DDR2: Reepjes kunnen niet met elkaar overweg?

Pagina: 1
Acties:
  • 691 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:52
De titel is misschien wat onduidelijk, dus hier de uitleg:

Ik heb een Medion 8800 pc, waarin ik het volgende had zitten:
MSI MS-7204 moderbord (handleiding)
Pentium D 8300 (3.0 GHz)
nVidia Geforce 6700 XL (128MB)
2x 512 MB Infineon/Simens DDR2 PC2-4200

Nu heb ik met mijn huidige installatie, als ik wat programma's open heb, een tekort aan ram-geheugen (meestal niet meer dan 50 MB vrij), dus ik dacht ik zet er nog 2 reepjes bij.

Deze reepjes (Kingston KVR533D2E4/512) heb ik gekocht bij azerty, 2 stuks dus.

De Infineon/Siemens reepjes werken.
De Kingston reepjes werken ook.
Echter wanneer ik een combinatie van beide plaats (2x Infineon & 2x Kingston, 2x Infineon & 1x Kingston, 2x Kingston & 1 keer Infineon) gaat het mis, mijn computer, zodra ik de voeding inschakel, herstart dan constant (en ik hoor geen pieptoon, zoals hij normaal wel doet (normaal start hij op met 1 piep)).

Op de Infineon/Siemens reepjes staan de volgende etiketten (2 etiketten per reepje):

"512MB 1Rx8 PC2-4200U-444-11"
&
"Swissbit
512MB-PC2-4300-444"

Vreemde vind ik hier, dat het ene etiket vermeld PC2-4200 en het andere (op hetzelfde reepje) PC2-4300

Mijn Kingston reepjes hebben het volgende etiket:
"512MB PC2-4200 CL4 ECC 240-Pin DIMM 1.8v"

Wat heb ik allemaal al geprobeerd:
- Alle mogelijke combinaties, waarbij ik de kleur aanhoud van het moederbord, het moederbord heeft 2 groen gekleurde slots, en 2 oranje, in de volgorde (van boven naar beneden): oranje, groen, oranje, groen, (zie ook afbeelding van moederbord in handleiding) hierbij plaats ik reepjes van hetzelfde merk, in dezelfde kleur. (werkt geen van alle)
- Alleen 2 reepjes Kingston in oranje (werkt prima)
- Alleen 2 reepjes Infineon in oranje (werkt prima)
- BIOS ingekeken, opzoek naar vreemde waarden/instellingen
Update:
- Alleen 2 reepjes Kingston in groen (werkt prima)
- Alleen 2 reepjes Infineon in groen (werkt prima)
/Update

Wat denk ik zelf dat er aan de hand is:
Update:
- Oranje slots werken niet (Die werken dus prima (dom))
- Groene slots werken niet (Die werken dus prima)
/Update
- Infineon reepjes en de Kingston reepjes gaan niet samen
- Ik mis toch ergens een BIOS instelling
- Voeding levert niet genoeg stroom (alhoewel ik alle DVD-,CD-, en USB- apparaten ook al heb losgekoppeld, en alles opnieuw getest.
- Het heeft iets te maken met Dual-channel :?
Update:
- Iets met dat ECC op Kingston, zie het nergens staan op die Infineon dingen
/Update

Ook blijkt dat de oranje slots SLOT 2 en SLOT 4 vertegenwoordigen, en de groene SLOT 1 en SLOT 3. Waarbij dus vanaf de fabriek er alleen reepjes in SLOT 2 en SLOT 4 zaten.

Ik hoop dat iemand mij kan verklaren waarom de reepjes niet alle 4 met elkaar werken, maar wel per paar. Indien ik nog verdere informatie moet geven dan hoor ik dat ook graag.

[ Voor 7% gewijzigd door AndriesLouw op 28-08-2007 22:20 ]

Specificaties | AndriesLouw.nl

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

PC2-4200 en PC2-4300 is een andere benaming voor hetzelfde. Dat heeft te maken met afronden van de maximale doorvoer. Die is 8byte*533MHz=4264MB/s. Logischerwijs zou je het dus PC2-4300 noemen. :P
Wat denk ik zelf dat er aan de hand is:
- Oranje slots werken niet
Dat heb je zelf ontkracht doordat je een werkende situatie krijgt met één bepaald merk in de oranje slots.
- Infineon reepjes en de Kingston reepjes gaan niet samen
Is een mogelijkheid. 95% van de gevallen gaat het goed, soms niet.
- Ik mis toch ergens een BIOS instelling
Als je de geheugen-timings forceert op 533MHz en timings van 5-5-5-15-2T (CAS latency, RAS-To-CAS delay, RAS Precharge time, Active to Precharge time, Command rate). Gaat het dan nog steeds fout met 4 reepjes?
- Voeding levert niet genoeg stroom (alhoewel ik alle DVD-,CD-, en USB- apparaten ook al heb losgekoppeld, en alles opnieuw getest.
Zoveel stroom gebruiken dimmetjes niet. ~10W meer lijkt me niet echt een probleem.

[ Voor 69% gewijzigd door _the_crow_ op 28-08-2007 22:06 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• AndriesLouw
Ah, dat verklaart de twee verschillende etiketten/snelheden op een en het zelfde reepje, gewoon marketing.

Timings forceren, waar moet ik dat zoeken? (Ik heb het gehele AWARD bios nu doorgezocht, kan nergens iets met DDR2 timings vinden).

Zie net een foutje in de startpost, ik dacht dat de groene slots niet werkten, net weer getest, die groene slots werken ook geheel zonder problemen.

Er resten nog 2 mogelijkheden, nadat de voeding ook is uitgesloten:
- De reepjes werken gewoon niet samen, reden onduidelijk
- Het heeft iets te maken met Dual-channel :?

Ik bedenk me net nog een 3de:
- Op Kingston staat ECC, zouden die Infineon dingen dat niet hebben?

[ Voor 85% gewijzigd door AndriesLouw op 28-08-2007 22:18 ]

Verwijderd

Mijn Kingston reepjes hebben het volgende etiket:
"512MB PC2-4200 CL4 ECC 240-Pin DIMM 1.8v"

Dit zijn ECC geheugens.
Kan er niet op uitlezen dat die 'oude geheugen' van jou dat ook heeft.

In de handleiding staat ook niet dat ECC ondersteund wordt.
Denk dat ze daarom niet samen willen werken.

• AndriesLouw
Hmm, dat is wel erg vervelend, ik kan ook geen non-ecc versies vinden van kingston..

"If you mix ECC and Non-ECC, the system will default to treating all the RAM as Non-ECC."
Geldt dat ook voor DDR2?

Even over de timings:
"Om de FSB en de rambus ratio in te stellen moet je in een verborgen bios gaan. Druk op F11 tijdens het opstarten en tik dan am8888eg"

Volgens mij moet ik dat eens proberen.

Update:
Ook timings handmatig zetten werkt niet voor 4, wel voor 2.

[ Voor 25% gewijzigd door AndriesLouw op 28-08-2007 23:39 ]

• AndriesLouw
Ik heb reeds besloten om mijn geheugen modules RMA te sturen, omdat ik ze eigenlijk verkeerd heb besteld (non-ecc en ecc mixen waarschijnlijk niet). Mocht er iemand toch nog met een andere oplossing komen dan hoor ik dat graag.

Edit:
Om ervoor te zorgen dat ik niks onnodig bump:
Ondertussen heb ik de Non-ECC versie van de reepjes binnen, en die werken zonder problemen!

[ Voor 32% gewijzigd door AndriesLouw op 29-09-2007 21:17 ]

Pagina: 1