Linux en meerdere schermen

Pagina: 1
Acties:
  • 406 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:58
Ik wil waarschijnlijk linux gaan draaien op een (nog te kopen) laptop. Nu wil ik graag thuis de mogelijkheid hebben om mijn eigen TFT scherm en muis/tobo te gebruiken. Nu zit ik eigenlijk met het volgende:

Mijn ervaring met linux leert mij dat er opnieuw aangemeld moet worden na een wijziging in xorg.conf, dus het constant wijzigen van dit bestand (ik ben een grootgebruiker van de slaapstand) is lastig. Kan dit elk moment worden aangepast, zoals windows dit bijvoorbeeld kan?

De display modus maakt verder niet veel uit:
  • clone: is ok, maar TFT scherm doet 1440x900 en veel laptops niet, dus wordt niet mooie kwaliteit
  • laptop scherm uit, tft aan: ok, maar dan moet waarschijnlijk de reslutie nog steeds worden gewijzigd.
  • extended desktop/Xinerama: het beste, maar dan moet het wel mogelijk zijn om het scherm te kunnen missen zonder al te veel moeite.
Kan iemand mij vertellen wat de mogelijkheden op dit gebied precies zijn? Ik heb hierover niet veel informatie kunnen vinden op internet, mischien dat ik verkeerd zoek, er zullen waarschijnlijk wel meer mensen zijn die dit willen.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-01 18:57

Sebazzz

3dp

Ligt aan je kaart. Als in je laptop een nvidia kaartje zit, dan kan je in Ubuntu de paketten nvidia-glx en nvidia-settings installeren. Hierna kan je naar Applicaties -> Systeemgereedschap -> nVidia Config gaan en je ding aanpassen en nVidia config tool een nieuwe Xorg file voor je laten genereren.
Dit is niet altijd nodig, bijvoorbeeld niet als je Twinview gebruikt. Twinview kan namelijk on-the-fly aangezet worden.

Trouwens, je hoeft niet per sé opnieuw op te starten... je kan ook op Ctrl + Alt + Backspace drukken of op Ctrl + F1 drukken en dan typen: sudo /etc/init.d/gdm restart

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

The Triad schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 18:06:
Ligt aan je kaart. Als in je laptop een nvidia kaartje zit, dan kan je in Ubuntu de paketten nvidia-glx en nvidia-settings installeren. Hierna kan je naar Applicaties -> Systeemgereedschap -> nVidia Config gaan en je ding aanpassen en nVidia config tool een nieuwe Xorg file voor je laten genereren.
Dit is niet altijd nodig, bijvoorbeeld niet als je Twinview gebruikt. Twinview kan namelijk on-the-fly aangezet worden.

Trouwens, je hoeft niet per sé opnieuw op te starten... je kan ook op Ctrl + Alt + Backspace drukken of op Ctrl + F1 drukken en dan typen: sudo /etc/init.d/gdm restart
Leuk, gdm restart, maar als meneer kdm of xdm gebruikt, of zelfs helemaal geen werkt dat niet he ;). Overigens moet je dan nog steeds opnieuw inloggen, tenzij je auto login aan hebt staan.
Verder kan je (volgens mij, ik gebruik maar een single scherm) met xinerama, en een actief beeldscherm, alleen je laptop dus, gewoon ook een scherm gebruiken. Als je het tweede scherm aansluit, en met xrandr ofzo aan de gang gaat, dacht ik dat het ook moest kunnen. Dit weet ik niet zeker hoor, laat het even bevestigd danwel ontkracht worden.

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• Deikke
OK, ik was al van plan om nVidia kaart aan te gaan schaffen, aangezien Ati slechte linux ondersteuning heeft. Heb linux namelijk ook op mijn desktop pc gehad, waar ik twee schermen niet succesvol aan de slag kreeg met XGL+Beryl. Schijnt dat dit beter werkt met nVidia omdat ze AIGLX ondersteunen.

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Deikke schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 18:12:
OK, ik was al van plan om nVidia kaart aan te gaan schaffen, aangezien Ati slechte linux ondersteuning heeft. Heb linux namelijk ook op mijn desktop pc gehad, waar ik twee schermen niet succesvol aan de slag kreeg met XGL+Beryl. Schijnt dat dit beter werkt met nVidia omdat ze AIGLX ondersteunen.
True, als je XGL wilt gebruiken kan je beter nVidia gebruiken, ati is dan een hel. Het kan wel, maar optimaal is het zeker niet. Zelf heb ik ati, en het ooit gebruikt, maar je hebt dan wel het probleem dat je geen openGL kan gebruiken. Volgens mij staat dat nu nog zo, maar dat weet ik neit zeker, ik gebruik nu het heerlijke Fluxbox :)

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• Deikke
Nou ja, het werkt, en ook best wel soepel met XGL, maar AIGLX is een ander verhaal. Overigens, de reden waarom multi monitor niet werkt met XGL is het feit dat er een limiet van 2048x2048 aan het display veld is. Hhier ben je snel overheen, maar als ik kan switchen van kaart naar kaart en resultie naar resolutie, zie ik het probleem niet echt. Ik kan helaas nergens vinden waneer Ati AIGLX gaat ondersteunen, dus tot die tijd is nVidia the way to go.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:45

deadinspace

The what goes where now?

Deikke schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 18:00:
Mijn ervaring met linux leert mij dat er opnieuw aangemeld moet worden na een wijziging in xorg.conf, dus het constant wijzigen van dit bestand (ik ben een grootgebruiker van de slaapstand) is lastig. Kan dit elk moment worden aangepast, zoals windows dit bijvoorbeeld kan?
Daarvoor moet je inderdaad opnieuw inloggen; Xorg kan alleen overweg met wat tijdens het starten in xorg.conf staat.

Maar dat is over niet al te lange tijd gelukkig verleden tijd; Xorg 7.3 krijgt output (en input) hotplug. Zie het kopje "Randr 1.2" op de 7.3 Release wiki page. Drivers zullen dit moeten ondersteunen, en de meeste focus ligt hierbij verreweg op de Intel GMA driver (gevolgd door de radeon driver). Intel onboard graphics zijn sowieso de beste keuze voor gezeik-vrije graphics in laptops.

• Deikke
Maar de radeon driver is opensource en ondersteund verreweg geen enkele moderne kaart. (weet niet precies hoe dit zit met laptops however), verder presteren deze drivers ver onder de maat tov. fglrx. Dus dan is Intel de beste keuze. Is er een definitieve datum van xorg 7.3, ik zie augustus 2007, maar we zijn nu de 29e, neem aan dat ze intussen wel een datum kunnen aangeven.

• Deikke
Iemand nog een idee hoe dit op te lossen valt? Ik denk dat ik maar een intel grafische chipset neem, alleen die presteren ver minder dan Ati of nVidia oplossingen.

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-01 13:41

woutur

Klauwtjes uit!

Ik heb thuis voor het kijken van films op mijn teevee gewoon twee screens aangemaakt in xorg. Deze kunnen verschillende resoluties hebben. Als de stekker van puter naar de teevee er niet inzit, heb ik alleen mijn eigen tft scherm, start ik xorg opnieuw met de stekker in mijn teevee dan wordt die meegenomen. Je hebt dan twee verschillende en helaas onafhankelijke desktops (instellingen zoals iconen, achtergrond e.d. worden niet meegenomen naar het andere scherm alhoewel ik me voor kan stellen dat dit ook wel te regelen valt). Maar op deze manier hoef je dus alleen maar even opnieuw in te loggen op je grafische omgeving om twee schermen te hebben. Tis maar een idee.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• Deikke
Het zit zo: als ik de ene aansluit, hoef ik de andere niet meer te gebruiken, het mooiste zou zijn dat dit in een actieve sessie gewisseld kon worden.

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
Ja. Start gewoon een nieuwe X-server op (terwijl de andere nog draait). Je hebt dan 2 sessies waartussen je met CTRL-ALT-F7/F8 kunt switchen.
commando: startx -- :1
Of, als je een bepaald programma wilt starten, en niet een hele (gnome/kde) sessie:
xinit /pad/naar/programma -- :1
Je kunt ook nog een andere xorg.conf serverlayout gebruiken door de -layout "naam" optie er achteraan te plakken (met de naam van die ServerLayout).

Die mogelijkheid tot meerdere sessies is mijns insziens niet voldoende bekend. Het is bijv. ook een goede optie om 3d-progsels met XGL te kunnen gebruiken...

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:45

deadinspace

The what goes where now?

laurencevde schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 16:55:
Ja. Start gewoon een nieuwe X-server op (terwijl de andere nog draait). Je hebt dan 2 sessies waartussen je met CTRL-ALT-F7/F8 kunt switchen.
En hij kan dus niet zijn actieve sessie meenemen naar het andere scherm, terwijl dat wel is wat hij vraagt.
Die mogelijkheid tot meerdere sessies is mijns insziens niet voldoende bekend. Het is bijv. ook een goede optie om 3d-progsels met XGL te kunnen gebruiken...
Mwa, ik zou het onhandig vinden om dat te moeten gebruiken om een 3D programma te gebruiken of van monitor te wisselen.

• Deikke
meerdere sessies is leuk, maar denk ik niet de beste oplossing. Ik wil gewoon de actieve sessie meenemen, of door uitbreiden van het bureaublad, of door het klonen naar een eventuele grotere resolutie.

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-01 21:57

Bravo

Second Best

Mijn ervaringen met de nvidia-drivers zijn redelijk goed. Hoewel Xorg.conf nog steeds niet goed wordt geladen*, kan ik wel on-the-fly mijn beeldschermen aanpassen. Gewoon door via nvidia-settings een nieuwe config te maken en op "Apply" te drukken, deze wordt dan direct toegepast.

* Het niet goed laden is hierin: login is netjes over twee schermen met linker als primary, maar na de login gaat de rechter op zwart (no input) en wordt alleen de linker gebruikt. Even snel het bovenstaande toepassen en ik heb weer twee monitoren aan het werk!
* Bravo weet dat het een verkeerde hack is, but who cares, it works!

Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• Deikke
OK, was toch al van plan een nvidia te kopen, Intel presteerd ver onder de maat wat laptops betreft. Ik kijk wel wat mijn opties zijn hierin.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:50
Ubunty 7.10 zal speciaal hiervoor een grafisch xorg-tool meeleveren welke het gebruik van meedere schermen net zo makkelijk zal maken als in OSX/WIndows. Makkelijker zelfs, je zult op basis van lokatie verschillende configuraties kunnen opslaan (thuis wil je misschien reso X op scherm 2, onderweg reso y). Ziet er zeer goed uit.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
Je enige verdere mogelijkheid is, zolang X.org 7.3 er niet is, en de nVidia-drivers het niet ondersteunen, om hardhandig de driver/X.org te forceren dat ie denkt dat er altijd 2 schermen aangekoppeld zijn. Dan moet je het 2e scherm wel handmatig configureren. Dan kun je met xrandr of nvidia-settings kiezen welke aan moeten staan.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• fusion.fake
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-04-2014
ik heb zelf ook wat problemen zo af en toe met ubuntu 7.04, die taskbar strekt zich niet over het 2e scherm soms, tot die tijd wacht ik het af tot 7.10 :)
Pagina: 1