Clearwire: internet met enkel stopcontact*

Pagina: 1
Acties:
  • 3.332 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Hallo,

Onlangs vond ik een flyertje over een bedrijf dat internet via het elektriciteitsnet aanbiedt: Clearwire.
Dit is voor mij bijzonder interessant, aangezien ik nu een verbinding heb bij Telenet, die ik nogal duur vind. ADSL verbindingen zijn een stuk goedkoper, maar dan moet ik ook nog betalen voor een telefoonlijn en komt dat ongeveer op hetzelfde uit.

Dit internet via het elektriciteitsnet intrigeert mij: geen kabel of telefoonlijn vereist.
Volgens het foldertje kun je gewoon gelijk waar in een normale elektriciteitsstekker inpluggen en heb je internet! Klinkt fantastisch!
Ik vermoed echter dat de realiteit ietwat afwijkt ...

Ten eerste lijk het niet alsof de coverage van Clearwire al erg goed is: op mijn locatie in Gent is er bedekking, maar ik heb enkele andere lokaties geprobeerd en daar was er telkens geen bedekking.
Ten tweede geloof ik niet dat je gewoon gelijk waar je modem kan inpluggen en dat internet zal werken. Er moeten toch bepaalde technische barrieres zijn waar dit signaal niet overheen kan of die het signaal verstoren? Ik vind het moeilijk te geloven dat dat signaal bvb over een transformator geraakt ...

Uit hun FAQ:
# Hoe veilig is de verbinding? Is het veiliger dan Wi-Fi?

Je Clearwire verbinding is heel veilig. Clearwire gebruikt de draadloze OFDM transmissie protocol technologie, die een standaard gebruikt die veilige draadloze data transmissie verzekert. Wi-Fi werkt zonder licenties op 2,4 Ghz frequentie, die kwetsbaar zijn voor scanning en interceptie. Clearwire werkt met een licentie op 3,5 Ghz frequentie. Frequentie licenties en OFDM maken het een heel veilige verbinding.
# Hoe gebruik ik mijn Clearwire verbinding op meer dan één plaats?

Met Clearwire surf je vanop verschillende plaatsen, thuis, bij vrienden, op café. Je hoeft je slechts te verbinden en je kan online overal binnen het bereik van de Clearwire diensten. Indien je je Clearwire verbinding wenst uit te breiden naar verschillende gebruikers in je huis, dan is dat geen probleem. De Clearwire modem is compatibel met een standaard router en heeft draadloze toegangspunten om een lokaal netwerk te maken.
# Is Clearwire mobiel zoals een Wi-Fi verbinding?

Clearwire is draadloos net als Wi-Fi. Met Clearwire sluit je je modem aan op een stopcontact, vervolgens aan je computer en je surft. In tegenstelling tot een typische Wi-Fi verbinding zijn er geen extra toegangskosten om de dienst te gebruiken.
# Hoe verbindt Clearwire zich draadloos?

Clearwire gebruikt de meest moderne draadloze technologie om signalen te verzenden van en naar je modem op beveiligde frequenties waar een licentie op staat. Je verbinding staat altijd open en is altijd veilig.
Hier wordt er de indruk gegeven dat deze technologie draadloos is, terwijl je wel de modem in het stopcontact moetstoppen en deze verbinden met je computer ..?

Ik ben heel erg geïnteresseerd in de technologie die gebruikt wordt hiervoor, en eventuele gebruikerservaringen.

Nog een interessante wiki link. En HomePlug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:38

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dit was toch ook een test geweest in Nederland? Hier bleek het spanningsnet te instabiel te zijn om een goede internetlijn te krijgen, ik dacht ik inmiddels al weer stopgezet.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
SinergyX schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 17:17:
Dit was toch ook een test geweest in Nederland? Hier bleek het spanningsnet te instabiel te zijn om een goede internetlijn te krijgen, ik dacht ik inmiddels al weer stopgezet.
Dat voorspelt in ieder geval al niet veel goeds voor België...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-09 14:37

qless

...vraag maar...

Even goed lezen en dan zie je dat het Wimax is (op 3.5 Ghz) en dat je in principe een line of sight moet hebben met de antenne (of iedergeval geen dikke betonnen muren)

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2015 19:18 . Reden: emerce.nl/internet-uit-stopcontact-niet-@-holland ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
qless schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 17:25:
Even goed lezen en dan zie je dat het Wimax is (op 3.5 Ghz) en dat je in principe een line of sight moet hebben met de antenne (of iedergeval geen dikke betonnen muren)
En waarvoor is het stopcontact dan nodig? Enkel electriciteit dan?

Hmm nu je het zegt staat er inderdaad internet via radiogolven. Stom dat ik daar overgelezen heb.

[ Voor 15% gewijzigd door DieterVDW op 28-08-2007 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:38

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 17:28:
Ik geloof dat Essent daar mee bezig was.
(vroegere)Nuon was in iedergeval er mee gestopt, maar dat is al zeker jaar of 3-4 terug. Ergens hadden ze in USA toen nog wel een netwerk aangelegt, maar hier in Nederland is het dacht ik niet meer beschikbaar/getest.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:40
Internet over het stroomnet is sowieso een doodgeboren kindje. Bedenk eens de vele miljoenen die
geïnvesteerd dienen te worden. En de felle concurrentie met de andere netten.
Als je maar enkele euro's winst maakt per maand per aansluiting, duurt het zeker vele jaren tot
je de investering terug hebt verdient.
Ook moet je bedenken dat toentertijd de meeste kabelboeren ook nog eens stroomboeren waren.
Zouden ze ook nog met hun eigen product moeten concurreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 19:31

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Op verzoek een titlechange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-03-2022
Dit is zeker niet goedkoper als je 'dure' telenetaansluiting.

Check het volgende:

code:
1
2
Activation charge for 12 months
Promo 25 € (normally 50 €)

en tel hierbij ook verder in de tabel
Freedom Premium

code:
1
2
3
Promo  9,99 €/month
for first 2 months
(normally 38,99 €/month)

Ben je dus in totaal na 3 maanden, elke maand opnieuw minimaal 65€ kwijt, voor 10GB per maand, aan ADSL snelheid. Voor deze prijs heb je bij telenet reeds een ExpressNet Turbo lijntje, van 35GB met 20Mbit download snelheid (die je ook daadwerkelijk haalt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cocico
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Fenomenaal! Mijn 10Gb is op één maand tijd 1024GB geworden! Ik denk dat Clearwire hiermee in België qua downloadcapaciteit aan de top staat? Dommel is bij gewone ADSL 160 euro om zoveel te mogen downloaden en ADSL2+ is het even goedkoop als Clearwire maar véél sneller (maar Clearwire heeft natuurlijk ook zijn voordelen!)

Afbeeldingslocatie: http://www.colijn.be/tweakers/clear.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de site staat toch dat het onbeperkt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dantar
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-12-2023
Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 02:27:
Op de site staat toch dat het onbeperkt is?
Nee, ook daar een soort van Fair Use Policy. In Belgie vrij normaal dat bandbreedte capped is, volgens mij alle ISPs daar die dit doen.

Leuke, van hun site:
"Clearwire wil alle klanten voldoende volume bieden om zonder zorgen te surfen, zonder op een volumemeter te hoeven letten of voor extra volume te betalen."

En dan wel zo'n volumetertje bij modemstatus pagina neerzetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Dantar schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 08:02:
[...]
En dan wel zo'n volumetertje bij modemstatus pagina neerzetten :)
1024 GB he O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cocico
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Net even een snelheidstest gedaan:

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/271586230.png

Upload is wel traag vind ik. Maar die fluctueert wel erg.
Pagina: 1