Toon posts:

Filter vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 273 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraagje over filters.

Ik ga waarschijnlijk een Sigma 28-300/3,5-6,3 DG Canon Macro kopen om naast de 18-55 kit lens van mijn Canon Eos 400D te gebruiken.

Nu zie ik dat er ook verschillende filters te koop zijn. Voor mijn 18-55 heb ik een beschermfilter.
1) Maar wat is nu het verschil tussen een polarisatiefilter en een UV-filter?
2) Kunnen deze samen worden gebruikt?
3) Is het slim als je bijvoorbeeld een polarisatiefilter gebruikt daar weer een beschermfilter te plaatsen?

Ik ga binnen kort op vakantie naar Zuid-Afrika, welke filter kan ik hier het beste voor kopen om samen met deze lens te gebruiken? Een polarisatiefilter? Of iets anders?

Ik heb geen flauw idee, ik hoop dat iemand mij kan helpen.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:09

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 17:36:
1) Maar wat is nu het verschil tussen een polarisatiefilter en een UV-filter?
Wat een polarisatiefilter is kun je vinden door in google "Polarisatiefilter" te typen, je krijgt dan bijvoorbeeld deze site met uitleg. Hetzelfde kun je doen voor een UV-filter. Het komt erop neer dat een UV filter niks positief aan je beeld verandert, alleen negatief door extra spiegelingen. Een polarisatiefilter gebruik je wel expres om je beelden te veranderen.
2) Kunnen deze samen worden gebruikt?
Ja, maar het is niet aan te raden. Het is onnodig en je krijgt ze moeilijk weer van elkaar.Ook vergroot je de hoeveelheid spiegelingen tussen de verschillende lagen.
3) Is het slim als je bijvoorbeeld een polarisatiefilter gebruikt daar weer een beschermfilter te plaatsen?
Nee, zie punt twee.
Ik ga binnen kort op vakantie naar Zuid-Afrika, welke filter kan ik hier het beste voor kopen om samen met deze lens te gebruiken? Een polarisatiefilter?
Dat ligt dus aan het effect wat je wilt bereiken. Wij weten niet wat jij wilt.

edit: zie overigens net dat de FGA faq. ook gewoon een stukje heeft over filters

[ Voor 6% gewijzigd door Gizz op 29-08-2007 17:59 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Ik ben ook bezig met de aankoop van een polarisatiefilter, ook omdat ik over een paar maanden naar Zuid-Afrika ga. Een polarisatiefilter filtert volgens mij reflecties uit het licht. Alles reflecteert namelijk licht, waardoor de kleuren minder zichtbaar worden. Door een polarisatiefilter te gebruiken verminder je die reflecties en heb je dus intensere kleuren. Ook worden de reflecties van water en gladde oppervlakken tegengehouden.
Je kan de filter instellen om de intensiteit te regelen.
Het beste zichtbare resultaat van de filter is denk ik in de blauwe luchten te zien, die er soms surrealistisch uitzien door dit effect.
Mij lijkt het in Afrika fijn om zo'n filter te hebben, omdat er zo ontzettend veel licht is, door de filter krijg je meer kleur in je foto's en mooiere luchten.

Een UV-filter filtert UV-licht eruit. Deze heb ik al in mijn bezit. Met deze filter krijg je eigenlijk geen effect aan de foto, maar dient meer voor bescherming van de lens. Als er een kras op je filter komt, koop je voor een paar tientjes een nieuwe, en je lens is toch wel iets duurder.

Ik weet niet of het mogelijk is om een uv- op een polarisatiefilter te monteren, ik zou het niet doen, want dit gaat altijd ten koste van een hoeveelheid licht/kwaliteit.

Verder ben ik nog niet met filters, ik ben er ook nog niet uit welke ik wil, het lijkt erop, dat hoe duurder de filter, hoe beter de kwaliteit is.
Waar je ook rekening mee moet houden zijn de maten van je lenzen, er zijn wel oplossingen voor verschillende maten, met ringen ofzo.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Tot ziens in Zuid-Afrika!!!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Je weet wat gezegd wordt over beschermfilters ?
Je zet een stuk glas van een paar tientjes voor een stuk glas van €500+.
Ik ken 1 persoon die het zelfs verdomd om zijn lensdop erop te doen: "Er zit toch een UV-filter voor, kan mij het schelen". Alle stof/zand/vingerafdrukken/etc. komen op je filter en die komen op je foto... moet hij zelf weten.

Voor bescherming gebruik ik meestal mijn zonnekap, de lensdop weghalen en erop zetten is wel wat moeilijker, maar gelukkig heb ik geen grote klauwen. Voor mijn 10-22 heb ik dan wel minimale bescherming (kleine kap), maar ja...

Aangezien er zoveel verschillende merken/typen filters zijn is het misschien wel handig om een apart topic te maken ipv een klein stukje uit een FAQ.
Als iemand nu eens een gelikte start post wilt maken. _/-\o_

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-01 08:41

Nik

Een uv filter beschermt beter dan een zonnekap hoor. Uiteraard wil je als je niet schiet gewoon de dopje erop hebben, maar als je foto's maakt, werkt een uv filter prima als extra bescherming.

Trouwens, let wel op met donkere randjes op je foto als je filters gaat stapelen. Bij groothoeklenzen moet je helemaal oppassen. Op elkaar schroeven is niet handig, ze kunnen goed vast komen te zitten. En aangezien je de ene helft van een pola filter wilt draaien, zul je ze altijd goed in elkaar moeten draaien, met de kans dat je ze nog maar moeilijk van elkaar af krijgt (heb het zelf al meegemaakt, en dat is geen pretje).

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:02
Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 17:36:
Ik heb een vraagje over filters.

Ik ga waarschijnlijk een Sigma 28-300/3,5-6,3 DG Canon Macro kopen (...)
Op 300mm en f/6.3 een polarisatie filter gebruiken lijkt me niet echt handig. Je mist een aantal stops licht met dat filter en deze lens is al niet lichtsterk. Ik zou gewoon gaan voor een UV filter ter bescherming.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

GoT schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 20:58:
Je weet wat gezegd wordt over beschermfilters ?
Je zet een stuk glas van een paar tientjes voor een stuk glas van €500+.
Ach, met een goede UV filter is het waarschijnlijk hetzelfde glas.
GoT schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 20:58:
Voor bescherming gebruik ik meestal mijn zonnekap, de lensdop weghalen en erop zetten is wel wat moeilijker, maar gelukkig heb ik geen grote klauwen. Voor mijn 10-22 heb ik dan wel minimale bescherming (kleine kap), maar ja...
Zie het verband met een lensdop/cap niet. Natuurlijk gebruik ik ook een lenscap als ik mijn camera niet gebruik: filter met front thread. Bovendien heb ik er ook een zonnekap opzitten, naast de uv filter. (Op 10mm kunnen filters wel wat problemen geven, zeker pola's vanwege het hoek verschil.)

[ Voor 51% gewijzigd door Zoijar op 30-08-2007 01:13 ]

Verwijderd

Gizz schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 17:58:

Ja, maar het is niet aan te raden. Het is onnodig en je krijgt ze moeilijk weer van elkaar.Ook vergroot je de hoeveelheid spiegelingen tussen de verschillende lagen.
Buitendat, filtert een polarisatiefilter ook UV-licht en is het dus ook niet echt nodig om ze samen te gebruiken. Met je dure polarisatiefilters dus gewoon zuinig omgaan.

Een zonnekap biedt ook wat bescherming, maar is toch van een andere klasse dan een filter ervoor. Zelf gebruik ik overigens bijna alleen maar pola's overdag, er zit haast nooit een UV filter op..pola filter gaat er meestal na zonsondergang af en als ik daarna nog wel foto's maak zit er daarna meestal wel, maar niet altijd een UV filter op. Ter bescherming. Wel Hoya Pro1 UV (0)..(77mm)
heb ook twee kleinere Sigma UV filters (EX 58mm) en 72mm, maar ben wat huiverig die nog verder te gebruiken..dus gebruik vaak een 72-77 verloopring en gebruik zodoende bovengenoemd 77mm UV filter nog het vaakst. Nadeel is dan dat de zonnekap niet meer past..

Hoog in de berg (geen idee hoe hoog) heeft een UV filter trouwens wel zin. Trouwens geen idee in wat voor mate dit speelt in bijvoorbeeld zeer warme (intense zon) landen (en dan zomers)..(anders dan NL bv. :P)
Vraag me bv. af of het in Griekenland bv. (net terug;) ) wat uitmaakt..
Heb er zelf geen vergelijkende foto's van gemaakt..

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2007 02:36 ]

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:21

YellowCube

Wait...what?

sjah...je had e.e.a. met wat zoekwerk hier of op Google wel moeten kunnen vinden.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.