Toon posts:

Ultrasone pieptoon

Pagina: 1
Acties:
  • 251 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sinds vanmorgen word ik geteisterd door een ultrasone pieptoon die uit mijn kast lijkt te komen. Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn en hoe ik het op kan lossen? De caffeïne gaat de hoofdpijn niet langer meer compenseren ben ik bang ;(

BVD

Verwijderd

Als ie echt ultrasoon is, hoe kun jij 'm horen dan?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het kan komen door het resoneren van spoeltjes op je mobo of op de voeding. Verandert het geluid nog bj de belasting van het systeem?
Probeer eens te lokaliseren waar het geluid vandaankomt, als het idd trillende spoeltjes zijn kun je ze vastzetten met een drupje lijm uit een lijmpistool. Dan zou je er geen last meer van moeten hebben.

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-02 09:28
tip: probeer met een keukenrol oid te lokaliseren waar het geluid vandaan komt.
houd de keukenrol tegen je oor,en "richt"hem in delen van je computer. het komt ook voor dat als je de muis beweegt, het geluid anders wordt, ook bij jou?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:09

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 23:30:
Als ie echt ultrasoon is, hoe kun jij 'm horen dan?
Ultrasone trillingen zijn geluidsgolven waarvan de frequentie zo hoog ligt (hoger dan 18.000 Hz), dat het menselijk gehoororgaan dit niet meer als geluid kan waarnemen
Echter het menselijk gehoor kan tonen horen tot zo'n 20.000Hz. Dus zou ultrasonoor geluid hoorbaar moeten zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Outerspace op 29-08-2007 00:26 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Dan klopt de definitie van ultrasoon of ultrasonoor niet want dat gaat over precies hetzelfde.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:09

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 00:28:
Dan klopt de definitie van ultrasoon of ultrasonoor niet want dat gaat over precies hetzelfde.
Het zou ook kunnen zijn dat de definitie gesteld door Wikipedia niet correct is:
Ultrasoon geluid is een geluidstrilling met een frequentie, grofweg tussen 20 kHz (20.000 Hz) en 150 kHz (150.000 Hz). Dergelijke hoge tonen zijn niet meer hoorbaar voor de mens.
Maar goed, we dwalen een beetje af :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Het is heel simpel. 18KHz is niet ultrasoon als mensen het kunnen horen. Als bij 20KHz niemand het meer kan horen is dat ultrasoon. 'Grofweg' 20K = 18K = gaat over hetzelfde.

Wat dus precies ultrasoon is is voor iedereen anders. En nu hoor je het en over 5 jaar niet meer.

Goed, ontopic: 1e verdachte is zoals gezegt het mobo of de voeding. En het hangt er maar net af hoe je systeem in elkaar zit of je daar verschil in gaat horen onder load. Ik had voor mijn huidige PC een AMD met VIA chipset en die kon je halthacken. Waardoor de CPU en het mobo zich bij idle 'ontkoppelde'. Scheelde zo 20C in cputemp bij idle. Normaliter stond dat uit, en was de toon uit de voeding altijd hetzelfde. Als je de hack toepastte hoefde de voeding merkbaar minder te werken bij idle, wat zit ook vertaalde naar een andere toon. Omdat nu load en geen load verschilde itt voorheen kon je precies horen wanneer de CPU werd belast dmv een verandering in toonhoogte. Gelukkig geen irritant hoge pieptoon maar een andere brom. Zoiets kan echter ook voor de spoelen op het mobo of een ander component gelden. Ouderdom, oscillatie door metaalmoeheid, allemaal mogelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2007 00:46 ]

Pagina: 1