[2000] Assetmanagement: 1 werkplek per user afdwingen?*

Pagina: 1
Acties:

• BoutWout
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 16:06
Bij het bedrijf waar ik werk willen we het aantal werkplekken gelijk stellen aan het aantal medewerkers dat we hebben.

Het gaat over 1500+ werkplekken. Werkstations en laptops. Alles draait op Windows XP professional. De servers zijn allemaal Windows 2000 (AS)

Nu hebben een heel aantal medewerkers EN een laptop EN een werkstation. We willen dat er keuze gemaakt wordt of het 1 of het ander.

We hebben hier geen CMDB (argh!) maar een Active Directory die goed onderhouden is (ergo: activegebruikers en actieve pc's zijn bekend)

Er zijn natuurlijk uitzonderingen in het 1 werkplek per gebruiker credo. Er zijn developers die een ontwikkeldoos moeten hebben naast hun 'gewone' PC en er zijn monitor PC's die gebruikt worden onder monitor/beheer accounts.

Alle medewerkers kunnen via Citrix vanuit huis een 'virtuele' werkplek starten waaronder de meest gangbare applicaties beschikbaar zijn (Office, Lotus Notes, administratie en registratiepakketten enzo)

In principe heeft iedereen een roaming profile en moet overal kunnen inloggen. Bij voorkeur ga ik niet over op de situatie dat een gebuiker maar op 1 station tegelijkertijd kan zijn ingelogd, maar dat is een optie.

Wie heeft er een goed voorstel hoe ik het maximaal beschikbare werkstations en/of laptops overeenkomt met het aantal maximaal gebruikers dat we hebben?

Ik sta open voor alle soorten voorstellen:
Hoe kan ik dit het beste onder controle brengen en houden?
Kan ik dit softwarematig makkelijk monitoren?
Waarin zou ik dit moeten registreren en onderhouden?

Je mag oplossing aandragen op het gebied van software maar ook hoe ik dit organisatories zou moeten aanpakken. Voorbeelden hoe jullie het binnen hullie netwerk/organisatie doen mogen natuurlijk ook.

Ps. als het topic ergens anders moet staan mod(s) dan gewoon verplaatsen

Red een boom, eet een bever

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-03 17:53
Nu hebben een heel aantal medewerkers EN een laptop EN een werkstation. We willen dat er keuze gemaakt wordt of het 1 of het ander.
Vertel nog even het echte doel van de actie. Moet er bespaard worden op hardware, zijn er veel teveel systemen in beheer, kom je in de knoei met licenties of nog een hele andere reden?

• BoutWout
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 16:06
Er moet bespaard worden op hardware, er zijn te veel systemen in beheer en licenties komen niet overeen met de software/systemen.

Kortom het assetmanagement is een rommeltje...

Red een boom, eet een bever

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

BoutWout schreef op maandag 03 september 2007 @ 14:00:
Er moet bespaard worden op hardware, er zijn te veel systemen in beheer en licenties komen niet overeen met de software/systemen.

Kortom het assetmanagement is een rommeltje...
Dan neem ik gelijk maar even voor het gemak aan dat er ook geen budget wordt vrijgemaakt om het wél goed op te pakken en een assetmanagement oplossing aan te schaffen? ;)

Je kan dan in ieder geval met wat scriptingwerk en een aantal uren tijd een eigen DB aanleggen met alle hardware en software licenties in gebruik.

Heb je wat oudere PCs staan dan kan je zelfs met Aida32 al een aantal audits doen die je wat meer inzicht geven over licenties en gebruikte hardware.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device