Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Vincent17
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-11 15:39
Het verhaal:

Ik ben in februari 2006 afgestudeerd aan de studie Technische Informatica. Ik ben hierna meteen aan het werk gegaan bij een detacheringsbureau waar ik mijn afstudeeropdracht heb mogen doen.

Dit bureau heeft mij toen geplaatst bij een bank op de servicedesk. Hierbij is een contractduur van 1 jaar vastgesteld. Ik heb toen bij mijn detachering aangegeven dat ik het eigenlijk niet leuk vind om op een helpdesk te werken en zeker niet een jaar lang.

Mijn detachering vertelde mij dat ze verwachtten dat ik binnen een half jaar mij wel kon omhoogwerken en dat ik dus snel een wat technischere functie zou kunnen doen bij deze bank of anders zou ik worden vervangen.

Nu is het half jaar verstreken en zit ik nog steeds zeer simpel helpdesk werk te doen. Nu zijn er gesprekken geweest tussen mij detachering en manager bij de bank, maar die lopen op niks uit. De bank houd mijn detachering aan het 1 jarig contract en ik mag dus niet weg. Ook voelt de bank er niks voor om mij te laten vervangen omdat er dan weer moet worden ingewerkt e.d.

De enige optie die mijn detachering toen zag was dat ik "zogenaamd" ontslag zou nemen bij mijn detachering, waardoor dus automatisch het contract wel word verbroken. Hierna zouden ze dan kijken voor een andere klus in de richting die mij interesseert (systeem/netwerkbeheer)

Ik heb toen gevraagd wat voor de detachering het beste was en dat was natuurlijk dat ik loyaliteit/commitment zou tonen en het nog een paar maanden zou vol houden totdat het contract daadwerkelijk afloopt.

Hier heb ik toen uiteindelijk voor gekozen. Nu is mijn vraag alleen, heb ik hier wel juist aan gedaan? Is het zonde dat ik (voor mijn gevoel) een jaar weggooi om op zo'n servicedesk te gaan zitten? Ik had zelf het beeld dat ik na mijn school iets van junior systeembeheerder zou kunnen doen ofzo.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Tja het is een beetje wat je zelf wilt natuurlijk. Zelf zou ik het niet echt op prijs stellen als mijn werkgever zo met mij om zou gaan.

Ik zou gewoon harde afspraken maken, in de trant van na het jaar op de servicedesk krijg ik gegarandeerd x salarisverhoging en zekerheid op een andere klus op nivo. Als ze daar niet aan mee willen werken zou ik toch op zoek gaan naar een andere baan. Het is op het moment makkelijk shoppen naar een nieuwe uitdagende baan.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-11 10:19
Ik zou gewoon een andere werkgever zoeken. Je kan proberen om opslag te vragen maar de kans bestaat er natuurlijk in dat ze dan zeggen dat je een jaar helpdesk gedaan hebt en geen recht hebt op een loonsverhoging omdat je niets bewezen hebt qua skills :) (kans bestaat ook dat ze je nog langer dan dat jaar daar laten zitten)

Verder proberen ze je duidelijk te paaien door eerst smoesjes te vertellen dat je wel kan doorgroeien (wat gewoon een gok van hen is) en als je eenmaal die zeepbel doorprikt hebt, proberen ze je op je loyaliteit te pakken.

Zoals rwb zegt, de markt is momenteel goed voor een IT'er, kijkt gewoon rond naar een uitdagendere job.

Je bent natuurlijk jong en pas afgestudeerd dus je durft misschien niet meteen iets te "eisen", maar dat zal je toch in zekere mate moeten doen, anders doen ze gewoon wat ze willen.

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11 00:21

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Dit zie ik veel in de detachering. Het is eigenlijk normaal dat dit gebeurt. Je moet jezelf een beetje bewijzen, en daarna een ander project.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Verwijderd

Welke detacheringsbureau werk je? Je moet niet altijd geloven wat ze zeggen.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Tja... Op dit moment is er krapte. De werknemer bepaalt. Iemand met een relevant HBO papiertje op zak wordt overal met open armen ontvangen. Dat je nu geen fun in je werk hebt moet wat aan gedaan worden en als dat niet linksom kan, dan moet het maar rechtsom. Ik zou zeggen hop hop, naar je nieuwe job.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Ik lees 'een verwachting dat je wel binnen een half jaar hogerop kan komen' nu eigenlijk als een verwachting dat niet realiseerbaar is bij het bedrijf waar je werkt. Gezien de verwachting mondeling is uitgesproken zou je mogen denken dat het detacheringsbureau zijn verwachting waar moet maken bijvoorbeeld door een financiële tegemoetkoming.
Daarnaast is het in (vrijwel) elk bedrijf zo dat je je eerst moet bewijzen voordat je een andere interne functie aangeboden kan krijgen. Daarnaast is ook de vraag 'wat is simpel helpdeskwerk ?'
Beetje telefoon aannemen en vastgelegde antwoorden geven of systeemanalyse? Dat eerste geeft jou problemen bij een volgende sollicitatie, het laatste geeft je alleen maar bonuspunten.
Bij mij is de helpdesk standaard een HBO functie; de servicedesk (net iets anders: veredelde telefonisten zeg maar) heeft MBO niveau.

Verwijderd

Vincent17 schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 07:59:
Het verhaal:

Ik ben in februari 2006 afgestudeerd aan de studie Technische Informatica. Ik ben hierna meteen aan het werk gegaan bij een detacheringsbureau waar ik mijn afstudeeropdracht heb mogen doen.

Dit bureau heeft mij toen geplaatst bij een bank op de servicedesk. Hierbij is een contractduur van 1 jaar vastgesteld. Ik heb toen bij mijn detachering aangegeven dat ik het eigenlijk niet leuk vind om op een helpdesk te werken en zeker niet een jaar lang.

Mijn detachering vertelde mij dat ze verwachtten dat ik binnen een half jaar mij wel kon omhoogwerken en dat ik dus snel een wat technischere functie zou kunnen doen bij deze bank of anders zou ik worden vervangen.

Nu is het half jaar verstreken en zit ik nog steeds zeer simpel helpdesk werk te doen. Nu zijn er gesprekken geweest tussen mij detachering en manager bij de bank, maar die lopen op niks uit. De bank houd mijn detachering aan het 1 jarig contract en ik mag dus niet weg. Ook voelt de bank er niks voor om mij te laten vervangen omdat er dan weer moet worden ingewerkt e.d.

De enige optie die mijn detachering toen zag was dat ik "zogenaamd" ontslag zou nemen bij mijn detachering, waardoor dus automatisch het contract wel word verbroken. Hierna zouden ze dan kijken voor een andere klus in de richting die mij interesseert (systeem/netwerkbeheer)

Ik heb toen gevraagd wat voor de detachering het beste was en dat was natuurlijk dat ik loyaliteit/commitment zou tonen en het nog een paar maanden zou vol houden totdat het contract daadwerkelijk afloopt.

Hier heb ik toen uiteindelijk voor gekozen. Nu is mijn vraag alleen, heb ik hier wel juist aan gedaan? Is het zonde dat ik (voor mijn gevoel) een jaar weggooi om op zo'n servicedesk te gaan zitten? Ik had zelf het beeld dat ik na mijn school iets van junior systeembeheerder zou kunnen doen ofzo.
Heb je trouwens tijdens het servicedesk gedeelte ook de mogelijkheid gehad om cursussen (theorie) te volgen.?
Uiteraard betaald door de detacheringsbureau, op die manier laten ze aan hun kant zien dat ze het menen dat je wilt doorgroeien...

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 08:47:
Ik lees 'een verwachting dat je wel binnen een half jaar hogerop kan komen' nu eigenlijk als een verwachting dat niet realiseerbaar is bij het bedrijf waar je werkt. Gezien de verwachting mondeling is uitgesproken zou je mogen denken dat het detacheringsbureau zijn verwachting waar moet maken bijvoorbeeld door een financiële tegemoetkoming.
Daarnaast is het in (vrijwel) elk bedrijf zo dat je je eerst moet bewijzen voordat je een andere interne functie aangeboden kan krijgen. Daarnaast is ook de vraag 'wat is simpel helpdeskwerk ?'
Beetje telefoon aannemen en vastgelegde antwoorden geven of systeemanalyse? Dat eerste geeft jou problemen bij een volgende sollicitatie, het laatste geeft je alleen maar bonuspunten.
Bij mij is de helpdesk standaard een HBO functie; de servicedesk (net iets anders: veredelde telefonisten zeg maar) heeft MBO niveau.
Daar ben ik niet mee eens. Helpdesk is niet standaard HBO. Heel veel schoolverlaters van de MBO beginnen op de Helpdesk (1ste lijns). Je hebt natuurlijk ook verschillende Helpdesken. Skilled en Non Skilled natuurlijk. Daar hoef je geen HBO voor te hebben. Voor 2e en 3e lijns Helpdesk kan ik me voorstellen dat ze HBO' ers vragen.

• Vincent17
Voor welk detacheringsbedrijf ik werk geef ik liever niet weg.

De reden dat ik in eerste instantie instemde met deze klus was dat ik iets terug wilde doen voor het feit dat ze mij hebben laten afstuderen en hierbij goed hebben begeleid.

Het was inderdaad een gok van mijn detachering om te zeggen dat ik binnen een half jaar wat interessanter werk kon gaan doen. Hier mocht ik hen ook gewoon aan houden en dus dat toneelstuk opvoeren met "zogenaamd" ontslag nemen e.d.

Verder snap ik ook dat ik bijna (wel stages en vakantiewerk als systeembeheer) geen werkervaring heb en mij dus nog moet bewijzen. Ik had alleen gehoopt dat dit ook kon als bijvoorbeeld junior systeembeheer.

Waar ik eigenlijk bang voor ben is dat ik nu een jaar stil sta, omdat ik totaal niet technisch bezig ben. Het enigste wat ik nu doe is de telefoon opnemen en zorgen voor een juiste call registratie. Ik kan zelf zeer weinig oplossen, vrij weinig rechten e.d. Ze noemen het een skilled helpdesk, maar het wel echt alleen 1e lijns.

Mijn detachering vind zelf dat dit onzin is, zij vinden dit wel iets om goede ervaring op te doen. Overigens weet ik zeker dat ik een leuke klus krijg wanneer het contract is afgelopen.

//edit: Ik heb nog geen cursus gevolgd, maar als ik aangeef dat ik iets zou willen doen, dan kan dat gewoon.

[ Voor 7% gewijzigd door Vincent17 op 29-08-2007 09:17 ]

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Vincent17 schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 09:03:
Het was inderdaad een gok van mijn detachering om te zeggen dat ik binnen een half jaar wat interessanter werk kon gaan doen. Hier mocht ik hen ook gewoon aan houden en dus dat toneelstuk opvoeren met "zogenaamd" ontslag nemen e.d.
Persoonlijk zou ik zeggen: Hou hem er aan. In dat opzicht heb je inderdaad niet de juiste keuze gemaakt door niet het toneelstukje op te gaan voeren.
Verder snap ik ook dat ik bijna (wel stages en vakantiewerk als systeembeheer) geen werkervaring heb en mij dus nog moet bewijzen. Ik had alleen gehoopt dat dit ook kon als bijvoorbeeld junior systeembeheer.
Dat is nog geen reden om een 1e lijns non skilled helpdesk functie aan te gaan nemen. Dat is eerder een reden om wat meer cursussen te doen.
Waar ik eigenlijk bang voor ben is dat ik nu een jaar stil sta, omdat ik totaal niet technisch bezig ben. Het enigste wat ik nu doe is de telefoon opnemen en zorgen voor een juiste call registratie. Ik kan zelf zeer weinig oplossen, vrij weinig rechten e.d. Ze noemen het een skilled helpdesk, maar het wel echt alleen 1e lijns.

Mijn detachering vind zelf dat dit onzin is, zij vinden dit wel iets om goede ervaring op te doen. Overigens weet ik zeker dat ik een leuke klus krijg wanneer het contract is afgelopen.
Nou, zeker wanneer je net van je studie komt zou je grote stappen moeten maken. Ikzelf zou het in ieder geval wel als een verloren jaar beschouwen. Dat je manager dat niet vind lijkt me aan de andere kant ook logisch. Dat erkennen betekent automatisch dat ze ook toegeven dat ze je een kutklus gegeven hebben.
//edit: Ik heb nog geen cursus gevolgd, maar als ik aangeef dat ik iets zou willen doen, dan kan dat gewoon.
Waarom heb je dat dan nog niet gedaan? Als je 'hogerop' wilt komen moet je niet achteroverleunend blijven zitten tot ze jou die meesterklus in de schoot gaan werpen.

--

Persoonlijk zou ik wel op zoek gaan naar een andere werkgever. Er zijn genoeg eventueel wat grotere detacheerders die ten eerste om je te springen staan, en je ten tweede ook zo een masterclass in sturen. Als jij een beetje mee wilt draaien in systeembeheer zou je nu minimaal al wel wat mcse- achtige (of de non MS equivalenten) trajecten opgestart danwel doorlopen moeten hebben. Toen ik begon bij een detacheerder (na een paar jaar bij een ander bedrijf gewerkt te hebben) was het eerste wat ze deden mij certificaten laten halen. Dat je detacheerder daarmee nog niet begonnen is komt op mij nogal krenterig over.

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11 20:54
blabla

blabla

Je kunt het ook zo zien:
Je hebt niet veel moeite op de plek waar je zit, zo kun je dus meer tijd besteden om cursussen te doen tussendoor en certificaten te halen. Als je certificaten haalt waar je geinteresseerd in bent, dan ga je ook meer opdrachten doen waar je geinteresseerd in bent (mits daar plaatsen voor zijn).

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:25

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

joenevd schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 12:40:
Je kunt het ook zo zien:
Je hebt niet veel moeite op de plek waar je zit, zo kun je dus meer tijd besteden om cursussen te doen tussendoor en certificaten te halen. Als je certificaten haalt waar je geinteresseerd in bent, dan ga je ook meer opdrachten doen waar je geinteresseerd in bent (mits daar plaatsen voor zijn).
Mjah, maar als je de hele dag bezig bent met het wegzetten van simpele calls blijft er weinig tijd over om een certificaatje op te pakken.

@TS: Ze hebben je m.i. goed bij de ballen. Als veredelde entry-level MBO'er weggestopt achter een telefoontje, ongetwijfeld ook tegen zo'n entry-level salariëring. Er zijn helaas toko's die zo werken (vaak de kleintjes aan de onderkant van de markt, ook gezien het feit dat er geen enkel certificaat geboden wordt), die uitgaan van de "slapte" van de nerd en gebruik maken van zo'n situatie. Ik gok op max. 1700 bruto en misschien een autootje?

Zoals eerder gezegd: Ga je eens orienteren buiten je huidige werkgever. De markt is goed, daar zou ik nu gebruik van maken als ik jou was.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Een HBO papiertje is leuk - maar een nieuwe opdrachtgever kijkt ook naar de certificaten die je hebt en wanneer ze zijn behaald. Of je nu bij deze werkgever of de volgende verder gaat, een advies - ga cursussen volgen!
Zeker wanneer je 'eenvoudig' werk hebt zal je dat nooit na werktijd mee naar huis nemen - en haast nooit onregelmatig moeten werken. Dus heb je tijd zat. Pak dus nu de kans om je theorie te verbeteren en te bewijzen. Dan kan je werkgever je alleen maar beter in de markt zetten bij andere opdrachtgevers. Kijk we hebben een hbo-persoon met deze certificaten tegen over we hebben een hbo-persoon die alleen call registratie heeft gedaan en de tijd niet heeft benut om certificaten te halen.
Pak je kans en begin met je MCSE / CCNA / CCA / oid en vandaar kan je veel makkelijker doorgroeien. Spreek ook een goede bonusregeling af met je werkgever, voor elk certificaat een bepaald bedrag er bij - eenmalig of vast. Dat mag je natuurlijk zelf onderhandelen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
het is niet verboden elders te solliciteren, terwijl je je baan nog hebt... zie het zo: je kunt lekker luxe solliciteren, met de wetenschap dat je iig nog een half jaar een baan hebt... vind je binnen dat half jaar zelf een baan, dan is het "ajuus paraplus tegen je huidige werkgever"... en zo niet, dan heb je iig inkomsten....

• Vincent17
Ik heb op mijn school ook ITIL + CCNA + CCNP mogen halen dus een paar certificaten heb ik wel.
Overigens verdien ik 2000 bruto en heb ik gewoon een leaseauto, dus volgens mij is dat ook redelijk normaal.

Mijn detachering is niet heel groot, maar ook zeker niet het onderste van de markt.

Verder heb ik helaas niet veel tijd voor certificaten te halen onder werktijd zegmaar. Ook al is het werk vrij simpel, ik ben wel de hele dag ermee bezig.

Ik ga in ieder geval oriënteren op de arbeidsmarkt. Ik heb dat toen niet gedaan toen ik van school kwam, maar meteen zonder verder te kijken begonnen waar ik heb mogen afstuderen. Misschien was dit ook niet al te slim.

• DaRKie
Vincent17 schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 13:40:...
Verder heb ik helaas niet veel tijd voor certificaten te halen onder werktijd zegmaar. Ook al is het werk vrij simpel, ik ben wel de hele dag ermee bezig...
Ik heb al mijn certificaten in mijn eigen tijd gehaald ...

• Statix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11 22:10
CCNP en dan nog servicedesk werk doen? Sjees, ik denk dat je makkelijk wat anders kunt doen met zulke papieren.

Ik vind dat als je perse daar wilt blijven dat je dan op papier keiharde afspraken moet zetten dat je na je jaar wat anders gaat doen + evt loonsverhoging. Anders krijg je weer hetzelfde na je jaar. Zoniet, gewoon jobhoppen, banen zat dacht ik zo

• Vincent17
Na dat jaar krijg ik zowiezo iets anders te doen. Nu zijn die CCNA en CCNP certificaten wel van de Cisco Academy. Mogelijk dat dit wat minder mooi is, dan de echte.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Tja, het lijkt erop dat je geparkeerd bent.
Zie het eens anders: Je geeft aan dat je hoger wil, maar in dat jaar heb je zelf ook niks gedaan!
Ga aan de bak en maak afspraken zwart- op wit, of ga ergens anders werken.

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:58
Als je in deze conjunctuur, specifiek in de sector informatica, als bachelor niet aan een betere baan dan helpdesk medewerker kunt geraken, dan schort er wat.

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11 00:21

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Vincent17 schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 14:03:
Na dat jaar krijg ik zowiezo iets anders te doen. Nu zijn die CCNA en CCNP certificaten wel van de Cisco Academy. Mogelijk dat dit wat minder mooi is, dan de echte.
Maakt volgens mij geen ene bal uit. Je wordt op dezelfde kennis getoetst.

[ Voor 5% gewijzigd door FrankGuthrie op 29-08-2007 14:26 ]

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 00:04

EMP

Krulloos!

Vincent17 schreef:
Janoz schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 09:32:
Persoonlijk zou ik zeggen: Hou hem er aan. In dat opzicht heb je inderdaad niet de juiste keuze gemaakt door niet het toneelstukje op te gaan voeren.
Ik kan niet geloven wat hier staat... Ik zou nooit, maar dan ook nooit liegen voor mijn werkgever!

Zeker in de detachering heb je met drie partijen rekening te houden. Je werkgever, je klant (opdrachtgever) en jijzelf! Wat gebeurt er als je opdrachtgever er achter komt dat je tegen hem gelogen hebt door te liegen over ontslag nemen bij je werkgever... Dit is namelijk iets wat redelijk makkelijk na te gaan is voor de gemiddelde werkgever, en je kunt er dan van uitgaan dat alle recruiters dat in no-time weten...

Mocht dit uitkomen, dan zal je werkgever ook wel gek zijn om achteraf toe te geven dat ze zelf met het idee zijn gekomen om te liegen, die weten wel beter. Uiteindelijk is er daar maar 1 persoon de pineut van (één maal raden wie).

Mijn idee: zeg je baan op en zoek een fatsoenlijke werkgever. Eentje die je op niveau werk, opleiding en ondersteuning kan geven. De eerste jaren van je carriëre zijn best belangrijk en invloedrijk. Mijn bruto loon is in het eerste jaar (of beter gezegd: in de eerste 8 maanden) gestegen met 25%. Dat zou never gebeurd zijn als ik op een helpdesk gewerkt had.

Beloftes zijn tegenwoordig helaas weinig waard (een enkele uitzondering daargelaten). De markt ligt open op het moment, maar wanneer jij gedwee helpdeskwerk voor een detacheerder gaat uitvoeren, weet die detacheerder dondersgoed dat hij voor elk uurtje dat jij schrijft hij een veelvoud van het bedrag dat jij uitiendelijk krijgt op zijn rekening mag verwachten. Op het moment dat zij geen passend werk voor je hebben zullen ze dit waarschijnlijk niet zeggen, en jou domweg aan het lijntje houden.

Goed voor jou? natuurlijk niet, maar helaas is de detachering op het moment zo'n "harde" markt dat dat ze weinig uitmaakt.

Je zult voor jezelf moeten zorgen ;)

disclaimer: ik ben geen pessimist, maar vind het soms verachtelijk hoe sommige werkgevers(/detacheerders) met hun personeel omgaan

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Vincent17
Tja, ik ben ook de eerste die bij deze opdrachtgever "gestalt" is. Wanneer ik dus weg ga, raken ze dus een zeer goede klant kwijt. Dat speelt natuurlijk ook mee.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 11:00

Sick Nick

Drop the top!

Als ze die klant graag willen houden is het dus voor hun van belang dat jij daar blijft zitten. Daar moeten ze dan maar een redelijke (financiele) tegemoetkoming voor over hebben. Je zit daar een beetje dom inklopwerk te doen terwijl je veel meer zou kunnen. Stel ze gewoon de keus, of extra beloning of gewoon naar een andere baan waar je wel de uitdaging plus beloning hebt. In dat laatste geval raken ze ook hun nieuwe klant kwijt maar dat is dus verder niet jouw probleem.

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 13:38

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Empie schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 14:29:
disclaimer: ik ben geen pessimist, maar vind het soms verachtelijk hoe sommige werkgevers(/detacheerders) met hun personeel omgaan
En niet alleen met het personeel, maar ook met hun klanten/opdrachtgevers

• DaRKie
Vincent17 schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 14:43:
Tja, ik ben ook de eerste die bij deze opdrachtgever "gestalt" is. Wanneer ik dus weg ga, raken ze dus een zeer goede klant kwijt. Dat speelt natuurlijk ook mee.
Dit is niet iets waar je zorgen om moet maken. En het is zeker geen reden om je er te laten zitten, zo kunnen ze je overal wel een rotjob geven om iemand als klant te hebben.

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:40
Wat een gemekker allemaal weer over service/helpdesk en HBO.
Het is al eerder gezegd, bij een hoop detacheerders begin je op zo'n desk.

Ik had ook papiertjes en theoretische kennis, schoolverlaters hebben 9 van de 10 keer geen praktijk kennis.

Ik ben ook zelf begonnen op een servicedesk (Frank Guthrie kan hier geloof ik wel over mee praten ;))
Doe zelf je best, laat zien wat je waard bent, pak alle positieve dingen mee en profiteer ervan, alle negatieve dingen gewoon je best doen en aan je voor bij laten zijn.

Ik hoor nooit iets positiefs, maar ik zelf heb ENORM veel geleerd van mijn tijd op een servicedesk.
Hier wat punten:

- Ik leerde de complete organisatie in een hele korte tijd kennen (sneller dan menig anders persoon, sterker nog: ik kende de organisatie beter dan menig intern medewerker die er al 10/15jaar zat).
- Ik deed veel kennis op van diverse systemen en applicaties (waar ik nu profijt van heb)
- Je bent spil in het web
- Je leert mondeling / schriftelijk communiceren, een heel belangrijk aspect dat je (meestal) niet van school meekrijgt (tuurlijk krijg je een cursusje brieven schrijven ofzo, maar dat is toch heel anders aangezien je nu met 100-den verschillende mensen te maken krijgt).

En zo nog veeeeeel meer...

Ik ben na een eerstelijns calltaker, doorgegaan naar incident coordinator, naar itil proces coordinator.. en dat alles in 10 maanden. (inclusief vakanties, cursussen etc.)

Dus van telefoontjes en mailtjes beantwoorden, naar eindelijk coordinatie van financiele systemen en bijbehorende leiding nemen van escalaties.

Nu ben ik ondertussen weg bij de detacheerder puur op basis van voorwaarden.. niet qua klus.

[ Voor 4% gewijzigd door Griffin2k op 29-08-2007 18:27 ]

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik ben na een eerstelijns calltaker, doorgegaan naar incident coordinator, naar itil proces coordinator.. en dat alles in 10 maanden. (inclusief vakanties, cursussen etc.)
Vergelijk dat eens met 'Na een half jaar nog niks veranderd' dan zie je wel het verschil. Of dit nu aan de opdrachtgever, detacheerder of gedetacheerde licht is natuurlijk de vraag, maar het feit is wel dat de topicstarter er niet uithaalt wat jij er wel uithaalt.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:55

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

FrankGuthrie schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 14:25:
[...]

Maakt volgens mij geen ene bal uit. Je wordt op dezelfde kennis getoetst.
Mwah, veel mensen zien de academy certificaten toch een beetje als "minder" is mijn ervaring.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:40
Janoz schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 18:34:
[...]

Vergelijk dat eens met 'Na een half jaar nog niks veranderd' dan zie je wel het verschil. Of dit nu aan de opdrachtgever, detacheerder of gedetacheerde licht is natuurlijk de vraag, maar het feit is wel dat de topicstarter er niet uithaalt wat jij er wel uithaalt.
Mijn verhaal mag ik ook niet direct vergelijken met dat van de TS.. ik wilde meer even aan het licht brengen dat ik nooit iets positiefs hoor.

Ik heb hard gewerkt om het te bereiken en heb er dus nu ook veel plezier en profijt van!

[ Voor 30% gewijzigd door Griffin2k op 29-08-2007 21:22 . Reden: De topicstart niet goed gelezen... ]

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Je hebt hard gewerkt om zo snel mogelijk bij de 1e lijn weg te geraken zul je bedoelen :). Het gaat hier specifiek over het onderste stukje van incident managment, niet de gehele (zeer belangrijke) keten in zijn geheel. Als iemand loopt te ranten op 'yet another vba macro klusje' interpreteer ik dat ook niet als afgeven op de gehele software ontwikkeling.

Verwijderd

Griffin2k schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 21:19:
[...]
Mijn verhaal mag ik ook niet direct vergelijken met dat van de TS.. ik wilde meer even aan het licht brengen dat ik nooit iets positiefs hoor.

Ik heb hard gewerkt om het te bereiken en heb er dus nu ook veel plezier en profijt van!
Je hebt op zich wel gelijk, maar je kan de TS niet beoordelen als je de situatie niet kent.
Toen ik hier begon als 1e/2e lijns telefoonmuppet voor onze servicedesk, was he took "wat troubleshooting en ticketing"
Ondertussen heb ik ook in anderhalf jaar tijd wel ietsje verbetering en verrijking weten te bewerkstelligen. Een (voor een servicedesker) moddervet salaris, bedrijfsreisjes van een week naar Las Vegas voor een tweedaagse cursus en allerhande extra-contractuele bonusjes geven wel aan dat het het bedrijf ook ernst is zo snel mogelijk wat meer met m'n kennis en vaardigheden te gaan doen. Maar die kans moet je ook hebben.
Tuurlijk kun je als ticketmaker ook wel laten zien dat je meer kan, maar als je de kans ontnomen wordt (i.e. je hebt geen toegang tot wat dan ook, je kan en mag nie tlang genoeg met mensen aan de foon zitten om te helpen troubleshooten, etc.) dan houdt het op ook.

Als ik de TS was zou ik hem gewoon peren. D'r is zat te doen, en zonder relevante ervaring mét relevante HBO papiertjes kom je best ergens een baantje als systeembeheerder tegen.

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

AndereKoekoek

Ping! Pong?

De 'fout' die veel mensen maken is dat ze bij hun stageplek blijven hangen. Ik zie om me heen namelijk vaak dat deze mensen zwaar onder betaald worden. Bijv. onlangs een vriend van me aagenomen bij LogicaCMG en heeft 1800 euro bruto(bedrijfskundige informatica)

Ik snap zelf echt niet waarom mensen na hun studie zich zo makkelijk laten paaien, omdat ze misschien schuldgevoelens hebben als ze meer gaan vragen?

Ik zou idd even op zoek gaan naar een andere baan. Genoeg baantjes en traineeships te vinden voor HBO-ers. Van systeembeheerder tot jr. consultant.

• Vincent17
Ik had dus ook de hoop om flink te laten zien wat ik allemaal kan, zodat ze snel door hadden wat ik kon en zo door kon stromen. Helaas heb je op deze desk minimale rechten om eens lekker problemen op te lossen. Alles wordt doorgestuurd naar zogeheten oplosgroepen. Het is voor mij dus heel moeilijk om te bewijzen dat ik meer kan.

Verwijderd

Vincent17 schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 10:27:
Ik had dus ook de hoop om flink te laten zien wat ik allemaal kan, zodat ze snel door hadden wat ik kon en zo door kon stromen. Helaas heb je op deze desk minimale rechten om eens lekker problemen op te lossen. Alles wordt doorgestuurd naar zogeheten oplosgroepen. Het is voor mij dus heel moeilijk om te bewijzen dat ik meer kan.
Klikt heel bekend, je bent een soort doorstuur persoon.
Die de problemen een soort van markering geeft waar die thuis hoort. (in de servicedesk applicatie)

Dan is het inderdaad lastig om jezelf te laten zien.
En ook omdat er geen concrete cursussen worden aangeboden kan je ook op dat niveau je ding laten zien.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Floris-K schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 10:26:
Bijv. onlangs een vriend van me aagenomen bij LogicaCMG en heeft 1800 euro bruto(bedrijfskundige informatica)
1800 voor een schoolverlater is helemaal niet onderbetaald. Zeker als je daarbij ook bedenkt dat hij een 700+ lease budget heeft (incl brandstof, wat neerkomt op het kunnen rijden van een Golf). Daarnaast heeft hij ook nog leuk secundair (pensioen, ziektekosten, netto onkostenvergoeding) en wordt hem zeer waarschijnlijk ook nog een masterclass aangeboden (investering van een duizenden euro's)

Natuurlijk kun je bij een kleine club meer krijgen, maar dan moet je nog wel zelf je auto, ziektekosten en pensioen betalen.

Maar goed, dat is verder een beetje offtopic.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Janoz schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 11:02:
[...]

1800 voor een schoolverlater is helemaal niet onderbetaald. Zeker als je daarbij ook bedenkt dat hij een 700+ lease budget heeft (incl brandstof, wat neerkomt op het kunnen rijden van een Golf). Daarnaast heeft hij ook nog leuk secundair (pensioen, ziektekosten, netto onkostenvergoeding) en wordt hem zeer waarschijnlijk ook nog een masterclass aangeboden (investering van een duizenden euro's)

Natuurlijk kun je bij een kleine club meer krijgen, maar dan moet je nog wel zelf je auto, ziektekosten en pensioen betalen.

Maar goed, dat is verder een beetje offtopic.
I agree. Je mag dan wel een opleiding hebben, dat wil helemaal niet zeggen dat je "in the field" presteert. Dat blijft een risico voor en werkgever. 1800 als start met extra's is helemaal niet verkeerd.

Verwijderd

Ik snap heel goed hoe de TS zich voelt.
Zit zelf in een vergelijkbare situatie, echter krijg ik wel een MCSE traject van de detacheerder (zelfstudie in eigen tijd).

Heb alleen in tegenstelling tot de TS al wel 6 jaar ervaring in de IT op hoger niveau.
Ben nu een half jaar in de detachering, zit op m'n 1e opdracht en dat is werkplek beheer/1e lijn.
Ik snap dus niet dat ze mij met al m'n ervaring en kennis (wat prima MCSE niveau is, echter nog niet zwart op wit staat) op zo'n klus zetten.

Toen ik hier over mijn beklag deed was het antwoord "Tja, dat is detachering".
Toch vreemd, want tijdens mijn intake hadden ze toch heel wat anders verteld (opdrachten in overleg, etc), de praktijk wijst uit dat ik gewoon heen moet gaan waar ik naar toe wordt gezonden.
Leuk, maar niet voor mij, ik heb nu echt het gevoel dat ik 6 stappen terug heb gedaan in mijn carriere, staat ook zeker niet goed op mijn CV. Moet nog 1 examen doen en dan heb ik dat MCSE papiertje. Denk dat ik dan toch maar weer terug ga naar een vaste werkgever, ik weet liever waar ik aan toe ben dan dat ik dit soort k-werk moet doen.

Mocht je dus wat uit je huidige werkgever kunnen slepen, doe dat dan ook vooral! Hou vol totdat je jezelf er beter van hebt gemaakt, daarna hop naar je nieuwe job!
Genoeg werk te vinden op dit moment in de IT, ook voor jou!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 22:12:
Toch vreemd, want tijdens mijn intake hadden ze toch heel wat anders verteld (opdrachten in overleg, etc), de praktijk wijst uit dat ik gewoon heen moet gaan waar ik naar toe wordt gezonden.

Een softwareverkoper gaat dood. Hij komt voor de hemelpoort en Petrus biedt hem de keuze tussen hemel en hel. Om een beeld te kunnen krijgen van wat hij wil, krijgt hij ééndags kaartjes voor beide.
De eerste dag probeert hij de hemel. Een prachtige omgeving, veel mensen die helaas wel een tikkeltje saai zijn, veel engeltjes waar je dan weer niet aan mag zitten en de heel dag lekker weer.
De tweede dag probeert hij de hel. Het is er nogal wat warmer: het is een tropisch strandparadijs! op het strand spelen leuke jonge dames in weinig tot zeer weinig badkleding, er worden competities beachvolleybal gehouden, surfwedstrijden georganiseerd en over het hele strandparadijs lopen kleine duiveltjes, keurig in witte smoking met trays vol koele drankjes en lekkere snacks. Tegen de avond gaan de disco's open en de software verkoper eindigt zijn rondleiding met een schitterende zonsondergang aan de kust met een schone jongedame aan zijn arm.
Weer terug bij Petrus kiest de software verkoper uiteraart de hel. "OK, veel plezier" zegt Petrus, en in ee oogwenk is de verkoper tot zijn lippen ondergedompeld in een zee van vuur. Schreeuwend van de pijn roept hij naar een duivel, die hem met zijn vork verder het vuur in duwt, "Wat is dit! Ik wil mijn strand, dit is niet de goeie hel, laat me er uit!"
"Strand?" vraagt de duivel, "Nee joh, dat strand, dat was de demo!"

Dat intake gesprek, dat was de demo.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 10:57:
[...]
...

Dat intake gesprek, dat was de demo.
Tuurlijk proberen ze te paaien met wat mooiere verhalen als de werkelijkheid. Maar een werkgever zal toch ook wel snappen dat als dat compleet niet klopt dat je dan je personeel nooit lang houdt.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• EMP

EMP

Krulloos!

Hoop uiteenlopende meningen hier :)

My 2 cents:

1800 euro + auto goed...? Ik dacht het niet. Met HBO Technische informatica kun je ook 2300 + auto krijgen.

Dat je je nog niet bewezen hebt... dat klopt, maar dat geld voor alle bedrijven waar je begint! Je bewijst jezelf toch niet door ergens te gaan werken waar je duidelijk minder geld krijgt? Getuigt i.m.o. niet van assertiviteit. Sowieso eerst goed rondkijken voordat je iets tekent. Als je alsnog bij je eerste toko (die minder betaald) wilt werken om wat voor reden dan ook, dan kun je allicht laten zien dat je bij een ander duidelijk meer krijgt, maar dat je graag bij de eerste wilt werken mits ze je een beetje tegemoet komen. Weer een signaal voor je werkgever dat je bij de pinken bent (en dus niet op een suffe klus gezet moet worden ;)).

Verder krijg ik het gevoel dat in dit topic het idee heerst dat het werk bij detacheerders minder leuk is. Dit is zeker niet altijd zo! Er zijn bij detacheerders net als alle andere takken van de arbeidsmarkt, goede en slechte werkgevers. Aan de werknemer om er eentje te vinden die bij hem/haar past.

Het gesprek wat ik met eventuele werkgevers heb gehad (het het afgelopen half jaar een paar maal gesolliciteerd) ging vooral om de voorwaarden en dergelijke. Of een bedrijf leuk is, wat ze doen en vooral hoe anderen er over denken (werknemers, zowel als klanten van het bedrijf) wist ik allang. Die informatie was voor mij de reden om ergens juist wel of juist niet te gaan praten. Wat dit betreft support ik het "demo" verhaal, geen recruiter zal zeggen dat zijn bedrijf suf is 8)7

My anime addiction.

Verwijderd

Empie schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 14:05:
1800 euro + auto goed...? Ik dacht het niet. Met HBO Technische informatica kun je ook 2300 + auto krijgen.
Met een jaar of twee ervaring wel. Zonder wordt lastiger.
Verder krijg ik het gevoel dat in dit topic het idee heerst dat het werk bij detacheerders minder leuk is. Dit is zeker niet altijd zo! Er zijn bij detacheerders net als alle andere takken van de arbeidsmarkt, goede en slechte werkgevers. Aan de werknemer om er eentje te vinden die bij hem/haar past.
^^ With not-quite-that-stupid-at-all-really
Een andere baan zoeken betekent niet "ga de detachering uit".
Maar in tijden zoals deze zijn werknemers koning op de markt. Dus krijg je allerlij mensen in de detachering en werving en selectie die je normaliter in de tweedehands auto markt ziet, of in de rommelmarkt-kofferbak verkopen. Als je d'r zo één treft moe tje hem wel peren denk ik.
Het gesprek wat ik met eventuele werkgevers heb gehad (het het afgelopen half jaar een paar maal gesolliciteerd) ging vooral om de voorwaarden en dergelijke. Of een bedrijf leuk is, wat ze doen en vooral hoe anderen er over denken (werknemers, zowel als klanten van het bedrijf) wist ik allang. Die informatie was voor mij de reden om ergens juist wel of juist niet te gaan praten. Wat dit betreft support ik het "demo" verhaal, geen recruiter zal zeggen dat zijn bedrijf suf is 8)7
Als je van te voren info over het bedrijf kunt hebben voor je gaat solliciteren is dat zeker een groot voordeel. Het is dus ook slim om met ex-klasgenoten en kenissen in de IT kontakt te houden en af en toe te vragen waar die zoal gewerkt hebben en hoe de sfeer is.

• EMP

EMP

Krulloos!

Empie schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 14:05:
Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 15:04:

Met een jaar of twee ervaring wel. Zonder wordt lastiger.
Waar baseer je dat op? Zelf zit ik nu met HBO Technische informatica en 2,5 jaar ervaring op 3100 + auto, ik ben destijds begonnen op 2K + auto (zonder ervaring dus), en ik weet dat de starters nu hoger starten dan ik destijds (2200-2300), voornamelijk door de krappe markt.

Ik weet dat jezelf als representatief verklaren niet echt objectief is natuurlijk, maar ik lees regelmatig Wat verdient een ICTer gemiddeld? en val daar niet erg op met deze getallen. Misschien zit ik iets boven het gemiddelde, maar ik ben zeker geen uitschieter.

Hoe dan ook wordt dit een beetje off-topic, lees Wat verdient een ICTer gemiddeld? nog eens door zou ik zeggen :)

Ik vraag mij verder wel af als iemand voor 1800 begint, met hoeveel werkgevers hij dan rond de tafel heeft gezeten en welke onderhandelingen hij heeft gevoerd over de (primaire) arbeidsvoorwaarden.

1800 bij de start met concrete afspraken over stijging de eerste X tijd is niet heel gek, maar dan moet je dus wel (snel) groeien. Dit was ook de verwachting van TS... Het bedrijf bleek zijn mooie beloften echter niet waar te maken. Wijze les zou ik zeggen.

De ICT is een heel erg harde markt eigenlijk. Bij hoeveel bedrijfstakken kan je botweg en zonder aanleiding een contract van een concurrent op het bureau van je directeur leggen met de mededeling "Bij bedrijf X kan ik 200 euro meer krijgen (kijk maar..), wat gaan we daar aan doen?".

Bij veel bedrijfstakken zouden ze alle vertrouwen in je kwijtraken en je beschuldigen van niet loyaal zijn en noem zo maar op. In de ICT zijn dit soort praktijken echter geaccepteerd. Ietwat brutaal maar geaccepteerd... Als je hier niet "tegen kan" loop je een goede kans "misbruikt" te worden.
Als je van te voren info over het bedrijf kunt hebben voor je gaat solliciteren is dat zeker een groot voordeel. Het is dus ook slim om met ex-klasgenoten en kenissen in de IT kontakt te houden en af en toe te vragen waar die zoal gewerkt hebben en hoe de sfeer is.
^^ Couldn't agree more :)

[ Voor 6% gewijzigd door EMP op 31-08-2007 16:22 ]

My anime addiction.

Verwijderd

*knip* wervingspam

[ Voor 100% gewijzigd door Rukapul op 02-09-2007 16:04 ]

• Vincent17
Vandaag gesprekje gehad met detachering. Ze wilde me graag nog even spreken over de situatie. Aangezien ik loyaliteit heb getoond hebben ze beloond door middel van een vast contract en iets salarisverhoging. Dit gaat in per 1 januari.

Vast contract vind ik wel mooi, maar ik had iets meer salarisverhoging verwacht. Zeker als ik me bedenk dat ik, wanneer ik zou gaan onderhandelen bij een andere detachering ik er een misschien wel 2300 of iets in die richting kan uithalen.

Verwijderd

Vincent17 schreef op maandag 10 september 2007 @ 11:57:
Vandaag gesprekje gehad met detachering. Ze wilde me graag nog even spreken over de situatie. Aangezien ik loyaliteit heb getoond hebben ze beloond door middel van een vast contract en iets salarisverhoging. Dit gaat in per 1 januari.

Vast contract vind ik wel mooi, maar ik had iets meer salarisverhoging verwacht. Zeker als ik me bedenk dat ik, wanneer ik zou gaan onderhandelen bij een andere detachering ik er een misschien wel 2300 of iets in die richting kan uithalen.
Als het een vast contract is met doorgroei mogelijkheden (cursussen / opleidingen) dan zit de salaris verhoging er mogelijk later wel in.
In de tussentijd bouw je toch weer werkervaring op.

Verwijderd

nieuwe ronde nieuwe kansen: contract bestuederne en kijken hoe lang je opzegtermijn is. Als het pas op 1 janurari in gaat ook kijken of je voortijdig er onderuit kan. En rondkijken om een vergelijk te hebben met de andere aanbieders.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:59

alienfruit

the alien you never expected

Ik kan ook 2500EU netto als beginsalaris verdienen als kunsttechnisch ingenieur.

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-11 21:57

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Als mede TI'er zeg ik: kap met die helpdesk job.
Staat niet zo goed op je cv en het is ook geen reet aan.

Zet je CV op monsterboard en ga bedrijfen mailen voor een gesprek...
Pagina: 1