DTS-HD Master Audio (DTS-HD MA)

Pagina: 1
Acties:
  • 2.081 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 15:01

PaulX

Beyond your imagination...

Topicstarter
Wellicht interessant:
Op welke manieren kan DTS-HD Master Audio (losless) worden verstuurd naar 'n A/V-Receiver?
Afbeeldingslocatie: http://www.dts.com/media/2007/dtshd-ma-h-color-rev.jpg

Als antwoord op die vraag kan men als het goed is het onderstaande aannemen:
Digitaal (Afspeelapparaat zelf bevat de betreffende decoder chip, AV-Receiver niet):
  • Signaal wordt verstuurd als zijnde Linear PCM via de beschikbare HDMI 1.1/1.2 uitgang.
Analoog (Afspeelapparaat zelf bevat de betreffende decoder chip, AV-Receiver niet):
  • Signaal wordt verstuurd als zijnde Linear PCM via de beschikbare 6, 7 of 8 analoge (RCA) uitgangen.
Digitaal (AV-Receiver bevat de betreffende decoder chip, Afspeelapparaat niet):
  • Signaal moet worden verstuurd vanuit de afspeler als zijnde Raw/Bitstream via HDMI 1.3
    waardoor de speler zelf wel voorzien moet zijn van deze functie, waarover hieronder meer.
Analoog (AV-Receiver bevat de betreffende decoder chip, Afspeelapparaat niet):
  • Onmogelijk zonder kwaliteitsverlies vanuit de afspeler!
Digitaal (Zowel AV-Receiver als Afspeelapparaat bevat de betreffende decoder chip):
  • In dit geval kun je logischerwijs zelf kiezen door welk apparaat je de audio wilt laten decoderen en op welke manier.
    Let wel: De speler dient voorzien te moeten zijn van het logo/keurmerk "DTS-HD Advanced Digital Out" als je het Master Audio signaal door de AV-Receiver wilt laten decoderen.
Een LPCM signaal is dus reeds door een decoder gegaan,
en een Bitstream/Raw signaal moet dus nog door 'n geschikte decoder verwerkt worden.

Tot slot:
Er is op dit moment van schrijven nog geen enkele hd-dvd of blu-ray speler beschikbaar met HDMI 1.3 die 'n DTS-HD MA audio signaal kan versturen als zijnde bitstream.
Een afspeelapparaat die dat kan doen zal dan 't Afbeeldingslocatie: http://i132.photobucket.com/albums/q28/PaulX1980/dts-hdadvanceddigitalout.jpg logo/keurmerk met zich mee moeten dragen.
Tot nu toe is er alleen nog maar een blu-ray speler bekend gemaakt met DTS-HD Digital Out, namelijk deze, dus helaas toch nog géén DTS-HD Master Audio.

Interessant om te weten als je kijkt naar de technische details van bijvoorbeeld "X-Men: The Last Stand" op blu-ray, deze schijf bevat dus al een DTS-HD MA track voor de film.

Wie weet wordt 't een en ander wel aangekondigd (info/producten) tijdens en na de IFA 2007 in Berlijn :9~

[ Voor 31% gewijzigd door PaulX op 02-09-2007 15:36 ]

ASRock Z97 Extreme6, Intel Core i7-4790S, G.Skill 16GB DDR3-1866, Samsung 950 Pro 256GB m.2 SSD (GPT, Bootdrive)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulX

PaulX

Topicstarter
update:
Pioneer heeft de BD-LX70A aangekondigd.
Deze ondersteund dus DTS-HD MA bitstream out.

ASRock Z97 Extreme6, Intel Core i7-4790S, G.Skill 16GB DDR3-1866, Samsung 950 Pro 256GB m.2 SSD (GPT, Bootdrive)

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-08 12:33

Shuriken

Life is all about priorities

Een kleine zijstap...wat is nu het verschil tussen DTS-HD MA en Dolby TrueHD?

Beide zijn codecs die eindelijk uncompressed multi channel geluid mogelijk maken. Maar verder?

Ik heb al gevonden dat DTS-HD MA wel downwards compatible is. Het bestaat uit twee delen. De core wat gewoon DTS is en dus compatbile met oudere apperatuur. Daarnaast is er dan het extension gedeelte met daarin het HD gedeelte.

Zo te zien is Dolby TrueHD niet downwards compatible.

[ Voor 45% gewijzigd door Shuriken op 06-09-2007 08:25 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:33
Hier nog wat plaatjes, dat maakt het altijd weer wat duidelijker vind ik :)

Afbeeldingslocatie: http://www.dts.com/media/2007/DTS_5.jpg
HDMI 1.3 transporteert de DTS-HD bitstream naar de receiver met DTS-HD Master Audio decoder. Hier heb je dus een spiksplinternieuwe AV receiver voor nodig.

Afbeeldingslocatie: http://www.dts.com/media/2007/DTS_Connection2a.jpg
HDMI 1.1/1.2 transporteert door speler gedecodeerde DTS-HD Master Audio stream naar de receiver. Dit kan met de al enige tijd bestaande HDMI 1.1/1.2 AV receivers. Speler moet dus wel de juiste decoder hebben.

Afbeeldingslocatie: http://www.dts.com/media/2007/DTS_Connection2b.jpg
Idem als hier boven maar dan met 8 analoge kabels voor weergave van DTS-HD Master Audio. Je hebt hier dus geen AV receiver met HDMI voor nodig, ook geen speciale decoders, dat wordt allemaal door de speler met de juiste decoder afgevangen.

Met een al wat oudere receiver (geen HDMI) kun je dus prima het nieuwste Master Audio formaat beluisteren :) je zult dan wel de juiste speler moeten aanschaffen en een hele stapel kabels aan moeten sluiten. Andere optie is met minder dan Master Audio genoegen nemen, dus DTS-HD High Resolution.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:42
wat ik me nou afvraag is of het werkelijk een hoorbaar verschil oplevert voor de gemiddelde film/muziekliefhebber tov DTS. Ik vond het verschil tussen Dolby 5.1 en DTS al zo klein.

• Shuriken

Shuriken

DarkShadow schreef op donderdag 06 september 2007 @ 10:47:
wat ik me nou afvraag is of het werkelijk een hoorbaar verschil oplevert voor de gemiddelde film/muziekliefhebber tov DTS. Ik vond het verschil tussen Dolby 5.1 en DTS al zo klein.
Ten opzichte van Dolby Digital en DTS zijn er een aantal verschillen. Teneerste is het geluid niet meer gecomprimeerd, daarnaast kan nu ook de sampling kwaliteit hoger zijn dan 24/96K. Zoals ze dat zelf noemen bit-for-bit recreation of the original studio recording.

Dus ik neem aan dat als je goed luisterd je het verschil wel moet kunnen horen.

[ Voor 6% gewijzigd door Shuriken op 06-09-2007 11:01 ]

• PaulX

PaulX

Topicstarter
Zeer goede verduidelijking, Abbadon, beats me! ;)
(mijn uitleg heb ik eerlijk gezegd gewoon voornamelijk vanaf de DTS site, maar met wat eigen inbreng)

Ik heb gelezen dat Linear PCM gelimiteerd is tot maximaal 96KHz/24-bit per kanaal (maximaal acht)
Dat concludeer ik uit onderstaand verhaal:
Linear PCM is an uncompressed audio format. It can have up to 8 channels of audio at 48khz or 96khz sampling frequency and 16, 20 or 24 bits per sample. It has a maximum bitrate of a huge 6.144 MB/s. It's also known as LPCM.
Kan een nadeel zijn omdat DTS-HD (MA) tot maximaal 192KHz/24-bits audio kan bevatten.

[ Voor 9% gewijzigd door PaulX op 06-09-2007 11:33 ]

• Abbadon
Wel, DTS-HD MA wordt sowieso gedecodeerd naar een LPCM stream. Of dit nu in de speler of intern in de receiver gebeurt, het wordt uitgepakt naar het bekende LPCM (zie ook de drie plaatjes).

Er is niet echt een grens op LPCM bitrate. Er zijn wel afspraken. Zo is het op een CD beperkt tot 1411bps (44,1Hz * 16bit per kanaal, dus maal twee voor stereo) en voor DVD-Audio tot 9.6Mbps (b.v. 192/24 stereo of 96/16 in 5.1).
7.1 in DTS-HD MA kan 96/24 per kanaal zijn, dus in totaal 18Mbps. De AV receiver krijgt dan ook veel te verwerken in zo'n geval. Het maakt niet uit waar de omzetting van DTS-HD MA naar LPCM wordt gedaan, de verbindingen kunnen het wel aan (HDMI 1.1 4.9Gbps).

• PaulX

PaulX

Topicstarter
Mijn fout, Abbadon heeft inderdaad gelijk. 8)
Ik wist uiteraard wel dat een DTS-HD MA signaal altijd wordt omgezet naar LPCM in de decoder zelf, maar dat het vrijwel ongelimiteerd is, wist ik niet. (8-kanaals 192KHz/24-bit audio kan idd wel)

Maar dat even terzijde, daar heb je alleen echt wat aan als de opname van oorsprong ook echt op die kwaliteit is opgenomen. Anders krijg je upsampling.

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Betekent dit het einde voor de DVD-A 5.1?
Wat is nu het verschil tussen DVD-A 5.1 en DTS-HD MA 5.1?

[ Voor 4% gewijzigd door M. Mulder op 06-09-2007 18:42 ]

• PaulX

PaulX

Topicstarter
volgens mij is DVD-Audio/DVD-A puur bedoeld voor muziek & DTS-HD MA voor in 'big budget'-films.
  • DVD-Audio/DVDA gaat ongecomprimeerd bij maximaal 6 kanaals audio (5.1) 'slechts' tot 96KHz/16-bit (of met Meridian Lossless Packing Encoding op 96KHz/24-bit, niet geheel lossless dus)
    De maximale totale bitrate voor DVD-Audio is 9.6Mbps
  • DTS-HD MA gaat ongecomprimeerd tot een virtueel ongelimiteerd aantal kanalen op 96KHz/24-bit, geheel lossless dus.
    Of vermoedelijk ongecomprimeerd bij 8 kanaals audio (7.1) op maximaal 192KHz/24-bit.
    De maximale totale bitrate voor DTS-HD MA op blu-ray is 24.5Mbps

[ Voor 104% gewijzigd door PaulX op 06-09-2007 22:19 ]

• Abbadon
Was DVD-A eigenlijk al niet ten einde, samen met SACD? Het is iig nooit uit de niche los gekomen. HD-DVD en BD zijn natuurlijk ideaal voor hi-res geluidsdrager maar je moet er wéér een ander apparaat voor kopen (t.o.v. DVD-A speler). En aangezien BD en HD-DVD maar niet van de grond willen komen (industrie maakt er een zooitje van :X ) gok ik dat een versie voor alleen hi-res geluid nog héél lang op zich laat wachten.

Overigens heeft iemand de, imo, interessantste vraag al in dit topic gesteld:
Ben ik ook wel benieuwd naar :P Ik heb wel wat dingen gelezen dat de verschillen enorm zouden zijn maar dat soort opmerkingen neem ik altijd met een scheepscontainer zout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen-v
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-08 21:52
Hmm lees wat reviews zou ik zeggen, :HD-DVD en bluray.

Hier wordt bijvoorbeeld een Dolby TrueHD de hemel in geprezen in vergelijking met de DD+ 5.1.

Het blijkt dat heel veel next-gen discs ook gewoon een extra PCM stream aan boord hebben, die ook goed klinkt, zoals deze

Andere discs hebben weer een DD+ 1.5mbps aan boord.

Zo ook bij video: Veel discs hebben gewoon nog een MPEG-2 terwijl MPEG-4/AVC gewoon superieur is. Volgens mij doen ze er alles aan om die schijfjes op te vullen.

Ik heb ergens gelezen dat als je hélemaal geen DTS-HD MA apparatuur hebt, bijvoorbeeld een HD-DVD speler met DTS-ES en een AV-receiver met DTS-ES, dat je dan een downmix van de DTS-HD MA krijgt die 1.5mbps is. Dit is ook al een behoorlijke verbetering tov de reguliere DTS formaten, dus ik denk dat ik hier persoonlijk genoegen mee neem (in 5.1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Momenteel zijn er nog geen spelers die de nieuwe HD-Audio formaten als bitstream kunnen doorsturen. Dus noch DTS-MA/DTS-HD/Dolby Digital HD (of hoe ze dan ook heten) kunnen worden verstuurd als bitstream. Overigens kunnen (lees: mogen) deze formaten alleen via HDMI ver. 1.3 worden verstuurd.

De generatie receivers die vanaf dit moment op de markt hebben de mogelijkheid om de bitstream te ontvanen en te decoderen. De bijbehorende spelers staan ook al in de coulissen, en zullen vanaf ongeveer november aanstaande verkrijgbaar zijn. Nu is het alleen nog wachten op (grafische) kaarten in de PC die HD-audioformaten kunnen versturen over HDMI 1.3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:39
Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 10:32:
Momenteel zijn er nog geen spelers die de nieuwe HD-Audio formaten als bitstream kunnen doorsturen. Dus noch DTS-MA/DTS-HD/Dolby Digital HD (of hoe ze dan ook heten) kunnen worden verstuurd als bitstream. Overigens kunnen (lees: mogen) deze formaten alleen via HDMI ver. 1.3 worden verstuurd.

De generatie receivers die vanaf dit moment op de markt hebben de mogelijkheid om de bitstream te ontvanen en te decoderen. De bijbehorende spelers staan ook al in de coulissen, en zullen vanaf ongeveer november aanstaande verkrijgbaar zijn. Nu is het alleen nog wachten op (grafische) kaarten in de PC die HD-audioformaten kunnen versturen over HDMI 1.3.
Volgens mij kan de PS3 wel True HD/ DTS-HD mee sturen. Tenminste dat heb ik (dacht ik) wel gelezen bij AVS forum en dan bij de onkyo topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stimpyrulez schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 10:43:
[...]

Volgens mij kan de PS3 wel True HD/ DTS-HD mee sturen. Tenminste dat heb ik (dacht ik) wel gelezen bij AVS forum en dan bij de onkyo topics.
Nope, alleen gedecodeerd in LPCM formaat. Wel heb ik begrepen dat ze aan en nieuwe firmware werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:14

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

jeroen-v schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 09:48:
...

Ik heb ergens gelezen dat als je hélemaal geen DTS-HD MA apparatuur hebt, bijvoorbeeld een HD-DVD speler met DTS-ES en een AV-receiver met DTS-ES, dat je dan een downmix van de DTS-HD MA krijgt die 1.5mbps is. Dit is ook al een behoorlijke verbetering tov de reguliere DTS formaten, dus ik denk dat ik hier persoonlijk genoegen mee neem (in 5.1).
De reguliere DTS formaten kunnen toch ook 1,5 mbit/s aan? (dit is eigenlijk geen vraag maar een conclusie, heb nu Marco Borsato - Zien, live in de Kuip aan staan, 1536 kbit/s DTS 6.1)

Life is not about specs, it is about joy!

• PaulX

PaulX

Topicstarter
update:
Afbeeldingslocatie: http://www.samsung.com/us/system/consumer/product/2007/08/24/bd_p1400xaa/bdp1400_angle_medium.jpg
Samsung heeft voor de BD-P1400 blu-ray speler een firmware update beschikbaar gesteld (momenteel alleen voor de US modellen).
Na de update is de speler geschikt voor HDMI 1.3 bitstream audio out. (zie link/url).
De BD-P2400 kan dit uiteraard ook, tevens de BD-UP5000 Duo player (tevens schijnt deze laatste ook de betreffende decoders aan boord te gaan hebben zodat men geen splinternieuwe receiver met HDMI1.3 nodig heeft om te kunnen genieten van pure losless HD audio zoals dus *zucht* DTS-HD MA) ;)

[ Voor 20% gewijzigd door PaulX op 20-09-2007 12:36 ]

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-09 13:05
Hoe zit het eigenlijk met de receivers die geen HDMI hebben of wel hebben maar alleen HDMI switch voor alleen video ? Is er dan een mogelijkheid om DTS-HD/True-HD te krijgen als de speler interne decoder hiervoor heeft ?

• Shuriken

Shuriken

Armo schreef op donderdag 20 september 2007 @ 13:33:
Hoe zit het eigenlijk met de receivers die geen HDMI hebben of wel hebben maar alleen HDMI switch voor alleen video ? Is er dan een mogelijkheid om DTS-HD/True-HD te krijgen als de speler interne decoder hiervoor heeft ?
Ja maar dan moet je met analoog gaan werken naar de receiver. Dus moet je receiver wel 7.1 analoog input ondersteunen.

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-09 13:05
Shuriken schreef op donderdag 20 september 2007 @ 13:48:
Ja maar dan moet je met analoog gaan werken naar de receiver. Dus moet je receiver wel 7.1 analoog input ondersteunen.
Owja inderdaad. Dus een speler kopen die interne decoder heeft + analoge uitgangen dan hoef ik mijn receiver niet te vervangen :)

• PaulX

PaulX

Topicstarter
Armo schreef op donderdag 20 september 2007 @ 16:37:
[...]

Owja inderdaad. Dus een speler kopen die interne decoder heeft + analoge uitgangen dan hoef ik mijn receiver niet te vervangen :)
Klopt hoor, dat heb je goed... (dan mag je daarbij wel hopen dat de DAC's in de speler van goede kwaliteit zijn!) ;)

[ Voor 4% gewijzigd door PaulX op 20-09-2007 19:58 ]

Verwijderd

Het verschil is zo "klein" omdat de filmstudio's bijna altjd de "slechtste" variant van DTS
namelijk op halve bitrate (768 kb/s) op de DVD's hebben gezet ipv de full bitrate DTS variant (1509 kb/s)

En van Dolby werd er meestal de "hoogste" variant namelijk die van 448 kb/s (ipv van de lagere 386 kb/s) op DVD gezet

Geen eerlijk vergelijk dus, van DTS de minste pakken en die vergelijken met de beste van Dolby...

Als je de full DTS nou eens gaat vergelijken met 448 kb/s van Dolby dan word het het een heel ander verhaal!

Trouwens op Bluray heb je helemaal geen surround compressie/reductie technieken zoals DTS, of Dolby meer nodig, want daar past gewoon uncrompressed PCM audio op!

Verwijderd

even een vraagje voor de echte kenners :-)
5.1 24bit 192 khz PCM surround op Blu-ray disc is dit nu matrix encoded surround? (dus 2.0 stereo met daarin 5.1 matrix gemixed) of zijn het echt 5+1 (6 dus) aparte kanalen van 24 bit 192 kHz?

ik heb zelf de DTS-Master suite encoder, maar ik ben benieuwd hoe ze nou zo'n PCM surround track maken die nu op de Blu-ray staan....

Want ik kan er op internet bijna geen informatie over vinden........wie weet wel hoe het zit?
...en is er al iets bekend over de spec's van de "audio only" Blu-ray disc schijven?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2007 00:35 ]

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:26

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Verwijderd schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 00:27:
[...]

Het verschil is zo "klein" omdat de filmstudio's bijna altjd de "slechtste" variant van DTS
namelijk op halve bitrate (768 kb/s) op de DVD's hebben gezet ipv de full bitrate DTS variant (1509 kb/s)

En van Dolby werd er meestal de "hoogste" variant namelijk die van 448 kb/s (ipv van de lagere 386 kb/s) op DVD gezet

Geen eerlijk vergelijk dus, van DTS de minste pakken en die vergelijken met de beste van Dolby...

Als je de full DTS nou eens gaat vergelijken met 448 kb/s van Dolby dan word het het een heel ander verhaal!

Trouwens op Bluray heb je helemaal geen surround compressie/reductie technieken zoals DTS, of Dolby meer nodig, want daar past gewoon uncrompressed PCM audio op!
Ikzelf vind eerlijk gezegd DTS 768 veel sterker klinken dan Dolby 448kbps. Het DTS geluid heeft veel meer dynamiek. (Niet in alle gevallen, maar 1 van de voorbeelden is bijvoorbeeld de film Der Untergang, vooral bij de bomexplosies, die zijn bij de DTS track veel krachtiger.)

Gallery V&A

Pagina: 1