Q6600 ziek hoge temperatuur

Pagina: 1
Acties:
  • 278 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jareish
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-05 18:13
Ik heb vandaag mijn Q6600 binnen gekregen. Geinstalleerd op mijn Gigabyte P35-DS4. Ik vond de koeling wat raar en groot (Ik ben klemmen gewent en deze hadden drukpinnen). Ik heb ze kruislings zo strak mogelijk de pinnetjes ingedrukt.

Ik start mijn pc op, check gelijk Everest, en tot mijn schrik zie ik een average van 70C
Afbeeldingslocatie: http://img508.imageshack.us/img508/1545/q6600fs7.jpg

Is dit normaal bij de Q6600 serie?

Ik heb Antec Nine Hundred, alle fans op High, de cpu koeling zit op ze strakst erin, de cpu zit correct erin met het klemmetje. Iemand een idee hoe ik dit oplos (anders dan een nieuwe koeler te nemen, stock koeling moet niet zo hoog uitkomen). Of moet ik niet naar de cores apart kijken (cpu-1,2,3,4) maar naar de CPU?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Q6600 word over het algemeen vrij warm. Veel cores op een klein oppervlak >> meer warmte.

De temperaturen die je nu ziet zijn vrij normaal volgens mij.

https://discord.com/invite/tweakers

• the squaler1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-05 13:49
check je temps eens met Coretemp 0.95
maar is bekend probleem

[ Voor 25% gewijzigd door the squaler1 op 28-08-2007 22:32 ]

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:47

HugoBoss1985

Xenotech

Heb je al eens andere progjes geprobeerd?

Je kan ook proberen om twee cores in de bios uit te schakelen en dan kijken wat dat opleverd.

Je CPU temp is redelijk, maar de cores zijn wel warm.

Ik heb verder geen ervaring met Everest, ik gebruik altijd Intel TAT (maar ik heb een Dual Core.)

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Dergelijke vragen zijn al 100x langs gekomen en staat volgens mij zelfs in de PMG FAQ !
Als troost: die temps zijn niet bijzonder hoog, voor meer info zie rechtsboven onder het kopje "Search" ;)

Zoek b.v. maar eens op "C2D temps" of "Core Temps" of "Tjunction Tcase" etc...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Verwijderd

Natuurlijk is dit niet normaal. Het zijn gewoon 4 E6600 cores, en die mogen ook geen 70 graden worden. Ik denk dat het of een uitleesfout is of een probleem met de koeling te denken aan.. te weinig/veel koelpaste geen goede montage etc.

• Jareish
Coretemp geeft ook 70 aan, Tjunction van 100. Wordt dus toch een andere koeler zoeken

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 19:05

Haan

dotnetter

the squaler1 schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 22:32:
check je temps eens met Coretemp 0.95
maar is bekend probleem
Of gebruik Intel's eigen Thermal Analysis Tool

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Jareish
Geeft ook 70, en met 100% onload geeft hij 95-100C per core! Hoeveel kunnen die cores wel niet hebben voordat ze doorbranden? Dacht dat 95 max was voordat ze smelten. Maar, de 1 zegt dat het normaal is, en de ander weer niet en dat het aan de koeling ligt. Wat is het nou? Het is een stockkoeling, met stockkoelpasta die zo klem mogelijk is gezet zonder al teveel te forceren.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Kijk even na of je de pinnen van de koeler wel voldoende hebt aangedrukt. Je moet nogal wat kracht zetten op de laatste pin opdat hij er goed inzit. Ze moeten allemaal een klikje geven en er mag geen speling meer opzitten. Let op dat de smalle groef op de pin naar de CPU wijst.

• Jareish
Ik zal morgen er mee bezig, dan krijg ik toch mijn 8800GTs binnen en kan ik gelijk wat kabels opruimen ed. Jullie horen het wel

Verwijderd

Al eens aan gedacht dat die temp misschien helemaal niet klopt?

(Volgens mij staat dat ook in de FAQ).

• Haan

Haan

dotnetter

Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 22:56:
Al eens aan gedacht dat die temp misschien helemaal niet klopt?

(Volgens mij staat dat ook in de FAQ).
Die tool van Intel zelf schijnt anders nogal nauwkeurig te zijn. Dat leest gewoon de info uit de cores uit.

Verwijderd

Haan schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 22:59:
[...]

Die tool van Intel zelf schijnt anders nogal nauwkeurig te zijn. Dat leest gewoon de info uit de cores uit.
Don't get me started...

Software uitlezing is per definitie onbetrouwbaar, ik heb al heel vaak uitgelegd hoe het zit en als het goed is staat dat ook in de FAQ (of het wordt er nog in gezet)

Verwijderd

Ik kan iedereen aanraden te zorgen dat je een G0-batch weet te bemachtigen:
idle temps: 36,36,31,34. load: 66, 66,61,62 dit op 4x 3,2ghz @ 1,26V
Sys specs: evga 680 A1, Q6600 L723A, scythe ninja, gskill 6400 hz.

Heb hier ook B3-batch en die wordt echt significant warmer.

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-05 21:08
100 graden stressed is niet oké.

Zeker weten dat je koeler er goed op zit? Heb je een 'klik' gehoord/gevoeld toen je de pinnetjes indrukte? Je moet ze iig. vrij veel kracht zetten, hier is het hele moederbord krom getrokken op de plek van de CPU ...

Ik heb hier overigens een B3'tje inhangen met idle temps van 36,36,32,32, wel zwaar undervolt tho :P, 1.13125 Volt @ 2.4GHz (stock). Stressed doen ze 45,45,42,43. :*)

[ Voor 26% gewijzigd door EyeWitness op 28-08-2007 23:43 ]

• The Prutsor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-05 23:22
Het inderdaad normaal dat het moederbord krom trekt als de koeler erop gemonteerd wordt. Heb al vele s775 pc's mogen assembleren en bij ze allemaal trekt het moederbord krom. Kijk inderdaad of de koeler er goed opzit. Je moet daarbij zoals EyeWitness zegt veel kracht bij gebruiken.

Met de Q6600 zelf heb ik geen ervaring met de temperatuur, maar ja, deze processors kunnen vrij warm worden. Wat veel moederborden met deze intel processoren hebben is QFAN. Dit zorgt ervoor dat de processorfan alleen draait als het echt nodig is om zo de pc zo stil mogelijk te houden. Je kunt eens kijken of je zo'n optie vind in de bios en dan deze uitschakelen. Het resultaat is dan de de fan constant draait.

edit: je hebt de temp gemeten met everest. Wat geven de temperaturen in de bios zelf aan?

[ Voor 14% gewijzigd door The Prutsor op 28-08-2007 23:52 ]

• Jareish
Jullie hadden gelijk. Ik ben met socket A en 939 gewend dat met een beetje kracht de klemmetjes wel klem zitten. Maar ik heb gister met veel kracht (tot me vingers er gewoon pijn van deden) alle pinnen erin gedrukt. Ik hoorde nog steeds geen klik maar nu heb ik Idle 40-42 en Onload 100% komt niet boven de 51. Erg netjes vind ik zelf. Nu is het tijd om te tweaken. Ik bedoel Ik heb niet voor niets Overclock DDR2 gekocht :P

• Haan

Haan

dotnetter

Ik monteer die boxed koeler altijd als het moederbord nog niet in de kast zit, dan kan je aan de onderkant kijken of alle pinnetjes helemaal goed door het moederbord zijn gegaan :) Zeker als je het ding eens een keertje los hebt gehad, klikt ie niet meer zo makkelijk als de eerste keer.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 09:10

M2M

medicijnman

Jareish schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 09:06:
Jullie hadden gelijk. Ik ben met socket A en 939 gewend dat met een beetje kracht de klemmetjes wel klem zitten. Maar ik heb gister met veel kracht (tot me vingers er gewoon pijn van deden) alle pinnen erin gedrukt. Ik hoorde nog steeds geen klik maar nu heb ik Idle 40-42 en Onload 100% komt niet boven de 51. Erg netjes vind ik zelf. Nu is het tijd om te tweaken. Ik bedoel Ik heb niet voor niets Overclock DDR2 gekocht :P
check de temps in je bios eens, volgens mij ziet dat er beter uit :)

dán: ff voelen aan je koelblok, is het warm / heet, dan ligt het aan je airflow, is het koel? dan ligt het of aan het contact tussen je blok en je proc, óf het ligt aan verkeerd uitgelezen temps (wat HEEL VEEL voorkomt met quad-cores).

-_-

Verwijderd

redfoxert schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 22:32:
Q6600 word over het algemeen vrij warm. Veel cores op een klein oppervlak >> meer warmte.

De temperaturen die je nu ziet zijn vrij normaal volgens mij.
Hoge warmte is inderdaad 1 van de redenen waarom ik voor een E6600 ben gegaan in plats van Q6600 (mijn redernatie is dat de E6600 langer zal meegaan qua slijtage, want heb de komende jaren geen zin in upgrade)

Daarnaast zou ik even kijken of je de koeler niet verkeerd om hebt, teveel/te weinig koelpasta hebt gebruikt.

Mocht het dan nog zou warm zijn, dan zou ik even teruggaan.

• rm_a_rayman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 12:47:
[...]

Hoge warmte is inderdaad 1 van de redenen waarom ik voor een E6600 ben gegaan in plats van Q6600 (mijn redernatie is dat de E6600 langer zal meegaan qua slijtage, want heb de komende jaren geen zin in upgrade)

Daarnaast zou ik even kijken of je de koeler niet verkeerd om hebt, teveel/te weinig koelpasta hebt gebruikt.

Mocht het dan nog zou warm zijn, dan zou ik even teruggaan.
Hmm, moet de eerste nog meemaken die zijn processor heeft versleten.
Processors gaan rustig 10+ jaar mee. iig langer dan dat jij je setje behoud. De extra warmte zal idd wel wat schelen in slijtage, maar tegen die tijd maakt het niet meer uit.
Zeker als je de komende jaren niet wil upgraden lijkt me de q6600 de betere keuze.

• 430xlkod
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-07-2025
rm_a_rayman schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 14:14:
[...]

Hmm, moet de eerste nog meemaken die zijn processor heeft versleten.
Processors gaan rustig 10+ jaar mee. iig langer dan dat jij je setje behoud. De extra warmte zal idd wel wat schelen in slijtage, maar tegen die tijd maakt het niet meer uit.
Zeker als je de komende jaren niet wil upgraden lijkt me de q6600 de betere keuze.
Idd !

Zelfs al misbruik jeje CPU door hem 24/7 op 1.55VCore te laten lopen met idle temps van 55-60°c dan gaat hij nog zolang mee dat jij al LANG een andere PC hebt voor hij sterft ;) .
Pagina: 1