[Dilemma] Nieuw of tweedehands?

Pagina: 1
Acties:

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-01 10:37

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
Ik zou graag wat advies willen omtrendt de aanschaf van een 'nieuwe' pc.

Ik bezit momenteel een Medion 8080XL die naar mijn gevoel niet meer voldoet aan de eisen waarvoor ik hem wil gebruiken.

(Medion MSI Mobo, Pentium 4 3 GHz HT, 1,5 Gb Dram, Radeon 9800- XL)

Ik draai voornamelijk Lightroom en de rest van de grafisch suite van Adobe en daarnaast wat office applicaties. Met name in Lightroom is het ding niet vooruit te branden.

Ik heb voor mijn gevoel nu 4 mogelijkheden, zelf bouwen, een Dell aanschaffen, zelf samenstellen en laten assembleren of de pc van een collega overnemen.

Optie 1:
Zelf bouwen, ik ben nogal gemakzuchtig en bij mijn laatste poging tot iets zelf in elkaar zetten is een 200Gb Maxtor mysterieus overleden, bij voorkeur dat dus niet.

Optie 2:
Ik ben zeer te spreken over Dell, maar ben niet helemaal zeker welk model ik dan het beste zou kunnen kiezen, voorwaarde is dat er 4 Gig inzit zodat ik met gemak ook een VPC kan draaien en bij voorkeur een fatsoenlijke grafische kaart.

Optie 3:
Ik heb weinig kennis van hardware dus zou uitgaan van de topics hier en de Best Buy Guide volgen...

Optie 4:
Ik heb veel vertrouwen in de config skills van mijn collega en ik kan het volgende van hem overnemen:

Pentium 4 2.6 GHz
MSI 875P Neo-FIS2R moederbord
2x1 GB DRAM
1x120 GB Maxtor SATA
2x 250 GB Maxtor SATA in striped array=500 GB
MSI GeForce 5900 / 128 Mb video
NEC DVDRW ND1300 DVD brander
Sony DVD ROM
Vista Ultimate geinstalleerd
Antec sonata case
17” Hitachi TFT 1280x1024

Dit voor € 300,-

Als ik kijk naar de processor dan moet ik concluderen (?) dat deze langzamer is dan die in mijn Medion zit, maar is dit een garantie dat het hele systeem minder of gelijk performed? Als ik een nagenoeg indentiek systeem koop dan ga ik er denk ik niet echt op vooruit, maar om eerlijk te zijn heb ik geen flauw idee...

Budget is enigzins een issue, als ik met €300,- klaar ben zou het fijn zijn, als ik €900,- moet uitgeven om weer twee jaar mee te kunnen dan is het niet anders.. advies welkom.

Flickr

Verwijderd

Waarom optie 4? Die PC is toch niet beter dan je huidige.

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
Dat is dus een beetje de vraag.. ik kan niet voorstellen dat mijn collega op net zo'n gaar systeem als mijn medion werkt, misschien beeld ik het me mooier in dan dat het werkelijk is? Ik zou het systeem sowieso met 4Gb willen uitrusten dan.

Flickr

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik geef HanVer gelijk. Optie 4 is een slechte keuze, een op het RAM na tragere bak, werkelijk zonde van het geld. Beter is om óf voor Dell te gaan óf om zelf samen te stellen, maar idee blijft wel op dit forum dat je dan eerst even zelf wat opzetjes geeft waarop wij vervolgens kunnen reageren. Op deze manier moeten wij al het uitzoekwerk voor je doen ;)

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik zou optie 4 altijd wel (erbij) nemen omdit volgens mij een prima geprijsd systeem is. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door hardware-lover op 29-08-2007 16:19 ]

Testing, one, two ...

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
rodie83 schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 16:16:
Op deze manier moeten wij al het uitzoekwerk voor je doen ;)
En dat zou ik niet willen... O-)

Het ging me voornamelijk om het advies of optie 4 een goede vervanging van mijn gare medion zou zijn, als iedereen roept dat het systeem identiek is (ook qua videokaart ?) dan weet ik dat in ieder geval en ja, dan zal ik denk ik voor de Dell of de BBG gaan. Ik neem er de tijd niet voor om alle mobo's / grafische kaarten en configs tegen elkaar af te wegen en dus zal ik een advies volgen.

Flickr

Verwijderd

Ik denk tog dat je het best voor zelf bouw kan gaan. Maak een mooie schone werkplek, koop een antistatisch polsbandje en doe die om tijdens het plaatsen van de componenten.

Mocht je het echt niet willen Dell is prima, maar kan je beter niet aan zitten sleutelen/upgraden.

Verwijderd

De prijs van optie 4 is misschien niet zo slecht, maar hij is niet echt beter dan zijn huidige PC en dus weggegooid geld.

In jouw geval (je geeft aan niet een goede PC bouwer te zijn), zou ik eentje samenstellen bij Dell. Hier kan je een PC maken die perfect aan je eisen voldoet.

• BoyzNDaHood
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2022
Wat je natuurlijk ook kan doen, dmv topics hier en de BBG een pc samen stellen en voor een kleine prijs door de webshop (of winkel) in elkaar laat zetten? Dan hoef je zelf geen moeite te doen, en heb je wel een mooi systeem.

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-01 13:23
Iedereen lijkt hier iets anders aan te raden. Ik ga voor optie 3, de 40 of 50 euro die de winkel vraagt voor assemblage is heel weinig in vergelijking met je hardware kapot prutsen, of de meerprijs die Dell vraagt voor z'n onderdelen. Voor 900€ kan je een heel leuk systeem in elkaar zetten, en daar ga je veel meer van genieten dan van de oude bak van jou collega, die volgens mij een pak minder future-proof is.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-01 09:35
Wat dacht je van de ultieme oplossing? Je pc eens vers installeren en 4x1 GB snel ramgeheugen kopen. Eventueel een processorupgrade(hoewel ik dat niet echt nodig acht, zal voornamelijk je ramgeheugen zijn dat het niet allemaal bij kan houden.)

http://specs.tweak.to/16567

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
skelleniels schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 23:12:
Wat dacht je van de ultieme oplossing? Je pc eens vers installeren en 4x1 GB snel ramgeheugen kopen. Eventueel een processorupgrade(hoewel ik dat niet echt nodig acht, zal voornamelijk je ramgeheugen zijn dat het niet allemaal bij kan houden.)
De vraag is dan of het mobo het aan kan denk ik?

Flickr

Pagina: 1