SQL Server 2005 multi-tier licenties?

Pagina: 1
Acties:

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Ik heb een vraag over SQL Server 2005 licenties. Op zich weet ik redelijk wat af van het onderwerp, maar ik heb nu iets dat ik weer niet terug kan vinden. En er is verdacht weinig te vinden als ik zoek op multitiered, replication, licensing, multiplexing, etc.

Stel, ik heb 4 servers.
- A (backoffice)
- B (sql 1)
- C (sql 2)
- D (web)

Communicatie: A -> B -> C -> D

A is een backoffice systeem, wat precies doet er niet toe. B, een SQL2005 standard machine, leest om de zoveel tijd via SSIS packages data in vanuit het backoffice systeem, en repliceert dit door middel van een transactionele replicatie naar C, ook een SQL2005std machine. Deze serveert data aan de webserver D.

C heeft een 2-processor SPLA licentie voor SQL Server 2005 standard edition, en C en D hebben beiden een 2-processor SPLA licentie voor Windows Server 2003 standard edition.

De grote vraag: wat voor SQL licentie heeft B nodig? Een processor license, of server/device CALs? En zo ja, hoeveel? Het enige dat B doet, is importeren en wegrepliceren. Er is dus 1 andere device die gebruik maakt van B.

Microsoft zelf heeft er het volgende over te zeggen:
Sometimes organizations develop network scenarios that use various forms of hardware and/or software that reduce the number of devices or users that directly access or use the software on a particular server, often called "multiplexing" or "pooling" hardware or software. Use of such multiplexing or pooling hardware and/or software does not reduce the number of client access licenses (CALs) required to access or use SQL Server software. A CAL is required for each distinct device or user to the multiplexing or pooling software or hardware front end. This remains true no matter how many tiers of hardware or software exist between the server running SQL Server and the client devices that ultimately use its data, services, or functionality. An exception to this includes the manual transfer of data from employee to employee. For example, if an employee sends a Microsoft Excel version of a report to another employee, the receiving employee does not require a CAL. An additional exception is communication exclusively between the servers running SQL Server.
Wat me dus zou doen vermoeden, gezien de laatste uitzondering, dat B het af zou moeten kunnen met server+device CAL's.

In de EULA kan ik deze laatste uitzondering niet terugvinden. Is er iemand die hier ervaring mee heeft of het een en ander kan bevestigen of juist ontkrachten?

En ik zat te twijfelen of ik deze thread hier moest plaatsen of in PNS.. Dit lijkt me een betere plek, maar gewaardeerde tweakervriendjes, ga alsjeblieft niet roepen dat ik dan maar MySQL moet gaan gebruiken, nee, dat past niet in deze oplossing. En dit is een opstelling die in een enterprise omgeving in moet passen, waar alle licenties volgens het boekje zullen moeten worden aangeschaft.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Persoonlijk laat ik voor dat soort vragen altijd de 'license desk' van onze reseller een advies geven, heeft jouw reseller toevallig een gelijksoortige dienst? :)

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Onze reseller kwam uiteindelijk aanzetten met dat dit volgens hem een failover situatie was.. naja.. Microsoft gebeld, en daar werd ik uiteindelijk goed geholpen. Ze zijn nog het een en ander aan het nazoeken, en ik hoor nog van ze. Als ik meer weet post ik het hier.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!