Te hoge videokaartprijzen!

Pagina: 1
Acties:

• thunderbird2k
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 05:55
Ik heb maar eens de amerikaanse prijzen er bij gepakt en schrok me dood. Kijk maar eens, ik heb ze vergeleken met de prijzen uit de tweakers.net pricewatch. Voor nvidia kaarten heb ik gewoon een prijs van een redelijke kaart gepakt. (dus niet een merk als powercolor, maar een merk als asus of creative) De dollor is iets meer dan 2 gulden. (2,20 - 2,30 ?)

ATI RADEON 64MB DDR
$180
hier: 600

ATI RADEON 32MB DDR
$88
hier: 455

NVIDIA GeForce2 ULTRA 64MB
$379
hier: 1275

NVIDIA GeForce2 PRO 64MB
$280
hier: 910

NVIDIA GeForce2 GTS 64MB
$259
hier: 750

NVIDIA GeForce2 GTS 32MB
$161
hier: 600

NVIDIA GeForce2 MX 32MB
$84
hier: 300

PowerVR KYRO 64MB
$105

Als je de prijzen vergelijkt zit er een heel groot verschil tussen. Een radeon 32mb ddr is hier bijvoorbeeld dubbel zo duur als in de vs! Bij andere kaarten is het niet het dubbele maar al gauw een procentje 25 verschil. Vinden jullie dit nauw ook niet schandalig. Tot een paar jaar terug liepen deze prijzen meer gelijk, maar nu echt niet meer. Het is schandalig. En ga nauw niet zeggen dat het aan de hoge dollar ligt of aan de hoge geheugenprijs.

What's next?

Verwijderd

uhmmmmm..........nooit opgevallen dat de dollar zo hoog staat?
invoerrechten?
Nou dan komt er belsating over ..........de winkel maakt winst..nou alles bij elkaar word het veel duurder........in japan is alles pas goedkoop volgens mij?

Ray

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik ben een keer wezen winkelen in NY, maar als je dan je zakjap meeneemt dan lijken ze duurder dan in Europa.

Ik neem aan dat je ze uit de pricewatch van de US hebt, die waarden. Je hebt dan dus de goedkoopste winkel voor een markt van 250 miljoen mensen, waar altijd wel wat stuntbedrijven zitten. Deze kunnen bv nog wat extra prijzen rekenen zoals doos inpakken bv.

Geloof me, als ik jou in een normale Amerikaanse stad drop (Neem chicago), dan vind jij echt geen Radeon of Geforce die 100 piek goedkoper is dan in Nederland.

* Delerium vind het gras aan de andere kant van de heuvel altijd groener ;).

• actieman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-08 11:26
incl VAT (= BTW)?

dat kan ook nog redelijk oplopen (is per staat verschillend) 15-25% extra :(

I’m not like the OTTERS

Verwijderd

Huidige koers is 2.38 guldentjes in de dollar
dus dat valt nog wel met de verschillen

en inderdaad, invoerrecht enzo

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 14:13

T.T.

Sowieso

Op zaterdag 10 februari 2001 22:52 schreef thunderbird2k het volgende:
ATI RADEON 32MB DDR
$88
hier: 455

NVIDIA GeForce2 MX 32MB
$84
Dat vind ik wel een opvallend verschil.

Verwijderd

ze moeten nog ERGENS geld aanverdienen... op goedkopere kaarten is het moeilijker...

• thunderbird2k
Heb zelf ook weleens in NY of in een andere stad in de VS gewinkeld, maar er zitten niet zo heel veel goede winkels. De meeste winkels zijn net een beetje beter als vobis. (compusa) Of de andere winkels die hardware verkopen zijn software winkels, een soort dixons die dan een paar videokaartjes hebben. Die zijn inderdaad niet veel goedkoper, maar als je een echte goed zaak treft, die zijn goedkoop.

Ik had deze keer de prijzen uit de pricewatch van anandtech. Het verschil in processorprijzen is ook enorm, vooral bij intel.
http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1415

De winkels hier in Nederland maken gewoon veel winst. Het lijkt wel alsof de prijzen hier kunstmatig hoog worden gehouden. De prijzen van de ati radeon ddr en geforce2mx zijn wel erg hoog in vergelijking tot de VS.

Toen ik een paar jaar terug in de VS was, heb ik weleens een computerblad gekocht en de prijzen lagen daar niet veel lager. Toen de tnt2ultra, de voodoo2, geforce256 of de geforce2 gts daar uitkwamen lagen ze steeds rond de 250 - 275 dollar. In Nederland kwamen de begin prijzen van nieuwe videokaarten met iedere nieuwe generatie een prijsklasse hoger te liggen.
Een paar jaar terug kocht je voor 300-400 piek aan het einde van het jaar op de hccdagen bijna de beste videokaart. Vorig jaar kocht je voor die prijs bijna het goedkoopste model, de geforce2mx.

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:17
IDD. het rijst nu wel de pan uit... en het komt niet door de nieuwe grafische chips of door de winkels die zonodig winst moeten maken. [nouja... wel een beetje natuurlijk]

het is het geheugen! geheugen voor die dingen is heeel duur. en als je er 64mb in gaat poten... en dan moet het ook nog op die snelheid...

ik denk... dat je met een gf2-GTS 32mb van 600,- al snel 300,- of meer aan het geheugen betaald. als je de kyro ziet... die heeft niet van dat snelle geheugen nodig... die is dus ook goedkoop en die is hier ook meteen al onder de gf2-MX geprijsd

• thunderbird2k
Videokaarten zijn in de loop der jaren wel ietsje duurder geworden door het geheugen, maar dat verklaart nog niet het verschil in prijs met amerika. In Amerika zijn de geheugenprijzen evenveel gestegen.

Verwijderd

Op zondag 11 februari 2001 16:35 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Huidige koers is 2.38 guldentjes in de dollar
dus dat valt nog wel met de verschillen

en inderdaad, invoerrecht enzo
Heel veel videokaarten komen gewoon uit Taiwan of iets dergelijks. Dus invoerrechten is nou niet bepaald iets dat als een excuus kan worden gebruikt.
Wat wel mee kan tellen is dat je voor Europa een heleboel verschillende (internationale) verkoop organisaties nodig hebt om evenveel mensen te kunnen bereiken. Dit brengt natuurlijk veel kosten met zich mee en moet daarom door de Europeaan opgehoest worden.
En als vuist regel geldt nog steeds:
Wat de gek er voor geeft

Wanneer je echter produkten die werkelijk in de VS gemaakt zijn wilt importeren of exporteren dan zitten er ook al snel wat haken en ogen aan. Al heel snel vinden die cowboys dat ze highend technology leveren en daar moet je dus extra uitvoer/invoer rechten over betalen.

BTW mijn eerste setup was een Hercules dynamite 3D/GL 8MB met Voodoo 2 12MB en dat koste samen 500+800 gulden. Nu heb ik een V5 5500 64MB voor 760,-. Die V5 bevalt me beter .........
Pagina: 1