Heel simpele level-editor voor lesgeven gezocht

Pagina: 1
Acties:
  • 350 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-08 09:33
Tijdens de komende periode geef ik op de HBO Utrecht een vak over game development, waarin ik alle aspecten de revue moet laten passeren. Het zijn niet allemaal technisch begaafde studenten en het vak is vooral bedoeld om ze een idee te geven van wat er allemaal bij komt kijken, want de minor waar het vak een onderdeel van is, gaat vooral over marketing en dergelijke.

Ik ga dus in iets van negen lessen heel veel verschillende onderwerpen doen, waaronder slechts één les (plus het bijbehorende huiswerk) over level design. Ik ben daarvoor dus op zoek naar een game met een level editor die zo simpel is, dat je geen geek hoeft te zijn om hem te kunnen gebruiken. Ik wil dat ze klooien met dingen als level flow en balancing in plaats van met techniek. Een game die daar denk ik wel aan voldoet, is Wacraft III, maar het probleem daarvan is, dat die game 15 euro kost en om al die studenten nou voor een enkele les die game voor 15 euro te laten kopen, dat vind ik ook weer een beetje overdreven.

De vraag is dus: weten jullie een (liefst gratis) game met een heel simpele level editor waar studenten snel mee kunnen spelen?

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:24

Blaasvis

Cidora \o/

is de editor van battle for wesnoth niet iets ?

http://www.wesnoth.org/wiki/Create

Er is op zich voldoende documentatie en het is gewoon GPL :)

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Laatst online: 07-10 16:34
Ik heb in het verleden veel Tribes (van Sierra) gespeelt, en hierbij ook enkele keren gepoogt zelf een map te maken.
Voor zover ik me herrinner was dat een kwestie van items selecteren, plaatsen, roteren, en door met de volgende.

Het ging ook wel wat dieper, zoals electrische deuren aansluiten op bepaalde generators, waarvoor je het spel wat beter moet kennen, maar dat is geen vereiste voor het maken van een map.

Tribes is tegenwoordig gratis te downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Far Cry?
Ik heb er zelf nog steeds de grootste lol mee, erg simpel in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:28

Auredium

Informaticus Chaoticus

Unreal 1
Veel documentatie en je werkt in principe met een blok klei. Je maakt stempels en drukt die in de klei. Je kunt simpel beginnen en geavanceerd uiteindelijk met licht en zwaartekracht.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vette shit, dan ga je waarschijnlijk mij les geven^^ hehehehehe ik ga game design and development studeren aan de hku in utrecht:D

lachuh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de hammer editor altijd een van de makkelijkste gevonden. Halflife 1 kost tegenwoordig niks meer en de hammer editor kan gratis gedownload worden. Is trouwens ook beschikbaar voor HL2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gorion3
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-10 14:26

Gorion3

ABC++

het best zou zijn om een CTF level te maken, deze is natuurlijk het makkelijkst omdat voor te doen (eerst mirror = 100% balance) en daarna proberen die mirror te ontwijken (dus minder saai).

UT99 editor(UnreakED) is ook wel redelijk gemakkelijk. SourceSDK (hammer) is gemakkelijk te doen. Maarja daarvoor heb je bij beide het spel wel nodig, anders kan je het niet spelen (SourceSDK kan je wel gratis downloaden)

Awesomenauts! Swords & Soldiers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10 22:29
erg leuk dat je les gaat geven :)

ik denk dat je vooral een oude editor zoekt, aangezien de games die er bij horen vaak goedkoper zijn.

Ik heb voor zowel UT1 als HL1 levels gemaakt, en moet zeggen dat ze allebij compleet anders werken

UT gaat uit van het uitcarven van ruimtes. Om verschillende ruimtes verschillende eigenschappen te geven (bijv. gravitatie) moeten de zones gescheiden worden. Dit gaat een beetje tegen je logische princiepes in (bij mij in ieder geval)
ik zou het 'negatief bouwen' willen noemen, omdat je puur uithollingen maakt
Hier valt aan te wennen, maar om mee te beginnen raad ik dat af.

HL1 werkt met blokjes neerzetten, meer iniutief dus, (positief bouwen)
je moet echter wel je eigen skybox maken (doos zonder gaten om in rond te lopen)
Nadeel aan HL1 vind ik dat je level snel gelimiteerd is (hoge fps, clipping, meer dan xxxx units ver kan je niet kijken)
Voordeel van hl1 vind ik de goede uitgebreide tools die er voor zijn, en de duidelijke compile foutmeldingen.

Ik zou dus voor HL1 gaan

Bijkomend voordeel is dat HL1 imo dichter aansluit bij wat je videokaart doet. Dingen als renderfouten zijn goed te verklaren, net als clipping, limitaties qua textures, etc. etc.
Er is dus meer theorie bij te vertellen

[ Voor 17% gewijzigd door BasieP op 29-08-2007 09:30 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Duke Nukem 3D had een heel simpele level editor. Nu ben ik niet op de hoogte van hoe leveleditors tegenwoordig werken moet ik eerlijk zeggen, maar bij Duke3D kon je tegelijk rondlopen en editen, ging heel makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 09:40:
Duke Nukem 3D had een heel simpele level editor. Nu ben ik niet op de hoogte van hoe leveleditors tegenwoordig werken moet ik eerlijk zeggen, maar bij Duke3D kon je tegelijk rondlopen en editen, ging heel makkelijk.
totdat je met liften, deuren, geluidjes, teleports, spawnpoints etc aan de gang wilt....heb me een ongeluk geergerd aan al die sector effector sprites die je dan moet plaatsen en waarden toekennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Laatst online: 14-10 22:14

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Hoe nieuwer de spellen, hoe lastiger het is. Helaas is am2 me al voor, maar toen ik dit topic begon te lezen moest ik ook gelijk aan Duke Nukem 3d denken.

In de huidige games zit zoveel detail en kun je zulke ingewikkelde structuren maken dat de level editor al snel een erg uitgebreide 3ed applicatie wordt die toch wel enkele dagen cursus vereisen.

Het voordeel van duke nukem is dat het eigenlijk nog gewoon 2d. Je maakt een plattegrond met je level layout en vervolgens kun je er doorheen lopen. plafonds en grond omhoog en naar beneden doen en de muren een texture geven.

Ik denk dat Build (zo heet de level editor en deze zat standaard bij Duke3d) ideaal is om de door jouw genoemde basis beginselen bij te brengen en de studenten snel resultaat af te kunen laten leveren. Tot slot heeft duke3d ook nog een netwerk functie en lage systeemeisen waardoor je aan het einde ook nog ff kunt DM-en in de door de studenten ontworpen levels ;)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

@MissingDog:

En die effecten zijn makkelijker wanneer je het in Hammer zou willen implementeren? Bedenk dat het hier om 1 les gaat. Daarnaast hoef je niet een 2way train met bijbehorende opengaande duren, gecombineerd met een teleportende lift om de stapel illusie toch voor elkaar te krijgen te implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Wow, dat gaat snel hier met de reacties! :)

Het lastige van al die 3D editors is dat ze gewoon te ingewikkeld zijn om snel mee te werken. Ik ken de HL1 en U1 editor en ik vind ze eigenlijk toch wel te moeilijk. Dan zijn studenten vooral bezig met de techniek van de editor ipv met het designen van goede gameplay in het level. Eén enkele les plus huiswerk is echt heel erg weinig! Hetzelfde geldt voor de Duke 3D editor. Dat ding is zo oud, dat is zelfs nog niet eens WYSIWYG. Wel een leuke editor om mee te spelen was dat trouwens, maar naar mijn mening ook niet ideaal.

Dat Battle for Wesnoth ziet er dan al stukken bruikbaarder uit, omdat het simpel 2D is en de editor er hetzelfde uitziet als de game. Zijn er nog meer van dergelijke dingen die ik kan overwegen? Het turn based strategy gedeelte maakt het namelijk waarschijnlijk weer net wat minder toegankelijk dan een real-time RTS.
Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 09:15:
vette shit, dan ga je waarschijnlijk mij les geven^^ hehehehehe ik ga game design and development studeren aan de hku in utrecht:D

lachuh
Ah, nee, ik ga lesgeven bij de minor "It's all in the game" op de HBO Utrecht. HBO Utrecht is een ander instituut dan HKU (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht). Wat jij doet, GDD (Game Design & Development) is op de HKU. Ik krijg overigens zelf over twee weken mijn diploma in GDD, dus als je naar de expo komt op 12 en 13 september, kun je mijn afstudeergame spelen. :) En ik ga binnenkort nog eens praten met mensen van de HKU om daar ook les te gaan geven, want ik heb afgelopen jaar ook al een tweedejaars Interaction Design-vak gegeven op de HKU (het vak heette "Integratie" en ging gewoon over C++ programmeren) en dat vond ik erg leuk om te doen. Dus misschien krijg je toch nog een keer een programmeervak van me, wie weet. :)

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Weet je zeker dat je het over dezelfde level editor hebt mbt Duke3D? Dat was namelijk de eerste editor die daadwerkelijk wysiwyg was (itt de Doom level editor). Je had een 2d view waarop je je sectoren tekende en je sprites kon plaatsen. Vervolgens kon je in 3d mode door je level heenlopen en de boel omhoog en omlaag bewegen en de textures aanpassen.

[ Voor 3% gewijzigd door Janoz op 29-08-2007 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grote Schurk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-09 14:52
Ik ben geen game/level designer maar heb ooit in quake een level gemaakt. Ik was in minder dan 30min competent met de editor. Ik heb ook "Build" van DN 3D gebruikt maar ik kan me voorstellen dat deze (omdat hij niet echt 3D is) niet echt geschikt zou zijn voor studenten die later over moeten stappen op een hedendaagse editor.

Edit: je kan het zo makkelijk of moeilijk maken als je zelf wil.
Ik bedoel: Laat ze eerst een box maken waar je in rond kan lopen. Vervolgens een huisje met een lamp er in. Dan textures. etc. Uiteindelijk een vrije opdracht waar ze met de opgedaane kennis een eigen level kunnen maken.

[ Voor 30% gewijzigd door Grote Schurk op 29-08-2007 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-10 15:20

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Hele simpele level editor is die van Heroes Of Might and Magic III. Volkomen 2d en aangezien je mogelijkheden beperkt zijn verzuip je ook niet in opties.
Met als nadeel, het is moeilijk om daar een echt leuk level voor te maken als je het spel niet kent denk ik.

[edit]Ah wacht, wat dacht je van Warcraft II? Die editor is simpel, spel is nog redelijk goed verkrijgbaar en max. 5 euro denk ik.

[ Voor 20% gewijzigd door IceStorm op 29-08-2007 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oogst schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 10:30:
Ik krijg overigens zelf over twee weken mijn diploma in GDD, dus als je naar de expo komt op 12 en 13 september, kun je mijn afstudeergame spelen. :)
Zat jij niet bij die groep studenten die De Blob gemaakt hebben? Vermakelijke game was dat en mooi een contractje voor een Wii-versie las ik. Goed gedaan! _/-\o_

Even on-topic. Heb vroeger vrij veel gestoeid met de Red Faction (fps) level editor. Helaas niet gratis maar is tegenwoordig toch wel voor een bijzonder laag prijsje te scoren. Erg simpele editor, maar met een paar leuke extra's, zoals de mogelijkheid om vernietigbare geometrie te maken, zgn. Geomod. Veel lol gehad met tunneltjes graven met de raketwerper op die manier. ;)
En je kan direct vanuit de editor het level opstarten en ondersteuning voor multi-player, dus kan je gezellig met de hele klas een level doorlopen. :*)

Maar misschien toch een iets te hoge instap voor een enkele les, vrees ik. Nou ja, just throwing it out there. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2007 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 09:40:
Duke Nukem editor. Daar heb ik zo vaak mee gewerkt en getest dat ik nu nog het opstart melodietje neurie.

-tudu-tu--tudu-tu--tudu-tutututu- :P

Maar deze mist echter het driedimensione aspect naar behoren imo, ruimtes over ruimtes was altijd tricky (maar wel mogelijk) van een ruimte die boven een andere ruimte hing kijken was onmogelijk tenzij je op een cheap-as methode een scheiding maakt d.m.v. een object.

Het is waar dat zodra je met sectoreffectors en sectortags in de weer gaat word de editor lastiger, maar het handeld zich uiteindelijk om lijsten met effecten.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou kunnen kijken naar het open source project Cube / Cube 2: Sauerbraten. Daar zit de level editor in het spel en je kan zelfs multiplayer real-time het level aanpassen.

Ik zou niet weten of het gebruiksvriendelijk is, maar het is in ieder geval gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je niet kijken naar Age of Empires? Het eerste deel bedoel ik dan. De editor kan je vanuit het menu in het spel opstarten geloof ik & zal tegenwoordig bijna niks meer kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-10 18:39

Not Pingu

Dumbass ex machina

Is GameMaker dan misschien niet iets? Of wil je dat je eigen leerlingen niet aandoen? ;)

Hammer is imho wel erg archaisch voor deze tijd. Misschien is QuArK (Quake Army Knife) iets? Is een gratis editor voor Quake 1/2/3 gebaseerde games. Die vond ik altijd veel fijner dan Worldcraft/Hammer of QERadiant of noem maar op.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Serious Sam: Second Edition (dus niet Serious Sam 2) had ook een mooie/simpele/handige level editor, maar kost natuurlijk ook nog steeds 5 tot 10 euro in de budgetbakken.

Als het gaat om de balancing en flow van een level is dit trouwens misschien nog iets te veel van het goede. Alleen de plaatsing van wapens en ammo is dan eigenlijk interessant.

Afbeeldingslocatie: http://images.digitalmedianet.com/2002/05_may/editorials/dl051402/dl2.gif

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het best dapper om allerhande 3d editors zoals de serious level editor e.d. te gana posten voor mensen die in een uurtje wat met dat ding moeten spelen om iets te maken waar je doorheen kan lopen. Als ik dat zo zie dan denk ik dat die studenten slimmer zijn dan ik, want ik heb in een half uurtje geen level in Quake of Halflife gebouwd waar je iets mee kan ("look, it's a box level! I made it myself!")

Is het handig als Oogst iets afbakent, in de geest van "ik wil een 2d gamepje met een tileset editor, a la Warcraft"?
Er zijn vast en zeker wel OSS 2d puzzle spelletjes waarmee je levels kan bouwen voor je eigne spelletje.

Wat misschien, gezien de vermoedelijk gemende samenstelling van je leelringen, ook wel leuk is is een niet-schiet game, bijvoorbeeld het aloude Stunts (tileset lvl editor) of The Incredible Machine (leuk huiswekr: maak een machine die met een bowlingbal begint, als eind een zaklamp aandoet, en verder minstens 1 van elke van de volgende onderdelen omvat: een muis, een lopende band, een ketting, een ballon....)

Suicyder's Wlfenstein 3d editor is een goed idee, mits je het niet erg vind dat je studenten al mijn landgenoten aan flarden gaan lopen knallen.
Supaplex heeft trouwens volgens mij ook zo'n simpele editor. Dat kon ook nog wel eens een idee zijn.

Dan kun je eventueel ter demonstratie altijd zelf nog even wat bakken in een complexere level editor.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2007 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Je legt precies uit waarom ik al die 3D editors niet wil gebruiken, KnetterGek. Ik moet zeggen dat de level editor van dat Wesnoth wel erg simpel is, precies wat ik wil, alleen is de gameplay vrij ingewikkeld. In principe is het prima te doen, maar nog niet 100% ideaal.

The Incredible Machine vind ik wel echt een briljant idee. Dan kunnen ze leuk puzzle design doen. Jammer is dat ik ze een artikel over level flow wilde laten lezen en dat komt daar dan weer helemaal niet aan bod. Ook balancing mis ik dan. Voordeel is wel weer dat ik The Incredible Machine op een diskette mee kan nemen en ze ter plekke laten kopiëren. Die game is zo uit dat dat niet zo'n probleem is als bij nieuwere games.
Not Pingu schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 11:15:
Is GameMaker dan misschien niet iets? Of wil je dat je eigen leerlingen niet aandoen? ;)

...
GameMaker krijgen ze al, maar ik wil ze eerst een keer puur los op level design laten richten. Met GameMaker ga je toch aan de slag met heel de game ipv alleen het designen van een level, dus dat schiet zijn doel voorbij.
Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 11:11:
Kan je niet kijken naar Age of Empires? Het eerste deel bedoel ik dan. De editor kan je vanuit het menu in het spel opstarten geloof ik & zal tegenwoordig bijna niks meer kosten.
Hmm, interessant, geen idee of dat een fijne editor is, maar in elk geval wel een erg simpel spel. Nadeel tegenover Wesnoth is dat AoE niet zomaar downloadbaar is.
IceStorm schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 10:59:
Hele simpele level editor is die van Heroes Of Might and Magic III. Volkomen 2d en aangezien je mogelijkheden beperkt zijn verzuip je ook niet in opties.
Met als nadeel, het is moeilijk om daar een echt leuk level voor te maken als je het spel niet kent denk ik.

[edit]Ah wacht, wat dacht je van Warcraft II? Die editor is simpel, spel is nog redelijk goed verkrijgbaar en max. 5 euro denk ik.
Allebei ook goede opties idd.
Janoz schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 10:45:
Weet je zeker dat je het over dezelfde level editor hebt mbt Duke3D? Dat was namelijk de eerste editor die daadwerkelijk wysiwyg was (itt de Doom level editor). Je had een 2d view waarop je je sectoren tekende en je sprites kon plaatsen. Vervolgens kon je in 3d mode door je level heenlopen en de boel omhoog en omlaag bewegen en de textures aanpassen.
Teken in 2D en dan switchen naar de echte view is niet heel erg WYSIWYG. ;) De rest van de editor is dat inderdaad wel, maar zeker niet simpel genoeg voor wat ik wil, vind ik.
Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 11:01:
[...]

Zat jij niet bij die groep studenten die De Blob gemaakt hebben? Vermakelijke game was dat en mooi een contractje voor een Wii-versie las ik. Goed gedaan! _/-\o_
Ja, klopt, ik was een coder bij De Blob. Dat contractje en de bekendheid daarvan hebben ons ook flink geholpen om voor onze nieuwe game in contact te komen met publishers. :)
FritsYpeij schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 10:53:
...
Edit: je kan het zo makkelijk of moeilijk maken als je zelf wil.
Ik bedoel: Laat ze eerst een box maken waar je in rond kan lopen. Vervolgens een huisje met een lamp er in. Dan textures. etc. Uiteindelijk een vrije opdracht waar ze met de opgedaane kennis een eigen level kunnen maken.
Wat je noemt zijn allemaal technische/grafische dingen. Ik wil juist met die studenten aan de slag met dingen als flow, difficulty en balancing en dan zitten die technische dingen in de weg: je kunt pas iets met flow doen, als je technisch ermee kunt werken.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-10 22:42
Oogst schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 08:42:
Tijdens de komende periode geef ik op de HBO Utrecht een vak over game development, waarin ik alle aspecten de revue moet laten passeren. Het zijn niet allemaal technisch begaafde studenten en het vak is vooral bedoeld om ze een idee te geven van wat er allemaal bij komt kijken, want de minor waar het vak een onderdeel van is, gaat vooral over marketing en dergelijke.
Toch niet heel toevallig de minor "It's All In The Game" he? Als dat wel zo is spreek ik je nog wel :9

De meest simpele uitvoering van levelbuilding vond ik altijd de levels van Warcraft 2 en nog simpeler natuurlijk de ouderwetse Wolfenstein. Dat is gewoon knippen en plakken van items en dan op play rammen.

Overigens is het misschien een idee om een sandbox-mode te gebruiken ipv een level editor??
BF2 Sandbox

Welke ik persoonlijk mooier vind is die van Far Cry

[ Voor 14% gewijzigd door Suicyder op 29-08-2007 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferreur
  • Laatst online: 11-04-2024
Als het een simpele editor moet zijn voor een shooter zou ik toch de UnrealEd aanraden.

Anders is misschien de Red Alert 2 lvl editor iets? Erg simpel te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt me dan inderdaad dat je eerder bij de RTS'en moet kijken. En dan het best een van de ouderen waar je gewoon bergruggen op de kaart plakt ipv in 3D het terrein moet ophogen. De oudere C&C games, AoE en Warcraft hebben dat inderdaad zoals anderen al genoemd hebben. AoE heeft ook triggers waar je events aan kan hangen. Bijvoorbeeld dat je ergens naar toe loopt en dat er dan een soort van in-game cutscene afspeelt (bootje vaart weg/vijand valt aan/noem maar op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Laatst online: 13:18
Age of Empire 1, echt super simpel :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bleet
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bleet

Losing my edge.

UnrealED al dat soort dingen zijn veels te moeilijk om even te doen. Ik raad GTKRadiant aan, de editor voor alle games op de Quake engine. Heel simpel, alhoewel je er wel 1 van die games voor nodig hebt om de editor ook echt te laten draaien. Editor is gewoon een kwestie van klikken en slepen, ipv te carven (Hoewel dat ook kan, maar op een andere manier).

www.qeradiant.com

(Bolleh, help me er even uit. ;))

[ Voor 4% gewijzigd door Bleet op 29-08-2007 14:19 ]

Last.fm |
If bullshit could fly, i'd be an astronaut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moer
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-10 20:06
Andere RTS met map editor: Total Annihilation :z

Volgens mij is daar ook aardig wat informatie over te vinden

http://www.fileuniverse.c...ror/totala/mapeditor.html

Mss is dit ook iets om naar te kijken: http://www.game-editor.com/

[flauw]Stunts[/flauw]

[ Voor 30% gewijzigd door moer op 29-08-2007 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Dan word het idd RTS al snel.

- RA editor; Maar deze is wel heel erg beperkt, vooral voor mensen die sneller vorderen
- SC en WC2 editor deze zijn simpel te houden en moeilijker te maken met scripten
- WC3 editor, nog geavanceerder en 3D

• Oogst
OK, volgens mij zijn de handigste en simpelste opties nu:
-Warcraft 2
-Wesnoth
-Age of Empires

Total Annihilation is een stuk minder duidelijk dan die andere RTS-en, omdat de grid niet gewoon zo groot is als een unit en zo, dus die is net wat minder handig om te doen.
Suicyder schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 13:20:
[...]

Toch niet heel toevallig de minor "It's All In The Game" he? Als dat wel zo is spreek ik je nog wel :9

...
Doh! Ja! :X Dat maakt me nog nieuwsgieriger naar de niveauverschillen tussen de studenten, want jij hebt zo te horen al een boel gedaan. Dan kom je vast van Media Technologie af? Nou ja, ik hoor het maandag wel. O-) Als je maar niet denkt dat je vrijstelling kunt krijgen, ik bedenk gewoon moeilijkere opdrachten voor jouw soort mensen. >:)

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• LordMithril
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-10 19:32
Je komt inderdaad al snel bij RTS style editors uit als je het simpel wilt houden.
C&C Red Alert (1 en 2) hebben een erg lekkere snel te leren editor, als je windows snapt kan je daar ook mee omgaan (knippen plakken ;) ).
StarCraft kan je ook nog doen. Is technisch stuk meer mee mogelijk dan met RA. Zeker kwa scripts enzo, maar dat zal je toch niet zo snel gebruiken.

Bedenk me net nog een leuke overigens, zeker voor flow is ie erg leuk.
TrackManiaNations :), gratis te downloaden, uitgebreide editor, snel te snappen. En aangezien het een race game is, is flow erg belangrijk :)

Bier, Whiskey en Metal!!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-10 19:52

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Ik weet niet in hoeverre het in je les kan passen, maar TrackMania Nations (race spel) heeft een erg leuke en simpele editor, waar je na paar minuten in rondwalen erg leuke banen kan mee maken. Het spel (en de editor die erin zit) zijn beide gratis. Je kan gemakkelijk testen en het is écht simpel. Geen idee of het in je les valt natuurlijk.

Anders zou ik inderdaad voor warcraft2 ofzo gaan, een leuke simpele editor.

Edit: Oeps, te lang laten openstaan voordat ik reageerde-> bericht van mijn bovenbuur niet gezien.

[ Voor 10% gewijzigd door DeadLock op 30-08-2007 00:29 ]

Strava

• Suepahfly
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 17:05
Call me stupid maar is dat Blockland geen idee?
De demo versie heeft volgens mij alle opties behalve online play.

Door het plaatsen van lego blokjes kunnen ze relatief eenvoudig een 'level' in en kaar zetten. Met een mod (bv. RTB) kunnen ze dingen als bewegende deuren en lifts toevoegen.

• JeromeB
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-08 21:56

JeromeB

woei

De level-editor van Tony Hawks Pro Skater 2 (of iedere willekeurige Tony Hawk game) is ook een aanrader. Je kunt een stel ramps, rails en pipes selecteren Daarna roteer je ze een beetje en plaatst ze op een gewenste plek. Daarna kan je het level direct spelen. Eenvoudiger kan het bijna niet. Wellicht liggen er nog wat spellen in de budget-bakken.

PC load letter? What the fuck does that mean?

Verwijderd

Starcraft heeft een hele mooie map editor, die enorm simpel is om te gebruiken maar ook erg complex kan worden door het gebruik van triggers.

• Mr_Groovy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-12-2021

Mr_Groovy

Designlapp

Dat meen je niet. Mijn zusje gaat nu het eerste jaar doen aan het kmt van het HKU. (Game design).
Toeval O-)

Anyways misschien is dit iets http://www.official-linerider.com/play.html

Beetje simpel maar wel duidelijk ;)

Macbook Pro 15" Late 2013, iPhone 7+ 128gb, iPad Pro, Canon M3, Tamron 18-200, Canon 22 @2.0, Canon 11 -22, Nintendo Switch

• Goron
  • Laatst online: 13-09 11:45
Laat ze gewoon warcraft III of starcraft kopen; prachtige en makkelijk te gebruiken level editors, en van de game zelf zullen ze geen spijt hebben :). Ik bedoel, als je toch gamedesign studeert, dan mag je tenminste een van die twee spellen best gespeeld hebben imo.

[ Voor 27% gewijzigd door Goron op 30-08-2007 09:35 ]

Verwijderd

Wat dacht je van:

RPG Maker

http://www.enterbrain.co.jp/tkool/RPG_XP/eng/

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-10 18:29
Is een race game een optie?

Trackmania Nations is gratis en heeft en goede en simpele track editor...

Spuit 11, wat LordMithril & _evert ook al voorstelden dus...

[ Voor 17% gewijzigd door equationunequal op 30-08-2007 10:07 ]

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

• DarthDavy
  • Laatst online: 06-06 16:12

DarthDavy

Excellent!

Oogst schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 00:06:
OK, volgens mij zijn de handigste en simpelste opties nu:
-Warcraft 2
-Wesnoth
-Age of Empires
Je zei eerder in het topic dat je toch 3D wou: daarom heb je de Duke Nukem 3D weggestreept. De build engine van Duke Nukem 3D was ook het eerste wat in me opkwam.

Uiteindelijk heb ik het topic zien evolueren naar dat het eigenlijk best een RTS is om het lekker simpel te houden voor 1 les. Dan zijn volgens mij Warcraft 2 en AoE ook geen opties. Starcraft dan ook niet.

Hmmmm... Ikzelf kom dan uiteindelijk toch terug op Warcraft III. Hoogstwaarschijnlijk heeft de helft toch al dat spel en als je game design wil gaan studeren moet je imo Warcraft III in je bezit hebben. 15 euro is toch geen onoverkomelijk bedrag. Plus ik denk als je er meer dan 10 nodig hebt je moet een winkel moet gaan onderhandelen voor een lagere prijs. 10 euro moet mogelijk zijn. Trouwens als je voor warcraft 2 en/of age of empires kiest, zit je ook met een aankoopprijs.

Warcraft III is één van de beste keuzes. De enigste reden waarom niet zou de prijs kunnen zijn. Dan moet je maar even kijken wat je aan die prijs kan doen, niet?

Bier zonder alcohol is zoals een BH aan de wasdraad: het beste is eruit

• Alabama_man
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-08 14:37
Volgensmij was de Wolfenstein 3d level editor ook niet echt moeilijk. Maar misschien is dat weer net een tikkie te oud.

• FragNeck
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-10 14:14
Duke 3D Level designer :Y) geniaal!

Je edit in 2D, en je resultaat kun je real time bekijken door een bepaalde toetsencombinatie.
Heb er veel levels mee gemaakt..

[ Voor 65% gewijzigd door FragNeck op 30-08-2007 11:22 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Paus-2178/hero/2313958

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Volgens mij heeft warcraft 2 precies wat je zoekt, natuurlijk ook niet gratis maar die moet voor 5 euro wel te halen zijn bij de mediamarkt.

En ik moet het topic helemaal doorlezen voor te posten zie ik :X

[ Voor 19% gewijzigd door itsme op 30-08-2007 11:26 ]

Nothing to see here

• BasieP
  • Laatst online: 06-10 22:29
even over die licenties:
is het niet mogelijk dat je als school laten we zeggen 20 games koopt, en deze laat gebruiken door de studenten (afwisselend dus)

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Verwijderd

NILE van Novalogic is heel simpel:
http://jointoperations.fi.../screenshots/File/29987/2

download:
http://www.novalogic.com/file_download.asp?ID=80

Gewoon drag en drop op een terrain. De spellen zijn alleen niet gratis (Joint Operations, jops:Escalation en Delta Force Xtreme)

Verwijderd

Als je er nog aan kunt komen, lijkt Rayman Designer mij heel geschikt. Ik had het op 10-jarige leeftijd door na enkele uurtjes prutsen, zonder handleiding of iets in die richting. Maar goed, het is een nogal oude game, dus lijkt me lastig om te regelen...

Verwijderd

Oogst schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 13:16:
Je legt precies uit waarom ik al die 3D editors niet wil gebruiken, KnetterGek. Ik moet zeggen dat de level editor van dat Wesnoth wel erg simpel is, precies wat ik wil, alleen is de gameplay vrij ingewikkeld. In principe is het prima te doen, maar nog niet 100% ideaal.

The Incredible Machine vind ik wel echt een briljant idee. Dan kunnen ze leuk puzzle design doen. Jammer is dat ik ze een artikel over level flow wilde laten lezen en dat komt daar dan weer helemaal niet aan bod. Ook balancing mis ik dan. Voordeel is wel weer dat ik The Incredible Machine op een diskette mee kan nemen en ze ter plekke laten kopiëren. Die game is zo uit dat dat niet zo'n probleem is als bij nieuwere games.

[...]

GameMaker krijgen ze al, maar ik wil ze eerst een keer puur los op level design laten richten. Met GameMaker ga je toch aan de slag met heel de game ipv alleen het designen van een level, dus dat schiet zijn doel voorbij.

[...]

Hmm, interessant, geen idee of dat een fijne editor is, maar in elk geval wel een erg simpel spel. Nadeel tegenover Wesnoth is dat AoE niet zomaar downloadbaar is.

[...]

Allebei ook goede opties idd.

[...]

Teken in 2D en dan switchen naar de echte view is niet heel erg WYSIWYG. ;) De rest van de editor is dat inderdaad wel, maar zeker niet simpel genoeg voor wat ik wil, vind ik.

[...]

Ja, klopt, ik was een coder bij De Blob. Dat contractje en de bekendheid daarvan hebben ons ook flink geholpen om voor onze nieuwe game in contact te komen met publishers. :)

[...]

Wat je noemt zijn allemaal technische/grafische dingen. Ik wil juist met die studenten aan de slag met dingen als flow, difficulty en balancing en dan zitten die technische dingen in de weg: je kunt pas iets met flow doen, als je technisch ermee kunt werken.
Ik snap dat je liever hebt dat de leerlingen het zelf doen, maar is een beter idee niet om gewoon eerst de theorie te geven? want om level design in een uurtje te moeten doen aan de hand van de praktijk is nou niet echt een handig idee. je moet er sowieso rekening mee houden dat het een trial en error proces is: je begint met het allersimpelst (een vierkant level) en bouwt daar op uit (gangen, deruen, wapen/ammo placement.

Wat ik zou doen is een bepaald lvl laten spelen uit UT (Deck16 ;)), en vragen waarom een dergelijk lvl nou een goed/slecht lvl is, voor een multiplayer shooter. Dat is ook aan de hand van de praktijk, maar veel beter in een lesvorm te gieten.

• Dutchie!
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12-2023

Dutchie!

....

In 1 les, level design geven + game flow en balancing is praktisch niet te doen. Je hebt gewoon tijd te kort om de dingen goed uit te leggen. Het beste zou dan zijn, om 1 uur lang te praten, plaatjes, filmpjes e.d. te laten zien maar (ik snap ook) dat, dat niet helemaal de bedoeling is.

Wil je flow en balancing doen, moet je juist de kennis hebben van de techniek. Een deatmatch level maken voor UT of Quake, kan je leren in enkele uren (basic level), maar dat maakt het nog niet een goed deatchmatch level. Dat moet je uitdenken, bouwen, testen, aanpassen en weer testen en dat net zolang tot het goed is. Daar heb je helaas de tijd niet voor ;(

Level design, zoals het spelletje TiM, zou ik niet doen. Het is al eerder genoemd, maar kijk anders een naar Trackmania Nation. Game is gratis en de editor is simpel. Ook kun je daar snel leren, om een goede baan te maken. Je kan hetzelf snel testen, je komt vrij snel erachter of een baan lekker rijd, of juist te moeilijk en daar moet je het in zoeken.

Een goede baan in Trackmania Nations, kan moeilijk lijken maar juist goed te doen zijn. Terwijl veel banen, juist achtelijk moeilijk zijn, of je moet ze eerst 10x rijden omdat je dan weet hoe het moet. feitelijk moet je de baan in de 1e of 2e keer kunnen uitrijden en daarna, zo bouwen dat je kan leren om hier en daar tijdwinst te kunnen behalen voor de betere score. En omdat te bouwen, moet je het tweaken.

Living in Australia! - Ja, ik heb dyslectie

• Oogst
OK, voor zover ik het nu zo zie, zijn dit zo'n beetje mijn opties:

-Warcraft III: vet, maar vrij duur
-Warcraft II: wat simpeler en goedkoper
-Age Of Empires: zelfde als Warcraft II
-Red Alert: zelfde als Warcraft II
-TrackMania Nations: racegame, gratis verkrijgbaar
-Wesnoth: leuke editor, kleine game, heel snel te installereren, alleen is de gameplay zelf wel heel erg voor hardcore gamers
Suepahfly schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 00:35:
Call me stupid maar is dat Blockland geen idee?
De demo versie heeft volgens mij alle opties behalve online play.

Door het plaatsen van lego blokjes kunnen ze relatief eenvoudig een 'level' in en kaar zetten. Met een mod (bv. RTB) kunnen ze dingen als bewegende deuren en lifts toevoegen.
Ik heb even de filmpjes gechecked, maar deze game ziet er wel erg amateuristisch uit. Ik ken de game verder niet, dus misschien is mijn eerste impressie helemaal fout, maar het ziet er niet heel interessant uit om mee te werken.
Mr_Groovy schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 02:39:
Dat meen je niet. Mijn zusje gaat nu het eerste jaar doen aan het kmt van het HKU. (Game design).
Toeval O-)

Anyways misschien is dit iets http://www.official-linerider.com/play.html

Beetje simpel maar wel duidelijk ;)
:+
DarthDavy schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 10:26:
[...]

Je zei eerder in het topic dat je toch 3D wou: daarom heb je de Duke Nukem 3D weggestreept. De build engine van Duke Nukem 3D was ook het eerste wat in me opkwam.

Uiteindelijk heb ik het topic zien evolueren naar dat het eigenlijk best een RTS is om het lekker simpel te houden voor 1 les. Dan zijn volgens mij Warcraft 2 en AoE ook geen opties. Starcraft dan ook niet.
...
De enige reden om 3D wel of niet te doen, is de moeilijkheid van de level editor. Duke 3D vind ik niet zo'n mooie editor, in vergelijking met de meer grafische editors. Warcraft III daarentegen is wel 3D, maar net zo elegant en simpel als de editors van 2D RTS-en.
BasieP schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 11:37:
even over die licenties:
is het niet mogelijk dat je als school laten we zeggen 20 games koopt, en deze laat gebruiken door de studenten (afwisselend dus)
Das niet zo praktisch met practica, hoewel het maar 16 studenten zijn. Ik kan misschien wel school 16 licenties laten aanschaffen en die uitlenen aan de studenten.
Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 18:37:
[...]

Ik snap dat je liever hebt dat de leerlingen het zelf doen, maar is een beter idee niet om gewoon eerst de theorie te geven? want om level design in een uurtje te moeten doen aan de hand van de praktijk is nou niet echt een handig idee. je moet er sowieso rekening mee houden dat het een trial en error proces is: je begint met het allersimpelst (een vierkant level) en bouwt daar op uit (gangen, deruen, wapen/ammo placement.

Wat ik zou doen is een bepaald lvl laten spelen uit UT (Deck16 ;)), en vragen waarom een dergelijk lvl nou een goed/slecht lvl is, voor een multiplayer shooter. Dat is ook aan de hand van de praktijk, maar veel beter in een lesvorm te gieten.
(Niet stiekum meelezen, Suicyder, anders verklap ik dadelijk heel het vak al voor je! ;) Ik laat ze in een andere les al een bestaande game playtesten, maar ja, spelen en een mening opbouwen doen mensen al jaren, dus ik wil ze ook wel echt aan het werk zetten. Verslagen typen over andere games is gruwelijk duf en van dingen maken krijg je vanzelf al het wereldbeeld waarin je alles analyseert. Daar hoeven ze dan geen opdrachten meer voor te doen.
Aap schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 20:12:
In 1 les, level design geven + game flow en balancing is praktisch niet te doen. Je hebt gewoon tijd te kort om de dingen goed uit te leggen. Het beste zou dan zijn, om 1 uur lang te praten, plaatjes, filmpjes e.d. te laten zien maar (ik snap ook) dat, dat niet helemaal de bedoeling is.

Wil je flow en balancing doen, moet je juist de kennis hebben van de techniek. Een deatmatch level maken voor UT of Quake, kan je leren in enkele uren (basic level), maar dat maakt het nog niet een goed deatchmatch level. Dat moet je uitdenken, bouwen, testen, aanpassen en weer testen en dat net zolang tot het goed is. Daar heb je helaas de tijd niet voor ;(

Level design, zoals het spelletje TiM, zou ik niet doen. Het is al eerder genoemd, maar kijk anders een naar Trackmania Nation. Game is gratis en de editor is simpel. Ook kun je daar snel leren, om een goede baan te maken. Je kan hetzelf snel testen, je komt vrij snel erachter of een baan lekker rijd, of juist te moeilijk en daar moet je het in zoeken.

Een goede baan in Trackmania Nations, kan moeilijk lijken maar juist goed te doen zijn. Terwijl veel banen, juist achtelijk moeilijk zijn, of je moet ze eerst 10x rijden omdat je dan weet hoe het moet. feitelijk moet je de baan in de 1e of 2e keer kunnen uitrijden en daarna, zo bouwen dat je kan leren om hier en daar tijdwinst te kunnen behalen voor de betere score. En omdat te bouwen, moet je het tweaken.
Daarom klinkt Trackmania ook als een goede mogelijkheid, hoewel level design theorie wat minder gemakkelijk is uit te leggen aan de hand van een race-game. Overigens is het inderdaad mijn bedoeling om ze eerst utigebreid over theorie les te geven in die ene les die ik er aan wil besteden. De editor leren is voor het grootste deel huiswerk. En dat level design veel tijd kost en veel kennis en zo: ik weet het. Op de HKU is het een vak en een enkel vak is al te weinig. Hier heb ik een enkel vak om de kennis van vier jaar HKU in samen te vatten. De andere vakken gaan grotendeels over marketing namelijk.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

Hammer voor Halflife 1 :). Die vond ik erg makkelijk en ik heb een aandachts span van... hey een vlinder.....

Edit:

Ik heb mijn eerste level in een dag gemaakt, volledig getexured en licht. Was 2 flats tegen over elkaar met glas er in. Vriend van mij had de boerderij van zijn ouders er in gemaakt, maar dat was zo veel detail daar was ie weken mee bezich. :X . Tis niet meer dan drag en droppen van vierkante vlakken en die een texure geven. Kan me alleen de instalatie niet herrineren.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2007 23:10 ]

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 21:17:
Hammer voor Halflife 1 :). Die vond ik erg makkelijk en ik heb een aandachts span van... hey een vlinder.....
_/-\o_

Ontopic: Zat eerst over DN3D idd, maar na alles gelezen te hebben ga ik ook voor warcraft, heel veel simpeler ga je t niet krijgen denk ik. En je kan je eigen level binnen 1 les nog spelen ook.

Gruwelijk gejatte Icoon!

• Dutchie!

Dutchie!

....

Oogst schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 21:13:
Daarom klinkt Trackmania ook als een goede mogelijkheid, hoewel level design theorie wat minder gemakkelijk is uit te leggen aan de hand van een race-game. Overigens is het inderdaad mijn bedoeling om ze eerst utigebreid over theorie les te geven in die ene les die ik er aan wil besteden. De editor leren is voor het grootste deel huiswerk. En dat level design veel tijd kost en veel kennis en zo: ik weet het. Op de HKU is het een vak en een enkel vak is al te weinig. Hier heb ik een enkel vak om de kennis van vier jaar HKU in samen te vatten. De andere vakken gaan grotendeels over marketing namelijk.
Agree. In jou geval, had ik ook liever gekozen voor een Quake/Unreal/Halflife editor, of de WarcraftIII editor. Maar vanwege het tijds gebrek, Trackmanina nations doen.

Het grote nadeel van alle "plaats hier een object/item in een vaste grid" (ala trackmania editor), is dat alle levels er grotendeels het zelfde eruit gaan zien... maar goed, je moet wat :) .

Als je na het lesgeven, de info toevallig kwijt wil, mag je het me sturen ;) heb er wel interesse in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchie!

Dutchie!

....

Misschien wat te laat... het had net een weekje eerder moeten komen :p

nieuws: Ubisoft brengt Far Cry en andere spellen uit als adware

• Oogst
Misschien leuk om even te laten weten wat ik nou uiteindelijk gedaan heb vandaag met de les en met het huiswerk: de studenten kunnen zelf kiezen of ze een level maken voor Wacraft III, Trackmania Nations of Weznoth. Weznoth was de enige die het deed op de schoolcomputers, maar de meeste studenten hebben thuis toch wel een computer, dus als ze willen, kunnen ze wat spannenders doen. Voor volgende week moeten ze een uur of zes besteden aan het maken van een leuk level en dat zelf uitproberen. Niks fancies dus, maar genoeg om een beetje van level editing te proeven.

Ik kon niet kiezen welke editor het moest worden, dus heb ik hullie dat laten doen. :P

[ Voor 16% gewijzigd door Oogst op 19-09-2007 17:22 ]

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Pagina: 1