NAD C320BEE defect, valt dit te repareren?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.904 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• polu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-12 18:07
Ik heb een tijd geleden een NAD C320BEE versterker van iemand overgekocht op marktplaats. Ik heb hier maanden heel veel plezier van gehad totdat deze opeens spontaan vervormd geluid begon te produceren. Alle lage tonen zijn een en al gekraak en midden/hoge tonen zijn gewoon totaal vervormd. Ik heb al verschillende geluidsbronnen geprobeerd op verschillende ingangen van de versterker, maar het geluid blijft kraken/vervormen, zowel op mijn luidsprekers als via de koptelefoon uitgang.

Normaal gesproken zou ik gewoon terug naar de winkel gaan met het apparaat maar er zit geen garantie (meer) op. Ik heb het apparaat opengemaakt maar kan niks raars ontdekken. Alle zekeringen zijn intakt, er staan geen condensatoren bol en ik zie nergens brandplekken ofzo. Ik ben opzich best handig met een soldeerbout maar ik heb totaal geen verstand van de electronica van een versterker. Is er een mogelijkheid om het apparaat weer normaal werkend te krijgen of kan ik beter een nieuwe kopen? :(

Foto van de binnenkant:
Afbeeldingslocatie: http://aycu10.webshots.com/image/26529/2001462042643011789_rs.jpg

jboelen.nl

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:50

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Heb je al geprobeerd om de "source direct" knop te gebruiken? Ik weet niet zeker of hij zo heet, maar het is het knopje naast de treble en de bass knop, waarmee je dit circuit uitschakelt. Dan heb je weer een extra stukje zekerheid.

Ik ben geen elektronica expert, dus ik zou hem zelf niet proberen te repareren, heb dus ook geen tips voor je. Ik heb goede ervaringen met naar een betere en kleine Hifi winkel te gaan (In Rotterdam bijv Sneijders of Multifoon). Zij hebben vaak een techneut in dienst of weten een techneut die voor niet al te veel geld uit kan zoeken wat er aan de hand is. Hier kan je ook afspraken over maken. Ik denk dat een goede 320BEE 2e hands toch nog een euro of 200-250 moet kosten. Voor dat geld kun je een hoop laten onderzoeken..

Grotere ketens als Correct of RAF zitten vaak niet te wachten op zulk soort onderzoek werk en rekenen dan standaard 75euro onderzoekskosten.... en dan gaat het hard.

• polu
vanenkelen schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 14:21:
Heb je al geprobeerd om de "source direct" knop te gebruiken? Ik weet niet zeker of hij zo heet, maar het is het knopje naast de treble en de bass knop, waarmee je dit circuit uitschakelt. Dan heb je weer een extra stukje zekerheid.
Bij deze versterker heet dat "Tone defeat", maar het in/uitschakelen hiervan heeft geen invloed.

Wat mij bij nadere inspectie wel opviel is dat op het voeding deel allemaal rare gele smurrie zit. Volgens mij lekt 1 van de condensatoren, ik kan alleen niet zien welke. (al vermoed ik sterk dat het de rechter witte is) Kan ik deze gewoon vervangen door een exemplaar met dezelfde waarden (in dit geval 15000uF/50volt), of is dat absoluut geen goed idee?

Op de foto is het niet echt duidelijk te zien, maar rond de condensatoren zit een hele gele plaklaag:
Afbeeldingslocatie: http://aycu09.webshots.com/image/24768/2005650434253817288_rs.jpg

jboelen.nl

• Native
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-12 10:59
Als je die gele plaklaag op de print bedoelt, dat is meestal een soort lijm om de condensator op zijn plaats te houden.

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:50

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Ik denk dat het wel kan, ik zou alleen wel naar een Audio-doe-het-zelf-zaak gaan, om daar vervangende condensatoren te halen van vergelijkbare kwaliteit en niet zomaar iets bij Conrad ofzo bestellen. Bijvoorbeeld een zaak als Speaker&Co, die leveren een hele hoop spare parts voor dit soort klusjes. Even bij zo'n zaak binnenlopen en dit voorleggen kan je een hoop leren.

Trouwens op het forum van hear.nl lopen ook aardig wat enthousiaste doe-het-zelvers rond, wellicht kan je daar ook eens rondneuzen.

• polu
Ik neem het printplaatje wel mee naar een goede doe-het-zelf zaak.

Bedankt voor alle suggesties! :)

jboelen.nl

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

polu schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 17:02:
Ik neem het printplaatje wel mee naar een goede doe-het-zelf zaak.

Bedankt voor alle suggesties! :)
Waarom, dat is lijm? Er lijkt niets mis met de condensatoren...

Verwijderd

En als er iets mis zou zijn met de elco's... waardoor komt dat dan?
Het lijkt me verstandiger om hem na te laten kijken. Bij audiowinkels is dat vaak duur, goedkoper is iets als http://www.audio-reparatie.nl

• polu
Exorcist schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 18:56:
[...]

Waarom, dat is lijm? Er lijkt niets mis met de condensatoren...
Het is inderdaad lijm. Maar 1 van de elco's lijkt bol te staan. Je ziet het zo op de foto niet, maar als je de bovenkant aanraakt voel je duidelijk een bult, en bij de ander niet. Misschien zie ik spoken, maar ik ga er toch even mee naar een electro boer. Als het niks is kan ik hem altijd nog laten fixen bij bijvoorbeeld audio-reparatie.nl.

jboelen.nl

Verwijderd

Ik vind overigens de NAD er wel ontzettend mooi van de binnenkant! Ziet er erg netjes uit, en een blauwe printplaat staat ook natuurlijk stoer.

• robbyboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-12 17:33
Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 23:38:
Ik vind overigens de NAD er wel ontzettend mooi van de binnenkant! Ziet er erg netjes uit, en een blauwe printplaat staat ook natuurlijk stoer.
Je betaald voor de kwaliteit he ;)

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11-12 20:30
Is die NAD al ouder dan 5 jaar? Zolang krijg je namelijk garantie op dat ding, niet 1 of 2 jaar...
Heb je de factuur van de vorige eigenaar nog wel?

• polu
Ja, 5 jaar en 1 maand ofzo. :( Ik had de factuur er wel bij gekregen maar het is net verlopen. Die ene condensator lijkt idd niet helemaal 100% meer. Maar aangezien er net zo goed nog meer aan stuk kan zijn, en ik weinig tijd heb vanwege mijn studie, ga ik hem morgen wel wegbrengen ter reparatie. Ik ben benieuwd wat het gaat kosten.

jboelen.nl

Verwijderd

Ik kan je nu al vertellen dat er niks mis met je voedingcondensatoren is.
Je geluid vervormd dus er is een voedingspanning te laag of weg.
Maak eens een foto van de voedingsprint maar dan van de andere kant daar zitten wat onderdelen die ik niet kan zien.
Vanaf die print komen wat draden.
Daar zou je ten opzichte van massa bv -50 v en +50 moeten meten.
Waarschijnlijk zijn de zwarte draden met de massa verbonden en zal de blauwe de -50 zijn en de rode de + 50.

Hoogst waarschijnlijk is er 1 kanaal defect die een sluiting maakt tussen bv +50 en de massa.
Hierdoor is er een zekering defect of een laagohmige weerstand.
Hierdoor geeft de versterker alleen de positieve helft door van het geluid en klinkt het vervormd.

Het blijft natuurlijk giswerk voor het zelfde geld is het gewoon een los contact ................
Maar met een multimeter kom je al een heel eind.

• polu
Bedankt voor de hulp/suggesties, maar ik heb de versterker vandaag al weggebracht voor reparatie. Er is inderdaad iets mis met de voeding en er gaat een andere opamp in. (van een betere kwaliteit)

En nou maar hopen dat ie snel klaar is, want ik krijg nu al koppijn van het creative subwoofer troep setje waartoe ik nu ben veroordeeld. :/

jboelen.nl

Pagina: 1