Ik probeer een server van mij wat koeler en mss wat zuiniger in gebruik te krijgen door hem te laten throttlen als hij niet onder load is. Ik heb zowel de centrino als de 'standaard' ACPI cpu-freq driver geprobeerd, maar zodra ik een van beide gebruik blijft linux me vertellen dat mijn CPU (/proc/cpuinfo) maximaal 1600MHz zou draaien (Het is een D935, dus dual-core 3,2GHz). Zonder cpu-freq geeft hij netjes aan dat hij 3200MHz draait. Zijn er meer mensen die dit probleem tegen zijn gekomen en weten of het puur een cosmetische weergavefout betreft of dat de cpu ook echt te traag draait in zo'n geval? En is er een 'makkelijke' manier om dit uit te sluiten?
Kijk anders eens wat "cpufreq-info" geeft (mischien moet je die nog installen)
Volgens mij is wat je ziet ook precies zo als het bedoelt is, standaard klokt ie terug en met een programma als "cpufreqd" kun je bepalen wanneer ie wel sneller en/of langzamer moet.
Hier voorbeeld output van mijn E6600
Volgens mij is wat je ziet ook precies zo als het bedoelt is, standaard klokt ie terug en met een programma als "cpufreqd" kun je bepalen wanneer ie wel sneller en/of langzamer moet.
Hier voorbeeld output van mijn E6600
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| /etc/cpuinfo ... model name : Intel(R) Core(TM)2 CPU 6600 @ 2.40GHz stepping : 6 cpu MHz : 1596.000 ... |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| joghert@sideshowmel:~$ cpufreq-info
cpufrequtils 002: cpufreq-info (C) Dominik Brodowski 2004-2006
Report errors and bugs to linux@brodo.de, please.
analyzing CPU 0:
driver: acpi-cpufreq
CPUs which need to switch frequency at the same time: 0
hardware limits: 1.60 GHz - 2.39 GHz
available frequency steps: 2.39 GHz, 1.60 GHz
available cpufreq governors: powersave, ondemand, userspace, conservative, performance
current policy: frequency should be within 1.60 GHz and 1.60 GHz.
The governor "powersave" may decide which speed to use
within this range.
current CPU frequency is 1.60 GHz.
analyzing CPU 1:
driver: acpi-cpufreq
CPUs which need to switch frequency at the same time: 1
hardware limits: 1.60 GHz - 2.39 GHz
available frequency steps: 2.39 GHz, 1.60 GHz
available cpufreq governors: powersave, ondemand, userspace, conservative, performance
current policy: frequency should be within 1.60 GHz and 1.60 GHz.
The governor "powersave" may decide which speed to use
within this range.
current CPU frequency is 1.60 GHz. |
[ Voor 72% gewijzigd door Joghert op 28-08-2007 18:39 ]
Het probleem is juist dat hij ook echt 1600, 1400 en 1200 als enige beschikbare frequenties opgeeft, daarom vroeg ik het ook. Heb een lange middag zitten googlen, maar nergens enige melding erover
Heb je je cpufreq goed ingesteld?Kippenijzer schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 19:50:
Het probleem is juist dat hij ook echt 1600, 1400 en 1200 als enige beschikbare frequenties opgeeft, daarom vroeg ik het ook. Heb een lange middag zitten googlen, maar nergens enige melding erover
Je moet namelijk wel de juiste waarden opgeven in /etc/conf.d/cpufreq
code:
1
2
3
4
5
6
7
| # valid governors: # ondemand, performance, powersave, conservative, userspace governor="ondemand" # valid freq suffixes: Hz, kHz (default), MHz, GHz, THz min_freq="2.25GHz" (hier zit dus waarschijnlijk je probleem!!!) max_freq="3GHz" (hier zit dus waarschijnlijk je probleem!!!) |
De te laden modules: acpi_cpufreq en cpufreq_stats. Daarna 1 van deze governor modules kiezen die je in je cpufreq ook gekozen hebt: cpufreq_powersave, cpufreq_conservative, cpufreq_ondemand of cpufreq_userspace.
Als laatste moet je apcid en cpufreq aan je daemons toevoegen.
Ps. let ook op dat er geen andere scaling daemon of meuk draait als powernow en cpufreqd.
[ Voor 8% gewijzigd door Miki op 29-08-2007 15:45 ]
De drivers zitten in de kernel gecompileerd en er zijn geen cpufreq gerelateerde daemons geinstalleerd. Verder staat de govenor op ondemand. De min en max freq dingen zijn niet van toepassing (slackware doet daar niets mee), hij pakt gewoon netjes de door de driver gevonden hardwqare-limieten hiervoor, die dus 1200-1400 en 1600 zijn.
Je zou via echo commando je min en max waarden ook kunnen instellen. Helaas zit ik niet achter een linux computer dus je moet zelf even je /sys map doorspitten naar de juiste benaming!Kippenijzer schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 13:38:
De drivers zitten in de kernel gecompileerd en er zijn geen cpufreq gerelateerde daemons geinstalleerd. Verder staat de govenor op ondemand. De min en max freq dingen zijn niet van toepassing (slackware doet daar niets mee), hij pakt gewoon netjes de door de driver gevonden hardwqare-limieten hiervoor, die dus 1200-1400 en 1600 zijn.
echo "1200" (als laagste freq.) > /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/cpufreq_min <- kan zijn dat het ietsjes anders heet echo "3000" (als hoogste freq.) > /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/cpufreq_max <- kan zijn dat het ietsjes anders heet
En waarom moet ik dat instellen ? cpufreq is prima in staat dat zelf uit te vinden.Miki schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 08:54:
[...]
Heb je je cpufreq goed ingesteld?
Je moet namelijk wel de juiste waarden opgeven in /etc/conf.d/cpufreq
Die waarden zijn read-only, en dat is maar goed ook. Als het niet werkt is het een kernel bug.Miki schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 15:14:
[...]
echo "1200" (als laagste freq.) > /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/cpufreq_min <- kan zijn dat het ietsjes anders heet echo "3000" (als hoogste freq.) > /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/cpufreq_max <- kan zijn dat het ietsjes anders heet
Aan de TS : Welke kernel draai je ? Vooral de laatste paar versies zitten vrij veel ACPI patches, die lossen dit probleem mogelijk voor je op.
Hoe kom je erbij dat cpufreq dat automatisch goed zou moeten zetten?igmar schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 09:04:
[...]
Die waarden zijn read-only, en dat is maar goed ook. Als het niet werkt is het een kernel bug.
Aan de TS : Welke kernel draai je ? Vooral de laatste paar versies zitten vrij veel ACPI patches, die lossen dit probleem mogelijk voor je op.
Heb je wel eens naar de opties gekeken van cpufreq
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| -c --cpu <CPU> number of CPU where cpufreq settings shall be modified. -d --min <FREQ> new minimum CPU frequency the governor may select. -u --max <FREQ> new maximum CPU frequency the governor may select. -g --governor <GOV> new cpufreq governor. -f --freq <FREQ> specific frequency to be set. Requires userspace governor to be available and loaded. -h --help Prints out the help screen. |
min_freq en max_freq zijn idd writeable, maar je kunt ze enkel vullen met waarden gekozen uit available_freq (ofzo), die wel read-only is, en daar zit dus de 'fout' dat hij 1200-1400-1600 als enige opties kent.
Verder is het kernelversie 2.6.21.5, dus ik neem aan dat het daar niet aan zou mogen liggen
.
Verder is het kernelversie 2.6.21.5, dus ik neem aan dat het daar niet aan zou mogen liggen
Pagina: 1