Toon posts:

HDMI -> DVI + Optical in

Pagina: 1
Acties:
  • 1.547 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na lang zoeken hier op het forum en op de rest van het net, post ik toch maar een nieuw topic:

Is het mogelijk om van een HDMI uitgang op een computer naar een DVI ingang op de monitor te gaan en een optische ingang op een versterker? Er zit 1 HDMI uitgang op de computer, dus deze zal zowieso gesplit moeten worden. Verder bevindt de HDMI uitgang zich op de grafische kaart. Zal deze dan wel geluid doorsturen? Zo nee, is het wel op een andere manier mogelijk?

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-12 13:23
Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 18:39:
Na lang zoeken hier op het forum en op de rest van het net, post ik toch maar een nieuw topic:

Is het mogelijk om van een HDMI uitgang op een computer naar een DVI ingang op de monitor te gaan en een optische ingang op een versterker? Er zit 1 HDMI uitgang op de computer, dus deze zal zowieso gesplit moeten worden. Verder bevindt de HDMI uitgang zich op de grafische kaart. Zal deze dan wel geluid doorsturen? Zo nee, is het wel op een andere manier mogelijk?
Volgens mij net wat je zegt, een DVI naar HDMI kabel kopen, een optiche of coax (digitaal dus) naar de versterker trekken, en dan moet het werken!

En nee, HDMI stuurd geen geluid mee. Er zijn wel videokaarten waarmee je een DVI/HDMI convertor op kan zetten, en dan via een kabeltje de spdif op je moederbord kan aansluiten, zodat gelijk het geluid wordt mee gestuurd. Maar normaal kan dit niet.

Dus voor jou de beste optie denk ik,
DVI -> HDMI kabel + een digitale verbinding naar je versterker

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:14

Willem2

Ω is futile

stimpyrulez schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 07:30:
[...]
En nee, HDMI stuurt geen geluid mee.
http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI

HDMI is wel degelijk ontworpen om ook audio door te geven. Beschouw het maar voor het gemak als de digitale opvolger van SCART. Of de topic starter daar iets aan heeft, zal sterk van zijn setup afhangen waar hij niets over verteld heeft en ik dus verder niets over kan zeggen! :)

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• stimpyrulez
Willem2 schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 08:08:
[...]

HDMI is wel degelijk ontworpen om ook audio door te geven. Beschouw het maar voor het gemak als de digitale opvolger van SCART. Of de topic starter daar iets aan heeft, zal sterk van zijn setup afhangen waar hij niets over verteld heeft en ik dus verder niets over kan zeggen! :)
[
Er zijn wel videokaarten waarmee je een DVI/HDMI convertor op kan zetten, en dan via een kabeltje de spdif op je moederbord kan aansluiten, zodat gelijk het geluid wordt mee gestuurd. Maar normaal kan dit niet.
Zeg niet dat het niet kan!! Het kan bij hem alleen niet zo als hij het nu uitlegt. Koop je een dvd speler met HDMI, dan stuur deze gewoon het geluid mee.
Alleen je videokaart met een DVI->HDMI kabel, stuurt dat normaal niet mee. (behalve de nieuwe ATI modellen, of zo als je leest in mijn quote op mij zelf, sommige videokaarten kunnen het wel ondersteunen, maar die integreren dan het geluid van de geluidskaart in het HDMI signaal.

• RiCkY82
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-12 19:11
Wat de TS hier volgens mij bedoelt is dat hij wil weten of het mogelijk is HDMI uitgang naar een DVI ingang aan te sluiten.

Dus als je tv/monitor alleen een DVI input poort heeft (zoals de mijne) en dat je daar dan bijvoorbeeld een Blu-Ray speler dmv HDMI uitgang op aan wil sluiten. Correct me i'm wrong: Volgens mij kan dit niet, omdat je over HDMI (meestal) een gecodeerd signaal stuurt en DVI dit niet kan decoden. In omgekeerde richting lukt dit wel, omdat je dan via DVI een niet-gedecodeerd signaal stuurt naar de HDMI poort toe. HDMI kan dit wel gewoon ontvangen.

MAAR: Omdat je het vanaf een pc met HDMI naar een monitor met DVI wil sturen, zou het best eens kunnen werken. Ik weet namelijk niet of de PC iets decodeerd in dat geval. In het geval van Blu-Ray films afspelen vanaf de pc naar monitor zal het niet werken, omdat je daarvoor een ge-encodeerd signaal naar je monitor moet kunnen sturen.

Misschien dat iemand mij hierop kan aanvullen?

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12 09:09

Xof

Het kan sterk afhangen of de HDMI aansluiting die je gebruikt HDCP heeft, zo ja dan zal je DVI aansluiting op je monitor ook HDCP moeten ondersteunen. Anders gaat dit volgens mij niet werken.

Er zijn dan ook speciale kabels voor "HDMI -> DVI-D" en "HDMI -> DVI-D HDCP"

Verwijderd

Topicstarter
Xof schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 10:16:
Het kan sterk afhangen of de HDMI aansluiting die je gebruikt HDCP heeft, zo ja dan zal je DVI aansluiting op je monitor ook HDCP moeten ondersteunen. Anders gaat dit volgens mij niet werken.

Er zijn dan ook speciale kabels voor "HDMI -> DVI-D" en "HDMI -> DVI-D DHCP"
Hoe kun je eigenlijk zien welke kabel je nodig hebt? Zijn dit ook verschillende aansluitingen?

Verwijderd

Topicstarter
Willem2 schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 08:08:
[...]

Allemaal bedankt voor de info!

Mijn setup:
-Medion MD8824 pc met NVidea GeForce 8400 GS (HDMI output). De geluidskaart heeft aan de achterkant van de pc enkel analoge output (7.1).
-Samsung Home cinema met digitale optische ingang.
-Samsung SyncMaster 931BW monitor met DVI ingang.

Als ik het goed begrijp kan ik met een kabel (HDMI->DVI) digitaal de monitor op de pc aansluiten. Het is niet mogelijk om het geluid digitaal naar de Home cinema te laten lopen?

• Xof

Xof

Ik lees nu net pas dat het om een videokaart gaat. Vanaf hier zal het waarschijnlijk zonder HDCP gaan, maar daar heb ik voor de rest geen ervaring mee.. Ik weet ook niet welke videokaart je hebt. (en monitor)

Als je een Blu-ray speler hebt bijv. dan moet je wel een HDCP kabel hebben.

Edit: pfft 1 minuut te laat, zal ff snel de specs doorkijken

[ Voor 8% gewijzigd door Xof op 30-08-2007 12:41 ]

Verwijderd

stimpyrulez schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 09:44:
[...]

[...]

Zeg niet dat het niet kan!! Het kan bij hem alleen niet zo als hij het nu uitlegt. Koop je een dvd speler met HDMI, dan stuur deze gewoon het geluid mee.
Alleen je videokaart met een DVI->HDMI kabel, stuurt dat normaal niet mee. (behalve de nieuwe ATI modellen, of zo als je leest in mijn quote op mij zelf, sommige videokaarten kunnen het wel ondersteunen, maar die integreren dan het geluid van de geluidskaart in het HDMI signaal.
High-End GPU's sturen niet geluid mee met HDMI.

Ik zit ook met een probleempje qua HDMI

TV heeft 1 HDMI ingang

Daarin zit DVI-HDMI van PC + 2xRCA
Ik kan dus niet een HDMI uitbreidkastje kopen, vanwege die 2xRCA.

HDMI volledig geintregeerd in PC zou daarom fijn zijn, maar dat werkt niet echt fijn voor de snelheid van de GPU (eerst alles naar MOBO sturen en dan met geluid pas naar TV) lijkt mij.

• Xof

Xof

Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 12:39:
[...]

Allemaal bedankt voor de info!

Mijn setup:
-Medion MD8824 pc met NVidea GeForce 8400 GS (HDMI output). De geluidskaart heeft aan de achterkant van de pc enkel analoge output (7.1).
-Samsung Home cinema met digitale optische ingang.
-Samsung SyncMaster 931BW monitor met DVI ingang.

Als ik het goed begrijp kan ik met een kabel (HDMI->DVI) digitaal de monitor op de pc aansluiten. Het is niet mogelijk om het geluid digitaal naar de Home cinema te laten lopen?
Kan dus gewoon met een standaard DVI naar HDMI kabel, geluid wordt idd niet meegestuurd (zal in de toekomst wel op nieuwere videokaarten gaan komen, maar daar heb jij op dit moment niks aan).

Je monitor ondersteund trouwens HDCP dus als je bijv. een blu-ray/hd-dvd speler op je monitor aan wil sluiten dan kan dit gewoon :)

Als je geen spdif aansluiting hebt zul je het geluid niet digitaal kunnen versturen.

Verwijderd

Xof schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 12:49:
[...]

Kan dus gewoon met een standaard DVI naar HDMI kabel, geluid wordt idd niet meegestuurd (zal in de toekomst wel op nieuwere videokaarten gaan komen, maar daar heb jij op dit moment niks aan).

Je monitor ondersteund trouwens HDCP dus als je bijv. een blu-ray/hd-dvd speler op je monitor aan wil sluiten dan kan dit gewoon :)

Als je geen spdif aansluiting hebt zul je het geluid niet digitaal kunnen versturen.
Hoezo zou geluid via de VIDEOKAART komen in de toekomst? denk het niet echt.

• Xof

Xof

Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 15:58:
[...]

Sterker nog AMD heeft in hun nieuwe serie videokaart het volgende inzitten:
# HDMI output support

* Supports all display resolutions up to 1920×10801
* Integrated HD audio controller with multi-channel (5.1) AC3 support, enabling a plug-and-play cable-less audio solution
Dus ik weet het toch wel zeker..

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12 07:10
Je zou die Aldi pc ook eens open kunnen schroeven en kijken hoe 1 en ander binnen in geregeld is. Er zijn ook video kaarten waar wel degelijk geluid via de HDMI gaat, maar waarbij intern het digitale geluids signaal (S/PDIF) doorgelust is naar de videokaart. Als dat bij jou het geval is, heeft je moederbord/geluidskaart dus een digitale S/PDIF uitgang.

Hier zie je zo'n kaart. Deze gaat dan welliswaar vanaf de buitenkant van de kaart, daar moet dan een coaxiale digitale kabel in, maar je zit het connectortje op de kaart zitten; hier wordt het digitale audio signaal aan de HDMI toegevoegd......

Je koppelt de verbinding dan gewoon los en dan beschik je over een aparte (audio) digitale (audio) uitgang. Die zal dan hoogstwaarschijnlijk alleen coaxiaal zijn, dus moet je daar in jouw geval optisch van maken (tenzij je op je receiver ook nog beschikt over een coaxiale digitale INgang.
Van coaxiaal naar optisch kan met een coaxiaal-naar-optische converter......
De digitale coaxiale uitgang kun je in principe gewoon met een kabeltje naar de converter 'brengen', dan dus een kabeltje met aan het uiteinde een gewone tulp stekker.....

Verwijderd

Topicstarter
Xof schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 12:49:
[...]

Top dat je er even naar gekeken hebt! Dat van die HDCP ondersteuning wist ik niet, mooi dat die monitor dat heeft.

• stimpyrulez
Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 15:58:
[...]

Misschien eerst iets zoeken, en dan pas roepen!

videokaart filmpje

en dan 2de filmpje na +/- 2 a 3 min denk ik. Een kaart van zotac.

Verwijderd

stimpyrulez schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 20:35:
[...]

Misschien eerst iets zoeken, en dan pas roepen!

videokaart filmpje

en dan 2de filmpje na +/- 2 a 3 min denk ik. Een kaart van zotac.
Geforce en ATI kaarten, niet van die industriele gevallen, je snap best wat ik bedoel.

• stimpyrulez
Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 01:18:
[...]

Geforce en ATI kaarten, niet van die industriele gevallen, je snap best wat ik bedoel.
Zal wel aan mij liggen, maar nee, snap je niet :?

• Angelus1753
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-12 15:32
stimpyrulez schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 07:27:Zal wel aan mij liggen, maar nee, snap je niet :?
Hij snapt het zelf niet helemaal. Ik denk dat hij probeert te zeggen dat er nog niet zoveel kaarten zijn die geluid via de videokaart doorgeven. Hij geeft ook al aan dat er kaarten zijn (en Zotac is een van de eersten voor de Geforce) die dat best wel kunnen.
Echter kan die 8400 dat niet.

Ik zit ff die specs te bekijken maar ik ben benieuwd oft je met een 8400GS en een C2D 4300 goed 1080p kan afspelen... misschien dat die c2d wat goed maakt, maar dat verwacht ik eigenlijk niet echt...

• Storm316
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-11-2024
Ik zit met een soortgelijke vraag als TS (sorry als ik je topic hog..); Ik heb een Sony Vaio FZ11S en deze notebook heeft alleen een HDMI en een VGA uitgang, geen DVI uitgang. Nu wil ik wil graag een externe monitor gaan gebruiken en heb een 24" LG (de L245WP-BN om precies te zijn) tft scherm op het oog met HDMI aansluiting. Zal mijn laptop via HDMI de maximale resolutie (1920x1200) volledig en probleemloos ondersteunen en aankunnen of kan ik hier nog problemen bij ondervinden? Ik heb een T7100 1.8 Ghz C2D, 2Gb RAM en een 8400GT met 128Mb GDDR3 aan boord. Het gaat mij overigens niet om het bekijken van HD materiaal (al zou het leuk zijn als dit ook mogelijk is), maar vooral om het gebruik als pc monitor.

Wat geluid betreft, al doet dit voor mij in dit geval niet ter zake; mijn 8400GT stuurt wel gewoon geluid mee over HDMI, 2.1 maximaal, maar dat zit 'm in m'n geluidskaart.
Pagina: 1