Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hypotheekaanvraag: nieuwbouw of bestaande bouw?

Pagina: 1
Acties:
  • 388 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-11 18:41
Ik heb deze maand een woning gekocht welke eind 2006 is opgeleverd (nieuwbouw die toen gereed is gekomen). Ik koop de woning nu van de projectontwikkelaar, en wordt dus ook de 1e bewoner. De woning is dan ook geheel leeg, alleen de badkamer en wc's zijn afgewerkt.

De hypotheekadviseur (de hypotheker) heeft voor mij een hypotheekaanvraag ingediend voor deze woning als "bestaande bouw" en heb ook een taxatierapport voor de woning moeten laten opstellen omdat dit volgens hem al enkele maanden opgeleverd was en dus verplicht was.

Nu stelt de daadwerkelijke hypotheekverstrekker zich op het punt dat het hier toch een nieuwbouwwoning betreft en dat de betreffende hypotheekaanvraag dus niet niet geldig is, en er een nieuwe aanvraag gedaan moet worden op basis van een nieuwbouwwoning....

Wie heeft hier gelijk? Als we de woning, conform hypotheekadviseur, niet kunnen aanmerken als bestaande bouw, dan zijn we natuurlijk gedupeerd met het hele traject van een nieuwe aanvraag en mogelijk wederom hogere rente. :( :'(

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:03

DukeBox

loves wheat smoothies

De is de adviseur aangesloten bij een organisatie ? Zo ja, dan kan je kosten daar door laten vergoeden wanneer het advies niet kloppend is geweest.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:50

Snuffel

Vroem!

Wat is je angst?
Dat je een nieuwe hypotheekaanvraag moet doen?
Dat kost niets en een paar dagen tijd.
Taxatierapport lijkt onnodig te zijn geweest, maar als het gevraagd wordt heb je die alvast in de pocket.

Dus eerlijk gezegd snap ik je probleem niet zo...

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:25

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Is het zo moeilijk de laatste zin tot het einde te lezen? Nieuwe offerteaanvraag kan hogere rente betekenen is 'ie bang voor. En dat kan natuurlijk, als de rente net aangepast is.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Zerveza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2021

Zerveza

DoS porfavor

ik zie ook het probleem niet... rente voor nieuwbouw is ook nog eens stukje lager dan die van bestaande bouw. Daarnaast is de rente op de kapitaalmarkt al enkele weken aan het dalen.... kortom, hypotheek rente zal wel volgen...

kortom, alleen maar voordelen voor de TS

• JAHRASTAFARI
Ik heb alleen weinig tijd - gaat dit lukken voor as maandag? Dan zit ik namelijk bij de notaris voor de overdracht.... :/

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-11 20:56

Orac

Ik mis je papa.

Oei, dat lijkt me erg krap. Hypotheek nog aanvragen en dan moeten alle papieren op tijd bij de notaris zijn voor de overdracht. Gaat niet lukken, denk ik.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

beetje vaag allemaal. Ik bedoel hoe zit het dan met de kosten koper ? nieuwbouw is VON en bestaande bouw is KK. Moet je wel of geen overdrachtsbelasting betalen ? In principe is het dan maar een kleine ombouw van bestaand naar nieuwbouw. Feitelijk hoeft alleen de financieringsopzet aangepast te worden. Financier je onder NHG ?

Even ter zijde het is natuurlijk droevig dat je hier NU pas mee geconfronteerd wordt. Ik zorg er persoonlijk altijd voor dat minimaal 10 dagen voor passeren alles klaar ligt bij de notaris. Is er dan toch wat mis kan je nog ingrijpen,

Welke geldverstrekker gaat het om ? ik kan je van de meeste wel vertellen wat hun doorlooptijd is.

Als je iets meer inhoudelijke informatie geeft kan ik ook wel een duidelijk antwoord geven en wellicht wat tips.

Overigens maakt het eigenlijk weinig uit. behalve dan von of kk of het nieuw of bestaand is. Immers het staat er al dus een bouwdepot is niet van toepassing.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:32
offtopic:
hypotheek is een financieel product dus SG -> WI

• JAHRASTAFARI
Ray schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 21:05:
beetje vaag allemaal. Ik bedoel hoe zit het dan met de kosten koper ? nieuwbouw is VON en bestaande bouw is KK. Moet je wel of geen overdrachtsbelasting betalen ? In principe is het dan maar een kleine ombouw van bestaand naar nieuwbouw. Feitelijk hoeft alleen de financieringsopzet aangepast te worden. Financier je onder NHG ?

Welke geldverstrekker gaat het om ? ik kan je van de meeste wel vertellen wat hun doorlooptijd is.

Als je iets meer inhoudelijke informatie geeft kan ik ook wel een duidelijk antwoord geven en wellicht wat tips.

Overigens maakt het eigenlijk weinig uit. behalve dan von of kk of het nieuw of bestaand is. Immers het staat er al dus een bouwdepot is niet van toepassing.
De hypotheek verstrekker is Falcon (onderdeel van Fortis). Huis is von. Geen NHG. Geen overdrachtbelasting, toch is de woning door "de hypotheker" toch aangevraagd als bestaande bouw. Ach ja, ik dacht hij weet het. We moesten ook een taxatie laten maken, terwijl ik dacht dat dit bij nieuwbouw niet nodig was....

• Ray

Ray

mm das inderdaad vreemd. Nou doe ik bijna met 20 partijen zaken alleen vrijwel nooit met falcon dus helaas heb ik daar geen inside informatie. Tja als een aanvraag VON is en het ding staat net is is het inderdaad handig als nieuwbouw. Toch snap ik het probleem dan niet. geen NHG dus die regels vallen al weg. Executie waarde bij nieuwbouw is meestal hoger dan bij bestaande bouw dus daar kan het probleem ook niet zitten. Taxatie is dan normaal inderdaad niet nodig. Heeft de hypotheker nog aangegeven waar dan het probleem zit ? Ik bedoel los van het feit dat je nu wellicht te hoog ingeschaald bent in de risicoklasse mbt rentetarief kan ik me weinig andere problemen voorstellen. Is dit je eerste woning ? Loopt de levensverzekering ook via falcon ?

In het verleden redelijk veel met ze gedaan. Ze hebben ook een paar super accountmanager die dit in een dag wel op moeten kunnen lossen.

Natuurlijk is dat de taak van de adviseur bij de hypotheker. Ik zou hem maar eens rustig uitleggen dat als het passeren vertraagd en er komen kosten bij dat die voor hun rekening zijn. Kan zijn dat het dan allemaal spontaan sneller gaat.

• JAHRASTAFARI
Met veel gezeur, de nodige faxen heen en weer, en vele uren gedoe, lijkt het nu toch alsnog te lukken: de maatschappij (falcon) past de aanvraag aan op basis van nieuwbouw met hetzelfde rente percentage - dit als hoge uitzondering......pfew..... :)

• Ray

Ray

toppie! dan het geld even telefonisch boeken naar de notaris, akte er door rammen en maandag overdracht!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-11 21:48
Klink eerder als dat ze fout zaten en dit niet durfen toe te geven.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:44

_Arthur

blub

Let er trouwens op dat de hypotheekrente voor nieuwbouw vaak gunstiger is dan voor bestaande bouw!

Zie bijvoorbeeld: http://www.hypotheker.nl/...+rentestanden/default.htm

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

met _Athur. Heel vreemd. Een hypotheek afsluiten voor nieuwbouw is vaak veel gunstiger dan een hypotheek voor bestaande bouw omdat nieuwbouw veel waardevaster is, beter onderhouden (gegarandeerd geen achterstand;) ) en een veel grotere waardegroei heeft aan het begin. Ik denk dat je juist eerder benadeeld bent doordat de hypotheek op basis van bestaande bouw gedaan is en dat je makkelijk een lagere rente had kunnen krijgen.

Het zaakje stinkt aan alle kanten. Heb je rechtsbijstand? In dat geval zou ik hun iig eens er naar laten kijken.

---

Kijkende op de bovengenoemde site is te zien dat het renteverschil bij Fortis op kan lopen tot 0.2%. IMHO ben je al genaaid omdat je dezelfde rente gekregen hebt....

[ Voor 13% gewijzigd door Janoz op 31-08-2007 08:59 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
ik dacht precies hetzelfde... ik ben een absolute n00b op het gebied van hypotheken, maar het klinkt mij niet logisch dat de hypotheek voor nieuwbouw gelijk of hoger is dan de hypotheek voor bestaande bouw....

• Ray

Ray

even reactie op de mensen hierboven me.

Er zijn inderdaad geld verstrekkers die een speciaal tarief hebben voor nieuwbouw. Denk hierbij aan de ING. Echter zijn dit vaak ook de banken die veeeel duurder zijn dan sommige concurrenten. Dus zelfs met een speciaal tarief niet over het bestaande bouw tarief elders uitkomen. Voordat je nu allerlei beschuldigingen gaat uiten moet je inzicht hebben in de financieringsopzet. Daarnaast is het altijd nog aan de maatschappij om te beslissen hoe ze een aanvraag waarderen. Je hebt daar niet opeens rechten ofzo. Je krijgt gewoon een voorstel, bevalt het je niet ga je naar een ander. Dan heb je wellicht hier nog de terechte discussie of je daadwerkelijk over nieuwbouw kan praten aangezien de woning al 8 maanden geleden is opgeleverd. Is dit aan de makelaar geweest dan is het strikt nu geen nieuwbouw meer. Immers TS heeft geen koop/aanneemovereenkomst maar slechts een koopovereenkomst in dat geval.(wat heb je eigenlijk TS)

De info die we nu hebben is veel te beperkt om een fatsoenlijk oordeel te kunnen geven

Mijn conclusie, bezint eer ge blaat :) Maar het is zeker verstandig voor TS het dossier nog eens aan een derde partij voor te leggen. Blijkt dat de shop het mis heeft zijn ze daar prima voor verzekerd (nee ik werk niet bij de shop maar ik ken ze goed genoeg om te weten dat het kwalitatief een goede keten is. Het is dan wel mijn concurrent maar goed :))

[ Voor 88% gewijzigd door Ray op 31-08-2007 09:46 ]

• JAHRASTAFARI
Ray bedankt voor je info. We hebben een koopovereenkomst. Blijkbaar was er bij de betreffende maatschappij geen verschil tussen nieuwbouw en bestaande bouw qua tarieven. Probleem was dat de rente inmiddels weer wat gestegen was.

Maar alles is uiteindelijk weer keurig rechtgetrokken door de hypotheker, ze hebben zich echt alle moeite gedaan. Maandag is de overdracht bij de notaris! :)
Pagina: 1