Toon posts:

Windows Vista op computer installeren (eerste keer)

Pagina: 1
Acties:
  • 613 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Ik heb mijn computer net ontvangen en die is al volledig geassembleerd. Ik hoef enkel nog Windows Vista te installeren, en dat doe ik door de CD-ROM erin te stoppen (of DVD, wat het is zie ik niet). Normaal als je je computer geformatteerd hebt en je wilt XP installeren dan verschijnt automatisch de setup als je hem erin stopt en wacht.

Ik heb al gekeken, hij hoort inderdaad te booten vanaf CD. Ik krijg echter deze error:

DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

Uiteraard heb ik dit al geprobeerd. Via Google kan ik geen oplossing vinden.

Iemand misschien een idee om dit op te lossen? Als het goed staan de schijven in RAID0 mocht dat nog uitmaken.

Hopelijk kan iemand z.s.m. helpen.

Alvast bedankt!

Michiel.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-03 13:18

Haan

dotnetter

Er gaat blijkbaar toch iets fout met het booten van DVD.

Weet je heel zeker dat de bootvolgorde goed is ingesteld zodat je pc als eerste van cd/dvd probeert op te starten? Want die melding is typisch het geval van een lege harddisk en een bootvolgorde die niet goed staat.

Je hebt niet toevallig twee cd/dvd stations? Anders moet je even de andere proberen.

[ Voor 13% gewijzigd door Haan op 28-08-2007 14:39 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 14:34:
Hoi Tweakers,

Ik heb mijn computer net ontvangen en die is al volledig geassembleerd. Ik hoef enkel nog Windows Vista te installeren, en dat doe ik door de CD-ROM erin te stoppen (of DVD, wat het is zie ik niet). Normaal als je je computer geformatteerd hebt en je wilt XP installeren dan verschijnt automatisch de setup als je hem erin stopt en wacht.

Ik heb al gekeken, hij hoort inderdaad te booten vanaf CD. Ik krijg echter deze error:

DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

Uiteraard heb ik dit al geprobeerd. Via Google kan ik geen oplossing vinden.

Iemand misschien een idee om dit op te lossen? Als het goed staan de schijven in RAID0 mocht dat nog uitmaken.

Alvast bedankt!

Michiel.
Zo te zien probeert hij alleen de harde schijf als 1e boot optie.

Heb je al in de BIOS gekeken naar de "Boot order"
Even de cd-rom / dvd -rom als 1e optie zetten.

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-03 16:32

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 14:34:

Alvast bedankt!

Michiel.
Als je Raid-0 gebruikt moet je voor het installeren eerst met F6 de drivers voor de raid-controller installeren.

Wat zegt de BIOS over je RAID-config?
edit: Wat ze hierboven zeggen zou ook kunnen.

[ Voor 6% gewijzigd door Tukk op 28-08-2007 14:39 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het dan nogmaals controleren maar je kan in het begin van het opstarten zelfs buiten de BIOS d.m.v. een toets instellen waarvanaf je boot en ook dan werkt het niet. Ik houd je op de hoogte.

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:13
Het zegt ook niets in de richting ban: "Druk op een toets om op te starten van DVD"?

Heb je de DVD wel in een DVD speler/brander. Een cd-rom speler/brander kan deze natuurlijk niet lezen.

Word de DVD speler/brander wel herkent in de BIOS, dan lijkt het me toch dat de bootvolgorde niet goed staat.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 14:39:
Ik zal het dan nogmaals controleren maar je kan in het begin van het opstarten zelfs buiten de BIOS d.m.v. een toets instellen waarvanaf je boot en ook dan werkt het niet. Ik houd je op de hoogte.
Dat heet de quick boot.

Pakt je cd / dvd speler de Windows vista schijf wel.
Blijf je ledje knipperen??

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:13
Tukk schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 14:39:
[...]

Als je Raid-0 gebruikt moet je voor het installeren eerst met F6 de drivers voor de raid-controller installeren.

Wat zegt de BIOS over je RAID-config?
edit: Wat ze hierboven zeggen zou ook kunnen.
De installer van Vista hetzelfde als van XP.
Ik zou zeggen probeer het eens een keer.

De F6 optie is dus niet vantoepassing.

Verwijderd

Ik weet niet precies hoe het zit. Maar als je 2 HD's in Raid hangt moet je die dan niet eerst instellen zodat ze ook daadwerkelijk in Raid werken. Aangezien ze vista ook niet hebben geinstalleerd lijkt me het onlogisch dat ze het Raid verhaal wel hebben ingesteld. Maar correct me if I'm wrong.

• Haan

Haan

dotnetter

Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 14:53:
Ik weet niet precies hoe het zit. Maar als je 2 HD's in Raid hangt moet je die dan niet eerst instellen zodat ze ook daadwerkelijk in Raid werken. Aangezien ze vista ook niet hebben geinstalleerd lijkt me het onlogisch dat ze het Raid verhaal wel hebben ingesteld. Maar correct me if I'm wrong.
Hangt een beetje van het moederbord af denk ik. Als er een onboard raid-functie inzit kan je dat best al aanmaken.

Verwijderd

Nadat de Vista installatie is opgestart vanaf DVD, moet je op het juiste moment op F6 klikken om de RAID driver op te geven. Die driver heb je als het goed is op een floppy staan.

• Haan

Haan

dotnetter

Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 14:59:
Nadat de Vista installatie is opgestart vanaf DVD, moet je op het juiste moment op F6 klikken om de RAID driver op te geven. Die driver heb je als het goed is op een floppy staan.
Voor Vista heb je niet perse een floppy nodig, je kan ook gewoon een USB stick o.i.d. gebruiken :) Maar dat is het punt niet, de TS kan niet eens de installatie starten op het moment..

Verwijderd

Misschien lag het aan mijn BETA, maar de drivers werden gezocht op de A-schijf en dat was niet te wijzigen ;-(

Speciaal een USB-floppy gekocht om toch te kunnen installeren.

Voor de rest heb je gelijk, eerst moet de installatie gestart worden vanaf DVD

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2007 15:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
De oplossing was simpel: CD/DVD-lezer snoertje zat los, kan gebeuren bij een nieuwe computer.

Het volgende probleem doet zich hier voor (indicatief, niet een foto bij mij):
Afbeeldingslocatie: http://www.theeldergeekvista.com/images/Install_RC2_in_VirtualPC2004/TEG-0029.jpg

Als ik op een schijf klik krijg ik deze error:
De hardware van deze computer ondersteunt mogelijk het opstarten in deze schijven niet. Zorg ervoor dat de schijven controller ingeschakeld is in het BIOS-menu in de computer.

Ik kan hem dan ook niet gebruiken. Eén grote partitie op zo'n schijf maken en dan proberen werkt ook niet, dan blijft deze error gewoon. Ik heb al in de BIOS gekeken maar heb geen idee waar ik het moet zoeken.

Heeft iemand suggesties?

• Grote Schurk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-03 18:27
load driver klikken en dan de driver van je schijfcontroller op je moederbord cd installeren?

[ Voor 14% gewijzigd door Grote Schurk op 28-08-2007 15:16 ]

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:21
Ja het lijkt erop dat je RAID-drivers moet inladen via bijvoorbeeld een CD/Floppy/USB stick. Heb je de computer laten assembleren bij een winkel? Kun je die dan niet gewoon bellen om te vragen hoe het zit, en waar je de RAID-drivers vandaan moet halen?

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Je hebt dus al een RAID-0 array gemaakt, deze wordt ook herkend tijdens boot?

Download even de laatste drivers van de site van je moederbord fabricant. Die moet je vervolgens even inladen en hij zal je RAID-0 schijf zien.

• steven2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-03 13:47
Welk moederbord zit er in de kast. En welke controller is de raid-set opaangesloten.

HDD is 16GB?? Dit wordt volgens mij niet goed uitgelezen door Vista. Daarom zal je waarschijnlijk toch een driver-disk moeten hebben/maken. Die je dan kan inladen met 'load driver'

ASUS Sabertooth X79, Intel Core i7 3930@3800MHz, 16 GB DDR3 (G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZ), XFX Radeon R9 290, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1x 256 GB Samsung 840 pro SSD, 1x 1 TB Samsung Spinpoint F3, 1 x 3 TB Seagate ST3000DM001

Verwijderd

Topicstarter
Dit moederbord:
http://azerty.nl/producten/product_detail/?ID=31460

Deze harde schijven (2 maal):
http://azerty.nl/producten/product_detail/?ID=14175

Ze worden niet herkend als één schijf, dus ik denk dat er geen RAID0 is. Dit heeft echter niet zo heel veel prioriteit nu, eer ik aan die 320GB zit en me daar zorgen over moet gaan maken is Windows Vista toch al lang weer toe aan een re-install.

Ik heb 'load drivers' al geklikt op het moment dat moederbord-CD-rom erin zat, maar hij vond geen geschikte drivers (staan een hoop mapjes op die CD-rom, ik heb gewoon de CD-rom aangeklikt en een paar mapjes geprobeerd maar hij vindt sowieso niks).

• Grote Schurk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-03 18:27

• Kurios
  • Niet online
steven2 schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 15:19:
HDD is 16GB?? Dit wordt volgens mij niet goed uitgelezen door Vista. Daarom zal je waarschijnlijk toch een driver-disk moeten hebben/maken. Die je dan kan inladen met 'load driver'
als je goed leest, zie je dat hij een pic van internet heeft gebruikt omdat hij geen screenshot kon maken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de 64-bits versie even gedownload en op een CD-rommetje gezet. Als ik die echter gebruik bij het zoeken naar stuurprogramma's dan vind ik niks ... Of zou ik hem anders dan op die manier moeten launchen?

Alvast bedankt!

• Kurios
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 15:52:
[...]

Ik heb de 64-bits versie even gedownload en op een CD-rommetje gezet. Als ik die echter gebruik bij het zoeken naar stuurprogramma's dan vind ik niks ... Of zou ik hem anders dan op die manier moeten launchen?

Alvast bedankt!
Welke Vista wil je installeren dan? Je kan ook overigens gewoon een usb stick gebruiken.

Verwijderd

Je hebt de 64 ;) :P

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2007 16:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Windows Vista Home Premium (64bit). Bedankt voor de tip overigens, zal het onthouden, lost echter helaas het probleem niet op :'(.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2007 16:00 ]

• Kurios
  • Niet online
Weet je zeker dat je RAID array goed werkt?

Verwijderd

Topicstarter
Nee.. Hoe kan ik dit checken en oplossen mocht dat fout zijn?

Overigens gaat de error voorzover ik weet daar niet over, het moet ergens anders aan liggen lijkt me dus ...

• Kurios
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 17:04:
Nee.. Hoe kan ik dit checken en oplossen mocht dat fout zijn?

Overigens gaat de error voorzover ik weet daar niet over, het moet ergens anders aan liggen lijkt me dus ...
als je opstart dan worden eerst je harde schijven/DVD stations gechecked. Daarna komen de RAID controllers. Dan zie je iets staan "Press xx to enter RAID utility" dan moet je xx even intoetsen en dan kan je via dat programma je RAID array creeeren.

Overigens staat dat ook uitgebreid in je manual.

Maargoed, als jij zeker weet dat dat het niet is dan moet je er vooral niet naar kijken! ;)

Verwijderd

Topicstarter
Weet ik niet hoor, ik ga het direct even checken :).

/Edit: ik heb een hele tijd gezocht maar kon het niet vinden :S

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2007 17:27 ]

• Kurios
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 17:13:
Weet ik niet hoor, ik ga het direct even checken :).

/Edit: ik heb een hele tijd gezocht maar kon het niet vinden :S
wat kon je niet vinden? Instructies in je manual?

loop dit eens na:
Staat de RAID controller wel ingeschakeld in je BIOS?
Zijn je schijven wel op de RAID controller aangesloten?
Worden de schijven wel herkend in RAID Utility?
RAID array gecreerd in Raid Utility?

Wil je geen RAID, dan kan je de RAID controller uitschakelen in BIOS en de schijven willekeurig aansluiten.

[ Voor 9% gewijzigd door Kurios op 28-08-2007 17:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Worden de schijven wel herkend in RAID Utility?
RAID array gecreerd in Raid Utility?
Ik kom die utility niet in... Ik heb het overigens wel aan Azerty gevraagd ze in RAID0 te zetten dus ik neem aan dat dat ook wel goed gebeurd is, moet een eenvoudige routineklus voor ze zijn.
Staat de RAID controller wel ingeschakeld in je BIOS?
Dat denk ik dus niet aangezien daar de foutmelding over ging ... Waar kan ik dat echter in godsnaam vinden in mijn BIOS, ik zie het nergens?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2007 18:06 ]

• Kurios
  • Niet online
Dit staat 100% zeker in je manual.

[ Voor 61% gewijzigd door Kurios op 28-08-2007 17:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Uiteindelijk gevonden, en jawel, mijn held:p, het is gelukt!

Ik heb hem op RAID gezet (zie pag. 74 manual), en vervolgens met CTRL+I bij de reboot in het RAID-menu een volume van de twee schijven in RAID0 gezet. Daarna in de Windows-setup even één grote partitie daarin zetten, en jawel, het werkt nu (tot zover)!

De installatie is bezig.

Heel erg bedankt allemaal, met name jij Kurios!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

heb je nou ook die raid driver geladen dan ? anders verwacht ik zo van je, na reboot zegt hij insert system disk of je krijg een bsod omdat windows niet kan booten van de array vanwege het gemis van drivers (of je moet mazzel hebben dat vista toevallig deze controller ondersteunt)

• Kurios
  • Niet online
no problemo ;)

Vergeet alleen niet dat RAID-0 best link is met je data. 1 schijf hoeft maar moeilijk te doen en je bent 2x320 gig kwijt.

Sowieso zou ik als ik jou was een C partitie maken die ong 25 gig is en de rest op een D partitie houden. Dan weet je zeker dat je windowsmappen en program files aan het snelste gedeelte van je RAID set staan. Maak ook meteen na de install een ghost image, dan kan je makkelijk en snel terug :)

succes.

Verwijderd

Topicstarter
Kurios schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 18:32:
no problemo ;)

Vergeet alleen niet dat RAID-0 best link is met je data. 1 schijf hoeft maar moeilijk te doen en je bent 2x320 gig kwijt.

Sowieso zou ik als ik jou was een C partitie maken die ong 25 gig is en de rest op een D partitie houden. Dan weet je zeker dat je windowsmappen en program files aan het snelste gedeelte van je RAID set staan. Maak ook meteen na de install een ghost image, dan kan je makkelijk en snel terug :)

succes.
Ik heb hier naast me een externe harde schijf (500GB) van Western Digital staan voor back-ups! :)

Overigens doe ik op dit moment al 5 jaar met één kaart die echt niet speciaal goed is ofzo, en ik heb nu mooie Samsungs. Veel zorgen maak ik me dus niet en anders vangt de backup-disk het op.
Ray schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 18:30:
heb je nou ook die raid driver geladen dan ? anders verwacht ik zo van je, na reboot zegt hij insert system disk of je krijg een bsod omdat windows niet kan booten van de array vanwege het gemis van drivers (of je moet mazzel hebben dat vista toevallig deze controller ondersteunt)
Oei, nou ga ik me zorgen maken. Ik zal straks eens die moederbord CD-ROM erbij pakken want dat wil ik niet hebben natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Nu gedaan:
Moederbord-CD-ROM erin gedaan en op 'Install Chipset Drivers' geklikt, en die geïnstalleerd. Daar zat onder andere de 'Gigabyte SATA and RAID Driver' bij.

Zie ook de screenshot van wat ik geïnstalleerd heb:
Afbeeldingslocatie: http://img107.imageshack.us/img107/1302/screenshotnj8.jpg

Hij herkent overigens ook de videokaart niet (even getest d.m.v. een willekeurig spel te nemen op www.SRTest.com). Zie deze screenshot, dat kan niet kloppen lijkt me (8800GTS, 320MB):
Afbeeldingslocatie: http://img471.imageshack.us/img471/6425/screenshotnz0.jpg
Ik ga nu maar eens de videokaart drivers installeren, ik gok dat die dan wel werkt :).

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2007 19:54 ]

• Haan

Haan

dotnetter

Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 19:47:
Hij herkent overigens ook de videokaart niet (even getest d.m.v. een willekeurig spel te nemen op www.SRTest.com). Zie deze screenshot:
[[url=""]afbeelding[/url]]
Ik ga nu maar eens de videokaart drivers installeren, ik gok dat die dan wel werkt :).
Dat is niet meer dan normaal dat die niet herkent wordt ;) Net als de onboard audio waarschijnlijk en misschien nog wat andere dingetjes die je eventueel in je pc hebt zitten.

Daarbij, als de videokaart wél wordt herkend door Vista, zijn het standaard Microsoft drivers en die wil je sowieso niet als je je videokaart optimaal wilt benutten, dus die had je dan alsnog moeten verwijderen en de juiste drivers installeren.

[ Voor 18% gewijzigd door Haan op 28-08-2007 19:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, heb een aparte geluidskaart waar de drivers inmiddels van geïnstalleerd zijn :).

Moederbord is bezig, videokaart download ik.

Ohoh, kijk die andere dingen eens, zie ik daar gevulde balkjes? :D Wat een opluchting na mijn vorige computer ... 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Nog een klein vraagje.

Ik heb de drivers voor de ECS GeForce 8800GTS 320MB nodig. Op de website van henzelf heb ik die al gevonden:
http://www.ecs.com.tw/ECS...oryID=5&MenuID=6&LanID=20

Maar voor ogenschijnlijk dezelfde videokaart vind ik op de website van nVidia deze drivers:
http://www.nvidia.com/object/winvista_x64_162.22.html

Ik ga er vanuit dat ze allebei wel zullen functioneren maar welke is aan te raden?

• Kurios
  • Niet online
altijd nvidia drivers! ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Kurios op 28-08-2007 20:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Advies opgevolgd ;), dus hierbij de nieuwe screenshot van www.SRtest.com met het spel BattleField 2142:
Afbeeldingslocatie: http://img375.imageshack.us/img375/9083/srtestbf2142en1.jpg
Woei! :D

Voorzover ik weet is alles nu klaar voor gebruik, terwijl het er een paar uur geleden echt hopeloos uit zag. Echt, héél, héél, héél erg bedankt!!!!
Pagina: 1