleinere formaat ook beter mee te nemen was (is) naar school.

Inmiddels staat mijn pc met dual 19" monitoren nooit aan en ben ik van plan om een 23" ACD te halen voor aan mijn macbook en mijn pc weg te doen of voor een ander doel te gaan gebruiken want hij staat hier nu gewoon stof te vangen.

Verwijderd

Dat is wel waar. Maar je kan ook kiezen om je MacBook scherm zelf niet te gebruiken en enkel met een extern scherm te werken. Dan zijn alle animaties in OS X wel erg vlot te noemen Dus, het is maar wat je verkiest. ik ga ook wel eens switchen naar een MBP of anders iMac. Of Mac Pro ... dunno Als het maar OS X draait.
Dat heet in OSX clamshell mode, maar ook dat trekt die GMA gewoon niet lekker op 1920x1200. Ik kan me ook zeker vinden in wat Apache zei, ik heb namelijk om dezelfde reden een MBP genomen, alhoewel het vanaf de iBook een nog grotere stap was.

Dual-screen loopt in OSX ook op een MBP brak. Dat heeft meer te maken met Beamsyncing (een soort Vsync) waardoor om de één of andere reden je desktop op 15 tot 30FPS draait. Het schijnt ook dat alle exposé effecten in Panther nog vloeiender liepen, maar dat heb ik zelf nooit meegemaakt.

Ik denk dat de Macbook zeker een mooie mogelijkheid is om OSX eens lekker uit te proberen voor een jaartje, daarna kan je gewoon verder kijken of je er een iMac bijneemt, of de Macbook verkoopt en er een MBP voor koopt met een mooi groot scherm erbij.

• Nexz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-02 21:34
Nu een week mijn MacBook, heerlijk ding! Ik ben helemaal geswitched van Windows naar Mac OS X! Ik gebruik hem net zoals jou hoofdzakelijk voor wordprocessing en dergelijke, en af en toe een spelletje. Op dit moment staat alleen Defcon er op geinstalleerd maar dat loopt als een trein! Ik denk dat ik ook makkelijk RA2 erop kan draaien, ik moet alleen mijn CD's nog vinden en Parallels (sp.) installeren. Met het verbinden aan een externe monitor heb ik ook zitten denken, en ga hier waarschijnlijk een kabeltje voor kopen. Ik ben erg tevreden over mijn aanschaf! Geen verlangens naar een snellere in ieder geval!

Verwijderd

ik vindt het schermpje van de macbook(13 inch) echt retescherp ten opzichte van mijn hp 19 inch DVI monitor...

alles oogt op dat scherm zo wazig... als ik op beide schermpjes dezelfde info heb gaan mijn oogjes automatisch naar het scherm van de macbook...

het formaat is juist relaxed... alles in 1 oog-opslag en je kan alles kwijt..

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:20

Apache

amateur software devver

@Sappel: met een SR mbp 2,4ghz trekt hij hier alles zeer vlot als ik laptop open heb (dus geen clamshell) en hij mijn 2407 dell aanstuurt op 1920*1200, mss heb je nog een mbp met x1600?

Ik had mijn eerste mb recent nog voor mn neus want ik heb em verkocht aan een goeie vriend, en op zich een prachtige machine, alleen is het scherm nogal donker tov de 2407 en vooral tov de led display van de nieuwe mbp.

If it ain't broken it doesn't have enough features

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Verwijderd schreef op maandag 03 september 2007 @ 13:48:
ik vindt het schermpje van de macbook(13 inch) echt retescherp ten opzichte van mijn hp 19 inch DVI monitor...

alles oogt op dat scherm zo wazig... als ik op beide schermpjes dezelfde info heb gaan mijn oogjes automatisch naar het scherm van de macbook...

het formaat is juist relaxed... alles in 1 oog-opslag en je kan alles kwijt..
En als MacBook Pro bezitter heb ik het idee dat er een super goedkoop LCD'tje in de MacBooks zit. Ze zijn kleurloos, slecht contrast en een nogal kleine inkijkhoek. Erg vreemd dat wel, waar haal je anno nu nog een slechte LCD. Vrijwel alle laptops hebben van die superhighbrightnessmegaglossyextraillumnilitturbovividcolour LCD's. De MacBook lijkt wel monochroom vergeleken met de rest.

• simon
baquelappe schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 05:00:
[...]

En als MacBook Pro bezitter heb ik het idee dat er een super goedkoop LCD'tje in de MacBooks zit. Ze zijn kleurloos, slecht contrast en een nogal kleine inkijkhoek. Erg vreemd dat wel, waar haal je anno nu nog een slechte LCD. Vrijwel alle laptops hebben van die superhighbrightnessmegaglossyextraillumnilitturbovividcolour LCD's. De MacBook lijkt wel monochroom vergeleken met de rest.
die ervaring heb ik totaal niet.. Goede kleuren, erg scherp, en ik ben nogal kritisch op een scherm

|>

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Simon schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 09:02:
[...]

die ervaring heb ik totaal niet.. Goede kleuren, erg scherp, en ik ben nogal kritisch op een scherm
Heb jij je scherm gekalibreerd? Ik las op photography-on-the.net namelijk dat de kleurweergave voor fotobewerken een stuk beter is op de MBP dan op de MB.

offtopic:
Het hangt er een beetje vanaf hoe mijn huidige laptop terug komt van de RMA, maar als ik een nieuwe exemplaar krijg ga ik die verkopen en een MB kopen. 15.4" is gewoon te groot voor mij om elke dag mee naar school te slepen, dan liever een 13.3" en wil eigenlijk gewoon OSX :P

Ik heb al wat op het internet en ook GoT gezocht, maar is er hier iemand die World of Warcraft speelt op zijn MB (_niet_ pro)? Zo ja; hoeveel FPS krijg je dan met een lvl 70 character in Shattrath? Ik weet dat de MB niet voor gamen gemaakt is (vind het trouwens vrij vreemd dat Apple geen 13.3" MB heeft met een normale videokaart, maar dat terzijde) maar zou het toch graag willen weten. Maakt me niet uit als alles op low staat (behalve terrain distance :P)

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-02 12:46

Nietzman

Woei!

Mocht je nog meer nodig hebben om je over de streep te helpen, check Keynote. Powerpoint is er echt niets bij.

• simon
sOid schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 11:06:
[...]

Heb jij je scherm gekalibreerd? Ik las op photography-on-the.net namelijk dat de kleurweergave voor fotobewerken een stuk beter is op de MBP dan op de MB.

offtopic:
Het hangt er een beetje vanaf hoe mijn huidige laptop terug komt van de RMA, maar als ik een nieuwe exemplaar krijg ga ik die verkopen en een MB kopen. 15.4" is gewoon te groot voor mij om elke dag mee naar school te slepen, dan liever een 13.3" en wil eigenlijk gewoon OSX :P

Ik heb al wat op het internet en ook GoT gezocht, maar is er hier iemand die World of Warcraft speelt op zijn MB (_niet_ pro)? Zo ja; hoeveel FPS krijg je dan met een lvl 70 character in Shattrath? Ik weet dat de MB niet voor gamen gemaakt is (vind het trouwens vrij vreemd dat Apple geen 13.3" MB heeft met een normale videokaart, maar dat terzijde) maar zou het toch graag willen weten. Maakt me niet uit als alles op low staat (behalve terrain distance :P)
Ik heb 'm gecalibreerd, ja, en voor een TN scherm doet ie 't absoluut niet slecht. De MBP heeft een beter scherm, maar hij doet het echt niet slecht hoor.

|>

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-01 14:14

VisionMaster

Security!

Nietzman schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 11:14:
[...]

Mocht je nog meer nodig hebben om je over de streep te helpen, check Keynote. Powerpoint is er echt niets bij.
En voor de switchers, Keynote kan prima Powerpoint importeren en draaien. Tot nu toe zelfs beter dan OpenOffice, ik heb nog geen teken fouten ontdekt.

Ik heb zelf Keynote (trial) aan de kant gegooit (prullenbak), omdat ons project helaas vooral met powerpoint alles naar iedereen uitwisselt. Nogal jammer vind ik, maar de tijd die ik met keynote door heb gebracht was erg netjes en lijkt me een ideale aanrader.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Verwijderd

Fisheke schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 00:41:
[...]

in een macbook past maximaal 2gb (alhoewel unsupported 3gb ook schijnt te gaan) en een macbook pro kan max 4gb aan (mits je over de laatste generatie spreekt)

Ik heb een mbp 2.4 15inch met 4gb mem en ik kom van een 2.33 15inch met 2gb en dit werkt toch wel ff net wat lekkerder moet ik zeggen.
Pagina: 1