[XP] Shift toets blijft "hangen"

Pagina: 1
Acties:
  • 3.300 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaymzHetfield
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-04 14:57
Een vriendin van mij heeft een Windows XP op haar computer en vroeg mij te kijken naar een vaag probleem. Het is namelijk zo dat er wat vreemde zaken gebeurden die zij niet kon verklaren:
- Klikte je 1 icoon aan, dan werd een groot deel vd iconen in het venster geselecteerd.
- Typ je 3, dan verschijnt er #. Typ je een punt dan verschijnt er >
- Klik je ergens in een web-pagina dan worden hele stukken tekst geselecteerd.
- Alles wat je typt is in hoofdletters.

Ok, simpel dacht ik dus: De shift toets zit zeker vast!
Maar nee, het lijkt er op dat de shift toets niet hardwarematig vast zit!

De enige manier waarop ik het probleem (tijdelijk) heb kunnen verhelpen is om in apparaatbeheer 2 keer achter elkaar het toetsenbord te verwijderen zonder opnieuw op te starten. Dan zijn alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen... tot je opnieuw opstart en het gezeik weer opnieuw begint!

Simpelweg een ander toetsenbord aansluiten is geen optie, omdat het een laptop betreft.

Wie heeft er een idee hoe dit op te lossen valt?

Metal up your ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 226204

Ik zou eerst ff naar de taal instellingen kijken,
dan naar de toetsenbord instellingen in control panel,

heb je het getest met een ander keyboard op haar pc, en hoe zit het met haar keyboard op jou pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royjn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:02
Lijkt erop dat sticky keys aan staat.

Kijk eens bij configuratiescherm, toegankelijkheid opties / accessibility options.
Staat daar onder het tabje toestenbord/keyboard stickykeys aangevinkt?
Zoja even uitvinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een truukje dat ik hiervoor altijd gebruik is het onscreenkeyboard even starten. Dan zie je of er een toets is ingedrukt. Notebooks werken met hele platte kabels, die in sommige gevallen makkelijk kunnen scheuren. Dus als je daar ergens kortsluiting hebt dan kan het zijn dat de shift aanblijft.
Hang er eens een los keyboard aan en trek het huidige keyboard los en kijk of je het probleem dan ook hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-07 16:23
Wat Royjn zegt, klinkt mij inderdaad ook als de meest aannemelijke verklaring in oren.
Het zou eventueel stiekum toch nog gewoon een hardwarematig probleem kunnen zijn.
De meest laptop toetsenbordjes worden door rubberen dopjes bediend, die dopjes zitten onder de toetsenbord. Het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat een van de shifttoetsen op die manier toch vast zit, bv. door wat troep onder/in/naast het dopje dat die shifttoets aanstuurt...

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaymzHetfield
Anoniem: 226204 schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 11:05:
Ik zou eerst ff naar de taal instellingen kijken,
dan naar de toetsenbord instellingen in control panel,

heb je het getest met een ander keyboard op haar pc, en hoe zit het met haar keyboard op jou pc?
Taal instellingen staan goed: Nederlands - VS Internationaal
Het is een laptop, een extern toetsenbord aansluiten helpt niet.

Metal up your ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaymzHetfield
royjn schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 11:09:
Lijkt erop dat sticky keys aan staat.

Kijk eens bij configuratiescherm, toegankelijkheid opties / accessibility options.
Staat daar onder het tabje toestenbord/keyboard stickykeys aangevinkt?
Zoja even uitvinken.
Dat stond inderdaad aan, maar dat is niet het probleem. Ik heb het namelijk uit gezet en het probleem is daarmee niet verholpen. Ze verklaarde ook dat ze een vraag over stickykeys op het scherm kreeg en toen ja had gekozen. Die vraag verscheen echter doordat de shift toets ingedrukt blijft.

Metal up your ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaymzHetfield
Terw_dan en Brede P:

Als ik onscreen keyboard opstart (ook al geprobeerd) dan zie je dat de shift toets ingedrukt is.
Het lijkt me geen hardware probleem, want als je in apparaatbeheer dat toetsenbord 2 keer verwijdert (zonder opnieuw op te starten) dan is alles weer normaal.

Ik zou overigens niet weten hoe je een laptop keyboard hardwarematig af kan koppelen.

Metal up your ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

JaymzHetfield schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 11:20:
Terw_dan en Brede P:
Ik zou overigens niet weten hoe je een laptop keyboard hardwarematig af kan koppelen.
Gewoon de flatcable lostrekken waarmee het keyboard aan het mobo vastzit.

Heb je trouwens ook al eens geprobeerd wat het ding doet als je boot met een livelinux schijfje? Als het namelijk echt softwarematig is dan kun je gewoon het systeem even herinstalleren en is het ook opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Terw_Dan schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 11:34:
[...]

Gewoon de flatcable lostrekken waarmee het keyboard aan het mobo vastzit.

Heb je trouwens ook al eens geprobeerd wat het ding doet als je boot met een livelinux schijfje? Als het namelijk echt softwarematig is dan kun je gewoon het systeem even herinstalleren en is het ook opgelost.
hoe ist, herrinstalleren voor zon klein issue? beetje overdreven lijkt mij...

Je hebt het onscreen toetsenboard geprobeerd en je ziet dat de shift toets ingedrukt is en toch zeg je dat het geen hardware matig probleem is? heb je de notebook al open gehad en het toetsenboard losgekoppeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Anoniem: 226204 schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 11:44:
[...]

hoe ist, herrinstalleren voor zon klein issue? beetje overdreven lijkt mij...
Als ik het zo lees is er iets flink aan het buggen in de devicemanager (immers, als je daar de dingen verwijdert werkt het weer wel). Dat is iets wat doorgaans niet echt heel eenvoudig is op te lossen en voor zo'n grote issue (want het is iets dat je continu lastig valt) zou ik wel even een uurtje pakken voor een reinstall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik zou eerst proberen de oorzaak te achterhalen en kijken wat de bottleneck is...kom je er dan niet uit of is een reinstall de enige optie dan snap ik het..maar dat kan langer duren dan ff een x het toetsenbord los trekken of wa instellingen nalopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-07 21:33
maakt hij toevallig een 102 keys toetsenbord aan? Ik moet een beetje gissen hoe en wat aangezien er helemaal geen hardware info is gegeven. Heb je al bij de fabrikant gekeken voor een driver... Zou me niks verwonderen.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaymzHetfield
Ik zal er eens een bootdisc van het een of ander in gooien (suggesties?) en kijken hoe het dan gaat, daar had ik namelijk geen tijd meer voor.

Herinstallatie is natuurlijk een optie, maar dat vind ik altijd wel een rot klus. Niet dat het installeren zelf zo'n ramp is. Maar wel het hele traject van backuppen, en naderhand alles weer terug zetten, 1001 updates installeren, alle programmatuur weer installeren etc.

Metal up your ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Misschien eens booten met een live cd ofzo, als het probleem dan ook optreedt is het een hardware probleem. If not, dan is die reinstall misschien geen slecht idee.

Edit.....

Jamez was me voor, goeie ideeen heeft die Jamez 8)

Suggesties:
Knoppix, Ubuntu, eigenlijk is elke boot CD wel geschikt.

[ Voor 29% gewijzigd door u_nix_we_all op 29-08-2007 12:20 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je de toetsencombinatie Ctrl + Shift al geprobeerd?? (dus beiden ingedrukt houden, eerst Ctrl dan Shift)
Dat verhelpt vaak vage problemen met het toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaymzHetfield
Nu snap ik er werkelijk geen zak meer van:

Ubuntu (linux) boot cd gebrand, opgestart. Text editor gestart: en voila shift lijkt te blijven hangen (dus toch een hardware probleem?)!
10 seconde later in diezelfde text editor: geen problemen meer.
Windows opgestart: wel weer problemen.
Ubuntu weer geboot: geen problemen, maar het valt me op dat alleen de linker shift toets fatsoenlijk werkt en dat de rechter niks doet.
Windows weer opgestart: Problemen, shift toets blijft hangen.
Ubuntu weer geboot: Werkt normaal, op de rechter shift-toets na.

Metal up your ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Gezien Ubuntu er ook last van heeft lijkt het een hardwareprobleem, misschiend at het keyboard niet helemaal goed contact maakt. Haal het keyboard eens los, kijk of de connector nog intact is en als dat zo is, plaats hem dan terug en kijk of het probleem blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Terw_Dan schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 16:29:
Gezien Ubuntu er ook last van heeft lijkt het een hardwareprobleem, misschiend at het keyboard niet helemaal goed contact maakt. Haal het keyboard eens los, kijk of de connector nog intact is en als dat zo is, plaats hem dan terug en kijk of het probleem blijft.
Daarom vond ik een reinstall geen goede oplossing omdat meteen te zeggen!!
snapte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaymzHetfield
Terw_Dan schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 16:29:
Ja, dat ga ik binnenkort maar eens doen. We hebben wel de rechter shift toets eraf getrokken om te zien of er iets goors onder zat, maar dat was niet het geval.

Metal up your ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 230409

Een goede tik wil ook wel eens helpen...
Pagina: 1