A8N-SLI Premium RAID probleem

Pagina: 1
Acties:

• m.theloosen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-05 15:36
Hallo,

Gisteren heb ik 2 x 500 GB WD Caviar SE16 500gb gekocht.
Deze wil ik gebruiken in een RAID 1 opstelling. Daarnaast heb ik nog mijn 250 GB waar XP op staat geinstalleerd. Mijn trouwe schijf dus. De aanleiding is dat ik tegenwoordig veel foto's maak en deze altijd wil bewaren.

Probleem:
De A8N-SLI Premium heeft 4 normale SATA poortjes en 4 SATA Raid poortjes.
Mijn oude opstelling was heel erg simpel. Gewoon de enige schijf op het normale SATA 1 poortje klikken.

Nu heb ik de 2 nieuwe RAID schijven op poortje 1 en 2 van de SATA Raid poorten geklikt. Nu in sw bios onder tabblad Advanced een optie NVRAID Configuration. Daar heb ik NVRAID op ON gezet en deze aangezet voor SATA RAID MASTER 1 en 2.

nu start ik de pc opnieuw op en heb ik in een andere bios met F4 in de Silicon Images Raid Configuratie een Raid 1 opstelling gemaakt.

Nu heb ik dus de oude 250 gb op het normale poortje 1 en 500 gb in raid 1 opstelling op Raid poortjes 1 en 2.

Het probleem is dat hij nu niet meer de normale 250 gb herkent. Alleen maar de 500 gb raid opstelling. Terwijl mij verteld is dat deze combinatie gewoon moet werken. Als ik NVRAID in de bios uitzet en de pc herstart dan ziet hij de 250 GB weer wel en start hij dus ook XP gewoon op. Maar dan heb ik blijkbaar geen RAID functionaliteit. Ik zie namelijk geen extra schijven in Windows.

Doe ik iets verkeerd? Moet de 250 gb op poortje 3 van de Raid poortjes?

als ik met de optie NVRAID aan in de bios kijk, dan kan ik niet de BOOT volgorder instellen. Simpelweg omdat hij de 250 gb niet meer in het HOME scherm van de bios ziet. Als NVRAID uitstaat en je start de pc opnieuw op en kijkt dan weer in de bios. Dan vindt hij wel de 250 gb op SATA 1 MASTER.

Ik wil gewoon beide opstellingen tegelijk naast elkaar hebben draaien.

[ Voor 11% gewijzigd door m.theloosen op 28-08-2007 18:05 ]

Verwijderd

Je zou de 250GB op poortje 3 kunnen zetten, je moet toch zelf selecteren welke schijven je in Raid wilt laten werken dus een probleem zie ik niet echt.
Wel je gegevens backuppen natuurlijk, voordat je dingen gaat uit proberen

• m.theloosen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-05 15:36
Dit lijkt me niet de oplossing of wel? Meer ervaringen?

Verwijderd

Je moederbord heeft 2 sata(raid controllers) een van nvidia en een van silicon image.
Wat je nu dus gedaan hebt is om de nvidia sata poorten in raid zetten terwijl er 1 hardeschijf op aangesloten zit.
Wat je dus moet doen is de nvraid uitzetten. Via de silicon image raid bios het type raid instellen, met de bijbehorende schijven. Daarna boot je naar windows en ga je de juiste drivers installeren voor je raid config. zie pagina 5.40 van je manual. Daarna ga je naar systeembeheer/computerbeheer/schijfbeheer en ga je de raid1 config partitioneren en formateren.