Hallo,
Onlangs vond ik een flyertje over een bedrijf dat internet via het elektriciteitsnet aanbiedt: Clearwire.
Dit is voor mij bijzonder interessant, aangezien ik nu een verbinding heb bij Telenet, die ik nogal duur vind. ADSL verbindingen zijn een stuk goedkoper, maar dan moet ik ook nog betalen voor een telefoonlijn en komt dat ongeveer op hetzelfde uit.
Dit internet via het elektriciteitsnet intrigeert mij: geen kabel of telefoonlijn vereist.
Volgens het foldertje kun je gewoon gelijk waar in een normale elektriciteitsstekker inpluggen en heb je internet! Klinkt fantastisch!
Ik vermoed echter dat de realiteit ietwat afwijkt ...
Ten eerste lijk het niet alsof de coverage van Clearwire al erg goed is: op mijn locatie in Gent is er bedekking, maar ik heb enkele andere lokaties geprobeerd en daar was er telkens geen bedekking.
Ten tweede geloof ik niet dat je gewoon gelijk waar je modem kan inpluggen en dat internet zal werken. Er moeten toch bepaalde technische barrieres zijn waar dit signaal niet overheen kan of die het signaal verstoren? Ik vind het moeilijk te geloven dat dat signaal bvb over een transformator geraakt ...
Uit hun FAQ:
Ik ben heel erg geïnteresseerd in de technologie die gebruikt wordt hiervoor, en eventuele gebruikerservaringen.
Nog een interessante wiki link. En HomePlug.
Onlangs vond ik een flyertje over een bedrijf dat internet via het elektriciteitsnet aanbiedt: Clearwire.
Dit is voor mij bijzonder interessant, aangezien ik nu een verbinding heb bij Telenet, die ik nogal duur vind. ADSL verbindingen zijn een stuk goedkoper, maar dan moet ik ook nog betalen voor een telefoonlijn en komt dat ongeveer op hetzelfde uit.
Dit internet via het elektriciteitsnet intrigeert mij: geen kabel of telefoonlijn vereist.
Volgens het foldertje kun je gewoon gelijk waar in een normale elektriciteitsstekker inpluggen en heb je internet! Klinkt fantastisch!
Ik vermoed echter dat de realiteit ietwat afwijkt ...
Ten eerste lijk het niet alsof de coverage van Clearwire al erg goed is: op mijn locatie in Gent is er bedekking, maar ik heb enkele andere lokaties geprobeerd en daar was er telkens geen bedekking.
Ten tweede geloof ik niet dat je gewoon gelijk waar je modem kan inpluggen en dat internet zal werken. Er moeten toch bepaalde technische barrieres zijn waar dit signaal niet overheen kan of die het signaal verstoren? Ik vind het moeilijk te geloven dat dat signaal bvb over een transformator geraakt ...
Uit hun FAQ:
Hier wordt er de indruk gegeven dat deze technologie draadloos is, terwijl je wel de modem in het stopcontact moetstoppen en deze verbinden met je computer ..?# Hoe veilig is de verbinding? Is het veiliger dan Wi-Fi?
Je Clearwire verbinding is heel veilig. Clearwire gebruikt de draadloze OFDM transmissie protocol technologie, die een standaard gebruikt die veilige draadloze data transmissie verzekert. Wi-Fi werkt zonder licenties op 2,4 Ghz frequentie, die kwetsbaar zijn voor scanning en interceptie. Clearwire werkt met een licentie op 3,5 Ghz frequentie. Frequentie licenties en OFDM maken het een heel veilige verbinding.
# Hoe gebruik ik mijn Clearwire verbinding op meer dan één plaats?
Met Clearwire surf je vanop verschillende plaatsen, thuis, bij vrienden, op café. Je hoeft je slechts te verbinden en je kan online overal binnen het bereik van de Clearwire diensten. Indien je je Clearwire verbinding wenst uit te breiden naar verschillende gebruikers in je huis, dan is dat geen probleem. De Clearwire modem is compatibel met een standaard router en heeft draadloze toegangspunten om een lokaal netwerk te maken.
# Is Clearwire mobiel zoals een Wi-Fi verbinding?
Clearwire is draadloos net als Wi-Fi. Met Clearwire sluit je je modem aan op een stopcontact, vervolgens aan je computer en je surft. In tegenstelling tot een typische Wi-Fi verbinding zijn er geen extra toegangskosten om de dienst te gebruiken.
# Hoe verbindt Clearwire zich draadloos?
Clearwire gebruikt de meest moderne draadloze technologie om signalen te verzenden van en naar je modem op beveiligde frequenties waar een licentie op staat. Je verbinding staat altijd open en is altijd veilig.
Ik ben heel erg geïnteresseerd in de technologie die gebruikt wordt hiervoor, en eventuele gebruikerservaringen.
Nog een interessante wiki link. En HomePlug.