[OC] Probleem met HT multiplier

Pagina: 1
Acties:
  • 627 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• KevinBel
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
(omdat er niet gereageerd werd op men vorige topic, heb ik even een nieuwe gemaakt.)

Heey mensen,
ik ben van plan om mijn CPU een beetje te overclocken.
Maar nu zit ik met een klein probleempje, namelijk dat ik men HT Multiplier niet kan verlagen, wat ik wel moet doen als ik wil overclocken.
Ik heb namelijk al in men Bios gekeken, maar ik heb het niet kunnen vinden (AMI Bios 3.5 via MSI site, in men bios zelf staat onderaan v02.59).
Als processor heb ik een AMD Athlon X2 5600+ (2,8ghz), als mobo een MSI K9n SLi en men geheugen is 2x 1GB 800mhz van GeiL (4-4-4-12). :D

Er staat wel in de Bios, bij het stukje waar ik men CPU Frequency kan verhogen (of verlagen), een optie voor Dynamic Overclocking, dat je dus 1%, 3%, 5% enz t/m 15% kan overclocken, maar als ik dat doe, bijv op 5%, zonder Cool'n'Quiet aan, maar als ik dan in windows kom, en kijk bij CPU-Z, dan staat ie gewoon nog op standaard snelheden.
En dan ga ik terug naar men Bios, en dan staat het daar nog wel gewoon op 5% |:(

Ook heb ik al op het internet zitten zoeken hoe je dus je HT Multiplier kan verlagen op een K9N SLi, maar niks kunnen vinden, alleen maar over de Platinum, waar het wel zou staan in de Bios, en waar je het dus ook kan aanpassen. :/

Dus ik wil graag weten hoe ik nu men HT Multiplier moet verlagen, zodat ik eindelijk beetje kan overclocken, hopelijk kan iemand mij helpen. :9

Groeten Kevin.

• Gniels
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-01 22:49
Zou het geen optie zijn om dit moederbord te flashen naar zo'n Premium Platinum?

(Niet gelijk proberen natuurlijk, maar misschien weet iemand hier meer over.)

Het lijkt mij dat praktisch alles hetzelfde is op dat moederbord, behalve de koeling en de BIOS.

[ Voor 3% gewijzigd door Gniels op 29-08-2007 22:22 . Reden: typo ]

PHILIPS Motional Feedback 544

• KevinBel
  • Nu online
Laat maar doen, ik heb het eindelijk gevonden, het zat toch in de Bios.
Alleen dan wel op een rare plek, maar nu heb ik HT frequency op 800mhz gezet.
FSB ben ik gaan verhogen, ik zit nu op 214.
Dus nu draait men CPU op 2996 mhz inplaats van 2800 mhz.
En tot nu toe stressen met Orthos is het nog steeds stabiel.
En men voltage heb ik met 0.025 verhoogt.
Men stresstemp ligt net als bij de standaard snelheden rond de 50C.
Dus dat is best wel mooi :)

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:13
KevinBel schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 12:34:
Laat maar doen, ik heb het eindelijk gevonden, het zat toch in de Bios.
Alleen dan wel op een rare plek, maar nu heb ik HT frequency op 800mhz gezet.
FSB ben ik gaan verhogen, ik zit nu op 214.
Dus nu draait men CPU op 2996 mhz inplaats van 2800 mhz.
En tot nu toe stressen met Orthos is het nog steeds stabiel.
En men voltage heb ik met 0.025 verhoogt.
Men stresstemp ligt net als bij de standaard snelheden rond de 50C.
Dus dat is best wel mooi :)
Een verhoging van 196 is ook niet veel, sowieso raad ik niet aan met z'n kleine verhoging al je memvoltage aan te passen...

• KevinBel
  • Nu online
eehm iets te snel gezegd |:(
blue screen.
CPU maar ff naar 2898 mhz gezet.
Men CPU voltage is nu 1.375, en men Mem 1.95.
Die heb ik wel iets verhoogt, maar moet dat niet dan?

• KevinBel
  • Nu online
Crap zelfs op 2898 krijg ik na tijdje Blue Screen.
Snap er niks meer van.
ik heb een AMD Athlon 64 X2 5600+ die standaard draait op 2.8ghz
als mobo heb ik een MSI K9N SLI met Nvidia nForce 570 MCP SLi Chipset.
en als geheugen heb ik 2x 1 GB Geil 800mhz geheugen.
Die staat nu getimed op 4-4-4-12.
Standaard voltages is 1.35 voor men CPU, en 1.9 voor men RAM.
Maar als ik du men FSB ga verhogen (bij een HT van 800mhz) gaat de kloksnelheid van men RAM ook omhoog?
Is dit wel goed, en krijg ik daardoor miss Blue Screen telkens?
Voorderest had ik men CPU voltage op 1.375 gezet.
Maar mem laten staan zoals het stond.

• Gniels
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-01 22:49
KevinBel schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 13:03:
Crap zelfs op 2898 krijg ik na tijdje Blue Screen.
Snap er niks meer van.
ik heb een AMD Athlon 64 X2 5600+ die standaard draait op 2.8ghz
als mobo heb ik een MSI K9N SLI met Nvidia nForce 570 MCP SLi Chipset.
en als geheugen heb ik 2x 1 GB Geil 800mhz geheugen.
Die staat nu getimed op 4-4-4-12.
Standaard voltages is 1.35 voor men CPU, en 1.9 voor men RAM.
Maar als ik du men FSB ga verhogen (bij een HT van 800mhz) gaat de kloksnelheid van men RAM ook omhoog?
Is dit wel goed, en krijg ik daardoor miss Blue Screen telkens?
Voorderest had ik men CPU voltage op 1.375 gezet.
Maar mem laten staan zoals het stond.
De snelheid van het RAM geheugen zal automatisch samen met de FSB meeklokken, aangezien deze controller in de processor zit ingebakken en lekker samenloopt. Wat ik echter niet zou weten is hoe je deze twee 1:1 zou kunnen laten lopen. Dat zou wel moeten ivm stabiliteitsproblemen waar jij op het moment last van hebt.

Misschien weet iemand (die meer verstand heeft van het OC'en van een AMD X2) hoe je dat moet doen. :)

PHILIPS Motional Feedback 544

• Drivo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-01-2025
*Schop*

Ik heb exact hetzelfde probleem, ik denk dat het te maken heeft met:

- ht multiplier - ik vraag me af of de multiplier op dit bordje in te stellen is, als je 'm op 800 mhz zet, betekent *denk ik* niet dat hij op 4x draait..- of:

- Het feit dat het *denk ik* ook niet in te stellen is om ramspeed en fsb 1:1 te laten lopen. Ik loop hierbij ook vast, als ik ook maar de kleinste verhoging probeer, start de pc niet meer op en moet ik terug naar de oude bios instelling.

Ik gebruik een X2 3800+ van AMD Athlon. icm hetzelfde bordje (MSI K9n 'had ik maar een platinum gekocht' SLi - en 2 gig kingston hyper x. 667 De 3800 van mij draait standaard op 2000 mhz, moet toch wel tegen de 2800 aan te zetten zijn met mijn temps. Idle 29 graden, stressed 38. Iemand ervaring hiermee? Ik heb me al suf lopen zoeken, bios is ook al geflashed naar de nieuwste versie.

AMD Athlon 64 X2 3800 (stock 2000 mhz) | MSI K9n SLI, nforce 570 AMD chipset | 2x1 ghz kingston hyperx (dual channel) | XFX 7900gt (incl. Zalman koeler), Samsung syncmaster 931BW |Samsung Spinpoint 750 gig (4 partities) | Coolermaster 520W modulair.

• KevinBel
  • Nu online
Als je het over een schop hebt :O
Ik zit nog steeds met dit probleem :P
Dus jou kan ik ook niet helpen.
Ik heb vandeweek weer geprobeerd, toen men voltage wat hoger gezet, toen kreeg ik alleen een freeze inplaats van BSOD 8)7

• Drivo
Misschien ligt het aan mijn voeding, welke voeding gebruik jij? Ik heb een chieftec 360 watt. Is misschien wat aan de lage kant...

*Edit* Ik zie het al, een 500 watt

[ Voor 13% gewijzigd door Drivo op 09-02-2008 12:41 ]

AMD Athlon 64 X2 3800 (stock 2000 mhz) | MSI K9n SLI, nforce 570 AMD chipset | 2x1 ghz kingston hyperx (dual channel) | XFX 7900gt (incl. Zalman koeler), Samsung syncmaster 931BW |Samsung Spinpoint 750 gig (4 partities) | Coolermaster 520W modulair.

• Drivo
Ok, probleem lijkt gedeeltelijk opgelost.

HT link op 800 zetten (=4x), als je de fsb verhoogt loopt ie langzaam weer op naar 1000. (max!)
Ga je bijna over de 1000, zet je 'm naar 600.

PCI vastzetten op 100, processorvoltage op 1.3 zetten en je multiplier op 10 (bij mij). Geheugen 1:1 zetten, bij mij is dat 400 ( pc6400 DDR2 800 mhz), niet vergeten!

Nu kun je langzaam je fsb verhogen, ik moest vrij rap al wat extra voltage toekennen, kreeg fouten met orthos)
Elke keer een paar uur cpu stressen (0rtos) en temp in de gaten houden.

1 probleem:

Bij het overklokken naar 2x 2300 mhz (ik kom van 2x2000) verdwijnt m'n IDE harde schijf (gesloopt uit een externe hd waar de usb interface van kapot was.) M'n Sata blijft wel gewoon staan, windows start dus ook gewoon op.

Iemand een idee waar dit door kan komen? Heb heel google (njah, och och) en got afgezocht, maar kan hier niets over vinden. ik denk dat het met m'n voeding (360 W chieftec) te maken heeft, kan iemand dit bevestigen?

Het is niet op te lossen door meer voltage toe te kennen aan m'n processor, dus niet echt instabiliteit van het systeem, maar het lijkt dat hij niet genoeg kan opbrengen om die schijf ook nog aan de praat te krijgen.

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-01 22:32
Drivo schreef op maandag 11 februari 2008 @ 18:59:
Ok, probleem lijkt gedeeltelijk opgelost.

HT link op 800 zetten (=4x), als je de fsb verhoogt loopt ie langzaam weer op naar 1000. (max!)
Ga je bijna over de 1000, zet je 'm naar 600.

PCI vastzetten op 100, processorvoltage op 1.3 zetten en je multiplier op 10 (bij mij). Geheugen 1:1 zetten, bij mij is dat 400 ( pc6400 DDR2 800 mhz), niet vergeten!

Nu kun je langzaam je fsb verhogen, ik moest vrij rap al wat extra voltage toekennen, kreeg fouten met orthos)
Elke keer een paar uur cpu stressen (0rtos) en temp in de gaten houden.

1 probleem:

Bij het overklokken naar 2x 2300 mhz (ik kom van 2x2000) verdwijnt m'n IDE harde schijf (gesloopt uit een externe hd waar de usb interface van kapot was.) M'n Sata blijft wel gewoon staan, windows start dus ook gewoon op.

Iemand een idee waar dit door kan komen? Heb heel google (njah, och och) en got afgezocht, maar kan hier niets over vinden. ik denk dat het met m'n voeding (360 W chieftec) te maken heeft, kan iemand dit bevestigen?

Het is niet op te lossen door meer voltage toe te kennen aan m'n processor, dus niet echt instabiliteit van het systeem, maar het lijkt dat hij niet genoeg kan opbrengen om die schijf ook nog aan de praat te krijgen.
ik denk dat je voeding het net niet trekt, heb je al je volt lijnen gecontroleerd als die genoeg geven.

• Drivo
Speedfan: Alleen "+12V " Slightly over 12v (12.09v). Moeten hier niet ook andere waarden staan? Onder andere -12 en +5? Vergeef me, dit is niet mijn ding..

Pagina: 1