Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Peugeot 306] Diverse meters op dashboard werken niet

Pagina: 1
Acties:
  • 4.620 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:16
SInds een aantal dagen ben ik de eigenaar van een 2e hands peugeot 306 1.8XT automaat uit 1995. Van deze peugeot werken de toerenteller en benzinemeter niet (benzinemeter geeft 25% tankinhoud aan ondanks geheel gevuld). Ook het klokje/termperatuurmeter werkt niet. Overigens rijdt de auto voor de rest perfect. :)

Ik heb helaas geen boekjes en ook geen garantie. Ondanks dat het drie meters in het dashboardpaneel zijn, heb ik het idee dat het maar een kleinigheidje is, zoals bijv. losgeschoten kabeltje ofzo. Heeft iemand tips hoe ik e.e.a. kan controleren zonder het hele dashboard uit elkaar te hoeven halen?

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Kijk eens of de betreffende zekering niet kapot is :) De "geeft 25% aan" is wel een tikkeltje vreemd.

In de gewone boekjes staat overigens ook niet hoe je je auto moet repareren, daarvoor heb je service manuals en schema's.

[ Voor 69% gewijzigd door pagani op 29-08-2007 16:01 ]

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 14:24
Als het de zekering niet is, dan kun je redelijk makkelijk de boel uit elkaar halen. Als je een paar torx-schroevendraaiertjes hebt, is dat best te doen.

- bak van stuurkolom loshalen (schroeven aan onderkant)
- frame voor de tellerbak loshalen (2x boven)
- tellerbak los (2 schroeven onder, 1 boven)

En dan moet je al kunnen zien of de bekabeling goed vast zit. Links en rechts zitten een grote en een kleine stekker. Tenminste, bij mijn XR is dat zo, maar de klokkenwinkel van een XT is AFAIK niet heel veel anders.

* dreamscape heeft toevallig onlangs twee lampjes in het dashboard van zijn 306 vervangen...

(en als ik het niet vergeet zal ik straks even in het boekje kijken of ik kan vinden welke zekeringen je moet hebben)

[ Voor 17% gewijzigd door dreamscape op 29-08-2007 16:45 ]

Punctuality is the politeness of kings

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-11 13:28

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:33

Wok

Dakloos...

Als ik me niet vergis is de 1.8 een motorblok van het XU-type. Nu weet ik niet in hoeverre de indeling van de draadboom bij de 306 verschilt van de 205, maar ik denk niet dat het een defecte zekering is. De meters in het instrumentenpaneel zitten namelijk op verschillende zekeringen en de toerenteller zit op zekering 1. Zonder zekering 1 zou je de auto niet eens kunnen starten, omdat daar ook de bobine op zit.

In eerste instantie zou ik, wat dreamscape zegt, even de de aansluiting van de stekkers controleren. Mocht dat niks uitrichten dan zou de oorzaak dieper kunnen liggen. Voor de toerenteller zul je sensor moeten controleren. Deze zit doorgaans bij het vliegwiel. De stekkeraansluiting wil nog wel eens gecorrordeerd raken of afbreken, waardoor het signaal niet doorgegeven wordt.

Als de benzinemeter niet meer dan 25% vulling aangeeft, kan het zijn dat de vlotter in de tank vast zit/blokkeert.

Aan de andere kant - omdat meerdere instrumenten het niet/vaag doen - kan je ook een slecht massapunt hebben. Uit ervaring weet ik dat als er een slechte massa is (of een verkeerde massa getrokken wordt) dat je dan ook funky resultaten kunt krijgen :P (Ruitenwissers die aangaan zodra je je lichten aanzet enzo 8)7 ). Je kunt overigens heel eenvoudig testen of de massaverbindingen van je accu nog goed zijn:

De accu maakt (directe) massa op het motorblok en op de carrosserie. Pak twee kabels (startkabels zijn hiervoor heel geschikt) en zet van de ene kabel een klem op de minpool van de accu en klem de andere kant op een stuk van de carrosserie. Van de andere kabel klem wederom een kant op de minpool van de accu en de andere kant prik je op een metalen deel van je motor (bijvoorbeeld op de brandstofrail of op de beugel waar je dynamo aan zit). Start de motor en als je instrumenten nu wel weer goed werken, weet je dus dat het probleem veroorzaakt door een slechte massa van de accu. Door een van de aangelegde kabels nu los te maken, kun je dan achterhalen of de slechte massa in de verbinding naar de motor of naar de corrosserie zit.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• TweakersOnly
Even een update. Gisteren merkte ik dat de benzinemeter weer gewoon een volle tank aangeeft. Waarschijnlijk was er dus iets aan de hand met de vlotter.

Ik heb vandaag alle zekeringen nagekeken en deze zijn in orde. Ik ben er wel achterkomen dat de ruitenwisser achter niet werkt, de sproeier werkt echter wel. Omdat ik niet zo technisch ben om deze dingen op te lossen, heb ik maar een afspraak gemaakt met mn neefje die automonteur is. Wellicht dat hij dit kan oplossen. Dan gaat het me met name om de ruitenwisser achter, 't Lijke me niet echt makkelijk rijden in een stortbui zonder ruitenwisser.

• TweakersOnly
En weer een update :) Gisteravond werkte ineens ook de ruitenwisser achter weer. Dit begint nu wel verdacht op een storing in het electrisch circuit te lijken. :(

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:18
TweakersOnly schreef op zondag 02 september 2007 @ 11:25:
En weer een update :) Gisteravond werkte ineens ook de ruitenwisser achter weer. Dit begint nu wel verdacht op een storing in het electrisch circuit te lijken. :(
Ik zou toch je aarde eens goed gaan nakijken. Vaak komen dit soort vreemde dingen door een slechte aarde, zeker omdat er een aantal los van elkaar staande dingen problemen geven. Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat er echt een aantal losstaande dingen slecht werken, maar een aardingsprobleem ligt dan meer voor de hand.

[removed]

• paQ

paQ

TweakersOnly schreef op zondag 02 september 2007 @ 11:25:
yep

en vind dat maar eens

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Wok
  • Laatst online: 12:33

Wok

Dakloos...

Ik zou zeggen, trek een zaterdagmiddag ervoor uit en ga alle stekkerverbindingen en aardepunten die je kunt vinden bij langs en maak deze goed schoon. Beetje opschuren en dan weer goed vastzetten. :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Verwijderd

Kleine aanvulling op hierboven, Wil je niet dat ze weer binnen notime weer gaan corroderen doe er dan een klein beetje vet op, (geen kopervet uiteraard) voorkomt corrosie en helpt tegen vastzittende stekkers.
Pagina: 1